PGE Baltica, spółka z Grupy PGE, kontynuuje przygotowania do budowy swojej infrastruktury energetycznej na Bałtyku. Ok. 80 km od polskiego wybrzeża, na wysokości Łeby, tempa nabiera wstępna kampania geotechniczna mająca na celu rozpoznanie struktury morskiego dna dla realizacji projektu morskiej elektrowni Baltica 1, która będzie przekształcać wiatr w megawatogodziny czystej energii elektrycznej.
Polski Rejestr Statków S.A. pogłębia współpracę ze światem nauki. Kolejnym krokiem w tym kierunku jest podpisane właśnie porozumienie o współpracy z Uniwersytetem Gdańskim w dziedzinie cyberbezpieczeństwa, ale również przy projektach dotyczących morskiej energetyki wiatrowej i polskich elektrowni jądrowych.
Nowy, potężny magazyn Morskiej Agencji Gdynia zlokalizowany w CTPark Gdańsk, został wczoraj oficjalnie otwarty. Przestrzeń wprowadza szereg nowoczesnych rozwiązań logistycznych i okazję do nietypowej integracji załogi. Uroczystość nie ograniczyła się do tradycyjnego przecięcia wstęgi – zamiast tego gospodarz zaskoczył gości dynamicznym pokazem sportowym.
Pokaźny żuraw offshorowy wyprodukowany przez polską firmę Protea popłynął już na platformę HVAC BorWin5 u wybrzeży Niemiec, gdzie zostanie zainstalowany.
Najnowszy superjacht ze stoczni Conrad został oficjalnie ochrzczony w Gdańsku jako EXTRA TIME. Subtelna okazałość jego ponadczasowej formy zaskakuje, tak jak obecność goryla na pokładzie.
Dziś przy Nabrzeżu Obrońców Westerplatte zacumował luksusowy statek Le Bellot, inaugurując tym samym sezon wycieczkowy w Gdańsku. Ten elegancki cruiser przyciąga pasażerów nie tylko komfortem, ale także bogatą ofertą kulturalną. Jego wizyta podkreśla istotną pozycję Gdańska w sieci popularnych kierunków turystycznych.
Podczas konferencji „Offshore Wind 2.0. Ryzyko, bezpieczeństwo i finansowanie” rozmawialiśmy z Ewą Kruchelską, wiceprzewodniczącą Rady Nadzorczej CRIST, o otoczeniu ekonomicznym i kryteriach bankowalności projektów morskich elektrowni wiatrowych.
Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, zaprasza na II Kongres Polskie Porty 2030, który odbędzie się 10-11 czerwca w hotelu Radisson Blu w Sopocie. Link do rejestracji online: https://kongrespolskieporty2030.gospodarkamorska.pl/rejestracja
W Porcie Gdańsk, na Nabrzeżu Przemysłowym, od niedawna pracuje nowy dźwig. Olbrzymi Mantsinen 160 należący do firmy Polcopper to największa maszyna tego producenta w Polsce.
Mostostal Pomorze S.A. zakończył prace nad kolejnym projektem dla branży subsea. Dostarczone konstrukcje zostaną wykorzystane na potrzeby trzech złóż gazowych zlokalizowanych w północnej części Morza Norweskiego.
Prezes Portu Gdańsk Krzysztof Kaczmarek podpisał dwie umowy z PORR S.A. na modernizację Nabrzeży - Rudowego i Bytomskiego. Łączna długość nabrzeży objętych przebudową to ponad 450 m. Inwestycja jest częścią większego projektu, który został dofinansowany z instrumentu „Łącząc Europę” na lata 2021-2027 (CEF 2). Realizacja tego przedsięwzięcia przyczyni się do wzrostu konkurencyjności Portu Gdańsk, wzmocnienia potencjału przeładunkowego oraz zwiększenia przepustowości.
W gdańskiej stoczni odbyło się uroczyste położenie stępki pod nowoczesny niszczyciel min proj. 258, przyszłego ORP Rybitwa (605). To drugi, jaki znajdzie się w wyposażeniu 12. Dywizjonu Trałowców i zarazem piąty okręt typu Kormoran II, który trafi do polskiej Marynarki Wojennej. Wydarzenie ma miejsce zaledwie dwa miesiące po ceremonii cięcia blach rozpoczynającej budowę.
O najważniejszych z punktu widzenia gospodarki morskiej inwestycjach infrastrukturalnych w portach Gdańsk, Gdynia i Elbląg, ale także mniejszych portach i utrzymaniu pasa technicznego wzdłuż wybrzeża, oraz o problemach kadrowych rozmawiamy z nową dyrektorką Urzędu Morskiego w Gdyni Anną Stelmaszyk-Świerczyńską.
