W Gdańskim Parku Naukowo-Technologicznym odbył się Dzień Przemysłu, w trakcie którego pochodząca z Korei Południowej stocznia Hanwha Ocean wraz z partnerami omówiła możliwości współpracy z polską branżą morską w ramach transferu technologii. Zaprezentowała również swoją ofertę dla polskiej Marynarki Wojennej w ramach programu „Orka”.
PGE Baltica, spółka z Grupy PGE, kontynuuje przygotowania do budowy swojej infrastruktury energetycznej na Bałtyku. Ok. 80 km od polskiego wybrzeża, na wysokości Łeby, tempa nabiera wstępna kampania geotechniczna mająca na celu rozpoznanie struktury morskiego dna dla realizacji projektu morskiej elektrowni Baltica 1, która będzie przekształcać wiatr w megawatogodziny czystej energii elektrycznej.
Podczas ostatniego spotkania Polskiego Forum Technologii Morskich podsumowany został ostatni rok działalności. Doszło także do wyborów 1/3 rady organizacji oraz podpisania listu intencyjnego o współpracy z PIMEW.
W dniach 24 i 25 kwietnia na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich odbyło się Środkowoeuropejskie Forum Technologii Wodorowych H2POLAND. Wydarzenie było w całości poświęcone dekarbonizacji oraz technologiom wodorowym.
Najnowszy superjacht ze stoczni Conrad został oficjalnie ochrzczony w Gdańsku jako EXTRA TIME. Subtelna okazałość jego ponadczasowej formy zaskakuje, tak jak obecność goryla na pokładzie.
W marcu 700 pojazdów brytyjskiej armii oraz 650 żołnierzy wracających z NATO-wskich manewrów stacjonowało na terenie Wolnego Obszaru Celnego w Porcie Gdańsk.
W Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku odbyła się, 18 kwietnia br., 6. edycja Forum Bezpieczeństwa Przemysłu Morskiego, w której wzięli udział przedstawiciele instytucji i firm z branży morskiej. W tym roku uczestnicy konferencji poświęcili szczególnie wiele miejsca rozwojowi technologii cyfrowych, w tym AI, a także perspektywom wykorzystania ich na statkach i jednostkach offshore.
W czwartek na Uniwersytecie Gdańskim odbyła się dwunasta już edycja Ogólnopolskiej Konferencji Prawa Morskiego. Tegoroczne wydarzenie poświęcone było styku prawa i nowych technologii w gospodarce morskiej.
Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, zaprasza na II Kongres Polskie Porty 2030, który odbędzie się 10-11 czerwca w hotelu Radisson Blu w Sopocie. Link do rejestracji online: https://kongrespolskieporty2030.gospodarkamorska.pl/rejestracja
15 marca do gdańskiego Baltic Hubu zawinął kontenerowiec OOCL Valencia. To jedna z najnowszych jednostek linii OOCL.
W gdańskiej stoczni odbyło się uroczyste położenie stępki pod nowoczesny niszczyciel min proj. 258, przyszłego ORP Rybitwa (605). To drugi, jaki znajdzie się w wyposażeniu 12. Dywizjonu Trałowców i zarazem piąty okręt typu Kormoran II, który trafi do polskiej Marynarki Wojennej. Wydarzenie ma miejsce zaledwie dwa miesiące po ceremonii cięcia blach rozpoczynającej budowę.
254 metry długości, 43 metry szerokości, a co najważniejsze – rekordowe 88 tys. ton śruty sojowej w ładowniach – masowiec CSSC Le Havre pobił rekord ładunku w terminalu HES Gdynia Bulk Terminal w Porcie Gdynia.
W Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 3 na Stogach otwarto Eko-pracownię. To miejsce, gdzie odbywać się będą rozmaite aktywności proekologiczne. Projekt został sfinansowany przez terminal kontenerowy Baltic Hub w ramach II edycji Grantu Dzielnicowego Busole.
W Instytucie Oceanologii Polskiej Akademii Nauk w Sopocie odbyło się spotkanie inaugurujące rozpoczęcie projektu „MUNIMAP: Baltic Sea Munitions Remediation Roadmap”. Celem podmiotów zaangażowanych w to przedsięwzięcie jest zainicjowanie dyskusji odnośnie rozpowszechniania wiedzy na temat zagrożeń, jakie stanowi broń chemiczna i amunicja zatopione w Bałtyku. Przedsięwzięcie jest finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach programu INTERREG Region Morza Bałtyckiego, a jego łączny budżet wynosi 3,9 mln euro.
W ostatnią środę, około południa, na wystawę Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku wszedł 3-milionowy gość. Otrzymał on m.in. voucher na podróż promem Polferries z Gdańska do Nynashamn i z powrotem. Świętowanie 3-milionowych odwiedzin było także okazją do podsumowania dotychczasowej współpracy między muzeum i Polferries.
Król Danii, Fryderyk X, uczestniczył w ceremonii wmurowania kamienia węgielnego pod zakład montażowy gondoli i piast morskich turbin wiatrowych Vestas Assembly Poland w Szczecinie.
Polski Rejestr Statków podpisał dziś umowę o współpracy z Rejestrem Żeglugi Ukrainy. To pokłosie zawartego w ubiegłym roku Memorandum of Agreement (MOA), w ramach którego Polskie Forum Technologii Morskich oraz Ukraiński Klaster Morski podjęły ambitną inicjatywę modernizacji przemysłu stoczniowego pogrążonego w wojnie kraju.
Blok rufowy, podzielony na dwie części o łącznej masie 780 ton, opuścił gdańską stocznię Marine Projects Ltd. na pokładzie statku Meri i niebawem wyruszy do klienta, czyli fińskiej stoczni Meyer Turku, gdzie zostanie zintegrowany z kadłubem Star of the Seas – drugiego cruisera klasy Icon zamówionego przez Royal Carribean.
W obliczu nadchodzącej rewolucji energetycznej związanej z rozwojem sektora offshore wind, Polska staje przed szeregiem wyzwań technologicznych i regulacyjnych. Kwestią o szczególnej wadze jest cyberbezpieczeństwo – element, który Mateusz Romowicz, radca prawny z Kancelarii Legal Marine, wskazuje jako kamień węgielny ochrony krytycznej infrastruktury państwa. Jednocześnie zaznacza, że skuteczna transformacja wymaga zasilenia lokalnej branży stosownie wykwalifikowanymi pracownikami.
W obliczu ekspansywnego rozwoju polskiego sektora offshore wind, kluczowym elementem stają się innowacyjne rozwiązania i strategiczne partnerstwa. Te aspekty odgrywają fundamentalną rolę w kształtowaniu przyszłości odnawialnych źródeł energii. Podczas zorganizowanej przez PTMEW konferencji Offshore Wind Logistics & Supplies, , director Baltics w N-Sea Poland, opowiedział o konieczności synergii pomiędzy globalnymi trendami a lokalnymi potrzebami.
