• <

Podniesienie bandery na holowniku Akul należącym do WUŻ Gdańsk - relacja GospodarkaMorska.TV

Dodano: 18.11.2013
Holownik AKUL - nowy nabytek gdańskiego operatora holowniczego firmy WUŻ Gdańsk został 15 listopada oficjalnie wdrożony do służby. Uroczystość podniesienia bandery  odbyła się na nabrzeżu im. kpt. Ziółkowskiego przed siedzibą firmy. Udział w niej wzięło wielu przedstawicieli gospodarki morskiej z regionu, m.in. dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni dr inż. kpt. ż.w. Andrzej Królikowski.
Holownik AKUL - nowy nabytek gdańskiego operatora holowniczego firmy WUŻ Gdańsk został 15 listopada oficjalnie wdrożony do służby. Uroczystość podniesienia bandery  odbyła się na nabrzeżu im. kpt. Ziółkowskiego przed siedzibą firmy. Udział w niej wzięło wielu przedstawicieli gospodarki morskiej z regionu, m.in. dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni dr inż. kpt. ż.w. Andrzej Królikowski.

AKUL to najmocniejszy i największy holownik spośród wszystkich, które służą w polskich portach. Zaprojektowany został jako pełnomorski holownik do obsługi morskich, naftowych, terminali przeładunkowych oraz holownik portowo -- redowy.

Wysoce manewrowy podwójny napęd typu ASD, podwójna winda holownicza na dziobie zapewnia pełne bezpieczeństwo w trakcie operacji. Zamiana trybu holowania na pchanie możliwa jest w ciągu kilku sekund. Ponadto rufowa winda holownicza zapewnia najwyższą uniwersalność operacyjną.

Dodatkowo 75m2 pokładu ładunkowego umożliwia przewóz 20 stopowych kontenerów, także tych chłodzonych. Holownik posiada dwa monitory systemu pożarowego, w tym do piany ciężkiej oraz wytyki do rozpylania środka neutralizacji rozlewów olejowych.
Dysponuje pomieszczeniami dla 10 osób i są one w pełni klimatyzowane.
 
Głównym przeznaczeniem i powodem dla którego WUŻ zakupił AKUL-a są holowania potężnych kontenerowców serii Triple-E, które od sierpnia 2013 roku regularnie zawijają do terminala kontenerowego DCT Gdańsk.

Przeprowadzony ostatnio remont jednostki polegał przede wszystkim na dostosowaniu jej do polskiego klimatu. Wcześniej bowiem, AKUL (pod nazwą KAKULO) służył w Angoli, gdzie klimat był znacznie łagodniejszy.

Nazwa AKUL to nawiązanie do „Gwiezdnych Wojen\", gdzie pokryte pomarańczowym futrem zwierzę nosiło właśnie taką nazwę.

\"WUŻ\" Port and Maritime Services Ltd Sp. z o.o. powstał w czerwcu 1991 r. na bazie prywatyzacji Morskiego Portu Handlowego Gdańsk. Jest w prostej linii spadkobiercą kilkudziesięcioletniej tradycji Wydziału Usług Żeglugowych. Dzisiaj jest armatorem między innymi pary dwóch najnowocześniejszych w Polsce holowników portowych z napędem azymutalnym oraz zbudowanego w roku 2001 holownika typu TRAKTOR \"TAURUS\".

Dane techniczne:
Długość całkowita: 32,5 m
Szerokość modelowa: 12 m
Głębokość: 5,0 m
Zanurzenie: 4,9 m
DWT: 170 t
Uciąg naprzód max: 70 t
Uciąg wstecz max: 65 t
Wydajność pomp:
Paliwo: 100 m3/h
Woda: 100m3/h

Pojemności:
Pokład: 75m2
Ładunek pokładowy: 75 t
Paliwo: 130 m3
Woda: 100 m3
Dyspersant: 25 m3
Środek pianowy: 35 m3

Osiągi:
Silniki główne: Bergen Diesel KRMB-9 -- 2 x 2030 kW
Silniki pomocnicze: Caterpilar 3304 -- 2 x 100 kVA
Napędy: Aquamaster -- 2 x US 3001

Prędkość i zużycie paliwa:
Prędkość max: 13 węzłów
Prędkość ekonomiczna: 10 węzłów
Zużycia paliwa 24h: 18 m 3/przy uciągu 100%
10 m3/przy prędkości ekonomicznej
Podziel się:

Dziękujemy za wysłane grafiki.