Przyszłość, i to wcale nieodległa, przyniesie polskim portom zmiany. Zmienią się struktury przeładunkowe, zmieni się sposób myślenia o łańcuchach dostaw, zmienią się potrzeby samych terminali, a nowe technologie usprawnią procesy, ale i wniosą nowe ryzyka. Uczestnicy II Kongresu Polskie Porty 2030 byli zgodni – polska branża portowa nie może osiąść na laurach.
Inwestycje w przyszłość energetyki wiatrowej, nowoczesne technologie, edukacja kadry oraz rozbudowa infrastruktury sieciowej – to główne nurty dyskusji podczas 19. edycji Konferencji Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej (PSEW), która właśnie zakończyła się w Świnoujściu.
W środę 29 maja w obecności wiceministra infrastruktury Arkadiusza Marchewki oficjalnie otwarto port rybacki we Fromborku po modernizacji, która trwała blisko 2,5 roku. Za inwestycję odpowiada Urząd Morski w Gdyni.
W Gdańskim Parku Naukowo-Technologicznym odbył się Dzień Przemysłu, w trakcie którego pochodząca z Korei Południowej stocznia Hanwha Ocean wraz z partnerami omówiła możliwości współpracy z polską branżą morską w ramach transferu technologii. Zaprezentowała również swoją ofertę dla polskiej Marynarki Wojennej w ramach programu „Orka”.
Trzy generatory wyprodukowane we Wrocławiu wyruszyły z Portu Gdańsk do Tajwanu. Ich transport nad morze i załadunek na statek były skomplikowaną operacją logistyczną.
Artur Woźniak, mieszkaniec Gdyni, już od ponad roku podejmuje niezwykłe wyzwanie - codziennie pokonuje dystans półmaratonu. Jego ambitnym celem jest ustanowienie rekordu Guinnessa, przebiegając 888 półmaratonów z rzędu. Jednocześnie, poprzez swój wysiłek, wspiera charytatywną zbiórkę na rzecz chłopca o imieniu Olaf.
8 maja Gdański Park Naukowo-Technologiczny stał się miejscem ożywionej dyskusji, kreatywnych pomysłów i inspirujących spotkań - wszystko to za sprawą Dnia Otwartego Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (PSSE).
Najnowszy superjacht ze stoczni Conrad został oficjalnie ochrzczony w Gdańsku jako EXTRA TIME. Subtelna okazałość jego ponadczasowej formy zaskakuje, tak jak obecność goryla na pokładzie.
Dziś przy Nabrzeżu Obrońców Westerplatte zacumował luksusowy statek Le Bellot, inaugurując tym samym sezon wycieczkowy w Gdańsku. Ten elegancki cruiser przyciąga pasażerów nie tylko komfortem, ale także bogatą ofertą kulturalną. Jego wizyta podkreśla istotną pozycję Gdańska w sieci popularnych kierunków turystycznych.
Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, zaprasza na II Kongres Polskie Porty 2030, który odbędzie się 10-11 czerwca w hotelu Radisson Blu w Sopocie. Link do rejestracji online: https://kongrespolskieporty2030.gospodarkamorska.pl/rejestracja
W dniach 10-11 czerwca w hotelu Radisson Blu w Sopocie odbędzie się druga edycja ogólnopolskiej konferencji w całości skoncentrowanej na sektorze portów morskich – Kongres Polskie Porty 2030. Patronem honorowym wydarzenia jest Ministerstwo Infrastruktury. Pierwsza edycja Kongresu okazała się wielkim sukcesem i jedną z największych imprez gospodarczych w regionie. Zgromadziła ponad 500 uczestników oraz ponad 70 prelegentów. W tym roku zainteresowanie konferencją jest jeszcze większe. Spotkajmy się w Sopocie !
Prezes Portu Gdańsk Krzysztof Kaczmarek podpisał dwie umowy z PORR S.A. na modernizację Nabrzeży - Rudowego i Bytomskiego. Łączna długość nabrzeży objętych przebudową to ponad 450 m. Inwestycja jest częścią większego projektu, który został dofinansowany z instrumentu „Łącząc Europę” na lata 2021-2027 (CEF 2). Realizacja tego przedsięwzięcia przyczyni się do wzrostu konkurencyjności Portu Gdańsk, wzmocnienia potencjału przeładunkowego oraz zwiększenia przepustowości.
Żaglowiec szkolny Uniwersytetu Morskiego w Gdyni wyruszył w kolejny rejs szkolny. W jego ramach studenci odbędą praktykę morską i zdobędą ważne doświadczenie w zakresie życia i działalności na pełnych wodach. Statek powróci do macierzystego portu 19 maja.
Tegoroczna konferencja Transport Week poruszała trzy ważne zagadnienia dla całej branży portowej – kierunek jej rozwoju, zmieniany ostatnio co chwilę przez sytuację rynkową i geopolityczną, kwestie bezpieczeństwa ze szczególnym uwzględnieniem sfery cyfrowej oraz offshore wind, który stał się na Bałtyku jednym z podstawowych kół zamachowych dla całej branży morskiej.
254 metry długości, 43 metry szerokości, a co najważniejsze – rekordowe 88 tys. ton śruty sojowej w ładowniach – masowiec CSSC Le Havre pobił rekord ładunku w terminalu HES Gdynia Bulk Terminal w Porcie Gdynia.
Na Skwerze Kościuszki w Gdyni odbyły się 12 marca miejskie uroczystości upamiętniającą 25, rocznicę wstąpienia Polski, Czech i Węgier do Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego. Z tej okazji odbyły się uroczystości z udziałem przedstawicieli rządu, władz miejskich, administracji, jak też sił zbrojnych. Z tej okazji zostały udostępnione do zwiedzania okręty polskiej Marynarki Wojennej.
W Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 3 na Stogach otwarto Eko-pracownię. To miejsce, gdzie odbywać się będą rozmaite aktywności proekologiczne. Projekt został sfinansowany przez terminal kontenerowy Baltic Hub w ramach II edycji Grantu Dzielnicowego Busole.
W Instytucie Oceanologii Polskiej Akademii Nauk w Sopocie odbyło się spotkanie inaugurujące rozpoczęcie projektu „MUNIMAP: Baltic Sea Munitions Remediation Roadmap”. Celem podmiotów zaangażowanych w to przedsięwzięcie jest zainicjowanie dyskusji odnośnie rozpowszechniania wiedzy na temat zagrożeń, jakie stanowi broń chemiczna i amunicja zatopione w Bałtyku. Przedsięwzięcie jest finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach programu INTERREG Region Morza Bałtyckiego, a jego łączny budżet wynosi 3,9 mln euro.
