Żaglowiec szkolny Uniwersytetu Morskiego w Gdyni wyruszył w kolejny rejs szkolny. W jego ramach studenci odbędą praktykę morską i zdobędą ważne doświadczenie w zakresie życia i działalności na pełnych wodach. Statek powróci do macierzystego portu 19 maja.
Podczas targów Edu Offshore Wind 2024 eksperci przedstawili młodzieży potencjalne ścieżki kariery mogące prowadzić do pracy w branży morskiej energetyki wiatrowej.
5 i 6 marca młodzież szkół średnich i studenci mieli okazję spotkać się ze 120 wystawcami w czasie 2. Edukacyjnych Targów Kariery EDU OFFSHORE WIND.
Ewolucja krajowego sektora MEW to nie tylko potężne wyzwanie infrastrukturalne, ale przede wszystkim wyjątkowa szansa na zdobycie strategicznej przewagi i ugruntowanie pozycji Polski w europejskim krajobrazie energetycznym. Podczas zorganizowanej przez PSEW konferencji Offshore Wind Poland 2023, rozmawialiśmy z Michałem Kołodziejczykiem, prezesem zarządu Equinor w Polsce, o kluczowych czynnikach efektywnej transformacji.
W niedzielę 10 grudnia zabłysły świąteczne światła na Darze Młodzieży. Przybranie „Białej Fregaty” w światełka w kształcie choinki jest już tradycją Uniwersytetu Morskiego w Gdyni.
Mostostal Pomorze utrzymuje stabilny kurs dzięki solidnym kontraktom na horyzoncie i załodze utalentowanych specjalistów. Arkadiusz Aszyk, prezes zarządu, opowiada o strategii firmy wobec dynamicznego rozwoju branży morskiej i związanych z tym wyzwań.
Po blisko półrocznym rejsie fregata szkolna Uniwersytetu Morskiego w Gdyni wróciła do macierzystego portu. 11 listopada, zaraz po zakończeniu zarówno Gdyńskiej Parady Niepodległości, jak i po uroczystościach pod pomnikiem Polski Morskiej mieszkańcy Gdyni przywitali na Nabrzeżu Pomorskim Dar Młodzieży.
Marina Yacht Park w Gdyni na cztery dni zamieniła się w dom dla ponad 100 najbardziej luksusowych jachtów, katamaranów i łodzi motorowych. Z sukcesem zakończyła się 4. już edycja Polboat Yachting Festival, którego organizatorem od samego początku jest Polska Izba Przemysłu Jachtowego i Sportów Wodnych - Polskie Jachty.
Ekspansja sektora offshore wind w Polsce nabiera tempa, a liczba krajowych firm chętnych do uczestnictwa w tej branży dynamicznie rośnie. Inwestorzy projektów Bałtyk II i Bałtyk III, spółki Equinor i Polenergia, dążą do zmaksymalizowania udziału polskich dostawców we wspólnej inwestycji. Dlatego 15 czerwca, w Światowy Dzień Wiatru, zorganizowali w Łodzi kolejny Dzień Dostawcy. To wyjątkowe wydarzenie, które przyciągnęło około 200 polskich przedsiębiorców, umożliwiło im bezpośrednie rozmowy z czołowymi graczami globalnego rynku.
Polska firma Galeon, znana z produkcji luksusowych jachtów i łodzi motorowych, zorganizowała wysyłkę siedmiu swoich jednostek z Portu Gdańsk do Stanów Zjednoczonych. Łodzie załadowano na pokład statku Spliethoff Snoekgracht, który posiada trzy dźwigi 120-tonowe.
W ubiegłym roku Klub Wioślarski Drakkar, dzięki zaangażowaniu swojego sąsiada – terminalu kontenerowego Baltic Hub – zaproponował lokalnej młodzieży udział w bezpłatnych treningach wioślarskich w ramach grantu dzielnicowego Busole.
Szacuje się, że na samym tylko Pomorzu powstająca morska energetyka wiatrowa wygeneruje w najbliższych latach około 20 tys. miejsc pracy. Byłaby to świetna wiadomość gdyby nie fakt, że rąk do pracy brakuje. Mając na uwadze to, jak ważny dla regionu, ale i całego kraju będzie rodzący się sektor przemysłu, kilka lokalnych instytucji postanowiło już teraz zachęcić młodzież ze szkół średnich, by uwzględniła w swoich perspektywach edukacyjnych i zawodowych morską energetykę wiatrową. Tak powstały pierwsze targi Edu Offshore Wind, które odbyły się 14 i 15 marca w Gdańsku.
Biblioteka Stowarzyszenia Przyjazne Pomorze przeznaczyła grant pozyskany w ramach programu dzielnicowego Busole 2021 na zakup nowego wyposażenia oraz sprzętu multimedialnego do realizacji działań na rzecz aktywizacji okolicznych mieszkańców, zwłaszcza dzieci i młodzieży.
Już 17 lat trwa współpraca Portu Gdynia z koszykarskim klubem GTK Gdynia, w którym występują zawodniczki kategorii wiekowej U19. W ostatnim czasie klub wywalczył brązowy medal Młodzieżowych Mistrzostwo Polski U19 Kobiet.
W ramach konkursu inżynierskiego młodzież ze szkół średnich projektowała i sprawdzała skuteczność pływających platform dla turbin wiatrowych. Finał konkursu odbył się 16 grudnia na Politechnice Gdańskiej, a jego sponsorem jest Simply Blue Group.
– Polska tak naprawdę znajduje się w momencie, kiedy musimy przyspieszyć i odblokować, uprościć maksymalnie realizację projektów – mówił Michał Kołodziejczyk, prezes Zarządu Equinor Polska podczas tegorocznej Konferencji Offshore Wind Poland 2022.
Od zeszłego tygodnia młodzi goście odwiedzający Centrum Nauki Experyment w Gdyni mogą sami sprawdzić, na czym polega praca suwnicowego w porcie. Jest to możliwe na nowym stanowisku, które powstało dzięki współpracy Zarządu Morskiego Portu Gdynia, Stoczni Remontowej Nauta i CN Experyment.
Firma Gdańsk-Pilot, świadcząca usługi pilotowe w portach Gdańsk, Elbląg i na Zalewie Wiślanym, ochrzciła oficjalnie dwie najnowsze łodzie pilotowe Pilot 23 i Pilot 24.
W czwartek 21 lipca otwarto największą w Polsce imprezę jachtową. To trzecia edycja tego największego w Polsce wydarzenia w świecie luksusowych łodzi. Przez cztery dni uczestnicy mogli zwiedzać pokłady zacumowanych jachtów i katamaranów, a, jak powiedział organizator, Gdynia zamieniła się w „polskie Cannes”.
Dziesięć jachtów załadowano w weekend 16-17 lipca na statek amerykańskiego serwisu Spliethoff/Sevenstar przy Nabrzeżu Oliwskim w Porcie Gdańsk. Do Ameryki popłynęły głównie luksusowe jednostki polskiego Galeona.
