Polski rynek offshore wind, aktualnie w epoce dynamicznego rozwoju, odzwierciedla wyjątkowe szanse w zakresie nowych technologii i zrównoważonego rozwoju. Podczas konferencji Offshore Wind Poland 2023, Łukasz Piotrowicz, Offshore Development Manager w Iberdrola Renewables Polska, udzielił eksperckiego wglądu w perspektywy przyszłości sektora.
W kontekście intensywnego rozwoju sektora morskiej energetyki wiatrowej w Polsce, TELE-FONIKA Kable utrzymuje swoją aktywną rolę, konsekwentnie dążąc do innowacji i zachowania konkurencyjności. Podczas zorganizowanej przez PTMEW konferencji Offshore Wind Logistics & Supplies, Zuzanna Telep, Deputy Sales Director w Grupie TFKable (JDR Cables i TELE-FONIKA Kable), podzieliła się z nami strategiami, jakie firma wdraża, aby skutecznie sprostać dynamicznie zmieniającej się strukturze rynku.
Morska energetyka wiatrowa na Bałtyku to nowe perspektywy dla Pomorza. Inwestycje w ten sektor dynamicznie rosną, a jeden z kluczowych dla branży graczy, PGE Baltica, konsekwentnie włącza się w aktywne wspieranie gospodarczo-społecznego rozwoju regionu.
Lotos Petrobaltic ma nowe możliwości. Należący do firmy statek Sylur został wyposażony w supernowoczesną wiertnię, która poszerza perspektywy wykorzystania jednostki i zwiększa wachlarz operacji, w jakie spółka może się angażować.
Dotychczasowe osiągnięcia oraz perspektywy rozwoju na przyszły rok – o tym dyskutowali podczas branżowej konferencji członkowie Polskiego Forum Technologii Morskich – organizacji zrzeszającej przedsiębiorców reprezentujących sektor gospodarki morskiej. Okazją do kolejnego spotkania było także otwarcie nowej siedziby firmy Hydromech, której powstanie jest owocem kontaktów biznesowych nawiązanych w PFTM. Hydromech był współgospodarzem grudniowego spotkania Forum.
Port Gdynia wzbogacił się o ważną infrastrukturę z perspektywy środowiska naturalnego – dzięki specjalnemu systemowi ścieki z promów i statków wycieczkowych będą oczyszczane i odprowadzane bezpośrednio do sieci miejskiej.
W poniedziałek 24 stycznia w Szczecinie na konferencji „Perspektywy polskiego przemysłu stoczniowego” zebrali się reprezentanci gospodarki morskiej, szczególnie Pomorza Zachodniego. Ważnym tematem podczas dyskusji były kwestie dotyczące nowych promów dla polskich armatorów.
Ponad 30 prelegentów, 5 na nowo zdefiniowanych paneli tematycznych, szanse i wyzwania dla gospodarki morskiej w pandemicznej rzeczywistości - to wszystko podczas 20. edycji Forum Gospodarki Morskiej Gdynia, które odbędzie się w dniach 7-8 października.
Podczas spotkania Polskiego Forum Technologii Morskich w Bydgoszczy przedstawiciele firm z różnych części Pomorza dyskutowali o przyszłości polskiej branży offshore. Rozmowy dotyczyły głównie tego, jakie są szanse i perspektywy dla małych i średnich przedsiębiorców na to by stać się częścią lokalnego łańcucha dostaw, tzw. local contentu.
W największej szczecińskiej Spółce przeładunkowej, po odczuwalnej stagnacji na rynku przeładunków w II i III kwartale 2020, spowodowanej skutkami pandemii koronawirusa, odnotowano wyraźne odbicie w ostatnim kwartale 2020 oraz utrzymanie trendu wzrostowego od początku bieżącego roku. Przewidywany poziom przeładunków w roku 2021 to 4 mln ton wobec 3,8 mln ton w 2020.
18 lutego Polski Rejestr Statków zaprosił przedstawicieli polskiej branży morskiej do debaty nad zagadnieniami z zakresu żeglugi autonomicznej. Agenda prelekcji w formie online była całościowym spojrzeniem na zagadnienie żeglugi MASS (Maritime Autonomous Surface Ship).