Jedną z wymagających części procesu instalacji wiatraków na morzu jest dostarczenie na odpowiednie miejsce ich elementów. Pomysł, nad którym pracuje Fairplay Towage Polska, może znacznie ułatwić to zadanie.
Podczas targów Edu Offshore Wind 2024 eksperci przedstawili młodzieży potencjalne ścieżki kariery mogące prowadzić do pracy w branży morskiej energetyki wiatrowej.
Podczas trwającego od 29 lutego ćwiczenia 3. Flotylli okrętów, jej siły morskie okręty brały udział w epizodzie polegającym na manewrowaniu w szykach i strzelaniu do celu. Wraz z nimi swoje zadania wykonywała włoska fregata ITS Luigi Rizzo (F595), wspierająca wschodnią flankę NATO. Ćwiczenie było okazją do pokazania możliwości okrętów polskiej Marynarki Wojennej. Pierwszy raz od dawna działania sił morskich mogli obserwować na żywo także zaproszeni dziennikarze.
W Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 3 na Stogach otwarto Eko-pracownię. To miejsce, gdzie odbywać się będą rozmaite aktywności proekologiczne. Projekt został sfinansowany przez terminal kontenerowy Baltic Hub w ramach II edycji Grantu Dzielnicowego Busole.
W Instytucie Oceanologii Polskiej Akademii Nauk w Sopocie odbyło się spotkanie inaugurujące rozpoczęcie projektu „MUNIMAP: Baltic Sea Munitions Remediation Roadmap”. Celem podmiotów zaangażowanych w to przedsięwzięcie jest zainicjowanie dyskusji odnośnie rozpowszechniania wiedzy na temat zagrożeń, jakie stanowi broń chemiczna i amunicja zatopione w Bałtyku. Przedsięwzięcie jest finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach programu INTERREG Region Morza Bałtyckiego, a jego łączny budżet wynosi 3,9 mln euro.
W ostatnią środę, około południa, na wystawę Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku wszedł 3-milionowy gość. Otrzymał on m.in. voucher na podróż promem Polferries z Gdańska do Nynashamn i z powrotem. Świętowanie 3-milionowych odwiedzin było także okazją do podsumowania dotychczasowej współpracy między muzeum i Polferries.
Na Terminalu Cukrowym przy Nabrzeżu Wiślanym w Porcie Gdańsk trwa załadunek masowca AK Halima. Na jednostkę ładowany jest wyprodukowany w Polsce cukier.
Suwnice Konecranes montowane w Gdańsku popłyną z Portu Gdańsk prosto do portu w amerykańskim Houston, gdzie będą pracować.
To było wyczekiwane przez wielu wydarzenie, wskazujące na kolejny etap największego przedsięwzięcia zbrojeniowego w Polsce. W gdyńskiej stoczni, z udziałem przedstawicieli władz, kadry dowódczej sił zbrojnych oraz branży stoczniowej odbyła się ceremonia położenia stępki pod prototypową, wielozadaniową fregatę programu „Miecznik”. Przyszły Wicher oraz bliźniacze Burza i Huragan będą służyć w Dywizjonie Okrętów Bojowych 3. Flotylli Okrętów i stacjonowały w Porcie Wojennym Gdynia.
Blok rufowy, podzielony na dwie części o łącznej masie 780 ton, opuścił gdańską stocznię Marine Projects Ltd. na pokładzie statku Meri i niebawem wyruszy do klienta, czyli fińskiej stoczni Meyer Turku, gdzie zostanie zintegrowany z kadłubem Star of the Seas – drugiego cruisera klasy Icon zamówionego przez Royal Carribean.
Z udziałem przedstawicieli krajowej branży stoczniowej, zaangażowanych podmiotów oraz kadry dowódczej Marynarki Wojennej RP odbyła się uroczystość rozpoczęcia budowy piątego niszczyciela min proj. 258. Jednostka ta wejdzie w skład 12. Dywizjonu Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża, stacjonującego w Porcie Wojennym Świnoujście.
Na terenie PGZ Stocznia Wojenna trwają intensywne prace związane z budową prototypowej, wielozadaniowej fregaty programu "Miecznik". Ceremonia położenia stępki pod przyszły ORP Wicher odbędzie się 31 stycznia. Mieliśmy okazję zapoznać się z aktualnym stanem budowy zarówno okrętu, jak i związanej z tym infrastruktury w gdyńskiej stoczni.
Szacuje się, że w Morzu Bałtyckim żyje obecnie 30 tys. osobników foki szarej. To ok. 30% naturalnego stanu sprzed 100 lat. Mimo że populacja tego gatunku wykazuje trend wzrostowy, nie jest to poziom, który gwarantuje jego naturalne odrodzenie. W celu zabezpieczenia zagrożonych gatunków powstają różne instytucje zajmujące się ochroną ssaków morskich, takie jak Stacja Morska im. Profesora Krzysztofa Skóry Instytutu Oceanografii w Helu, którą ostatnio mieliśmy okazję odwiedzić.