Arkadiusz Marchewka, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury odpowiedzialny za gospodarkę morską, wodną i żeglugę śródlądową, w rozmowie z Mateuszem Kowalewskim, wydawcą portalu GospodarkaMorska.pl, opowiada o największych szansach i wyzwaniach dla sektora morskiego w najbliższych latach oraz roli resortu we wspieraniu branży morskiej.
Suwnice Konecranes montowane w Gdańsku popłyną z Portu Gdańsk prosto do portu w amerykańskim Houston, gdzie będą pracować.
Blok rufowy, podzielony na dwie części o łącznej masie 780 ton, opuścił gdańską stocznię Marine Projects Ltd. na pokładzie statku Meri i niebawem wyruszy do klienta, czyli fińskiej stoczni Meyer Turku, gdzie zostanie zintegrowany z kadłubem Star of the Seas – drugiego cruisera klasy Icon zamówionego przez Royal Carribean.
W obliczu nadchodzącej rewolucji energetycznej związanej z rozwojem sektora offshore wind, Polska staje przed szeregiem wyzwań technologicznych i regulacyjnych. Kwestią o szczególnej wadze jest cyberbezpieczeństwo – element, który Mateusz Romowicz, radca prawny z Kancelarii Legal Marine, wskazuje jako kamień węgielny ochrony krytycznej infrastruktury państwa. Jednocześnie zaznacza, że skuteczna transformacja wymaga zasilenia lokalnej branży stosownie wykwalifikowanymi pracownikami.
Polska Platforma LNG i bioLNG po raz kolejny stanęła na wysokości zadania, oferując tym, którzy wybrali się na jej tegoroczną konferencję, dwa dni konkretnych, niezwykle merytorycznych prezentacji i dyskusji.
Mostostal Pomorze utrzymuje stabilny kurs dzięki solidnym kontraktom na horyzoncie i załodze utalentowanych specjalistów. Arkadiusz Aszyk, prezes zarządu, opowiada o strategii firmy wobec dynamicznego rozwoju branży morskiej i związanych z tym wyzwań.
Na terenie Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni odbyła się konferencja prasowa w związku z umieszczeniem w niecce ekspozycyjnej byłego ORP Sokół, który 17 listopada wyruszył w swój "ostatni rejs" z terenu PGZ Stocznia Wojenna S.A. Przez ponad tydzień trwał jego transport, realizowany zarówno drogą morską, jak i lądową, będąc największą tego rodzaju przedsięwzięciem w historii miasta.
W świetle dynamicznego rozwoju różnych sektorów gospodarki morskiej, zabezpieczenia finansowe stają się centralnym punktem dyskusji. W rozmowie z Markiem Lewandowskim z Warty pytamy o udział firmy w ubezpieczaniu przedsięwzięć branży.
21 i 22 listopada w Warszawie spotkali się kluczowi gracze sektora offshore wind. Zorganizowana przez Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej (PSEW) Konferencja Offshore Wind Poland, już po raz czwarty, zgromadziła inwestorów, wykonawców, usługodawców, przedstawicieli stowarzyszeń branżowych oraz decydentów politycznych. Podczas wydarzenia przedstawiono konkretne kroki, jakie należy podjąć, aby w pełni wykorzystać potencjał wiatru na Bałtyku.
Sektor morskiej energii wiatrowej doświadcza dynamicznego wzrostu, napotykając przy tym wyzwania związane z rosnącą skalą projektów. Podczas konferencji Offshore Wind Logistics & Supplies mieliśmy okazję porozmawiać z Piotrem Żeglarskim, Business Development Managerem w Seaway7, na temat kluczowych problemów w łańcuchu dostaw i innowacyjnych rozwiązań, jakie firma wdraża w odpowiedzi na nie.
Były okręt polskiej Marynarki Wojennej typu Kobben wyruszył w swój rejs związany z umiejscowieniem w nowej lokalizacji w Gdyni, nieopodal Muzeum Marynarki Wojennej.
Offshore wind staje się kluczowym nurtem polskiej transformacji energetycznej, a Mostostal Pomorze ma określony plan na zaistnienie w tym obszarze. Podczas zorganizowanej przez PTMEW Konferencji Offshore Wind Logistics & Supplies zapytaliśmy Arkadiusza Aszyka, prezesa zarządu, o strategię zaangażowania w morską energetykę wiatrową.
Jedna z grafik przygotowanych przez Jana Rutkę na okoliczność zeszłorocznego jubileuszu 100-lecia Portu Gdynia znajdzie się na specjalnych puzzlach, wyprodukowanych wspólnie przez port, firmę Trefl i Fundację Trefl. Część dochodów z ich sprzedaży powędruje na cele charytatywne.
Dynamiczna ekspansja sektora morskiej energetyki wiatrowej w Polsce przyciąga zainteresowanie największych, międzynarodowych graczy. Wśród prelegentów tegorocznej konferencji Offshore Wind Logistics & Supplies znalazł się Bas Nekeman, Business Unit Director for Offshore Wind in Northern Europe w DEME Offshore, który podzielił się z nami wglądem w potencjał rozwoju na krajowym rynku.
Wobec nieustannego rozwoju sektora morskiego, zapotrzebowanie na wykwalifikowaną kadrę staje się jednym z najpilniejszych wyzwań. Podczas Konferencji Rejs z GospodarkaMorska.pl, Tomasz Lisiecki, dyrektor LKK, opowiedział o swojej innowacyjnej strategii szkoleniowej.
Baltexpo 2023 okazało się nie tylko znakomitą okazją do prezentacji najnowszych osiągnięć gospodarki morskiej, ale także sposobnością do zapytania, jak PFR współpracuje i inwestuje, aby wspierać rozwój tego sektora.
Wciąż nie cichną echa po tegorocznej edycji targów Baltexpo. W rozmowie z Andrzejem Bojanowskim, prezesem MTG, poruszyliśmy wątki odzwierciedlające kluczowe aspekty sukcesu wydarzenia.
