• <

Wynik wyszukiwania - " hipoteka morska" - Wiadomości

Umowa kupna-sprzedaży statku („MOA”) – wybrane zagadnienia w świetle prawa angielskiego (Część II)

W pierwszej części naszego opracowania Umowa kupna-sprzedaży statku („MOA”) – wybrane zagadnienia w świetle prawa angielskiego (Część I) podjęliśmy próbę omówienia wybranych zagadnień prawnych, związanych z transakcjami sprzedaży statku używanego („second-hand”) w świetle prawa angielskiego. Transakcje te opisane są zazwyczaj na uznanych międzynarodowych formularzach typu „NSF” z 1993 lub 2012, „Nipponsale” „SSF” czy „SHIPSALE form”.
20.12.2023

Konosament a umowa frachtowa

W rozwoju historycznym konosamentu, jako specyficznego dokumentu przewozowego, funkcja dowodu na okoliczność warunków umowy przewozu (umowy frachtowej – „contract of affreightment”), na jakich strony umowy (frachtujący – „shipper” – przewoźnik - „carrier”) uzgodniły przewóz morzem danego ładunku, ukształtowała się jako druga w kolejności (po funkcji „receipt for the goods shipped”).
31.05.2023

Stocznia Safe. "Od 15 lat budujemy dla offshore, ale zagranicznego. Polska nie ma armatorów koordynujących jego budowę"

Ile i jakich statków potrzeba do budowy polskiego offshore, jakie są szanse na to, że zabiorą się za to polskie biura projektowe i stocznie, oraz na ile realny jest udział polskiego local content w tych inwestycjach? O to pytamy przedstawicieli stoczni Safe z Gdańska.
28.07.2022

Procedura ustanowienia i wykreślenia hipoteki morskiej na statku

Na statku wpisanym do rejestru okrętowego można ustanowić zastaw wpisany do tego rejestru (hipotekę morską). Hipoteka morska jest jedną z szeregu konstrukcji prawnych, która ma na celu zabezpieczenie roszczeń finansowych podmiotów uczestniczących w morskim obrocie gospodarczym.
17.09.2018

Skuteczny wpis i prawidlowe wykreślenie statku z rejestru statków

Jak wpisać statek w budowie do rejestru statków w budowie? Jak wykreślić statek z rejestru stałego?
26.07.2018

Przyspieszona restrukturyzacja przedsiębiorstwa – podstawowe informacje

Znakomita większość podmiotów gospodarki morskiej, zwłaszcza w regionie zachodniopomorskim zna trudną sytuację finansową przedsiębiorstwa ST3 sp. z o.o. w Szczecinie. Brak regulowania należność kooperantom, wnioski o ogłoszenie upadłości, wniosek o restrukturyzację, przekształcenia własnościowe, a szereg zwłaszcza średnich i małych firm pozostaje bez zapłaty wymagalnych wierzytelności z obowiązkiem zapłaty należności publicznoprawnych i płatności kosztów własnej działalności gospodarczym.
03.11.2017

Statek w budowie, a zabezpieczenie roszczeń. Cz.2

Kodeks morski dopuszcza możliwość obciążenia hipoteką morską specyficznego zbioru rzeczy, tj. statku w budowie. Przyjęcie przez ustawodawcę odrębnych rozwiązań odnoszących się do statków w budowie otworzyło możliwości kredytowania budowy nowych statków przy wykorzystaniu zabezpieczenia hipotecznego na statku w trakcie powstawania. Jak wcześniej wskazano, zgodnie z art. 2 § 2 k.m. statkiem morskim w budowie jest statek, którego stępkę położono lub wykonano równorzędną pracę konstrukcyjną w miejscu wodowania, aż do zakończen
30.06.2015

Hipoteka morska jako forma zabezpieczenia roszczeń

Morski obrót handlowy charakteryzuje się znacznym poziomem ryzyka gospodarczego. Konieczność zabezpieczenia potencjalnych roszczeń finansowych podmiotów uczestniczących w ww. obrocie, skutkowała wykształceniem się szeregu konstrukcji prawnych, które zaczęto wykorzystywać przede wszystkim w celu zabezpieczenia roszczeń związanych z handlem i obrotem morskim.
20.08.2014

Areszt statku jako specyficzna forma zabezpieczenia roszczeń morskich

Morski obrót handlowy jest uzależniony od wielu czynników rynkowych, politycznych oraz zdarzeń losowych, które mogą skutkować powstaniem wierzytelności morskich względem armatora statku. W praktyce, na gruncie istniejących stosunków zobowiązaniowych niejednokrotnie dochodzi do różnego rodzaju sporów pomiędzy armatorami, a podmiotami trzecimi, które z reguły mają podłożone finansowe.
25.06.2014

Dziękujemy za wysłane grafiki.