Szacuje się, że w Morzu Bałtyckim żyje obecnie 30 tys. osobników foki szarej. To ok. 30% naturalnego stanu sprzed 100 lat. Mimo że populacja tego gatunku wykazuje trend wzrostowy, nie jest to poziom, który gwarantuje jego naturalne odrodzenie. W celu zabezpieczenia zagrożonych gatunków powstają różne instytucje zajmujące się ochroną ssaków morskich, takie jak Stacja Morska im. Profesora Krzysztofa Skóry Instytutu Oceanografii w Helu, którą ostatnio mieliśmy okazję odwiedzić.
Czego polska branża stoczniowa oczekuje od nowego rządu? Jakie działania pomogłyby sektorowi rozwijać się i przezwyciężyć obecne problemy? O tym dyskutowali podczas ostatniego w tym roku zjazdu członkowie Polskiego Forum Technologii Morskich.
Każdego dnia wiaduktem nad przystankiem SKM Gdynia Stocznia – Uniwersytet Morski przechodzą tysiące osób. 53 lata temu to właśnie tutaj rozpoczęły się tragiczne wydarzenia, które później nazwano mianem „Czarnego Czwartku”, a które na stałe wpisały się w annały polskiej historii.
RWE osiąga kolejne kamienie milowe w realizacji swojej inwestycji F.E.W. Baltic II u wybrzeży Polski. O zaawansowaniu projektu oraz strategii rozwoju RWE w sektorze energetyki morskiej rozmawialiśmy z Grzegorzem Chodkowskim, wiceprezesem Offshore Development Poland w RWE, podczas tegorocznej konferencji Offshore Wind Poland 2023.
Polski rynek offshore wind, aktualnie w epoce dynamicznego rozwoju, odzwierciedla wyjątkowe szanse w zakresie nowych technologii i zrównoważonego rozwoju. Podczas konferencji Offshore Wind Poland 2023, Łukasz Piotrowicz, Offshore Development Manager w Iberdrola Renewables Polska, udzielił eksperckiego wglądu w perspektywy przyszłości sektora.
Orlen Neptun, kierując się wizją nowoczesnej i zrównoważonej przyszłości, realizuje swoją flagową inwestycję, czyli terminal instalacyjny morskich farm wiatrowych. To nie tylko zmienia krajobraz energetyczny Polski, ale także stawia nasz kraj w centrum europejskiej rewolucji OZE. Podczas konferencji Offshore Wind Poland 2023, Robert Nowicki, prezes zarządu Orlen Neptun, ujawnił szczegóły postępu prac, planów na przyszłość oraz kluczowych elementów, które sprawią, że Polska stanie się centrum nowoczesnych technologii w sektorze offshore.
Na starcie byli ostatni, do mety zbliżają się jako pierwsi. Zakończenie etapu dewelopmentu i rozpoczęcie budowy morskiej farmy wiatrowej Baltic Power to nie tylko przełomowy moment dla inwestora, ale również dla całego sektora odnawialnych źródeł energii w Polsce. Podczas tegorocznej edycji organizowanej przez PSEW konferencji Offshore Wind Poland, Piotr Ostrowski, Deputy Project Director Baltic Power, opowiedział nam o czynnikach, dzięki którym spółka wyszła na prowadzenie.
Baltic Power jako pierwszy projekt budowy morskiej farmy wiatrowej w kraju zamknął etap pozyskiwania finansowania i przystąpił do fazy budowy. Otwiera to nowy rozdział w historii polskiej energetyki, wyznaczając kurs ku zrównoważonej przyszłości. Podczas zorganizowanej przez PSEW konferencji Offshore Wind Poland 2023, Jarosław Broda, członek zarządu Baltic Power, odsłonił kulisy sukcesu, który nabiera szczególnego znaczenia zwłaszcza w kontekście wyzwań, jakie niesie ze sobą globalny kryzys branży związany z niestabilną rzeczywistością geopolityczną.
W Sali Koncertowej budynku Zarządu Morskiego Portu Gdynia miała miejsce niezwykła premiera filmowa. Zaprezentowano tam publicznie po raz pierwszy obraz dokumentalny „Obecne – kobiety w Armii Krajowej”, wyprodukowany przez Muzeum Miasta Gdyni. Honorowymi gośćmi pokazu były dwie bohaterki filmu – żołnierki AK Krystyna Cembrzyńska-Piłat i Krystyna Kodymowska.
Mostostal Pomorze utrzymuje stabilny kurs dzięki solidnym kontraktom na horyzoncie i załodze utalentowanych specjalistów. Arkadiusz Aszyk, prezes zarządu, opowiada o strategii firmy wobec dynamicznego rozwoju branży morskiej i związanych z tym wyzwań.
Decyzja o zaangażowaniu się w polski sektor energetyki morskiej zapadła w CRIST Offshore już 2 lata temu. Firma utrzymuje spójność swojej strategii skupionej na budowie kompletnych stacji transformatorowych. Podczas zorganizowanej przez PTMEW konferencji Offshore Wind Logistics & Supplies, Andrzej Czech, członek zarządu spółki, podzielił się z nami wglądem w zamiary dotyczące zaspokojenia rosnącego popytu na infrastrukturę wspierającą rozwój branży MEW.
Na terenie Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni odbyła się konferencja prasowa w związku z umieszczeniem w niecce ekspozycyjnej byłego ORP Sokół, który 17 listopada wyruszył w swój "ostatni rejs" z terenu PGZ Stocznia Wojenna S.A. Przez ponad tydzień trwał jego transport, realizowany zarówno drogą morską, jak i lądową, będąc największą tego rodzaju przedsięwzięciem w historii miasta.
Sektor morskiej energii wiatrowej doświadcza dynamicznego wzrostu, napotykając przy tym wyzwania związane z rosnącą skalą projektów. Podczas konferencji Offshore Wind Logistics & Supplies mieliśmy okazję porozmawiać z Piotrem Żeglarskim, Business Development Managerem w Seaway7, na temat kluczowych problemów w łańcuchu dostaw i innowacyjnych rozwiązań, jakie firma wdraża w odpowiedzi na nie.
Wobec nieustannego rozwoju sektora morskiego, zapotrzebowanie na wykwalifikowaną kadrę staje się jednym z najpilniejszych wyzwań. Podczas Konferencji Rejs z GospodarkaMorska.pl, Tomasz Lisiecki, dyrektor LKK, opowiedział o swojej innowacyjnej strategii szkoleniowej.
MPP, jedyny w swoim rodzaju specjalistyczny ponton, który został skonstruowany na potrzeby budowy podwodnego tunelu łączącego Niemcy i Danię, odpłynął ze stoczni CRIST w Gdyni. Jednostka jest holowana do Kłajpedy, gdzie spędzi nieco czasu przed podróżą do Danii. Tam czekają ją próby morskie.