Przed rozpoczęciem tegorocznych targów Baltexpo wielu zadawało sobie pytanie o to, jak będą wyglądały po raz pierwszy pod auspicjami Międzynarodowych Targów Gdańskich. Teraz, kiedy kurz opadł, można już stwierdzić, że debiut nowego organizatora i powrót znanej marki targów wypadły co najmniej obiecująco.
Ponad 2 tys. gości gromadziła Wspólna Kaczka 2023. Za nami XXIII spotkanie biznesu morskiego wybrzeża gdańskiego, które odbyło się tradycyjnie w drugi piątek października w hali Polsat Plus Arena w Gdyni.
Instytut Międzymorza oraz Uniwersytet Arystotelesa w Salonikach nawiązały współpracę, zgodnie z porozumieniem zawartym w trakcie ubiegłotygodniowej konferencji "Via Carpatia – strategiczny szlak handlowy", która miała miejsce w siedzibie Kapitanatu Portu Północnego. List intencyjny został podpisany przez profesora Grigorisa Zarotiadisa z Uniwersytetu w Salonikach oraz Aleksandrę Jankowską, która przewodniczy Radzie Programowej Instytutu Międzymorza. Uroczystość uświetniła swoją obecnością Ambasador Republiki Greckiej, Pani Niki Kamba. Spotkanie zgromadziło profesorów z renomowanych uczelni zarówno z Grecji, jak i z Polski.
Tegoroczne Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2023 będzie już 22. edycją wydarzenia. Impreza ponownie zgromadzi reprezentantów całej branży, którzy wezmą udział w licznych prezentacjach i pięciu panelach dyskusyjnych.
Tegoroczne Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2023 będzie już 22. edycją wydarzenia. Impreza ponownie zgromadzi reprezentantów całej branży, którzy wezmą udział w licznych prezentacjach i pięciu panelach dyskusyjnych.
Tegoroczne Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2023 będzie już 22. edycją wydarzenia. Impreza ponownie zgromadzi reprezentantów całej branży, którzy wezmą udział w licznych prezentacjach i pięciu panelach dyskusyjnych.
Już 10-12 października kolejna edycja Baltexpo – renomowanych międzynarodowych targów morskich, które odbywają się co dwa lata w Gdańsku. Arkadiusz Aszyk, prezes zarządu Mostostal Pomorze, zaprasza do udziału w jednym z najważniejszych wydarzeń branżowych w regionie Morza Bałtyckiego.
Tegoroczne Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2023 będzie już 22. edycją wydarzenia. Impreza ponownie zgromadzi reprezentantów całej branży, którzy wezmą udział w licznych prezentacjach i pięciu panelach dyskusyjnych.
Tegoroczne Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2023 będzie już 22. edycją wydarzenia. Impreza ponownie zgromadzi reprezentantów całej branży, którzy wezmą udział w licznych prezentacjach i pięciu panelach dyskusyjnych.
Tegoroczne Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2023 będzie już 22. edycją wydarzenia. Impreza ponownie zgromadzi reprezentantów całej branży, którzy wezmą udział w licznych prezentacjach i pięciu panelach dyskusyjnych.
W kontekście ostatnich wydarzeń geopolitycznych, takich jak ataki na Nord Stream 2 oraz sytuacja na Ukrainie, rozmowa z Mateuszem Romowiczem, radcą prawnym z Legal Marine, podczas 2. Środkowoeuropejskiego Forum Technologii Wodorowych H2POLAND, rzuca światło na istotne zagadnienia związane z bezpieczeństwem infrastruktury wodorowej.
Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. razem z partnerem strategicznym GRI Renewable Industries S.L. oraz firmą Baltic Towers Sp. z o.o. rozpoczyna realizację nowej inwestycji na rzecz wsparcia rozwoju Morskiej Energetyki Wiatrowej (MEW). To przełomowe wydarzenie dla polskiego sektora energii odnawialnej.
Mierzący prawie 300 metrów wycieczkowiec zacumował przy Nabrzeżu Francuskim w gdyńskim porcie dzisiaj o godzinie 7 rano. To już szósta - i ostatnia w tym sezonie wizyta Mein Schiff 6 w Gdyni. Wycieczkowiec można podziwiać do godziny 18:00.
Rozwój sektora offshore wind nabiera tempa. To generuje określone wyzwania, a Seaway7 ma konkretną ofertę rozwiązań. Podczas tegorocznej konferencji PSEW w Serocku , Business Development Director w Seaway7, opowiedział nam o kluczowych aspektach działalności firmy i jej zaangażowaniu w Polsce.
Wraz z zawinięciem do Baltic Hub blisko 400-metrowego CMA CGM Zheng He rozpoczęły się rejsy w ramach nowego serwisu oceanicznego, łączącego Gdańsk z południowokoreańskim Busan.
Marina Yacht Park w Gdyni na cztery dni zamieniła się w dom dla ponad 100 najbardziej luksusowych jachtów, katamaranów i łodzi motorowych. Z sukcesem zakończyła się 4. już edycja Polboat Yachting Festival, którego organizatorem od samego początku jest Polska Izba Przemysłu Jachtowego i Sportów Wodnych - Polskie Jachty.
Załogi stoczniowe muszą nieustannie dbać nie tylko o umiejętności przydatne w budowaniu i remontowaniu statków, ale także o kwestie bezpieczeństwa i ratownictwa, by wiedzieć, jak się zachować w razie wypadku. Wartościowe ćwiczenia odbyły się ostatnio w stoczni CRIST. W ich trakcie strażacy i pracownicy stoczni mogli przećwiczyć prowadzenie akcji ratunkowej w przestrzeni zamkniętej.
W piątek 14 lipca w Marinie Yacht Park w Gdyni odbyły się II Regaty Gospodarki Morskiej im. Tadeusza Wendy. To impreza branżowa, zainagurowana w roku 2022 z okazji obchodów 100–lecia Portu Gdynia. Regaty zostały bardzo dobrze przyjęte i na stałe wpisały się do kalendarza imprez branży morskiej.
RelyOn Nutec wkracza na polski rynek, inwestując w sektor szkoleń z zakresu bezpieczeństwa. To ich pierwszy projekt w regionie Bałtyku i kolejny etap rozwoju oferty dla branży offshore wind. O perspektywach dla Polski w obszarze usług wiatrowych na morzu rozmawialiśmy z Torbenem Harringiem, CEO RelyOn Nutec, podczas tegorocznej konferencji PSEW w Serocku.