Jachty żaglowe, luksusowe łodzie motorowe, houseboaty i skutery już można oglądać na drugim Polboat Yachting Festival w Gdyni. Impreza podczas, której w tym roku zobaczymy siedem premier potrwa do niedzieli 18 lipca w Marina Yacht Parku w Gdyni.
W piątek rano Dar Młodzieży wpłynął do Portu Gdańsk. Największy polski żaglowiec można było podziwiać w weekend przy Westerplatte.
Pierwsze zawinięcie statku w ramach nowego połączenia żeglugowego Gdynia- Oslo- Kłajpeda. To kolejna linia łącząca Port Gdynia z krajami bałtyckimi.
Bałtycka Baza Masowa to mieszcząca się w porcie Gdynia spółka specjalizująca się w przeładunku materiałów niebezpiecznych, chemicznych, a w szczególności nawozów. 18 lutego towarzyszyliśmy z kamerą załodze BBM w załadunku Pulanu.
Samoloty, łodzie, turbiny czy elementy farm wiatrowych – są ładunki, których transport wymaga specjalnego przygotowania i dopiętej na ostatni guzik logistyki. Do niedawna, towary wielkogabarytowe z południa Polski były transportowane przez porty Europy Zachodniej. Teraz coraz więcej z nich jest przejmowanych i płynie przez port w Gdańsku. Nie byłoby to możliwe gdyby nie eksperci od ładunków XXL – firma KADOR.
Słońce, woda i piękne łodzie - czego chcieć więcej? W miniony weekend odbyła się wystawa luksusowych jachtów Polboat Yachting Festival. Przy kejach Marina Yacht Parku w Gdyni podziwiać można było cały przekrój nowoczesnych łodzi od wystawców przybyłych z całej Polski i zza granicy.
„Rozpuściło nas ostatnie 10 tysięcy lat. Mieliśmy fantastycznie stabilny klimat i różnorodną przyrodę. Nic tylko siać zboże, hodować zwierzęta, udomawiać kolejne gatunki, rozwijać cywilizację i dyskutować o kulturze. To się powoli kończy i robi się coraz mniej przyjemnie” - rozmowa z prof. Janem Marcinem Węsławskim, dyrektorem Instytutu Oceanologii Polskiej Akademii Nauk.
Brzozowy Kąt, wieś na Podlasiu. Grzebiąc na strychu, mały Zygmunt znajduje w kufrach egzemplarze miesięcznika „Morze”. Postępując według instrukcji, składa statki z papieru. Nieco później udoskonala projekty konstruując statki ze świńskiego koryta a następnie budując z kolegą drewniany kajak. Dziś, nie ma na świecie człowieka, który zaprojektował więcej żaglowców niż on, ale Zygmunt Choreń ani myśli przejść na emeryturę. Na desce kreślarskiej jego biura powstał właśnie godny następca legendarnej Pogorii.
W czwartek, 30 kwietnia, w gdańskim porcie odbył się załadunek nietypowej drobnicy. Były to trzy luksusowe jachty zbudowane w polskiej stoczni Galeon. Niezwykle sprawna operacja została przeprowadzona przez Sevenstar Yacht Transport z Grupy Spliethoff.
Częścią przemysłu 4.0 jest robotyzacja, która wkroczyła już do wielu branż i zaczyna obejmować kolejne. Według ekspertów, wkrótce roboty pojawią się w każdej z nich, a większość stanowisk pracy zostanie zautomatyzowanych. Dlatego już dziś konieczne jest kształcenie kadr dla przemysłu 4.0., także w zakresie programowania i obsługi robotów. Wychodząc naprzeciw wymaganiom przyszłości, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna uruchomiła na Wyspie Ostrów Centrum Programowania Robotów Przemysłowych. Młodzież uczy się tam również obsługi drukarki 3D. To jeden z pierwszych taki ośrodków w Polsce.
Stocznia Marine Projects Ltd. powstała w 1989 roku. Specjalizuje się w budowaniu gotowych jednostek: masowców, kontenerowców, promów typu ro-ro, holowników portowych oraz pontonów do transportowania ładunków wielkogabarytowych. Jest też kooperantem stoczni dostarczającym częściowo wyposażone kadłuby statków, sekcje i bloki kadłubów oraz kompletne nadbudówki. W 2019 postawiła na statki rybackie, z naciskiem na jednostki LFC o najwyższym poziomie innowacyjności na rynku. Jej technologie i wykonanie docenili armatorzy na całym świecie...
Dar Młodzieży po intensywnym Rejsie Niepodległości dookoła świata trwającym 313 dni zawinął do stoczni Nauta gdzie przez dwa tygodnie będzie przygotowywany do kolejnego sezonu.
3 stycznia w gdyńskim oddziale Stoczni Karstensen odbyło się wodowanie częściowo wyposażonego kadłuba statku rybackiego oznaczonego numerem stoczniowym #454. Była to pierwsza operacja otwierająca pełen portfel zamówień na rok 2020 a jednocześnie czwarta w historii zakładu istniejącego niespełna półtora roku.
Projekt rewitalizacji terenów postoczniowych, Centrum Projektowania Robotów Przemysłowych, budowa strategicznej drogi do terenów inwestycyjnych w Grudziądzu - ostatni rok był bardzo pracowity dla Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej i jej prezesa Przemysława Sztandery. Odwiedziliśmy z kamerą Wyspę Ostrów i porozmawialiśmy o tym, jakie projekty zrealizowano w ostatnim czasie i co wydarzy się w najbliższych miesiącach.
Na Darze Młodzieży rozbłysła największa choinka na Pomorzu. Uniwersytet Morski uruchomił iluminacje zamocowane na masztach swojej szkoleniowej fregaty. Choinka ma prawie 50 metrów wysokości.
W czwartek, 21 listopada odbyło się VIII Seminarium Akademii Offshore. Przedstawiciele wszystkich operujących w Polsce inwestorów, sektora przemysłu i administracji rządowej wysłuchali prezentacji Benjamina Sykes'a, przewodniczącego Offshore Wind Industry Council i zastanawiali się, czy brytyjskie doświadczenia można przenieść na rynek polski.
3 lata temu, Stocznia Remontowa Nauta podpisała umowę o współpracy z dyrekcją Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych w Kłaninie oraz Starostą powiatu puckiego. W jej ramach, uczniowie z klasy o profilu okrętowym w praktyce uczą się zawodu w gdyńskiej stoczni. Teraz, współpraca ta wchodzi na kolejny poziom, bowiem w zeszłym tygodniu zostały otwarte profesjonalnie wyposażone warsztaty, które pomogą zdobywać doświadczenie uczniom szkoły.
W ostatni piątek w Gdyni odbyła się XIX edycja Forum Gospodarki Morskiej. To jedno z najważniejszych w Polsce spotkań specjalistów sektora morskiego, podczas którego omawiane są najbardziej aktualne kwestie związane z wyzwaniami, jakie stoją przed stale rozwijającą się gospodarką morską. W tym roku, nowością był panel poświęcony prawu i finansom.