Blisko 80 tys samochodów zostało przeładowanych w Porcie Gdańsk w ubiegłym roku. Do gdańskiego portu zawinęło również ponad 100 samochodowców. Mimo, iż dynamicznie rosnące wyniki w ostatnich latach z pewnością zostaną zachwiane przez pandemię koronawirusa to pozycja Portu Gdańsk w tym segmencie jest równie mocna i obsługa branży automotive nadal ma świetne perspektywy rozwoju. Czytaj więcej...
O roli swojego dziadka, Eugeniusza Kwiatkowskiego w budowie Portu Gdynia, wadze gospodarki morskiej dla całej gospodarki narodowej oraz konieczności centralnego wsparcia dla strategicznych inwestycji w portach opowiada Julita Maciejewicz-Ryś.
W dniach 25-27 maja, na statek Drawsko należący do największego polskiego armatora - PŻM, załadowano 27500 ton granulowanej siarki. Z Nabrzeża Obrońców Poczty Polskiej obsługiwanego przez Przedsiębiorstwo Przeładunkowo-Usługowe Siark-Port, masowiec popłynął do Maroka. O szeregu inwestycji we współpracy z Portem Gdańsk i planach rozwoju spółki opowiedział nam prezes firmy, Henryk Groth.
Brzozowy Kąt, wieś na Podlasiu. Grzebiąc na strychu, mały Zygmunt znajduje w kufrach egzemplarze miesięcznika „Morze”. Postępując według instrukcji, składa statki z papieru. Nieco później udoskonala projekty konstruując statki ze świńskiego koryta a następnie budując z kolegą drewniany kajak. Dziś, nie ma na świecie człowieka, który zaprojektował więcej żaglowców niż on, ale Zygmunt Choreń ani myśli przejść na emeryturę. Na desce kreślarskiej jego biura powstał właśnie godny następca legendarnej Pogorii.
W ostatni piątek w Gdyni odbyła się XIX edycja Forum Gospodarki Morskiej. To jedno z najważniejszych w Polsce spotkań specjalistów sektora morskiego, podczas którego omawiane są najbardziej aktualne kwestie związane z wyzwaniami, jakie stoją przed stale rozwijającą się gospodarką morską. W tym roku, nowością był panel poświęcony prawu i finansom.
Konieczność zakupu 4 nowych promów, w tym jednego praktycznie natychmiast, przez Polską Żeglugę Morską oraz ujednolicenie polityki portu wobec wszystkich armatorów to najważniejsze wnioski z rejsu studyjnego dla dziennikarzy zorganizowanego 1 października przez Unity Line i PŻM.
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk ma doradcę przy realizacji Portu Centralnego. Umowę w tej sprawie podpisano w środę z firmą DS Consulting. Spółka będzie wspierała budowę inwestycji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.
Ok. 1 400 ha akwenu i 410 ha zalądowionej powierzchni. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk przedstawił w poniedziałek koncepcję Portu Centralnego. Prace nad realizacją projektu rozpoczną się jeszcze w tym roku, a pierwsze nowe terminale mogą pojawić się już w 2029 roku.
W Szczecinie odbyła się konferencja "Rozwój przemysłu stoczniowego w Polsce” zorganizowana przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Motywem przewodnim spotkania była informacja o planowanej integracji Stoczni Remontowej Gryfia z Polską Żeglugą Morską.
Będziemy dalej pracować na rzecz przemysłu stoczniowego i gospodarki morskiej, po to, żeby rozwijał się Gdańsk i Polska – zadeklarował w sobotę w Gdańsku w trakcie VII Konwentu Morskiego marszałek Senatu Stanisław Karczewski.
Port Gdańsk 4. portem na Bałtyku. Padł kolejny historyczny rekord – w ubiegłym roku przeładowano tam ponad 49 mln t towarów, co oznacza wzrost o 20,7% i najwyższą dynamikę na polskim wybrzeżu. Ostateczny wynik jest o prawie 17% wyższy niż planowano.