W poniedziałek Stocznię Remontową Nauta w Gdyni odwiedził wiceminister funduszy i polityki regionalnej Marcin Horała. Przedstawiciel rządu spotkał się z prezes Moniką Kozakiewicz.
J.S. Hamilton uruchomił dwa dodatkowe rakorafy. Pozwolą na zwiększenie przepustowości badań zbóż w eksporcie.
Dziś rano w Gdańsku zakołysały się fale. Przy nabrzeżu Westerplatte zacumował majestatyczny wycieczkowiec Viking Jupiter. Potężny statek przyciąga spojrzenia swoimi wyjątkowymi parametrami i luksusowym wyposażeniem.
Niemal 2 tys. uczestników, 3 dni merytorycznych paneli, prezentacji, dyskusji i kuluarowych rozmów. Konferencja Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej to niezwykłe wydarzenie, które od 19 lat przyciąga przedstawicieli firm i instytucji związanych zarówno z energetyką wiatrową lądową, jak i morską. Jako partner medialny mieliśmy przyjemność przeprowadzić wiele wywiadów z kluczowymi graczami w branży. To jest spotkanie, na którym trzeba być – podkreślali nasi rozmówcy.
Przedsiębiorstwa gospodarki morskiej na całym świecie zwielokrotniają wysiłki prowadzące do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych do atmosfery, jakie powodowane są przez ich operacje. Największy terminal kontenerowy na Bałtyku, gdański Baltic Hub, również nie zasypia gruszek w popiele.
Od momentu oficjalnego rozpoczęcia inwestycji w październiku zeszłego roku, budowa nowego terminala T3 w Baltic Hub nieustannie posuwa się naprzód. Postanowiliśmy przyjrzeć się postępom w realizacji projektu.
Od godzin porannych do Portu Gdynia oraz do Portu Wojennego Gdynia wchodzą kolejne okręty znajdujące się w składzie Stałego Zespołu Okrętów NATO Grupa 1 (Standing NATO Maritime Group 1, SNMG-1). Wizyta ma charakter roboczy. Członkiem grupy jest polska fregata rakietowa ORP Gen. Tadeusz Kościuszko.
Symulatory VR produkowane przez Flint Systems wyznaczają całkiem nową jakość na rynku szkoleniowym. Kolejne gałęzie przemysłu coraz chętniej czerpią z innowacyjnych rozwiązań, a tempo postępu technicznego nieustannie poszerza zakres możliwości ich wykorzystania. Ma to widoczny wpływ na rozwój firmy zarówno poprzez powiększanie zespołu, jak i przestrzeni biurowej. Z tego także powodu Flint Systems udostępniło nowy, przestronny showroom, który pozwoli prezentować opracowywane przez firmę narzędzia w jeszcze lepszych warunkach oraz w pełnym spektrum ich potencjału treningowego.
W gdyńskim porcie rozpoczął się już sezon wycieczkowców. We wtorek, 2 maja przy Nabrzeżu Francuskim zacumował MSC Fantasia. Dzisiaj rano, 4 maja do portu zawinął kolejny statek - Aidadiva. Można go zobaczyć do godziny 18:00.
W związku ze zwiększonymi przeładunkami zbóż Zarząd Morskiego Portu Gdynia w porozumieniu z terminalami i firmami zajmującymi się badaniami zbóż w porcie podjął decyzję o udostępnieniu części nowego placu manewrowo-składowego do obsługi ciężarówek z tym ładunkiem.
Polska firma Galeon, znana z produkcji luksusowych jachtów i łodzi motorowych, zorganizowała wysyłkę siedmiu swoich jednostek z Portu Gdańsk do Stanów Zjednoczonych. Łodzie załadowano na pokład statku Spliethoff Snoekgracht, który posiada trzy dźwigi 120-tonowe.
Wtorkowa wizyta statku Nova zainaugurowała w Gdynia Container Terminal nowy serwis armatora Ellerman City Liners (ECL), reprezentowanego przez firmę SAFE Shipping.
Podczas niedawnej konferencji towarzyszącej premierze raportu Focus on Maritime Sector, eksperci dyskutowali o kondycji branży morskiej na Pomorzu w kontekście aktualnych, globalnych trendów. Wspólnym mianownikiem podejmowanych wątków okazał się znakomity potencjał ludzki.
Ze Stoczni Remontowej Nauta wypłynął Rusadir – nowoczesny prom, który przechodził w Gdyni ostatnie prace przed wejściem do eksploatacji w barwach nowego operatora, linii Balearia.
W ubiegłym roku Klub Wioślarski Drakkar, dzięki zaangażowaniu swojego sąsiada – terminalu kontenerowego Baltic Hub – zaproponował lokalnej młodzieży udział w bezpłatnych treningach wioślarskich w ramach grantu dzielnicowego Busole.
Poprzez realizację konkursu Busole terminal ugruntował swoją pozycję wiodącego lokalnego obywatela Gdańska.
Specjalistyczny statek Fairmaster przypłynął do Gdańska wieczorem, w środę 22 marca. Nocą zacumował przy Pirsie Węglowym w Porcie Północnym. Na jego pokładzie przetransportowano z Hiszpanii elementy do budowy nowoczesnego Kompleksu Olefin III na terenie należącej do Orlenu petrochemii w Płocku, w tym potężną, ważącą ponad 800 ton kolumnę wash tower.
Najnowszy nabytek hiszpańskich linii żeglugowych Balearia, prom Rusadir, zawinął do Gdańska przed wyruszeniem do Malagi, gdzie rozpocznie regularny serwis na docelowej trasie. Przy terminalu promowym Westerplatte pojawił się po to, by zabunkrować LNG.
Podczas tegorocznej konferencji Transport Week pod lupę wzięte zostały porty zmiany, które je czekają w najbliższym czasie. Nowe środowiskowe regulacje już czekają, a zarządzający portami i terminalami muszą odnaleźć się w gąszczu przepisów.
20 marca 2023 roku okazał się przełomowym dniem dla szczecińskiej spółki ST3 Offshore. W aukcji ustnej dokonano wyboru oferty złożonej przed duńską spółkę Vestas. Teraz rozpoczyna się procedura przygotowania wszystkich umów.
Polskie realia funkcjonowania operatorów farm wiatrowych są bardzo zmienne, przez co nieustannie dostarczają nowych wątków i tematów do dyskusji. Nie zabrakło ich tym samym podczas tegorocznego Forum Operatorów Farm Wiatrowych, które PSEW zorganizował po raz kolejny w Sopocie.