Stocznia Marine Projects Ltd. zbudowała w Gdańsku częściowo wyposażony trawler m/v Cap Arkona. To nowatorska uniwersalna jednostka typu haczykowiec/trawler/poławiacz skorupiaków (longliner/trawler/potter) dla australijskiego armatora Austral Fisheries Pty Ltd. W poniedziałek odbyło się wodowanie jednostki.
HydroDron to nowoczesna, bezzałogowa jednostka przeznaczona do pomiarów hydrograficznych. Pierwsza w kraju taka pływająca platforma, skonstruowana przez firmę Marine Technology, na początku tego tygodnia przechodziła testy w Narodowym Centrum Żeglarstwa Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku. Z naszą kamerą podpatrzyliśmy ją w akcji.
Port Gdynia świętuje 97. urodziny. Z tej okazji poniedziałek w Centrum Nauki EXPERYMENT w Gdyni uruchomiono nowoczesne symulatory PortMaster. Dzięki nim będzie można bliżej poznać pracę terminali przeładunkowych i kierować ruchem statków w Porcie Gdynia.
Ponad 250 firm i organizacji z 23 krajów bierze udział w Gdańsku w 20. edycji Międzynarodowych Targów Morskich i Konferencji BALTEXPO. To największe w Polsce i jedno z najbardziej prestiżowych w Europie wydarzeń poświęconych gospodarce morskiej. Na stoisku 5.02 10-lecie obchodzi portal GospodarkaMorska.pl, który wydarzenie objął patronatem medialnym. Targi potrwają do środy.
Największy na świecie kontenerowiec już w Porcie Gdańsk. MSC Gülsün, bo o nim mowa, zacumował w piątek przy nabrzeżu T2 terminalu kontenerowego DCT Gdańsk. Na pokład statek może zabrać prawie 24 000 tysiące 20-stopowych kontenerów, co czyni go rekordzistą wśród tego typu jednostek.
Zabawy z fizyką i animatorami, wizyta na Darze Młodzieży, szkolenie na symulatorach oraz spotkania ze zwierzętami. To tylko niektóre atrakcje Morskich Półkolonii zorganizowanych przez Uniwersytet Morski w Gdyni. Niezwykłe zajęcia dla dzieci zakończyły się w miniony piątek.
Maersk uruchomił nowy serwis AE19 statek-pociąg-statek z Dalekiego Wschodu do Gdańska. Jego inauguracja odbyła się w środę w terminalu kontenerowym DCT Gdańsk. Dzięki wykorzystaniu interkontynentalnego pociągu czas tranzytu z Azji do Polski będzie dwukrotnie szybszy. Połączenie ma być uzupełnieniem dotychczasowych serwisów opartych tylko na produkcie oceanicznym.
Cisne Branco – brazylijska fregata żaglowa, od środy cumuje przy Nabrzeżu Pomorskim w Porcie Gdynia. To flagowy okręt Marynarki Wojennej Brazylii. Żaglowiec w czwartek został udostępniony zwiedzającym. Z naszą kamerą odwiedziliśmy tę niezwykłą jednostkę.
130 wystawców i dziesiątki jachtów żaglowych i motorowych. W niedzielę w Gdyni zakończyły się 14. Targi Sportów Wodnych i Rekreacji „WIATR i WODA na wodzie”. To jedyne takie wydarzenie w Polsce, podczas którego nie tylko promuje się żeglarstwo, ale także w jednym miejscu, na wodzie można zobaczyć jachty, luksusowe łodzie motorowe, skutery oraz nowoczesny sprzęt żeglarski i motorowodny.
Terroryści na promie Nova Star należącym do Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Jednostkę z rąk porywaczy odbiły w czwartek siły specjalne JW Formoza oraz BOA. Nikomu nic się nie stało, a cała akcja odbyła się w ramach ćwiczeń antyterrorystycznych „KORSZARZ-19”, które w ramach obchodów Święta Morza 2019 zorganizował Urząd Morski w Gdyni.
Bałtyk to nasza wspólna sprawa – mówił w środę w Gdańsku marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk podczas otwarcia 10. Forum Strategii Unii Europejskiej dla regionu Morza Bałtyckiego. To najważniejsze międzynarodowe wydarzenie, podczas którego poruszane są tematy związane z rozwojem regionu Bałtyku, gospodarką w obiegu zamkniętym i problemami demograficznymi. W Forum uczestniczy prawie 800 osób z całej Europy.
Nowy samochód ratownictwa chemicznego dla Portowej Straży Pożarnej Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Uroczyste przekazanie pojazdu odbyło się w miniony piątek w ramach przypadających w maju obchodów Dnia Strażaka. Nowoczesny wóz strażacki poprawi bezpieczeństwo w Porcie Gdynia.
Na co dzień ratują ludzkie życie, gotowi nawet poświęcić własne. To ratownicy Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa (Służba SAR). W sobotę w Gdyni obchodzili swoje święto.
Okręty NATO w Porcie Gdynia. Jednostki należące do Stałego Zespołu Sił Obrony Przeciwminowej NATO Grupa 1 (ang. SNMCMG-1) zacumowały w piątek przy Nabrzeżu Francuskim. W ramach wizyty roboczej okręty pozostaną w Gdyni do poniedziałku.
To była przygoda warta wszystkiego – wspomina Rejs Niepodległości jego uczestniczka Zuzanna Roś. Podkreśla, że ta wyprawa nauczyła ją przede wszystkim współpracy. Dar Młodzieży po 313 dniach podróży dookoła świata, zorganizowanej w 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości, powrócił do Gdyni w miniony czwartek.
To jest fantastyczna młodzież, to jest niesamowity potencjał, którego nie możemy zmarnować. I zaręczam, że my go wykorzystamy – powiedział portalowi GospodarkaMorska.pl Grzegorz Witkowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, podczas gali na zakończenie Rejsu Niepodległości, która w czwartek odbyła się w Gdyni. Dar Młodzieży powrócił do macierzystego portu po 313 dniach podróży dookoła świata, zorganizowanej w 100-lecie odzyskania przez Polskę niepodległości. Udział w niej wzięło ok. 1 000 młodych ludzi.
Wielka morska przygoda „Daru Młodzieży” i jego załogi dobiegła końca. Żaglowiec, po 313 dniach, wrócił do Gdyni z Rejsu Niepodległości. W tym czasie opłynął glob, odwiedził 23 porty na całym świecie i przemierzył ponad 36 tysięcy mil morskich. Białą Fregatę witały setki osób. Było radośnie, hucznie i uroczyście. Specjalnie dla was, rozmawialiśmy z członkami załogi najpiękniejszego polskiego żaglowca. Zobaczcie, jak wyglądał Rejs Niepodległości od kuchni!