Mostostal Pomorze wykonał 5 konstrukcji subsea na potrzeby pola gazowego na Morzu Norweskim.
Dynamika rozwoju sektora offshore wind w Polsce wzbudza rosnące zainteresowanie międzynarodowych graczy, takich jak ForteIX. To konsorcjum dwóch holenderskich firm, Forte Renewables i IX Renewables, które integruje kompetencje obu podmiotów w zakresie lądowej i morskiej energetyki wiatrowej. O strategii obecności spółki na rynku polskim mieliśmy okazję porozmawiać z Fergalem O'Mahony, dyrektorem zarządzającym Forte Renewables i współzałożycielem ForteIX, podczas tegorocznej Konferencji Offshore Wind Logistics & Supplies.
Ponad 2 tys. gości gromadziła Wspólna Kaczka 2023. Za nami XXIII spotkanie biznesu morskiego wybrzeża gdańskiego, które odbyło się tradycyjnie w drugi piątek października w hali Polsat Plus Arena w Gdyni.
W stoczni CRIST, przy Nabrzeżu Dokowym odbyła się dzisiaj uroczystość oficjalnego przekazania zacumowanej tam specjalistycznej jednostki nazwanej MPP. Był to kolejny prototypowy projekt w historii stoczni, ale jednocześnie jeden ze zdecydowanie najbardziej skomplikowanych.
W terminalu kontenerowym GCT w Porcie Gdynia dziś w nocy pojawił się statek Laura Maersk – nowy feeder linii Maersk. To pierwszy na świecie kontenerowiec napędzany metanolem, który w dodatku ma prowadzić regularną żeglugę na Bałtyku.
Tegoroczne Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2023 będzie już 22. edycją wydarzenia. Impreza ponownie zgromadzi reprezentantów całej branży, którzy wezmą udział w licznych prezentacjach i pięciu panelach dyskusyjnych.
Tegoroczne Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2023 będzie już 22. edycją wydarzenia. Impreza ponownie zgromadzi reprezentantów całej branży, którzy wezmą udział w licznych prezentacjach i pięciu panelach dyskusyjnych.
Tegoroczne Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2023 będzie już 22. edycją wydarzenia. Impreza ponownie zgromadzi reprezentantów całej branży, którzy wezmą udział w licznych prezentacjach i pięciu panelach dyskusyjnych.
Tegoroczne Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2023 będzie już 22. edycją wydarzenia. Impreza ponownie zgromadzi reprezentantów całej branży, którzy wezmą udział w licznych prezentacjach i pięciu panelach dyskusyjnych.
Tegoroczne Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2023 będzie już 22. edycją wydarzenia. Impreza ponownie zgromadzi reprezentantów całej branży, którzy wezmą udział w licznych prezentacjach i pięciu panelach dyskusyjnych.
Tegoroczne Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2023 będzie już 22. edycją wydarzenia. Impreza ponownie zgromadzi reprezentantów całej branży, którzy wezmą udział w licznych prezentacjach i pięciu panelach dyskusyjnych.
W kontekście ostatnich wydarzeń geopolitycznych, takich jak ataki na Nord Stream 2 oraz sytuacja na Ukrainie, rozmowa z Mateuszem Romowiczem, radcą prawnym z Legal Marine, podczas 2. Środkowoeuropejskiego Forum Technologii Wodorowych H2POLAND, rzuca światło na istotne zagadnienia związane z bezpieczeństwem infrastruktury wodorowej.
Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. razem z partnerem strategicznym GRI Renewable Industries S.L. oraz firmą Baltic Towers Sp. z o.o. rozpoczyna realizację nowej inwestycji na rzecz wsparcia rozwoju Morskiej Energetyki Wiatrowej (MEW). To przełomowe wydarzenie dla polskiego sektora energii odnawialnej.
Pilna potrzeba dekarbonizacji sektora energetycznego kieruje uwagę wszystkich na rosnącą rolę energii odnawialnej. RWE, jako doświadczony deweloper branży OZE, dostrzega olbrzymi potencjał i znaczenie polskiego rynku offshore wind dla przyszłości energetycznej kraju. Między innymi o tym mieliśmy okazje porozmawiać z Pålem Coldevinem, wiceprezesem wykonawczym RWE Offshore Wind ds. rozwoju offshore w krajach nordyckich, Polsce i krajach bałtyckich, podczas tegorocznej konferencji PSEW w Serocku.
Problem zmian klimatycznych staje się coraz bardziej palący, dlatego świat w coraz większym stopniu stawiana zrównoważoną energetykę. W tych okolicznościach Polska wydaje się mieć kluczową rolę do odegrania w rozwoju energii wiatrowej na Bałtyku. Podczas tegorocznej konferencji PSEW w Serocku, mieliśmy okazję porozmawiać z Sørenem Westergaardem Jensenem, dyrektorem projektu Baltica 2 i 3 w Ørsted. Rozmowa rzuciła światło na potencjał polskiego rynku offshore wind i znaczenie Polski jako strategicznego partnera dla koncernu.
Nadchodzi era zrównoważonej energetyki, a jednym z istotnych graczy tego sektora na polskim rynku jest Tauron Zielona Energia. Podczas tegorocznej konferencji PSEW w Serocku mieliśmy okazję porozmawiać z prezesem zarządu, panem Wojciechem Więcławkiem, na temat ambitnych planów firmy w zakresie inwestycji w odnawialne źródła energii.
Wyzwanie odbudowy ukraińskiej floty w obliczu trwającego konfliktu z Rosją wzbudza rosnące zainteresowanie wśród ekspertów branży morskiej. To strategiczne zadanie stanowi istotny obszar współpracy między Polskim Forum Technologii Morskich a Ukraińskim Klastrem Morskim. W ramach podpisanego Memorandum of Agreement (MOA), obie strony podjęły ambitną inicjatywę modernizacji przemysłu stoczniowego Ukrainy.
W piątek 14 lipca w Marinie Yacht Park w Gdyni odbyły się II Regaty Gospodarki Morskiej im. Tadeusza Wendy. To impreza branżowa, zainagurowana w roku 2022 z okazji obchodów 100–lecia Portu Gdynia. Regaty zostały bardzo dobrze przyjęte i na stałe wpisały się do kalendarza imprez branży morskiej.
Polskie Forum Technologii Morskich wzbogaciło się o kolejnego, ważnego członka – do ich grona dołącza Stocznia Remontowa Nauta.
Polska transformacja energetyczna nabiera tempa, a Equinor staje się jednym z kluczowych graczy w rozwijaniu krajowego sektora odnawialnych źródeł energii, inwestując m.in. w morską energetykę wiatrową na polskim Bałtyku. Firma wykorzystuje doświadczenie pozyskane na globalnym rynku, wdrażając innowacyjne rozwiązania w ramach projektów realizowanych w Polsce.