Co z Morską Stocznią Remontową Gryfia? Jak przebiegają prace przy budowie promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, kiedy rusza przekop Mierzei Wiślanej i co będzie największym sukcesem MGMiŻŚ? M.in. na te pytania w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl odpowiedział Marek Gróbarczyk, szef resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. W środę w Warszawie podsumował on 3-letnią działalność tego ministerstwa.
Urząd Morski w Gdyni otworzył projekt „Modernizacja wejścia do portu wewnętrznego (w Gdańsku). Etap IIIA”. W jego ramach wykonane zostaną prace, które ułatwią żeglugę po Martwej Wiśle. Ich zakończenie planowane jest w 2020 r. Szczegóły realizacji inwestycji zostały zaprezentowane w środę w Gdańsku.
Wyzwania diagnostyczne branży morskiej to jeden z głównych tematów konferencji Diagnostyka Meteriałów i Urządzeń Technicznych DMIUT 2018, która odbyła się w Gdańsku. W Gdańskim Parku Naukowo-Technicznym eksperci rozmawiali m.in. o nowoczesnej diagnostyce, narzędziach rozwoju i wsparcia oraz o potencjale badań naukowych w tym zakresie. Wydarzenie odbyło się po raz VII.
Po przeprowadzonym badaniu, zauważyliśmy, że największe zapotrzebowanie jest na elektryków i elektromechaników – poinformowała w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Aleksandra Godecka z Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Wyniki tej analizy zostały zaprezentowane we wtorek w Gdyni podczas seminarium „Uczeń – pracownik w gospodarce morskiej”. Uczestnikami badania były terminale gdyńskiego portu.
Podczas briefingu prasowego zorganizowanego w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zapowiedziano dwa kwietniowe wydarzenia dotyczące rozwoju żeglugi śródlądowej w Polsce. Podczas spotkania Minister Marek Gróbarczyk zaprezentował również bieżące działania w obszarze żeglugi śródlądowej oraz plany na przyszłość.
Rozmawiamy z wieloma klientami i perspektywy są całkiem dobre, tak jak są dobre dla całego segmentu morskiej energetyki wiatrowej – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Andrzej Czech, prezes ST3 Offshore. Podkreślił, że szczecińska ST3 Offshore to najnowsza i najnowocześniejsza tego typu fabryka w Europie. Obecnie trwa tam realizacja głównego kontraktu dla duńskiego koncernu energetycznego Ørsted. Olbrzymie fundamenty kratownicowe trafią na morską farmę wiatrową Borkum Riffgrund 2 zlokalizowaną na Morzu Północnym.
III edycja Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa, mimo, że trochę przyćmiona przez ostatnie zmiany w Ministerstwie Obrony Narodowej, spełniła swoją rolę. Dyskusje, plany, wymiana doświadczeń oraz przypominanie decydentom, politykom o morzu to główne zalety wydarzenia, które na stałe zapisało się już w militarnym kalendarzu. Podczas tegorocznej edycji głównymi tematami warszawskiego forum były: znaczenie morza dla bezpieczeństwa i gospodarki, rozwój sił morskich i przemysłu stoczniowego, oraz priorytety w modernizacji Marynarki Wojennej. W wydarzeniu udział wzięli przedstawiciele rządu, BBN, wojska oraz przemysłu z Polski i z zagranicy.
Należąca do Polskiej Grupy Zbrojeniowej Stocznia Remontowa Nauta została przez szwedzką grupę zbrojeniową Saab wybrana jako wykonawca platformy statku rozpoznania radioelektronicznego (SIGINT) Szwedzkiej Marynarki Wojennej. Umowę w tej sprawie podpisano 26 kwietnia w Gdyni. SR Nauta odpowiedzialna będzie za budowę, wodowanie i wstępne próby morskie szwedzkiej jednostki.