10 miesięcy podróży, 23 odwiedzone porty i ogromna promocja Polski oraz jej niepodległości. Dar Młodzieży, w asyście czterech jednostek Marynarki Wojennej – okrętów ORP Piorun i ORP Grom oraz dwóch łodzi hybrydowych wraca dziś do domu. Nasi dziennikarze byli obecni na pokładzie katamaranu Rubin, który jako pierwszy powitał fregatę w okolicach Helu i płynął z nią aż do Gdyni.
Innowacje w branży morskiej, ekologiczna żegluga czy autonomiczne statki przyszłości. To tylko niektóre tematy poruszane podczas sesji Innovation Day, która w środę odbyła się w Gdyni w ramach konferencji Transport Week 2019.
Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna od kilku lat skutecznie łączy naukę z biznesem, także z branżą morską. W ubiegłym miesiącu podpisane zostało porozumienie ze Szkołami Okrętowymi i Ogólnokształcącymi Conradinum, którego celem będzie m.in. dopasowanie profilów kształcenia do potrzeb inwestorów związanych z gospodarką morską. O barierach, jakie trzeba przełamywać w szkolnictwie zawodowym i zmianach na Wyspie Ostrów, gdzie powstaje m.in. Stoczniowe Centrum Kształcenia Zawodowego, rozmawiamy z Przemysławem Sztanderą, prezesem Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Fairmaster ponownie w Porcie Gdynia. Jeden z najsilniejszych statków na świecie przypłynął po olbrzymią suwnicę, która będzie pracowała w Porcie Dien Dien w Algierii. To już drugi taki transport. Pierwsza suwnica wypłynęła z Gdyni w listopadzie ubiegłego roku.
Cyberbezpieczeństwo wyzwaniem 2019 r. dla branży morskiej. O tym, jak bezpiecznie prowadzić biznes i skutecznie minimalizować ryzyko ataków hakerskich za pomocą m.in. nowoczesnych technologii rozmawiali uczestnicy II Forum Bezpieczeństwa Przemysłu Morskiego, które odbyło się w Gdyni. W wydarzeniu wzięło udział ok. 140 osób ze świata biznesu, nauki i administracji.
W Porcie Gdynia będzie bezpieczniej. W środę Portowa Straż Pożarna przeprowadziła ćwiczenia z zakresu ratownictwa ekologicznego. Jak poinformował Grzegorz Bulwa, komendant Portowej Straży Pożarnej Zarządu Morskiego Portu Gdynia, ich celem było przede wszystkim doskonalenie współdziałania służb ratowniczych oraz sprawdzenie łączności między nimi.
Port Service wspiera edukację. Spółka zajmująca się utylizacją odpadów niebezpiecznych ufundowała nowoczesną pracownię multimedialno-interaktywną w Szkole Podstawowej nr 72 w Gdańsku. „Groteka”, bo taką otrzymała nazwę, została otwarta w środę. To w tym miejscu dzieci przez zabawę będą rozwijały m.in. umiejętność logicznego myślenia.
Fairmaster w drodze do Algierii. Jeden z najsilniejszych statków świata wypłynął we wtorek z Portu Gdynia z olbrzymią suwnicą na pokładzie. Konstrukcja ma prawie 60 m wysokości i waży około 1 400 t.
Bezpieczniej na Morzu Bałtyckim. Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa (SAR) w poniedziałek otrzymała w Gdyni siedem nowych skuterów ratownictwa morskiego. Są szybkie, bardzo sprawne i dopłyną tam, gdzie łódź nie może.
Stocznia Safe z Gdańska przekazała Norwegom kolejny statek rybacki. To częściowo wyposażony sejner TBN Trondskjær wykonany na zamówienie stoczni Stadyard AS, która dokończy jego budowę. Jednostka trafi do właściciela w marcu przyszłego roku.
Największy żaglowiec szkolny świata w Porcie Gdynia. Sedov, bo o nim mowa, w piątek około południa zacumował przy Nabrzeżu Pomorskim. Jednostka do niedzieli jest dostępna dla zwiedzających.
Rok akademicki 2018/2019 na Uniwersytecie Morskim w Gdyni rozpoczęty. Uroczysta inauguracja odbyła się w sobotę na Skwerze Kościuszki. Było to historyczne wydarzenie – od 1 września tego roku dotychczasowa Akademia Morska nosi bowiem rangę uniwersytetu.
Fregata Hessen, okręt badawczy Planet, holownik pełnomorski Fehmarn oraz okręt podwodny U-31 z 27-osobową załogą. Te cztery okręty z wizytą roboczą zawinęły w piątek do Portu Gdynia. Jednostki na co dzień służące w Deutsche Marine nie są dostępne dla zwiedzających.
Ta łódka to Formuła 1 na morzu – powiedział o jachcie I LOVE POLAND Filip Rdesiński, prezes Polskiej Fundacji Narodowej. Nowoczesna jednostka i projekt o tej samej nazwie zostały zaprezentowane w środę w Gdyni. Za kilka miesięcy jacht weźmie udział w prestiżowych regatach.
W styczniu 2019 r. zamierzamy przeprowadzić pierwsze komercyjne bunkrowanie statków paliwem LNG – zapowiedział w poniedziałek w Porcie Gdynia Henryk Mucha, prezes PGNiG Obrót Detaliczny, który wziął udział w pokazie ćwiczeń ratowniczo-gaśniczych i rozlewowych LNG. Na ich podstawie opracowana zostanie pierwsza w Polsce technologiczna instrukcja tankowania statków zasilanych paliwem LNG. Jego zastosowanie umożliwia armatorom spełnienie rygorystycznych obostrzeń dotyczących niskoemisyjnej żeglugi, a także redukcję kosztów operacyjnych.
ASTOR z wizytą w Porcie Gdynia. Wycieczkowiec zawinął tam we wtorek rano. Były to wyjątkowe odwiedziny – statek pasażerski zacumował bowiem w centrum miasta – przy Nabrzeżu Pomorskim, a nie jak dotychczas, przy Nabrzeżu Francuskim.
Piękne, luksusowe i nowoczesne. Tak w kilku słowach można opisać ponad 120 jednostek, które w tym roku pojawiły się w Marinie Gdynia podczas Targów Sportów Wodnych WIATR i WODA na wodzie. To jedyna w Polsce impreza, podczas której w jednym miejscu można zobaczyć jachty, luksusowe łodzie motorowe, skutery oraz nowoczesny sprzęt żeglarski i motorowodny.
O podróży taki jachtem marzy wiele osób, a elegancja, luksus i wygoda to tylko niektóre cechy jednostek budowanych w gdańskiej stoczni. Wnętrze każdej z nich jest inne, zaprojektowane zgodnie z oczekiwaniami klienta. Z naszą kamerą odwiedziliśmy pokład Sunreef 80 – najnowszego jachtu żaglowego stoczni Sunreef Yachts. Robi wrażenie.