W miniony piątek do terminalu LNG w Świnoujściu zawinął Lech Kaczyński – pierwszy metanowiec z planowanej na 8 jednostek floty Orlenu. Na jego pokładzie przypłynęło z USA 70 tys. ton skroplonego gazu ziemnego. To tyle, ile przez 7 dni zużywają wszystkie gospodarstwa domowe w Polsce.
Zwiększony fokus na inwestycje w sektorze gospodarki morskiej i większa ich waga zbiegły się w czasie ze zwiększeniem liczby zagrożeń na nie czyhających. O tym, czego się spodziewać i jak się zabezpieczać, przedstawiciele branży dyskutowali podczas Forum Bezpieczeństwa Przemysłu Morskiego 2023.
Biblioteka Stowarzyszenia Przyjazne Pomorze przeznaczyła grant pozyskany w ramach programu dzielnicowego Busole 2021 na zakup nowego wyposażenia oraz sprzętu multimedialnego do realizacji działań na rzecz aktywizacji okolicznych mieszkańców, zwłaszcza dzieci i młodzieży.
2022 rok był kolejnym z rzędu zakończonym rekordem przeładunków w Porcie Gdynia. Był to jednak kolejny okres, w którym zarówno Zarząd Morskiego Portu Gdynia, jak i działający w porcie operatorzy musieli wykazać się elastycznością i szybko dostosować do zmieniających się warunków na rynku.
Lada moment ruszą pierwsze prace modernizacyjne na Nabrzeżu Indyjskim w Porcie Gdynia. W środę 21 grudnia w siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia oficjalnie podpisana została umowa na realizację zadania. Jego wykonawcą będzie znana z różnych projektów hydrotechnicznych w portach spółka NDI.
W gdańskiej stoczni Marine Projects Ltd. powstał częściowo wyposażony kadłub statku rybackiego Nord Fugløy. W czwartek 15 grudnia opuścił on dok i popłynął na holu do Norwegii.
W poniedziałek premier Mateusz Morawiecki na krótko odwiedził Port Gdańsk. Na nabrzeżu eksploatowanym przez Port Gdański Eksploatacja spotkał się z dziennikarzami.
– Polska tak naprawdę znajduje się w momencie, kiedy musimy przyspieszyć i odblokować, uprościć maksymalnie realizację projektów – mówił Michał Kołodziejczyk, prezes Zarządu Equinor Polska podczas tegorocznej Konferencji Offshore Wind Poland 2022.
Choć pierwsze prace zaczęły się już wcześniej, to 28 listopada 2022 roku oficjalnie ruszyła budowa T3 – trzeciego nabrzeża głębokowodnego w terminalu kontenerowym Baltic Hub w Porcie Gdańsk.
Wydział Ekonomiczny Uniwersytetu Gdańskiego w Sopocie był gospodarzem seminarium z okazji jubileuszu najważniejszej inwestycji w historii Gdyni, czyli jej portu. Wydarzenie wraz z towarzyszącą mu wystawą było efektem współpracy placówki naukowej z Zarządem Morskiego Portu Gdynia S.A.
Konferencja Offshore Wind Poland 2022 przyniosła ożywione rozmowy m.in. na temat kolejnych faz realizacji morskiej energetyki wiatrowej na polskich wodach Bałtyku. Prezes zarządu spółki PGE Baltica Dariusz Lociński podkreślał, że warto także wciąż rozmawiać o problemach, z jakimi borykają się inwestycje pierwszej fazy.
28 października na Uniwersytecie Morskim w Gdyni uroczyście rozpoczęto 2. edycję studiów podyplomowych Executive Offshore Wind MBA. To prestiżowy program, który kształci przyszłą kadrę menadżerską powstającej właśnie branży morskiej energetyki wiatrowej.
Specjalnie dostosowana sala do zajęć z szycia, manekiny do przymiarki, cała paleta nici i przydatne sprzęty umożliwiające zrobienie nadruku na koszulce. Tak wygląda nowa pracownia krawiecka w Szkole Podstawowej nr 72 w Gdańsku-Stogach, którą otwarto dzięki grantowi przyznanemu przez Baltic Hub (DCT).
Finneco III, jeden z najnowszych i największych statków ro-ro jakie pojawiają się na Bałtyku, zawinął na chwilę do Portu Gdynia. Odbyło się to w ramach testów mających pokazać, czy takie jednostki mogą częściej przybijać do portu jeszcze zanim przebudowane zostanie nabrzeże i rampy ro-ro. Prace mają ruszyć niedługo.
Wodowanie odbyło się w piątek 21 października. Jednostka została podczepiona do słynnej olbrzymiej suwnicy bramowej Crist i podniesiona. Następnie została kilkaset metrów przetransportowana ponad placem stoczniowym i innymi jednostkami i blokami w budowie i powoli upuszczona na wodę w zanurzonym doku stoczniowym.
Grupa PGE wybuduje swoją bazę serwisową dla projektów offshore w porcie w Ustce. Powstanie tu także Centrum Kompetencji Morskiej Energetyki Wiatrowej. Inwestycja powstanie na liczącym 3 hektary terenie po byłej przetwórni rybnej.
„Zmiany” – podczas tegorocznego Forum Gospodarki Morskiej Gdynia to słowo odmieniane było przez wszystkie przypadki. W porównaniu z poprzednim rokiem cała branża morska znalazła się w zupełnie nowej rzeczywistości i o tym, co stało się w ciągu ostatnich 12 miesięcy, ale także o tym, co będzie musiało się stać w ciągu kolejnych kilkudziesięciu, dyskutowali uczestnicy konferencji.
2060 gości z 184 firm zgromadziła Wspólna Kaczka 2022. Za nami XXII spotkanie biznesu morskiego wybrzeża gdańskiego, które odbyło się w piątkowy (14 października) wieczór w hali Polsat Plus Arena w Gdyni. Podczas uroczystej gali poznaliśmy również laureatów nagród honorowych za najważniejsze wydarzenia 2021 roku wręczane przez Krajową Izbę Gospodarki Morskiej.