W czerwcu w gdyńskiej Stoczni Remontowej Nauta prowadzone były prace m.in. na jednym z największych statków, jaki kiedykolwiek odwiedził stocznię.
Polska Żegluga Bałtycka, operator linii promowych Polferries, podpisała porozumienie o partnerstwie z Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. Muzeum liczy, że dzięki świadczeniom reklamowym na promach Polferries w ich progi zawita więcej turystów zza granicy.
Ekspansja sektora offshore wind w Polsce nabiera tempa, a liczba krajowych firm chętnych do uczestnictwa w tej branży dynamicznie rośnie. Inwestorzy projektów Bałtyk II i Bałtyk III, spółki Equinor i Polenergia, dążą do zmaksymalizowania udziału polskich dostawców we wspólnej inwestycji. Dlatego 15 czerwca, w Światowy Dzień Wiatru, zorganizowali w Łodzi kolejny Dzień Dostawcy. To wyjątkowe wydarzenie, które przyciągnęło około 200 polskich przedsiębiorców, umożliwiło im bezpośrednie rozmowy z czołowymi graczami globalnego rynku.
W dniach 16-17 maja Poznań stał się miejscem spotkania ekspertów i decydentów związanych z rynkiem wodorowym podczas 2. Środkowoeuropejskiego Forum Technologii Wodorowych H2POLAND. Wydarzenie skupiło się na przyszłości technologii wodorowych, które odgrywają kluczową rolę w osiągnięciu energetycznej niezależności Europy.
Wtorkowa wizyta statku Nova zainaugurowała w Gdynia Container Terminal nowy serwis armatora Ellerman City Liners (ECL), reprezentowanego przez firmę SAFE Shipping.
Cykliczne spotkania członków Polskiego Forum Technologii Morskich są znakomitą okazją do wymiany pomysłów, idei oraz kompetencji podmiotów aktywnych w obszarze przemysłu morskiego. Podczas ostatniego posiedzenia przedsiębiorcy z branży mieli okazję porozmawiać o przełomowych rozwiązaniach, zmieniających panujące dotychczas w biznesie reguły gry.
Ze Stoczni Remontowej Nauta wypłynął Rusadir – nowoczesny prom, który przechodził w Gdyni ostatnie prace przed wejściem do eksploatacji w barwach nowego operatora, linii Balearia.
Specjalistyczny statek Fairmaster przypłynął do Gdańska wieczorem, w środę 22 marca. Nocą zacumował przy Pirsie Węglowym w Porcie Północnym. Na jego pokładzie przetransportowano z Hiszpanii elementy do budowy nowoczesnego Kompleksu Olefin III na terenie należącej do Orlenu petrochemii w Płocku, w tym potężną, ważącą ponad 800 ton kolumnę wash tower.
Najnowszy nabytek hiszpańskich linii żeglugowych Balearia, prom Rusadir, zawinął do Gdańska przed wyruszeniem do Malagi, gdzie rozpocznie regularny serwis na docelowej trasie. Przy terminalu promowym Westerplatte pojawił się po to, by zabunkrować LNG.
Przez blisko 8 miesięcy 10 specjalistycznych statków badawczych i setki specjalistów badało dno Bałtyku, gdzie planowana jest instalacja farm wiatrowych Bałtyk II i Bałtyk III. Zakończone prace geotechniczne i geofizyczne to kolejny kamień milowy w realizacji inwestycji Equinor i Polenergii w zakresie morskiej energetyki wiatrowej w Polsce.
W sobotę, 4 marca 2023 r., w Auli Wydziału Nawigacyjnego UMG odbyła się inauguracja II edycji studiów podyplomowych Zarządzanie ryzykiem w morskim przemyśle wydobywczym i energetyce wiatrowej. Partnerem głównym kierunku, po raz kolejny, jest PGE Baltica z Grupy PGE.
Już 17 lat trwa współpraca Portu Gdynia z koszykarskim klubem GTK Gdynia, w którym występują zawodniczki kategorii wiekowej U19. W ostatnim czasie klub wywalczył brązowy medal Młodzieżowych Mistrzostwo Polski U19 Kobiet.
W niedzielę 12 lutego do Portu Gdańsk przypłynął z Chin statek Grietje, który przetransportował z Szanghaju elementy do budowy nowoczesnego Kompleksu Olefin III na terenie należącej do Orlenu petrochemii w Płocku.
Dotychczasowe osiągnięcia oraz perspektywy rozwoju na przyszły rok – o tym dyskutowali podczas branżowej konferencji członkowie Polskiego Forum Technologii Morskich – organizacji zrzeszającej przedsiębiorców reprezentujących sektor gospodarki morskiej. Okazją do kolejnego spotkania było także otwarcie nowej siedziby firmy Hydromech, której powstanie jest owocem kontaktów biznesowych nawiązanych w PFTM. Hydromech był współgospodarzem grudniowego spotkania Forum.
W gdańskiej stoczni Marine Projects Ltd. powstał częściowo wyposażony kadłub statku rybackiego Nord Fugløy. W czwartek 15 grudnia opuścił on dok i popłynął na holu do Norwegii.
Na niszczycielu min typu Kormoran II podniesiono, 28 listopada, biało-czerwoną banderę. ORP Albatros jest drugim okrętem proj. 258, który wszedł do służby w polskiej Marynarce Wojennej.
Wydział Ekonomiczny Uniwersytetu Gdańskiego w Sopocie był gospodarzem seminarium z okazji jubileuszu najważniejszej inwestycji w historii Gdyni, czyli jej portu. Wydarzenie wraz z towarzyszącą mu wystawą było efektem współpracy placówki naukowej z Zarządem Morskiego Portu Gdynia S.A.
W środę w godzinach popołudniowych do terminalu BCT Gdynia zawinął kontenerowiec MSC Ivana, będący jedną z największych jednostek przyjętych w historii Portu Gdynia. Pływający kolos ma aż 363 metry długości.
Stocznia Karstensen zwodowała kolejny statek rybacki. Zamawiającym jednostkę Sille Marie o numerze budowy 471 jest firma Sille Marie AS z siedzibą w Søgne, niedaleko Kristiansand w Norwegii i jest własnością trzech braci Aamodta: Carla, Toma Arne i Yngvara z jednej strony oraz rodziny Salthaug z Bastianem, Tobiasem, Yngvarem i Bentem z drugiej.
Finneco III, jeden z najnowszych i największych statków ro-ro jakie pojawiają się na Bałtyku, zawinął na chwilę do Portu Gdynia. Odbyło się to w ramach testów mających pokazać, czy takie jednostki mogą częściej przybijać do portu jeszcze zanim przebudowane zostanie nabrzeże i rampy ro-ro. Prace mają ruszyć niedługo.