TBN Støttfjord w drodze do Norwegii. Częściowo wyposażony sejner stocznia Safe zbudowała na zamówienie stoczni Stadyard AS, która dokończy jego budowę. Przekazanie gotowego statku właścicielowi Brødrene Bakken AS planowane jest na grudzień tego roku.
W stoczni Safe zwodowano sejner dla Norwegów. Częściowo wyposażony statek rybacki powstał na zamówienie stoczni Stadyard AS. Odholowanie jednostki z Gdańska do Norwegii zaplanowano na 16 lipca.
28 żaglowców, 110 rejsów po Zatoce Gdańskiej, 900 żeglarzy i mnóstwo innych atrakcji. W Gdańsku w czwartek rozpoczął się zlot Baltic Sail. Żeglarskie święto potrwa do niedzieli. W tym roku jest częścią V Światowego Zjazdu Gdańszczan.
Wczesną jesienią zostanie przedstawiony wspólny plan dla państwowych stoczni – poinformował Andrzej Kołodziej podczas forum Wizja Rozwoju w Gdyni. W ocenie związkowca, nie da się odbudować przemysłu stoczniowego konkurując niskimi kosztami pracy.
Terroryści opanowali katamaran Agat należący do Żeglugi Gdańskiej. Na pokład wkroczyły siły specjalne JW Formoza oraz BOA, które odbiły jednostkę z rąk porywaczy. Nikomu nic się nie stało, a pasażerowie bezpiecznie wrócili do gdyńskiego portu. Na szczęście, były to tylko ćwiczenia.
Port Service rozpoczął kolejny etap eko-edukacji. W czwartek w Gdańsku spółka zajmująca się utylizacją odpadów niebezpiecznych podpisała porozumienie o współpracy z trzema sąsiadującymi z nią szkołami. Dzięki niemu uczniowie w praktyce poznają m.in. rozwiązania związane z zapobieganiem skażeniu środowiska.
Stocznie z Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Nauta i Stocznia Wojenna w Gdyni budują okręt wywiadowczy dla Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej. Jednostka będzie miała 74 m długości. Wartość kontraktu ze stocznią jest objęta tajemnicą handlową.
Dar Młodzieży kontynuuje podróż dookoła świata. W piątek polska fregata na zakończenie Światowych Dni Morza wypłynęła ze Szczecina do Bremerhaven. Po raz kolejny w Polsce zobaczymy ją dopiero pod koniec marca przyszłego roku. Żaglowiec na Nabrzeżu Bułgarskim żegnały setki osób.
Polska ma ogromny potencjał związany z gospodarką morską. Chcemy być w radzie Międzynarodowej Organizacji Morskiej – powiedział minister gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk. W środę w Szczecinie rozpoczęły się Światowe Dni Morza - spotkanie ekspertów branży morskiej.
Trwa budowa kolejnego arktycznego wycieczkowca dla Norwegów. Częściowo wyposażone bloki dostarczył Montex Shipyard z Gdańska. W sobotę wyruszyły do Norwegii.
Port Service stawia na eko-edukację. W środę grupa studentów Politechniki Gdańskiej po raz drugi odwiedziła spółkę zajmującą się utylizacją odpadów niebezpiecznych. – Doprowadziliśmy do sytuacji, w której chcemy regularnie pokazywać, jak działa przemysł i namawiać do tego inne firmy – powiedział Paweł Król, prezes zarządu Grupy Blum, do której należy Port Service.
Trwa Rejs Niepodległości. W czwartek polska fregata zawinie do Tallina, pierwszego portu na trasie rejsu dookoła świata. Na pokładzie jednostki pracuje nowoczesny system oczyszczania wód balastowych, dostarczony przez Alfa Laval.
Łącznie około 1 000 młodych osób weźmie udział w rejsie dookoła świata na pokładzie Daru Młodzieży. Polska fregata w Rejs Niepodległości wypłynęła z Gdyni w niedzielę. Odwiedzi 22 porty w 18 państwach świata.
Z danych statystycznych, które zbiera spółka Pętla Żuławska wynika, że w ciągu 5 ostatnich lat Pętlę Żuławską odwiedziło 500 tys. żeglarzy i wodniaków, z czego w ubiegłym roku 200 tys. – poinformował w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Rafał Wasil z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Podkreślił, że ta sieć szlaków wodnych cieszy się coraz większym zainteresowaniem.
Dar Młodzieży prawie gotowy do drogi. Obecnie polska fregata w Stoczni Remontowej Nauta w Gdyni przechodzi ostatnie prace przygotowawcze przed podróżą dookoła świata. Start Rejsu Niepodległości już 20 maja w samo południe.
14. statek dla Islandczyków trafił na przebudowę do stoczni ALKOR. To jednostka rybacka Huginn VE 55. W Gdańsku zostanie m.in. przedłużona. Prace potrwają do końca sierpnia.
Sezon wycieczkowców w Porcie Gdynia rozpoczęty. W środę jako pierwsza zawinęła tam prawie 300-metrowa MSC Orchestra. W tym roku statki pasażerskie odwiedzą Gdynię jeszcze 53 razy. Spodziewanych jest około 100 000 turystów.
USS Farragut w Porcie Gdynia. Amerykański niszczyciel rakietowy zawinął tam w piątek o godzinie 16:00. Przy Nabrzeżu Francuskim pozostanie do niedzieli. Jednostki nie można zwiedzać.
Jeszcze trzy tygodnie i Dar Młodzieży wyruszy w Rejs Niepodległości. W piątek fregata z praktykantami na pokładzie wróciła do Gdyni. Teraz w Stoczni Remontowej Nauta przechodzi ostatnie prace remontowe, by 20 maja wypłynąć w 11-miesięczną podróż dookoła świata.
Astoria już w Gdańsku. Wycieczkowiec, zwany „statkiem śmierci”, w środę zacumował przy Terminalu Promowym Westerplatte i w towarzystwie orkiestry rozpoczął sezon wycieczkowy w Porcie Gdańsk. W tym roku statki pasażerskie przypłyną zawiną tam łącznie 74 razy.
1 010 i pierwsze w tym roku wodowanie w stoczni Remontowa Shipbuilding. Tym razem był to statek rybacki dla norweskiego armatora. Uroczystość widowiskowego wodowania bocznego odbyła się we wtorek.
Studenci wracają na Dar Młodzieży. Fregata, która w Stoczni Remontowej Nauta w Gdyni przeszła remont przygotowujący ją do rejsu dookoła świata, zacumowała przy Nabrzeżu Pomorskim w Gdyni w środę wieczorem, gdzie czeka teraz na praktykantów. Pierwszą w tym roku podróż szkoleniową zaplanowano na najbliższy piątek.
Transport Week dobiegł końca. Trzydniowa konferencja w tym roku poświęcona była rozwojowi portów w Europie oraz znaczeniu Nowego Jedwabnego Szlaku, oferującego wiele możliwości europejskim firmom. Eksperci rozmawiali m.in. o wpływie tej inicjatywy na sektor logistyki w rejonie Morza Bałtyckiego.