Rozmowy o „zielonej" energii, budowie offshore na Bałtyku i udziale polskiego local content, współpracy stoczni i armatorów, a także o finansowaniu branży morskiej, były częścią drugiego Rejsu z GospodarkaMorska.pl, który odbył się na promie Nova Star dzięki uprzejmości Polferries. Częścią konferencji na morzu stało się wręczenie Latarni Gospodarki Morskiej firmom, które internauci docenili za osiągnięcia w branży. Podczas trzydniowego wydarzenia nie zabrakło dostojnych jubileuszów: 70-lecia MSR „Gryfia" ze Szczecina i Famoru z Bydgoszczy. W naszym rejsie udział wzięło blisko 150 osób. Do zobaczenia za rok!
Tegoroczne Forum będzie już 21. edycją wydarzenia. Po ostatniej pandemicznej edycji w wersji online, impreza powraca do klasycznej formuły z aktywnym udziałem uczestników. Organizatorzy spodziewają się dużej frekwencji złożonej z reprezentantów branży morskiej w kraju.
Tegoroczne Forum będzie już 21. edycją wydarzenia. Po ostatniej pandemicznej edycji w wersji online, impreza powraca do klasycznej formuły z aktywnym udziałem uczestników. Organizatorzy spodziewają się dużej frekwencji złożonej z reprezentantów branży morskiej w kraju.
Bardzo uroczystym akcentem obchodów 100-lecia Portu Gdynia była specjalna Gala Jubileuszowa przygotowana właśnie z tej okazji. 27 września w Teatrze Muzycznym im. Danuty Baduszkowej w Gdyni. Wspólnie świętowali zarówno partnerzy biznesowi, przedstawiciele kultury, pracownicy jak i przedstawiciele współpracujących urzędów.
Firma Gdańsk-Pilot, świadcząca usługi pilotowe w portach Gdańsk, Elbląg i na Zalewie Wiślanym, ochrzciła oficjalnie dwie najnowsze łodzie pilotowe Pilot 23 i Pilot 24.
W ramach świętowania jubileuszu 100-lecia Portu Gdynia, w sali koncertowej w budynku Zarządu Portu odbyło się IX Forum Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk.
Od dziś można popatrzeć na Port Gdynia w towarzystwie jego budowniczych. Z okazji 100-lecia Portu Gdynia na Nabrzeżu Pilotowym odsłonięto ławeczkę upamiętniającą budowniczych portu – inżyniera Tadeusza Wendę i ministra Eugeniusza Kwiatkowskiego. Wcześniej odsłonięto także specjalną tablicę w Kościele Morskim.
Obchody 100-lecia Portu Gdynia weszły w zasadniczą fazę. Jednym z elementów celebracji jubileuszu jest odbywający się po raz pierwszy Kongres Gospodarki Morskiej Portu Gdynia im. Tadeusza Wendy.
Najpierw przebywał w Porcie Gdynia, po czym zawinął do Gdańska. 19 września opuścił polski port. Amerykańska jednostka marynarki wojennej, USS Gunston Hall, brała udział w ćwiczeniach obronnych na Morzu Bałtyckim.
Jednym z elementów obchodów 100-lecia Portu Gdynia jest emisja specjalnej srebrnej monety. Moneta o nominale 20 zł została wyemitowana przez Narodowy Bank Polski i przedstawia portret Tadeusza Wendy oraz plan portu. Została oficjalnie "zwodowana" żeglarskim zwyczajem przez przedstawicieli Portu Gdynia i NBP w zeszły piątek.
17 września oficjalne otwarto kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną. Na uroczystości pojawili się najważniejsi politycy z rządu - prezydent Andrzej Duda, premier Mateusz Morawiecki, prezes PiS Jarosław Kaczyński i minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Otwarcie przekopu relacjonowaliśmy na żywo.
W Ratuszu Staromiejskim w Elblągu reprezentanci samorządu i branży morskiej dyskutowali na temat możliwości, jakie otwierają się przed Portem Elbląg i samym miastem w związku z realizacją toru wodnego przez Mierzeję Wiślaną.
Tegoroczne Forum będzie już 21. edycją wydarzenia. Po ostatniej pandemicznej edycji w wersji online, impreza powraca do klasycznej formuły z aktywnym udziałem uczestników. Organizatorzy spodziewają się dużej frekwencji złożonej z reprezentantów branży morskiej w kraju.
Choć Stocznia Remontowa Nauta 95 lat skończyła w 2020 roku, to z powodu pandemii obchody jubileuszu się opóźniły. Podsumowanie urodzin było jednak huczne i międzynarodowe – odbyło się podczas prestiżowych targów SMM w Hamburgu.
Tegoroczne Forum będzie już 21. edycją wydarzenia. Po ostatniej pandemicznej edycji w wersji online, impreza powraca do klasycznej formuły z aktywnym udziałem uczestników. Organizatorzy spodziewają się dużej frekwencji złożonej z reprezentantów branży morskiej w kraju.
Około godziny 7.00 w środę 14 września amerykański desantowiec USS Kearsarge przepłynął przy główkach Portu Gdynia by zacumować przy Nabrzeżu Francuskim. Okręt będzie w Gdyni do poniedziałku 19 września.
W miniony czwartek na Politechnice Gdańskiej odbyła się konferencja Baltic Windustry z udziałem przedstawicieli najważniejszych podmiotów branży morskiej energetyki wiatrowej. W jednym miejscu spotkali się deweloperzy, eksperci i naukowcy.
Tegoroczne Forum będzie już 21. edycją wydarzenia. Po ostatniej pandemicznej edycji w wersji online, impreza powraca do klasycznej formuły z aktywnym udziałem uczestników. Organizatorzy spodziewają się dużej frekwencji złożonej z reprezentantów branży morskiej w kraju.
W piątek 2 września w Nowej Marinie w Gdyni po raz pierwszy odbyły się regaty integrujące branżę gospodarki morskiej. Imprezę Portu Gdynia uświetniła wnuczka Tadeusza Wendy.
W sobotę (3 września) odbyła się ceremonia nadania nazwy nowej jednostce na linii Gdynia-Karlskrona. Szampana na burcie promu Stena Estelle rozbiła wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki, Katarzyna Gruszecka-Spychała, matka chrzestna statku.
W gdańskiej stoczni Safe odbyło się wodowanie kolejnego holownika typu Shoalbuster 2711.
Polskie Linie Oceaniczne (PLO) obchodzą okrągły jubileusz 70-lecia. – Wykorzystując długoletnie doświadczenia dostosowujemy się do zmian zachodzących na rynku. Otwieramy nowy rozdział w naszej bogatej historii – mówi prezes Dorota Arciszewska-Mielewczyk.