Technik budowy jednostek pływających, technik mechatronik czy technik elektryk. To m.in. w tych zawodach można znaleźć pracę w polskich stoczniach i firmach związanych z gospodarką morską. Mogli je poznać gimnazjaliści podczas konferencji „Przemysł okrętowy – fascynujące miejsce pracy”, która odbyła się w Szkołach Okrętowych i Ogólnokształcących CONRADINUM w Gdańsku. To właśnie w tej placówce można nauczyć się tych poszukiwanych na rynku pracy profesji.
– Zakończenie tej inwestycji cementuje pozycję DCT jako największego terminalu kontenerowego na Bałtyku i umacnia pozycję Portu Gdańsk jako kluczowego portu w tym rejonie Europu – podkreślił Maciek Kwiatkowski, Prezes Zarządu DCT Gdańsk na poprzedzającej otwarcie T2 konferencji prasowej.
Gdyńskie Forum Gospodarki Morskiej było ważnym wydarzeniem; blisko siedmiuset zarejestrowanych uczestników, trzydziestu prelegentów, sesja otwartych pytań do Ministra Marka Gróbarczyka, wręczenie nagród branżowych oraz panele dyskusyjne dotyczące aktualnych problemów portów, przemysłów morskich, ship managementu i logistyki morskiej, to tylko niektóre z punktów programu.
Całość ostatnich inwestycji to nowa hala produkcyjna, budynek administracyjny oraz obiekt centrum badawczo-rozwojowego. Łączny koszt ponad 41 milionów złotych z czego niecałe 20 milionów pochodzi z finansowania unijnego
- Porty morskie są oknami na świat, mają bezpośredni wpływ na gospodarkę państwa. Ich rozwój jest wynikiem kilkunastu lat pracy ludzi z pasją – przekonywała Dorota Pyć, kierownik katedry prawa morskiego WPiA UG, była minister ds. gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej poprzedniego rządu, podczas V Ogólnopolskiej Konferencji Prawa Morskiego "Porty morskie - konkurencyjność i innowacje".
W poniedziałek 13 października 2014 r. w siedzibach spółek CRIST SA oraz VISTAL SA odbyły się spotkania w ramach misji brazylijskiej organizowanej pod egidą Ministerstwa Gospodarki. Podczas wizyt doszło do podpisania umów o współpracy.
W środę, 13 sierpnia przy nabrzeżu gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuildning odbyła się uroczystość chrztu nowoczesnego statku badawczo-szkoleniowego BAYAGBONA. Jednostkę ochrzciła Pani Dr Patience Jonathan, żona prezydenta Nigerii. Prestiżowy projekt kompleksowej budowy jednostki zrealizowały spółki Navimor International oraz Stocznia Wisła. Konkurując o pozyskanie kontraktu polskie firmy pokonały konkurentów z Azji i innych krajów europejskich.
31 lipca 2014r. w siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. w Gdyni odbyła się otwierająca konferencja informacyjna dotycząca projektu pn. „Przebudowa intermodalnego terminalu kolejowego w Porcie Gdynia”, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Tego samego dnia podpisana została z firmą Energopol – Szczecin S.A. umowa na prace budowlane, opiewająca na kwotę 73.548.290,00 zł brutto. Prace będą realizowane w latach 2014-2015.
Koncern Kongsberg obchodził dwusetną rocznicę powstania. Jest to najstarsza firma w Norwegii, od 2005 roku związana także z Polską. W Szczecinie siedzibę posiada spółka Kongsberg Maritime Poland, specjalizująca się w elektronice morskiej, zaś w Warszawie związana z systemami obrony Kongsberg Defence.
Zaprezentowane na ostatnim dniu konferencji Transport Week możliwości przeładunkowe wybranych portów i strategie rozwojowe dotyczyły jednego – jak może być obsługiwana Europa Środkowa. Bałtyk uczestniczy obecnie w imponującym procesie zagęszczania połączeń ze wszystkimi śródlądowymi morzami na Starym Kontynencie.
W siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia odbyła się konferencja podsumowująca miniony rok. Bilans jest co najmniej obiecujący – rekordowa ilość przeładunków i najwięcej podpisanych umów o dofinansowanie projektów inwestycyjnych ze środków Unii Europejskiej.