Niezawodność i bardzo dobra jakość wykonania. To tylko niektóre cechy produktów i technologii japońskiej firmy KEMEL, której rozwiązania stosuje na statkach Bota Technik – jej autoryzowany partner w Polsce. O możliwościach nowoczesnych systemów w zakresie łożyskowania i uszczelnień linii wałów rozmawiali w piątek w Darłowie uczestnicy konferencji „Produkty, technologie i usługi serwisowe KEMEL”.
Pełne doki i nabrzeża w Stoczni Remontowej Nauta w Gdyni. We wtorek remont przechodziło jednocześnie aż 10 statków. Przy ulicy Czechosłowackiej prace prowadzone są m.in. na Darze Młodzieży oraz dwóch masowcach PŻM – na Karpatach i Sudetach.
W belgijskim porcie w Antwerpii, 15 stycznia, odbyła się symboliczna uroczystość chrztu statku Szare Szeregi należącego do Polskiej Żeglugi Morskiej. Symboliczna między innymi dlatego, że jeszcze rok temu statek ten został porzucony przez poprzedni zarząd i wszystko wskazywało na to, że nigdy nie trafi do floty znajdującego się nad przepaścią PŻM.
Podróż dookoła świata coraz bliżej, dlatego Dar Młodzieży nie ma czasu na odpoczynek. Obecnie żaglowiec przechodzi remont klasowy w Stoczni Remontowej Nauta w Gdyni. Zostanie m.in. pomalowany i wyposażony w nowoczesny system obróbki wód balastowych. Ostatni taki „lifting” należąca do Akademii Morskiej w Gdyni jednostka przechodziła dwa lata temu. Z naszą kamerą podpatrzyliśmy, jak przebiegają prace.
El Mellah w drodze do Algierii. Nowoczesny żaglowiec ze stoczni Remontowa Shipbuilding w piątek opuścił Gdańsk. Przed nim długi pierwszy rejs i sprawdzian dla algierskiej załogi.
11 miesięcy rejsu po morzach i oceanach, planowane 6 zmian załóg szkolnych oraz obecność podczas Światowych Dni Młodzieży 2019. W przyszłym roku Dar Młodzieży wyrusza w podróż dookoła świata dla uczczenia setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Początek wyprawy zaplanowano na maj przyszłego roku.
El Mellah gotowy do drogi. Zbudowany w Gdańsku w stoczni Remontowa Shipbuilding żaglowiec został przekazany Marynarce Wojennej Algierii. W sobotę odbyła się uroczystość podniesienia bandery na jednostce.
W tym roku gdyńskie spotkanie branży morskiej przyciągnęło rekordową liczbą uczestników. Celem organizatorów była nie tylko dyskusja nad problemami sektora, ale również jego integracja. W piątek (13.10) odbyło się 17. Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2017 - jedno z najważniejszych spotkań praktyków i ekspertów sektora morskiego.
Gunnar K już na wodzie. Wodowanie częściowo wyposażonej jednostki odbyło się w Gdańsku w piątek. Stocznia Safe wyprodukowała ją na zamówienie Norwegów.
W przyszłym roku małe wycieczkowce mają cumować przy Nabrzeżu Pomorskim w Gdyni – poinformował na spotkaniu z dziennikarzami podczas BALTEXPO 2017 Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Jak podkreślił, Dar Młodzieży będzie wtedy przebywał w podróży dookoła świata, dlatego to miejsce będzie wolne.
Przemysł okrętowy zaczyna się w Polsce liczyć – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Zdzisław Rakoczy, prezes firmy Famor, zajmującej się produkcją sprzętu elektrotechnicznego dla okrętownictwa, budownictwa i innych branż. Jego zdaniem świadczy o tym obecność na BALTEXPO przedstawicieli ministerstwa gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Największe w Polsce targi poświęcone gospodarce morskiej zakończyły się w środę. Odwiedziło je ponad 4 000 osób.
XIX Międzynarodowe Targi Morskie i Konferencje BALTEXPO dobiegły końca. Jak informują organizatorzy, w tym roku odwiedziło je ponad 4 000 osób. Trzeci dzień wydarzenia poświęcono bezpieczeństwu, edukacji oraz ochronie środowiska.
Dar Młodzieży i El-Mellah. Dwa zbudowane w Gdańsku żaglowce zaprojektowane przez Zygmunta Chorenia w poniedziałek na wysokości Helu postawiły żagle. A wszystko w ramach prób morskich nowej fregaty, zbudowanej dla Marynarki Wojennej Algierii, oraz szkolenia jej przyszłej załogi. Po zakończeniu wspólnego pływania obie jednostki zawinęły do Gdyni. El-Mellah po raz pierwszy.
Prelude to największa na świecie jednostka służąca do skraplania LNG, tzw. floating liquefied natural gas (FLNG). 600 000-tonowy gigant mierzy 488 metrów długości oraz 74 metry szerokości. Koszt jego budowy szacuje się na 8 miliardów funtów co sprawia, że jest to jeden z najdroższych projektów morskich w historii.
Yunyi Baltiets w Gdańsku. Rosyjski żaglowiec szkolny zacumował w czwartek przy Nabrzeżu Ziółowskiego. Pozostanie tam do piątku.
El-Mellah na pierwszych próbach morskich. Nowoczesny żaglowiec, budowany w stoczni Remontowa Shipbuilding dla Marynarki Wojennej Algierii, jest testowany na Zatoce Gdańskiej. Na próby morskie wypłynął w sobotę po 15.
Odbył 211 podroży, przepłynął około 565 000 mil morskich, a na jego pokładzie przeszkoliło się prawie 19 000 uczniów i studentów szkół morskich polskich i zagranicznych. To Dar Młodzieży. Jeden z najpopularniejszych żaglowców świata obchodzi 35-lecie podniesienia biało-czerwonej bandery. Uroczystości z tej okazji odbyły się we wtorek przy Nabrzeżu Pomorskim w Gdyni. Na polskiej fregacie podniesiono nową, wielką banderę.
Szkoła Morska w Gdyni stawia na nowoczesne technologie. W pracującym tam symulatorze siłowni okrętowej zainstalowano ważną aktualizację. Teraz funkcjonalność systemu została rozszerzona m.in. o możliwość realizowania operacji związanych z obsługą rzeczywistego wyłącznika wysokonapięciowego. Dzięki temu symulator spełnia wymogi konwencji STCW w zakresie kursu wysokich napięć (High Voltage Curse).
Firma GALSHIP zajmuje się naprawami i remontami jednostek pływających a także technicznym zaopatrzeniem statków.
Astoria w gdańskim porcie. Najstarszy na świecie wycieczkowiec zacumował we wtorek przy Terminalu Promowym Westerplatte. Jednostka ma bardzo barwną historię, a włoskie media okrzyknęły ją „statkiem śmierci”.