W czwartek 21 lipca otwarto największą w Polsce imprezę jachtową. To trzecia edycja tego największego w Polsce wydarzenia w świecie luksusowych łodzi. Przez cztery dni uczestnicy mogli zwiedzać pokłady zacumowanych jachtów i katamaranów, a, jak powiedział organizator, Gdynia zamieniła się w „polskie Cannes”.
Dziesięć jachtów załadowano w weekend 16-17 lipca na statek amerykańskiego serwisu Spliethoff/Sevenstar przy Nabrzeżu Oliwskim w Porcie Gdańsk. Do Ameryki popłynęły głównie luksusowe jednostki polskiego Galeona.
Następca słynnej Elektry, dwustronny prom hybrydowy Altera o numerze P315, zwodowano w stoczni Crist w Gdyni. Ta supernowoczesna i ekologiczna jednostka trafi do fińskiego armatora FinFerries.
Przed laty z Portu w Gdyni tysiące tzw. polskich fiatów, czyli fiatów 126p – popularnych maluchów – wyruszało w świat, by jeździć po drogach m.in. Kuby czy Chin. W tym roku gdyński port znów wspiera maluchy, ale tym razem w Wielkiej Wyprawie Fiatów, w ramach której dwanaście takich aut pokona trasę z Bielska-Białej do Turynu.
Jesteśmy świadkami szybkiego rozwoju technologicznego w zakresie zielonej energii. Widok coraz większych turbin wiatrowych wzbudza w nas emocje. Jednak między planowaniem projektu a uruchomieniem farmy wiatrowej musi zajść cały szereg procesów. O wyzwaniach rozwijającej się branży morskich farm wiatrowych – ograniczeniach łańcucha dostaw i ryzykach związanych z fazą instalacji – mówi Sławomir Michaluk, Project Manager w Vestas Poland.
W poniedziałek 27 czerwca w Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku odbyło się jubileuszowe spotkanie Konwentu Morskiego zwołane z okazji 5. rocznicy powołania zgromadzenia. Gościem specjalnym spotkania był premier Mateusz Morawiecki.
RWE, deweloper pracujący nad projektem farmy wiatrowej F.E.W. Baltic II, po raz czwarty spotkał się z przedstawicielami polskich firm, które chcą być częścią łańcucha dostaw. Tym razem rozmowy dotyczyły morskiej stacji transformatorowej i odbyły się z udziałem generalnego wykonawcy – francuskiej stoczni Chantiers de l'Atlantique.
Blisko 1500 uczestników, trzy dni paneli, wystąpień, dyskusji i rozmów w kuluarach. Konferencja Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej to wydarzenie, na którym trzeba być – powtarzali przedstawiciele firm i instytucji związanych zarówno z lądową, jak i morską energetyką wiatrową. Jako partner medialny, przeprowadziliśmy dla Państwa kilkanaście rozmów z ekspertami i ekspertkami wszystkich elementów sektora offshore wind.
Obchody jubileuszu 20-lecia istnienia Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa odbyły się w Gdyni 13 czerwca. W trakcie uroczystości zostały wręczone odznaczenia dla zasłużonych pracowników i osób, które wniosły szczególny wkład w funkcjonowanie i rozwój SAR - medale "Zasłużony Pracownik Morza" oraz "Zasłużony dla Służby SAR".
Historia StoGdy sięga 1997 roku, do momentu likwidacji Stoczni Gdańskiej. Decyzję o założeniu biura projektującego obiekty pływające podjęli byli pracownicy stoczni: Adam Świst, Tadeusz Kuczkowski, Marian Urban oraz Henryk Krause, którzy w kwietniu 1997 roku zarejestrowali firmę o nazwie StoGda Ship Design & Engineering sp. z o. o.
„Orły Wprost” to nagroda gospodarcza przyznawana przez tygodnik „Wprost” przy współpracy z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej. Nagradzane nią są przedsiębiorstwa, samorządy i osoby wnoszące szczególny wkład w rozwój gospodarki regionu i kraju. W ostatni piątek, 27 maja, w Sali Koncertowej Portu Gdynia przyznano tegoroczne „Orły Wprost” województwa pomorskiego. Pośród wyróżnionych znaleźli się reprezentanci branży morskiej.
W czwartek 19 maja w hotelu Scandic odbyło się spotkanie pod nazwą „RWE Suppliers Day”. RWE, deweloper odpowiedzialny za budowę farmy wiatrowej F.E.W. Baltic II wraz z głównymi kontraktorami – GE i Pile Elbud – zaprosił do dyskusji firmy, które potencjalnie mogą włączyć się w pracę nad projektem.
Wycieczkowiec MSC Poesia jako pierwszy w tym roku statek tego typu zawitał do Portu Gdynia. Jednostka zawinęła do Gdyni w niedzielę 15 maja.
Od ponad 20 lat Port Service obecny jest na Pomorzu i wspiera – na wielu płaszczyznach – rozwój lokalnej społeczności. Po raz kolejny już gdańska spółka włączyła się w rozwój edukacji i pomogła uczniom i nauczycielom Szkoły Podstawowej nr 72 w Gdańsku w doposażeniu placówki. Tym razem przy współpracy z pedagogami stworzono wyjątkowe miejsce, w którym dzieci mogą rozwijać swoje talenty manualne i tworzyć rękodzieła w nowoczesnej pracowni. Dzięki umowie zawartej między Port Service a Stowarzyszeniem Przyjaciół Szkoły Podstawowej nr 72, na potrzeby młodych gdańszczan przekazane zostało wyposażenie warsztatu szkolnego, w tym stoły warsztatowe, imadła ślusarskie, wiertarki oraz inne narzędzia.
Na obszarze morskiej farmy wiatrowej MFW Bałtyk I, nad którą pracują wspólnie Equinor i Polenergia, trwają badania i pomiary realizowane za pomocą specjalnej pławy LiDAR, którą dostarczył australijski RPS, a której montaż i transport realizowany był przez polską firmę MEWO.
Polski rząd chce znacząco ograniczyć import węglowodorów z Rosji. Premier Mateusz Morawiecki postuluje również blokadę portów morskich oraz zakaz wpływania statków pod rosyjska banderą. O to, jak potencjalne sankcje wpłyną na branżę morską pytamy szefów Portu Gdańsk, Portu Gdańskiego Eksploatacja oraz energetycznego serca Polski - Naftoportu.