2060 gości z 184 firm zgromadziła Wspólna Kaczka 2022. Za nami XXII spotkanie biznesu morskiego wybrzeża gdańskiego, które odbyło się w piątkowy (14 października) wieczór w hali Polsat Plus Arena w Gdyni. Podczas uroczystej gali poznaliśmy również laureatów nagród honorowych za najważniejsze wydarzenia 2021 roku wręczane przez Krajową Izbę Gospodarki Morskiej.
12 i 13 października w sali Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego w Gdyni spotkali się reprezentanci polskiego przemysłu, by podczas tegorocznej edycji Konferencji Polskiej Platformy LNG i bioLNG wspólnie zastanawiać się, jak nadążyć za innymi i w rzeczywisty sposób rozpocząć transformację energetyczną kraju przy pomocy LNG i bioLNG.
Rozmowy o „zielonej" energii, budowie offshore na Bałtyku i udziale polskiego local content, współpracy stoczni i armatorów, a także o finansowaniu branży morskiej, były częścią drugiego Rejsu z GospodarkaMorska.pl, który odbył się na promie Nova Star dzięki uprzejmości Polferries. Częścią konferencji na morzu stało się wręczenie Latarni Gospodarki Morskiej firmom, które internauci docenili za osiągnięcia w branży. Podczas trzydniowego wydarzenia nie zabrakło dostojnych jubileuszów: 70-lecia MSR „Gryfia" ze Szczecina i Famoru z Bydgoszczy. W naszym rejsie udział wzięło blisko 150 osób. Do zobaczenia za rok!
Choć Stocznia Remontowa Nauta 95 lat skończyła w 2020 roku, to z powodu pandemii obchody jubileuszu się opóźniły. Podsumowanie urodzin było jednak huczne i międzynarodowe – odbyło się podczas prestiżowych targów SMM w Hamburgu.
Międzynarodowe Targi Budowy i Wyposażenia Statków, Maszyn i Technologii Morskich SMM przez cztery dni (6-9 września) zgromadziły w Hamburgu tłumy przedstawicieli szeroko rozumianej gospodarki morskiej z całego świata. Podczas jednej z największych imprez branży morskiej, polskie firmy zaprezentowały się w bardzo mocnym składzie.
W sobotę (3 września) odbyła się ceremonia nadania nazwy nowej jednostce na linii Gdynia-Karlskrona. Szampana na burcie promu Stena Estelle rozbiła wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki, Katarzyna Gruszecka-Spychała, matka chrzestna statku.
Polskie Linie Oceaniczne (PLO) obchodzą okrągły jubileusz 70-lecia. – Wykorzystując długoletnie doświadczenia dostosowujemy się do zmian zachodzących na rynku. Otwieramy nowy rozdział w naszej bogatej historii – mówi prezes Dorota Arciszewska-Mielewczyk.
Załadunek konstrukcji dla duńskiego klienta odbył się 16 lipca przy nabrzeżu Zakręt Pięciu Gwizdków w Porcie Gdańsk. To kolejna udana realizacja Mostostalu Pomorze, który z powodzeniem buduje konstrukcje dla offshore.
Portowa Straż Pożarna „Florian” przeprowadziła szkolenie dla grupy żołnierzy z Nigeryjskiej Marynarki Wojennej. Kursanci nabyte umiejętności wykorzystają m.in. w gaszeniu pożarów na platformach wiertniczych, jak również w walce z piratami w rejonie Zatoki Nigeryjskiej.
Tolten to najdłuższy statek i z największą ilością ruchów (ok. 1000 wyładunek, 2000 załadunek), jaki kiedykolwiek pojawił się na terminalu GCT w Gdyni, który jest częścią Grupy Hutchison Ports. Jednostka niemieckiego Hapag-Lloyda ma długość 300 metrów, aktualnie pływa pod banderą Liberii. Od niedzieli 10 lipca trwa operacja przeładunku przy Nabrzeżu Bułgarskim w Porcie Gdynia.
Jesteśmy świadkami szybkiego rozwoju technologicznego w zakresie zielonej energii. Widok coraz większych turbin wiatrowych wzbudza w nas emocje. Jednak między planowaniem projektu a uruchomieniem farmy wiatrowej musi zajść cały szereg procesów. O wyzwaniach rozwijającej się branży morskich farm wiatrowych – ograniczeniach łańcucha dostaw i ryzykach związanych z fazą instalacji – mówi Sławomir Michaluk, Project Manager w Vestas Poland.
W poniedziałek 27 czerwca w Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku odbyło się jubileuszowe spotkanie Konwentu Morskiego zwołane z okazji 5. rocznicy powołania zgromadzenia. Gościem specjalnym spotkania był premier Mateusz Morawiecki.
RWE, deweloper pracujący nad projektem farmy wiatrowej F.E.W. Baltic II, po raz czwarty spotkał się z przedstawicielami polskich firm, które chcą być częścią łańcucha dostaw. Tym razem rozmowy dotyczyły morskiej stacji transformatorowej i odbyły się z udziałem generalnego wykonawcy – francuskiej stoczni Chantiers de l'Atlantique.
Ponad 30 paneli odbyło się podczas pierwszego z dwóch dni (20-21 czerwca) V Forum Wizja Rozwoju. W budynkach Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni dyskutowali politycy, przedsiębiorcy, szefowie instytucji. Bloki tematyczne, w których brali udział dotyczyły m.in. bezpieczeństwa, energetyki, finansów, przemysłu, gospodarki morskiej i innowacji.
Wodowanie statku Multicat 3313 YN571830 odbyło się w poniedziałek w stoczni Safe. Jednostka jest pierwszą z serii trzech holowników budowanych w stoczni Safe dla holenderskiego klienta Damen Hardinxveld.
Energomontaż-Północ Gdynia S.A. z Grupy Przemysłowej Baltic zakończył z sukcesem prestiżowy kontrakt dla belgijskiej Grupy DEME, w którym pełnił rolę pierwszego podwykonawcy, zaraz po generalnym wykonawcy. W weekend 4-5 czerwca odbył się załadunek na barkę dwóch elementów przygotowanych do budowy farmy wiatrowej Arcadis Ost na niemieckiej części Bałtyku.
W dniach 11-14 czerwiec w stoczni Karstensen Shipyard Gdynia zwodowano dwa statki rybackie "Stødig" i "Gollenes". Obie jednostki zwodowano dwuetapowo. Zostały nasunięte na pontono-dok oraz po przeholowaniu na głębie, zwodowane.
W stoczni Marine Projects Ltd. Sp. z o.o. zbudowany został częściowo wyposażony transportowiec ryby żywej Ro Senja dla norweskiego armatora Rostein AS z Harøy. Jednostka typu LFC czyli Live Fish Carrier po przeholowaniu do Norwegii zostanie ostatecznie wyposażona w stoczni Larsnes Mek. Verksted AS i przekazana armatorowi.