CSCL Arctic Ocean w terminalu kontenerowym DCT. Jeden z największych kontenerowców na świecie o pojemności około 19 000 TEU zacumował przy nabrzeżu T2 we wtorek wieczorem. Jednostka dotarła do gdańskiego portu w ramach rozpoczętej właśnie współpracy z Ocean Alliance – największym aliansem kontenerowym świata. Pozostanie tam do czwartku.
Praca na morzu charakteryzuje się wysokim stopniem ryzyka. Jej wykonywanie wymaga od załogi przejścia specjalnego szkolenia z zasad bezpiecznej ewakuacji w sytuacjach kryzysowych. Teraz jest to możliwe w bezpiecznych warunkach symulatora szalupy zrzutowej. Sim-Systems i Szkoła Morska w Gdyni prowadzą zapisy na innowacyjne szkolenie właśnie z tego zakresu.
Transoceaniczne autonomiczne jednostki pływające mają zacząć pływać w 2035 r. – mówi dr Henryk Lasota z Politechniki Gdańskiej. Nowa era przemysłu morskiego wymusiła bowiem przyspieszony rozwój wielu gałęzi elektroniki morskiej. O jej zadaniach na najbliższe lata, zagrożeniach i metodach działania rozmawiali eksperci podczas konferencji MARELDAYS 2017 Dni Elektroniki Morskiej zorganizowanej na Politechnice Gdańskiej pod hasłem „Autonomiczne jednostki pływające”.
Ma około 40 m długości i waży prawie 90 t. To zwodzone przęsło – najważniejszy element kładki na Wyspę Ołowiankę w Gdańsku. Jego montaż rozpoczął się w poniedziałek. Przeprawa, która skomunikuje Ołowiankę z Głównym Miastem, ma zostać otwarta w połowie czerwca.
W dniach 16-19 marca w Warszawie obyła się 29 edycja targów Wiatr i Woda. Ponad 400 wystawców przedstawiało ofertę związaną z szeroko rozumianym jachtingiem. Od luksusowych łodzi, przez żaglówki, skutery wodne do osprzętu i wyposażenia. Nie zabrakło również pięknych kobiet, luksusowych samochodów i powiewu prawdziwego luksusu.
Technik budowy jednostek pływających, technik mechatronik czy technik elektryk. To m.in. w tych zawodach można znaleźć pracę w polskich stoczniach i firmach związanych z gospodarką morską. Mogli je poznać gimnazjaliści podczas konferencji „Przemysł okrętowy – fascynujące miejsce pracy”, która odbyła się w Szkołach Okrętowych i Ogólnokształcących CONRADINUM w Gdańsku. To właśnie w tej placówce można nauczyć się tych poszukiwanych na rynku pracy profesji.
Fregata rakietowa ORP Gen. T. Kościuszko obrała kurs do norweskiego portu Bergen. Jednostka weźmie udział w międzynarodowych manewrach pod kryptonimem TG-17.
Spełnia wysokie normy lodowe, jest niezawodny i może obsługiwać dwa helikoptery. To C 325 Pirou – nowoczesny statek polarny zbudowany przez stocznię CRIST dla francuskiego armatora. Wodowanie tej jednostki odbyło się w czwartek w suchym doku SD II w Gdyni.
El-Mellah ze wszystkimi masztami. Na pierwszym żaglowcu budowanym w stoczni Remontowa Shipubilding w Gdańsku zakończył się ich montaż. Jego najwyższy stalowy maszt ma 54 metry, czyli tyle samo, co ten na „Royal Clipperze” – największym obecnie żaglowcu na świecie. Nowa jednostka dla Marynarki Wojennej Algierii robi wrażenie.
W nietypowej, świątecznej roli wystąpiło w ubiegły weekend Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej; resort objął patronatem projekt „Nasze dzieci, Polska/Ukraina” i zorganizował wycieczkę 30 wychowanków polskich domów dziecka oraz młodych Polaków z Lwowa i okolic do Portu Gdańsk.
Piękna, nowoczesna i bardzo luksusowa. Tak wygląda Athena – pierwszy jacht z serii Sunreef Supreme 68 Power, stworzony przez gdańską stocznię Sunreef Yachts. W tym roku ten model został nagrodzony statuetką World Yacht Trophies na festiwalu jachtowym w Cannes (Cannes Yachting Festival) za aranżację wnętrz.
Rozwój polskiego przemysłu obronnego, budowa kolejnych jednostek i coraz bardziej skomplikowane remonty statków. Przed takimi zadaniami stoi Nauta. Stocznia remontowa swój jubileusz obchodziła w czwartek w Teatrze Muzycznym w Gdyni.
Ponad 20 000 gimnazjalistów. Tylu młodych ludzi przez siedem edycji wzięło udział w edukacyjnych rejsach organizowanych w Gdańsku. Mimo że w tym roku sezon zakończył sztorm, to i tak należał on do udanych.
W niedzielę, 11 września, fregata Akademii Morskiej w Gdyni zacumowała do Nabrzeża Francuskiego, obok historycznego budynku Dworca Morskiego. W takiej scenerii „Daru Młodzieży” zwykle się nie ogląda. Na pokładzie żaglowca znalazla się grupa żeglarzy z całej Polski, kończąca tygodniowy rejs Goteborg - Gdynia.
Mein Schiff 5 został zbudowany w stoczni w południowej Finlandii i kosztował 625 milionów dolarów. Na jednostce znajduje się 15 pokładów i jest w stanie pomieścić około 2500 pasażerów.
Podczas tegorocznej edycji Targów w Gdyni zobaczyliśmy blisko sto dwadzieścia jachtów i łodzi z polskich i zagranicznych stoczni, w tym wiele premierowych, debiutujących na rynku jednostek. Wśród prezentowanych jachtów i łodzi znalazły się zarówno jednostki za kilkadziesiąt tysięcy, jak i luksusowe łodzie za miliony złotych. W halach namiotowych ustawionych na nadbrzeżu można było zobaczyć także produkty firm oferujących akcesoria żeglarskie i motorowodne, sprzęt nawigacyjny, asekuracyjny i ratunkowy, odzież turystyczną i sportową.
Nowy statek naukowo-badawczy Uniwersytetu Gdańskiego, który zastąpi obecną, wysłużoną już jednostkę K/H Oceanograf-2., jest katamaranem o długości całkowitej 49,5 m, szerokości 14 m. wysokość boczna wynosi 3,80 m zaś wysokość do pokładu górnego 6,55 m. Statek cechuje się bardzo małym zanurzeniem wynoszącym zaledwie 2 metry. Prędkość ekonomiczna nowej jednostki wynosić będzie 10 węzłów zaś maksymalna będzie o 2 węzły większa
Tczewski oddział Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku to jedyne takie miejsce, gdzie można zapoznać się z technikami budowy dawnych łodzi oraz statków, zobaczyć "skarby" polskiego żeglarstwa i podejrzeć muzealnych konserwatorów przy pracy. Po oficjalnej inauguracji, 13 czerwca 2016 roku, uroczyste otwarcie - wraz ze specjalnym programem dla mieszkańców i oprowadzaniem po obiekcie - odbędzie się w pierwszą sobotę lipca.
