• <

Wynik wyszukiwania - " marek czernis" - Wiadomości

Czarter na podróż – „berth”; „dock”; „port”

Duże zainteresowanie naszym artykułem dotyczącym orzeczenia „The Eternal Bliss [2020] EWHC 2373 (Comm)” [zob. https://www.gospodarkamorska.pl/charter-na-podroz-demurrage-the-eternal-bliss-56833] oraz rozmowy z naszymi klientami, zachęciły nas do przygotowania kolejnych opracowań związanych z liczeniem przestojowego („lay-time”, „lay-days”) oraz związanych z tym kwestii czarterów na podróż.
23.02.2021

Konosament [„bill of lading”] i jego rozwój historyczny w świetle prawa angielskiego

W celu prawidłowego zrozumienia współczesnego charakteru prawnego i funkcji konosamentu („bill of lading”; „B/L”) w angielskim systemie prawnym (w systemie common law) koniecznym jest zapoznanie się z ewolucją historyczną i funkcjonalną tego dokumentu przewozowego.
12.02.2021

Czarter na czas – klauzula „off-hire”

Rok 2020 obfitował w wydarzenia i zjawiska makroekonomiczne, mające bezpośredni wpływ na światowy shipping i międzynarodowy obrót portowo-morski.
02.02.2021

Klauzule umowne dotyczące zgody jednej ze stron umowy

W obrocie gospodarczym wiele rodzajów umów, w szczególności takich jak umowy najmu, umowy dostawy lub umowy na świadczenie usług, zawierają postanowienia zezwalające jednej stronie na zmianę stosunku umownego za zgodą drugiej strony. W odniesieniu do umów zawieranych przez podmioty mające siedziby w różnych jurysdykcjach, warto odnieść się do wskazówek angielskiego sądu, dotyczących stosowania takich postanowień i sposobu oceny zasadności decyzji o odmowie zgody.
07.12.2020

Zmiana lokalizacji we wniosku o wydanie pozwolenia na budowę MEW a ponowne przeprowadzenie postępowania

Rozwój morskich farm wiatrowych w polskich obszarach morskich jest jednym z kluczowych elementów transformacji rynku energii w Polsce. W styczniu 2020 roku polski rząd, na wniosek Ministra Aktywów Państwowych, opublikował długo oczekiwany projekt polskiej ustawy o promowaniu wytwarzania energii elektrycznej w morskich farmach wiatrowych [Projekt ustawy].
09.11.2020

Żegluga a prawo dotyczące ratowania migrantów

W odniesieniu do aspektów moralnych ratowania życia na morzu, należy mieć na uwadze przepisy prawa, które regulują tę kwestie. Przytaczając sytuacje, która miała miejsce w związku z uratowaniem migrantów przez tankowiec Maersk Etienne na prośbę maltańskiego centrum SAR, warto pochylić się nad związanymi z tym problemami. Zapisy dotyczące obowiązku ratowania życia znajdowały się od zarania dziejów w kodeksach etycznych różnych wyznań religijnych, jak również w przepisach prawa morskiego na całym świecie.
03.11.2020

Usuwanie wraków zgodnie z Konwencją Nairobi

Konwencja z Nairobi z 2007 r. (NWRC), to międzynarodowa konwencja, która stanowi podstawę do usuwania wraków statków mogących mieć negatywny wpływ na bezpieczeństwo życia, towarów i mienia na morzu, a także na środowisko morskie. NWRC została przyjęta w 2007 r. na międzynarodowej konferencji w Kenii, a weszła w życie w 2015 r. Obecnie stronami NWRC są 53 państwa, które pokrywają około 76% światowego tonażu.
15.10.2020

Bejrut – przypadek statku MV Rhosus

4 sierpnia 2020 roku Port w Bejrucie zajął pożar, a następnie doszło do wybuchu, który niemal doszczętnie zniszczył znaczną jego część. Sytuacja ta oraz jej skutki są aktualnie na ustach całego świata. Przyczyna pożaru pozostaje nieznana, ale władze już zidentyfikowały magazyny chemiczne, których zawartość najprawdopodobniej przyczyniła się do tak niewyobrażalnego wybuchu. Jego przyczyną miało być 2750 ton saletry amonowej składowanej w portowych magazynach. Geneza tego wybuchu zaczyna się jednak lata temu, kiedy zaniedbania korp
06.08.2020

Dziękujemy za wysłane grafiki.