W czwartek 19 maja w hotelu Scandic odbyło się spotkanie pod nazwą „RWE Suppliers Day”. RWE, deweloper odpowiedzialny za budowę farmy wiatrowej F.E.W. Baltic II wraz z głównymi kontraktorami – GE i Pile Elbud – zaprosił do dyskusji firmy, które potencjalnie mogą włączyć się w pracę nad projektem.
Bazalt II to kolejna jednostka we flocie LOTOS Petrobaltic. Przypłynęła do Polski w kwietniu z Wybrzeża Kości Słoniowej, gdzie pracowała przy projektach offshore. Mieliśmy okazję wejść na pokład statku.
Wycieczkowiec MSC Poesia jako pierwszy w tym roku statek tego typu zawitał do Portu Gdynia. Jednostka zawinęła do Gdyni w niedzielę 15 maja.
Po dwóch latach powróciły rozgrywki Morskiej Ligii Golfa, która gromadzi pasjonatów tej niezwykłej dyscypliny sportowej. Na otwarciu sezonu w Postołowie była również GospodarkaMorska.pl z kamerą.
MSC Gaia, kontenerowiec linii żeglugowych MSC, przypłynął do Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego (BCT) w Porcie Gdynia we wtorek i wzbudził spore zainteresowanie. Statek okazał się być najdłuższą jednostką, jaka zawinęła kiedykolwiek do Gdyni, a także odznaczającą się największą pojemnością.
Czwarte Forum Bezpieczeństwa Przemysłu Morskiego odbyło się 10 marca w sali konferencyjnej Muzeum II Wojny Światowej. Przedstawiciele biznesu, firm związanych z branżą offshore rozmawiali o tym, jak przemysł morski powinien działać, by był bezpieczny. Motywem przewodnim wydarzenia było znaczenie alternatywnych źródeł energii i jej magazynowanie, bezpieczeństwo morskich farm wiatrowych, ryzyka występujące w przemyśle morskim, oraz nowe technologie.
W siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia podpisany został Program Inwestycji dotyczący tzw. Drogi Czerwonej. To formalne rozpoczęcie prac przygotowawczych do budowy kluczowej z punktu widzenia Portu Gdynia arterii.
Prąd i woda to niezbyt dobre połączenie. Aby na jednostkach pływających wszystko działało jak należy, trzeba kwestie elektryczności powierzyć fachowcom. A jeśli spoglądają oni coraz odważniej w stronę zielonej energii, mamy miks godny XXI wieku. Działająca na rynku okrętobudownictwa firma HG Solutions świetnie radzi sobie także w świecie fotowoltaiki dzięki własnej marce Polonus Energy.
Prezes PKN Orlen Daniel Obajtek ogłosił w środę (12 stycznia), że saudyjski koncern Saudi Aramco przejmuje 30 proc. udziałów gdańskiej rafinerii Lotos, węgierski MOL 417 stacji, a polski Unimot – bazy paliw. – Przedstawiamy dziś partnerów, którzy zagwarantują nam rozwój i w Polsce, i na świecie. Same umowy z Aramco są ważniejsze niż fuzja z Lotosem – powiedział Obajtek.
Firma Marani testuje pierwszą małą elektrownię na terenie stoczni Crist w Gdyni. To unikatowy projekt na skalę europejską ze względu na pozyskanie ekologicznej energii.
O tym, że w wodach Morza Bałtyckiego zatopiono około 40 tys. ton broni chemicznej oraz nawet 500 tys. ton broni konwencjonalnej przypominali wspólnie eksperci zaproszeni przez Enea oraz United Nations Global Compact podczas piątkowej (3 grudnia) konferencji inaugurującej projekt "Bałtyk dla pokoleń". Celem kampanii społecznej jest uświadamianie Europejczykom, że na dnia polskiego morza tyka ekologiczna bomba, która może spowodować tragiczne skutki dla morskiego ekosystemu i dużej części kontynentu. Organizatorzy chcą włączyć polski biznes w międzynarodowy dialog, który może się przyczynić do szybszego rozwiązania tego palącego problemu.
22 listopada odbył się XII Konwent Morski, w którym wziął premier Mateusz Morawiecki. Obrady miały miejsce na Politechnice Gdańskiej. Premier wizytował także stocznie grupy Remontowa Holding i niszczyciel min ORP Albatros.
W piątek, 19 listopada, przedstawiciele Korpusu Dyplomatycznego Państw-Członków Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) gościli w Gdyni. Wizyta studyjna odbyła się w ramach wspierania polskiej kandydatury do Rady IMO w kategorii C na lata 2022-23.
Pierwszy Rejs z GospodarkaMorska.pl przeszedł do historii. W spotkaniu branży, któremu towarzyszyły emocjonujące debaty nie byłoby nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że toczyło się na... promie Nova Star dzięki uprzejmości Polferries. Konferencja na morzu miała miejsce w dniach 25-27 października i rozpoczęła się po wypłynięciu z Terminala Promowego Westerplatte Portu Gdańsk do szwedzkiego Nynäshamn.
Magazyny energii są odpowiedzią na transformację energetyczną oraz rosnące ceny energii. Gdańska Grupa Technologiczna Automatic Systems Engineering (ASE) wspólnie ze spółką Elmech-ASE zaprezentowała własny magazyn, z którego już wkrótce skorzysta na własne potrzeby. Co przemawia za sukcesem tego projektu?
W Porcie Gdańsk przy Nabrzeżu Szczecińskim CEVA zgromadziła ładunek przygotowując do transportu morskiego 154 elementy konstrukcji wiertni i kampusu o łącznej wadze ponad 2 tys. ton. Całość popłynie statkiem SAL „Annette” na kotwicowisko w pobliżu wyspy Songo Songo u wybrzeża Tanzanii.
Fracht FWO, operator logistyczny dla przemysłu, został głównym partnerem logistycznym globalnego dostawcy technologii dla energetyki, lidera konsorcjum w projekcie budowy Nowy Blok Energetyczny w Elektrowni Dolna Odra. Fracht rozpoczął właśnie realizację serii dostaw dla jednej z największych inwestycji branży energetycznej w naszym kraju.
Co zrobić gdy kolega ma zawał, atak epilepsji czy padaczki? Jak zająć się osobą nieprzytomną czy jak resuscytować… w czasach pandemii? Na te i wiele innych pytań odpowiedzi szukali pracownicy DCT Gdańsk podczas Aktywnego Tygodnia BHP. Okazuje się, że zasady zachowania bezpieczeństwa w pracy można przekazać z pomysłem.
Pod znakiem morskiej energetyki wiatrowej upłynął drugi dzień targów morskich Baltexpo 2021. Prelegenci rozmawiali na temat roli farm w rozwoju polskiej gospodarki, statkach instalacyjnych - ich projektach i samej budowie. Nie zabrakło dyskusji na temat dekarbonizacji żeglugi, nowych technologii, a także przemian infrastrukturalnych obejmujących porty morskie i inwestycji z tym związanych. Paneliści debatowali również o finasowaniu i milionowych projektach.