Na pokładzie „Daru Młodzieży”, pięknej fregaty zacumowanej u podnóża Wałów Chrobrego w Szczecinie Marek Gróbarczyk, Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zakończył IV Międzynarodowy Kongres Morski. W tym roku Kongres po raz pierwszy odbył się pod auspicjami powstałego w 2015 roku Ministerstwa i honorowym patronatem szefa tego resortu.
Grupę Navikon tworzy Navikon SRY Ltd wraz z trzema innymi spółkami: Navikon Engineering Ltd , NaviSafe Polska Ltd. Firma działa w porcie Szczecin i Świnoujście.
Po 33 latach eksploatacji żaglowca wymieniono całkowicie zabudowę i wyposażenie pomieszczeń przeznaczonych dla praktykantów. Zdemontowano wysłużone koje, elementy wyposażenia kubryków a wewnętrzne instalacje w całości zdemontowano. Modernizacji poddany został m.in. sam układ kubryków – w miejsce 20-osobowych i czterech 10-osobowych – zaprojektowano dwanaście kubryków 10-osobowych. Wewnątrz znalazły się nowe piętrowe koje, nowe szafki studenckie, zmieniono rozmieszczenie środków ratunkowych – kombinezony ratownicze znajdują się w pokojowych szafach/bakistach, kamizelki w drewnianych kasetach przy kojach.
Wyczarterowany przez Qatargas statek typu Q-flex, pod nazwą Al-Nuaman, dostarczył 210 tys. m sześc. gazu do nowo wybudowanego terminalu LNG w Świnoujściu. To pierwsza z dwóch planowanych dostaw, które będą zrealizowane przez Qatargas w celu schłodzenia i rozruchu instalacji polskiego terminalu. Druga dostawa, zgodnie z obecnym harmonogramem, planowana jest w lutym 2016 r.
Gdańska stocznia Sunreef Yachts zwodowała i przekazała właścicielowi czwartą jednostkę z wyjątkowej serii katamaranów żaglowych Sunreef 74.
Taurus Sea Power od 1993 roku zajmuje się dystrybucją silników przyczepnych i stacjonarnych, skuterów wodnych, łodzi oraz wyposażenia jachtowego i motorowodnego. Firma w swojej ofercie posiada najwyższej klasy quady, pojazdy SSV, skutery wodne i skutery śnieżne.Misją firmy jest dostarczanie klientom produktów najwyższej jakości w atrakcyjnych cenach oraz świadczenie kompleksowej oferty obejmującej doradztwo techniczne, projektowanie instalacji, montaż, transport oraz serwis gwarancyjny i pogwarancyjny. Dzięki bezpośredniej współpracy z producentami, Taurus Sea Power gwarantuje atrakcyjne ceny oraz kompleksową ofertę obejmującą doradztwo techniczne, projektowanie instalacji, montaż, transport oraz serwis gwarancyjny i pogwarancyjny w Gdańsku oraz kilkudziesięciu miastach w całym kraju i za granicą. Firma prowadzi także serwis łodzi, statków, skuterów wodnych i śnieżnych.
Budowa Terminalu Naftowego w Gdańsku jest zaawansowana w 67 proc. i wszystko wskazuje na to, że mimo napiętego harmonogramu będzie ukończona zgodnie z planem – z końcem 2015 r. To oznacza, że licząc od uzyskania pozwolenia na budowę, w ciągu 32 miesięcy powstanie kompletny hub morski - poinformaował podczas prezetacji terminalu minister Włodzimierz Karpiński.
30 października spółka LOTOS Petrobaltic S.A. podpisała umowę na przebudowę platformy wiertniczej na eksploatacyjną. W skład konsorcjum wykonawców przebudowy wchodzą spółki należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A. tj. Energomontaż-Północ Gdynia, Stocznia Remontowa NAUTA oraz stocznia Crist.
SAFE Co. Ltd. sp. z o. o. już od 1995 roku aktywnie i ekspansywnie działa w kraju i za granicą. Spółka całkowicie prywatna, została stworzona przez specjalistów, którzy z sukcesem przeprowadzili wiele różnych projektów w dziedzinie budowy statków i przemyśle offshore
Malownicza parada na wodach Zatoki Gdańskiej, w blasku zachodzącego słońca zakończyła Operację Żagle Gdyni 2014. Podczas pięciu dni, które flota spędziła w gdyńskim porcie, żaglowce obejrzało 1,9 miliona odwiedzających. Impreza upamiętniła 40. rocznicę pierwszego zlotu żaglowców, Operacji Żagiel \'74.
W środę, 13 sierpnia przy nabrzeżu gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuildning odbyła się uroczystość chrztu nowoczesnego statku badawczo-szkoleniowego BAYAGBONA. Jednostkę ochrzciła Pani Dr Patience Jonathan, żona prezydenta Nigerii. Prestiżowy projekt kompleksowej budowy jednostki zrealizowały spółki Navimor International oraz Stocznia Wisła. Konkurując o pozyskanie kontraktu polskie firmy pokonały konkurentów z Azji i innych krajów europejskich.
Zakończyła się IX edycja targów Wiatr i Woda w Gdyni. Przez 4 dni zwiedzający mogli poczuć klimat śródziemnomorskich kurortów i podziwiać rekordową liczbę ponad 100 pięknych jachtów i łodzi prezentowanych w gdyńskiej marinie.
Lider w branży sprzedaży i serwisu sprzętu ratunkowego, firma IMS-GRIFFIN, oferuje swoim odbiorcom w pełni kompleksową i konkurencyjną ofertę w zakresie: sprzętu ratunkowego, przeciwpożarowego, nawigacyjnego i pokładowego.
W gdańskim Porcie Północnym w obecności premiera, ministra skarbu, i przedstawicieli władz lokalnych wmurowany został kamień węgielny pod budowę terminala naftowego przez Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych "Przyjaźń". Prace budowlane trwają w tym miejscu już od miesiąca.
Holownik AKUL - nowy nabytek gdańskiego operatora holowniczego firmy WUŻ Gdańsk został 15 listopada oficjalnie wdrożony do służby. Uroczystość podniesienia bandery odbyła się na nabrzeżu im. kpt. Ziółkowskiego przed siedzibą firmy. Udział w niej wzięło wielu przedstawicieli gospodarki morskiej z regionu, m.in. dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni dr inż. kpt. ż.w. Andrzej Królikowski.
Gdyńska Akademia Morska w miniony weekend uroczyście obchodziła inaugurację roku Akademickiego 2013/2014. Uroczystość na Skwerze Kościuszki, przed zacumowanym żaglowcem "Dar Młodzieży" zgromadziła paruset gości.