Elementy statku pasażerskiego typu EDGE zwodowano w stoczni Crist w Gdyni. W ramach projektu M34 w poniedziałek (11 kwietnia) wypłynęły do stoczni CdA w Saint-Nazaire we Francji, z którą Crist współpracuje już piąty rok.
Pływający pod bahamską banderą Hamburg zacumował przy Terminalu Promowym Westerplatte w niedzielę po godzinie 12.00. Wizyta tej luksusowej jednostki w Gdańsku otworzyła tegoroczny sezon wycieczkowców. – Na ten rok mamy zaplanowanych ponad 100 statków – mówi Michał Stupak, ekspert ds. rynku żeglugowego w Porcie Gdańsk.
Pacific Nexus przypłynął na teren Portu Gdańsk 21 marca. Na jego pokładzie znalazło się 17 tys. ton rur potrzebnych do budowy projektu gazociągu lądowego.. Ładunek, który przypłynął do Portu Gdańskiego Eksploatacja S.A. jest unikatowy.
MSC Gaia, kontenerowiec linii żeglugowych MSC, przypłynął do Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego (BCT) w Porcie Gdynia we wtorek i wzbudził spore zainteresowanie. Statek okazał się być najdłuższą jednostką, jaka zawinęła kiedykolwiek do Gdyni, a także odznaczającą się największą pojemnością.
Trwające przez dwa dni Forum Operatorów Farm Wiatrowych w Sopocie było okazją do wymiany zdań na temat szans i zagrożeń dla dalszego rozwoju energetyki wiatrowej.
Prąd i woda to niezbyt dobre połączenie. Aby na jednostkach pływających wszystko działało jak należy, trzeba kwestie elektryczności powierzyć fachowcom. A jeśli spoglądają oni coraz odważniej w stronę zielonej energii, mamy miks godny XXI wieku. Działająca na rynku okrętobudownictwa firma HG Solutions świetnie radzi sobie także w świecie fotowoltaiki dzięki własnej marce Polonus Energy.
Inicjatorem powołania i rozwoju międzynarodowego ośrodka referencyjnego w zakresie zatopionej broni chemicznej z siedzibą w Trójmieście jest Międzynarodowe Centrum Bezpieczeństwa Chemicznego (ICCSS). W dyskusji o kształcie ośrodka udział wzięło 25 potencjalnych partnerów: przedstawicieli instytucji, biznesu, agend rządowych i nauki. Ośrodek ma szanse powstać z początkiem 2023 roku.
DCT Gdańsk zakończył rozbudowę jednego z największych w Europie kolejowych terminali kontenerowych o przepustowości 750 tys. TEU (kontenerów 20-stopowych). Nowa inwestycja otwiera możliwości rozwoju na rynkach śródlądowych, które nie mają dostępu do morza oraz stanowi efektywną ekonomicznie i ,,zieloną” alternatywę dla klientów DCT Gdańsk.
W poniedziałek 24 stycznia w Szczecinie na konferencji „Perspektywy polskiego przemysłu stoczniowego” zebrali się reprezentanci gospodarki morskiej, szczególnie Pomorza Zachodniego. Ważnym tematem podczas dyskusji były kwestie dotyczące nowych promów dla polskich armatorów.
Port Gdynia planuje wodorową rewolucję. We wtorek, 14 grudnia, na temat projektu dyskutowali w siedzibie portu członkowie zarządów działających w Gdyni terminali oraz innych potencjalnie zaangażowanych w projekt firm.
O tym, że w wodach Morza Bałtyckiego zatopiono około 40 tys. ton broni chemicznej oraz nawet 500 tys. ton broni konwencjonalnej przypominali wspólnie eksperci zaproszeni przez Enea oraz United Nations Global Compact podczas piątkowej (3 grudnia) konferencji inaugurującej projekt "Bałtyk dla pokoleń". Celem kampanii społecznej jest uświadamianie Europejczykom, że na dnia polskiego morza tyka ekologiczna bomba, która może spowodować tragiczne skutki dla morskiego ekosystemu i dużej części kontynentu. Organizatorzy chcą włączyć polski biznes w międzynarodowy dialog, który może się przyczynić do szybszego rozwiązania tego palącego problemu.
22 listopada odbył się XII Konwent Morski, w którym wziął premier Mateusz Morawiecki. Obrady miały miejsce na Politechnice Gdańskiej. Premier wizytował także stocznie grupy Remontowa Holding i niszczyciel min ORP Albatros.
W piątek, 19 listopada, przedstawiciele Korpusu Dyplomatycznego Państw-Członków Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) gościli w Gdyni. Wizyta studyjna odbyła się w ramach wspierania polskiej kandydatury do Rady IMO w kategorii C na lata 2022-23.
Zwodowany 15 listopada statek rybacki Myggenes to 36-metrowy trawler o pojemności 700 GT. Jednostka, której portem macierzystym będzie duński Hanstholm, wyposażona została w silnik Yanmar 6EY22AW (885 – 1370 kW) i dwa silniki pomocnicze John Deere (po 130 kWe) pozwalające na rozwinięcie prędkości do 13 węzłów. Na pokładzie zmieści się 9 osób. Myggenes powstał według projektu autorstwa biura Karstensens Skibsvaerft A/S.
Pierwszy Rejs z GospodarkaMorska.pl przeszedł do historii. W spotkaniu branży, któremu towarzyszyły emocjonujące debaty nie byłoby nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że toczyło się na... promie Nova Star dzięki uprzejmości Polferries. Konferencja na morzu miała miejsce w dniach 25-27 października i rozpoczęła się po wypłynięciu z Terminala Promowego Westerplatte Portu Gdańsk do szwedzkiego Nynäshamn.
Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. Podpisał w piątek umowę na przebudowę Nabrzeża Portowego, Ostrogi Pilotowej oraz Nasady Nabrzeża Francuskiego. Wykonawcą robót będzie firma Strabag.
Forum Gospodarki Morskiej Gdynia przez lata wypracowało sobie status jednej z najważniejszych imprez o charakterze gospodarczym w regionie i Polsce. Tegoroczna, 20. edycja, przyniosła po raz kolejny dyskusje na tematy ważne dla branży i wspólne próby poszukiwań rozwiązań aktualnych problemów.