Port Gdynia zakończył pierwsze siedem miesięcy 2021 roku ze wzrostem 12,5% ogółem, a w szczególności można zaobserwować trend wzrostowy w przeładunku kontenerów w TEU, wzrost wyniósł 14% r/r/. Inwestycje w infrastrukturę pozwalają istotnie zwiększyć potencjał przeładunkowy Portu Gdynia.
Drugi dzień Forum Wizja Rozwoju w Gdyni przyniósł dyskusje o przyszłości – energii, portów, żeglugi. O tym wszystkim rozmawiali politycy, samorządowcy i reprezentanci biznesu.
W stoczni Marine Projects Ltd. Sp. z o.o. zbudowany został częściowo wyposażony transportowiec ryby żywej "ORCA YKA" dla armatora z Chile, Naviera Orca Chile SA.
W Porcie Gdańsk trwa załadunek statku Chipol Boan. Wypłynie on z Polski do Australii, a następnie dalej, na Daleki Wschód, jako pierwszy statek realizujący trasę na południe dla Chipolbroku.
Polski Rejestr Statków (PRS), jedyne polskie towarzystwo klasyfikacyjne, świętuje 85 urodziny. O historii instytucji przypomina wystawa, którą od piątku 16 lipca do 29 października można zobaczyć na pokładzie statku – muzeum Dar Pomorza przy Skwerze Kościuszki w Gdyni.
Podczas spotkania Polskiego Forum Technologii Morskich w Bydgoszczy przedstawiciele firm z różnych części Pomorza dyskutowali o przyszłości polskiej branży offshore. Rozmowy dotyczyły głównie tego, jakie są szanse i perspektywy dla małych i średnich przedsiębiorców na to by stać się częścią lokalnego łańcucha dostaw, tzw. local contentu.
Trwająca od 2017 roku inwestycja jest jedną z serii inwestycji poprawiających dostęp do portów, ma podnieść wydajność, przepustowość i tempo przeładunków. To jeden z ważniejszych projektów realizowanych obecnie przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A.
Zwodowana w środę (23 czerwca) jednostka o numerze budowy YN571824 to pierwszy z serii dwóch holowników budowanych w stoczni Safe.
W Mostostalu Pomorze powstaje wielka trafostacja na jedną z farm wiatrowych o mocy 247 MW na Morzu Bałtyckim. Gigant łącznie waży ponad 1000 ton. W piątek odbyła się kluczowa operacja łączenia dwóch największych elementów konstrukcji.
Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej jako święto obchodzony jest 2 maja. Co roku tego dnia Polacy z dumą eksponują flagi w reprezentacyjnych miejscach swojego otoczenia. Flagę Polski dla Portu Gdynia wykonali podopieczni gdyńskiego Stowarzyszenia Osób z Wadą Słuchu CISZA, którzy uczestniczą we wspieranych przez nas warsztatach terapii zajęciowej.
W największej szczecińskiej Spółce przeładunkowej, po odczuwalnej stagnacji na rynku przeładunków w II i III kwartale 2020, spowodowanej skutkami pandemii koronawirusa, odnotowano wyraźne odbicie w ostatnim kwartale 2020 oraz utrzymanie trendu wzrostowego od początku bieżącego roku. Przewidywany poziom przeładunków w roku 2021 to 4 mln ton wobec 3,8 mln ton w 2020.
22 kwietnia 2021 roku Polski Rejestr Statków podpisał porozumienie z Wydziałem Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej o współpracy naukowo-dydaktycznej w związku z otwarciem nowego kierunku studiów na PG - Projektowanie i Budowa Jachtów.
21 kwietnia br. Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. i Ørsted podpisały list w sprawie współpracy w zakresie bezzałogowych pojazdów, dronów, robotyki i zrównoważonego transportu dla rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce.
W gdańskiej stoczni Safe zwodowano częściowo wyposażony kadłub statku rybackiego dla stoczni Damen Maaskant. W pierwszym tygodniu maja statek zostanie przeholowany do Holandii w celu wykonania końcowego wyposażenia i przekazania ostatecznemu klientowi.
Tegoroczna edycja specjalistycznych targów BALT MILITARY EXPO odbędzie się w formule on-line. Po raz pierwszy w 16-letniej historii imprezy organizatorzy zdecydowali o nie biletowaniu wydarzenia i zaproszeniu szerokiego grona zainteresowanych tematyką bezpieczeństwa morskiego, systemów obronnych i ratownictwa na morzu i lądzie.
2020 był rokiem ogromnych wyzwań, jednak pomimo światowego spowolnienia gospodarczego wynikającego z pandemii, okazał się być rekordowy dla Portu Gdynia. Tempo inwestycji nie zwolniło, zapadły kluczowe decyzje dla dalszego rozwoju portu oraz osiągnięto rekordowy wynik przeładunków, dając wzrost o 2,9% w porównaniu do poprzedniego roku bez pandemii.
Pierwsze zawinięcie statku w ramach nowego połączenia żeglugowego Gdynia- Oslo- Kłajpeda. To kolejna linia łącząca Port Gdynia z krajami bałtyckimi.
W gdyńskiej Stoczni Crist S.A. powstał kolejny zbiornik na projekt „Polimery Police”. To następny etap realizacji jednej z największych inwestycji w historii polskiego przemysłu chemicznego.
Od początku pandemii Port Gdańsk angażuje się w różnego rodzaju akcje mające na celu pomoc w walce z koronawirusem. Beneficjentami pomocy są między innymi placówki medyczne, jak i ratownicy medyczni z regionu Pomorza, a także seniorzy z okolic Nowego Portu i Stogów.
Pandemia koronawirusa dotkliwie odbiła na wielu gałęziach gospodarki. Brak możliwości bezpośredniej relacji handlowej dotknął szczególnie branżę targową, która ze względu na bezpieczeństwo, nie może obecnie działać w swojej tradycyjnej formie. Jednym ze sposobów ominięcia ograniczeń jest przeniesienie działalności do przestrzeni wirtualnej. Takie rozwiązanie zastosowały Międzynarodowe Targi Gdańskie, przy organizacji tegorocznych targów Balt Military Expo oraz INTERMARE South Baltic. O trudnościach związanych z pandemią, nowej formule targów oraz przyszłości branży targowej rozmawialiśmy z Pawłem Orłowskim, wiceprezesem Międzynarodowych Targów Gdańskich.
Przetwórstwo rybne w Polsce to jeden z najbardziej rozwiniętych, a zarazem szybko rosnących sektorów branży spożywczej. Nasz kraj jest coraz częściej obieranym punktem przez zagranicznych przewoźników, ze względu na dynamicznie rosnące lokalne rynki konsumenckie i produkcyjne. Do portu w Gdańsku zawinął właśnie pierwszy po brexicie chłodnicowiec z rybami z Wielkiej Brytanii.
Kolejna jednostka zwodowana w stoczni Safe w Gdańsku. To częściowo wyposażony kadłub budowanego dla Damen Shipyards Hardinxveld holownika z serii Shaolbuster 2711.
Przegląd wydarzeń z 12 miesięcy polskiego przemysłu stoczniowego w pigułce. Film przygotowany na potrzeby PFTM - Polskiego Forum Technologii Morskich. Materiał obejmuje wybrane wydarzenia z przemysłu stoczniowego z okresu od 10/2019 do 10/2020.
Pandemia koronawirusa jest bezprecedensowa, dlatego próba zwalczenia COVID-19 wymaga wyjątkowych działań i globalnej solidarności. Na szczególne uznanie zasługują inicjatywy wspierające grupy szczególnie zagrożone lub te znajdujące się na pierwszej linii frontu walki z pandemią. Port Gdańsk po raz kolejny zdecydował się pomóc lokalnej społeczności. Tym razem, wsparcie trafiło do pomorskich medyków.
W stoczni Karstensen Shipyard Poland w Gdyni odbyło się wodowanie statku rybackiego "Antarctic" dla irlandzkiego armatora Antarctic Fishing Company.
Nagroda specjalna Latarnia Gospodarki Morskiej w kategorii Lider Technologii Morskich dla CRIST S.A.! "Wyróżnienie to jest pewnym pomysłem, żeby pokazać, że przemysł technologii morskich w Polsce istnieje i jest silny a jednocześnie wskazać tych, którzy są liderami i potrafią przy okazji napędzać zlecenia dla innych" -mówił dziś Jerzy Czuczman, prezes Polskiego Forum Technologii Morskich.
Serce gdyńskiego portu zyska nowe oblicze! 4 grudnia br. Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. podpisał umowę z firmą STRABAG Sp. z o.o. na „Wykonanie przebudowy Nabrzeża Norweskiego w Porcie Gdynia”, która jest elementem dużego projektu pn. „Pogłębianie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia – etapy I i II oraz przebudowa nabrzeży w Porcie Gdynia – etapy II i III”.
Aż dziesięć potężnych suwnic typu RTG przeznaczonych dla amerykańskich terminali załadowano przy nabrzeżu WOC II w gdańskim porcie. Aby zrealizować operację, konieczne było użycie nietypowego transportowca modułowego z możliwością zanurzania pokładu. To największa wysyłka suwnic w historii przedsiębiorstwa "El Professional".
Cztery suwnice RTG przeznaczone do Portu Valencia w Hiszpanii i pięć suwnic RMG do Portu Ashdod w Izraelu załadowano w ostatnich dniach przy Nabrzeżu Francuskim w Gdyni. Sprawna operacja odbyła się dzięki współpracy Konecranes, PZT, ZRUO, Transfennica, załóg statków i przedstawicieli gdyńskiego portu. Czytaj więcej
Pandemia COVID-19 to trudny czas dla wielu przedsiębiorców. Firmy szukają instrumentów wsparcia, które umożliwią im realizację planów rozwoju. Takim instrumentem jest Polska Strefa Inwestycji, która oferuje szereg zachęt począwszy od ulgi podatkowej po doradztwo inwestycyjne i pomoc w pozyskaniu partnerów biznesowych.
- Jeśli uda nam się zrealizować wszystkie zamierzenia inwestycyjne, w 2050 roku będziemy dysponować w zespole portów Szczecin-Świnoujście potencjałem mogącym obsłużyć niemal trzykrotnie więcej ładunków aniżeli obecnie - zapewnia prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, Krzysztof Urbaś, z którym rozmawiamy o przełomowej budowie głębokowodnego terminala kontenerowego, pracy w czasie pandemii i olbrzymiej roli społecznej odpowiedzialności biznesu.
W piątek, 16 października w gdańskiej stoczni Safe odbyło się wodowanie częściowo wyposażonego kadłuba statku z serii Damen Utility Vessel 3911. Powstał na zamówienie stoczni Damen Maaskant, gdzie odbędzie się końcowe wyposażenie i próby rozruchowe jednostki.
29 września 2020 roku, zespół Kancelarii Legal Consulting wysłał w imieniu polskich marynarzy petycję do Parlamentu Europejskiego.
W kwestii planowanych zmian w zakresie ulgi abolicyjnej, kluczową kwestią jest weryfikacja źródeł najprzeróżniejszych stanowisk, z których wynika, że rzekomo obecna formuła tj. „Ograniczenie ulgi abolicyjnej nie dotyczy dochodów osiąganych z tytułu pracy lub usług wykonywanych poza terytorium lądowym państw” przyjęta w projekcie jest korzystna dla marynarzy
Dzięki innowacyjnym, prototypowym projektom, stała się marką znaną w branży morskiej na całym świecie. O recepcie na sukces w trudnych czasach pandemii, niewykorzystanym krajowym potencjale przy budowie promów a także o zupełnie nowych, ogromnych możliwościach dla przemysłu stoczniowego, jakie może dać budowa farm wiatrowych na Bałtyku rozmawiamy z Ireneuszem Ćwirko i Krzysztofem Kulczyckim, założycielami największej stoczni produkcyjnej w Polsce.
Dwa lata temu, Equinor i Polenergia rozpoczęły współpracę nad budową dwóch farm wiatrowych na Bałtyku, położonych około 27 i 40 km od portu w Łebie. Współpraca została zorganizowana w spółkach: Morska Farma Wiatrowa Bałtyk II (MFW Bałtyk III) i Morska Farma Wiatrowa Bałtyk III (MFW Bałtyk III), w których Equinor i Polenergia posiadają po 50% udziałów. W ostatnich miesiącach, na obszarze przyszłych farm prowadzone były podwodne prace badawcze dna morskiego.
Polskie Linie Oceaniczne pierwszy raz od 30 lat powiększyły swoją flotę o nowy statek. Zakupiona 24 września jednostka, nazwana POL Maris, to 10-letni statek typu ro-ro, który zastąpi wysłużony M/V Żerań.
"Po 38 latach zastępujemy jednostkę wysłużoną, najnowocześniejszą, jaka jest dziś dostępna na rynku. Urządzenia, które zamontowaliśmy na tym statku, głównie jeśli chodzi o hydrografię, napędy, manewrowość i nawigację, są najnowocześniejszymi, jakimi dysponuje dziś Europa i świat" - powiedział Marcin Ryngwelski, prezes zarządu spółki Remontowa Shipbuilding, podczas piątkowej ceremonii chrztu i podniesienia bandery na statku „Zodiak II”. Uroczystość wpisała się w obchody jubileuszu 100-lecia Administracji Morskiej RP.