Polski sektor energetyki morskiej jest aktualnie w fazie dynamicznej ekspansji, kształtowanej przez nowe strategie i innowacyjne podejścia przedsiębiorstw działających w tym biznesie. W rozmowie przeprowadzonej podczas zorganizowanej przez PTMEW konferencji Offshore Wind Logistics & Supplies, Paweł Weiner, prezes zarządu MAG Offshore, podzielił się z nami długoterminową wizją firmy, która ma potencjał zaistnieć jako jeden z czołowych graczy branży.
Czego polska branża stoczniowa oczekuje od nowego rządu? Jakie działania pomogłyby sektorowi rozwijać się i przezwyciężyć obecne problemy? O tym dyskutowali podczas ostatniego w tym roku zjazdu członkowie Polskiego Forum Technologii Morskich.
RWE osiąga kolejne kamienie milowe w realizacji swojej inwestycji F.E.W. Baltic II u wybrzeży Polski. O zaawansowaniu projektu oraz strategii rozwoju RWE w sektorze energetyki morskiej rozmawialiśmy z Grzegorzem Chodkowskim, wiceprezesem Offshore Development Poland w RWE, podczas tegorocznej konferencji Offshore Wind Poland 2023.
Z udziałem przedstawicieli stoczni, władz, wykonawców oraz wojskowej kadry miał miejsce symboliczny moment, świadczący o zakończeniu ważnego etapu budowy. Nowa infrastruktura jest kluczowa dla budowy i modernizacji okrętów, w tym przyszłych, wielozadaniowych fregat programu "Miecznik".
Dziesiąta edycja Seminarium Zachodniopomorskiego Klastra Morskiego, która odbyła się w zeszłym tygodniu w Kołobrzegu, stanowiła dobrą okazję do sprawdzenia, na jakim etapie rozwoju offshore wind jesteśmy, jak odnajduje się w rodzącym sektorze rynek stoczniowy i czego w związku z nim oczekują przedsiębiorcy.
Dziś w Kapitanacie Portu Gdańsk odbyła się konferencja podsumowująca projekt rozbudowy i modernizacji infrastruktury drogowo-kolejowej przy Nabrzeżu Przemysłowym w Porcie Wewnętrznym.
Na starcie byli ostatni, do mety zbliżają się jako pierwsi. Zakończenie etapu dewelopmentu i rozpoczęcie budowy morskiej farmy wiatrowej Baltic Power to nie tylko przełomowy moment dla inwestora, ale również dla całego sektora odnawialnych źródeł energii w Polsce. Podczas tegorocznej edycji organizowanej przez PSEW konferencji Offshore Wind Poland, Piotr Ostrowski, Deputy Project Director Baltic Power, opowiedział nam o czynnikach, dzięki którym spółka wyszła na prowadzenie.
Baltic Power jako pierwszy projekt budowy morskiej farmy wiatrowej w kraju zamknął etap pozyskiwania finansowania i przystąpił do fazy budowy. Otwiera to nowy rozdział w historii polskiej energetyki, wyznaczając kurs ku zrównoważonej przyszłości. Podczas zorganizowanej przez PSEW konferencji Offshore Wind Poland 2023, Jarosław Broda, członek zarządu Baltic Power, odsłonił kulisy sukcesu, który nabiera szczególnego znaczenia zwłaszcza w kontekście wyzwań, jakie niesie ze sobą globalny kryzys branży związany z niestabilną rzeczywistością geopolityczną.
W Sali Koncertowej budynku Zarządu Morskiego Portu Gdynia miała miejsce niezwykła premiera filmowa. Zaprezentowano tam publicznie po raz pierwszy obraz dokumentalny „Obecne – kobiety w Armii Krajowej”, wyprodukowany przez Muzeum Miasta Gdyni. Honorowymi gośćmi pokazu były dwie bohaterki filmu – żołnierki AK Krystyna Cembrzyńska-Piłat i Krystyna Kodymowska.
W kontekście intensywnego rozwoju sektora morskiej energetyki wiatrowej w Polsce, TELE-FONIKA Kable utrzymuje swoją aktywną rolę, konsekwentnie dążąc do innowacji i zachowania konkurencyjności. Podczas zorganizowanej przez PTMEW konferencji Offshore Wind Logistics & Supplies, Zuzanna Telep, Deputy Sales Director w Grupie TFKable (JDR Cables i TELE-FONIKA Kable), podzieliła się z nami strategiami, jakie firma wdraża, aby skutecznie sprostać dynamicznie zmieniającej się strukturze rynku.
Dzięki dalekowzrocznemu podejściu i zaawansowanym innowacjom, Vestas, lider branży energetyki wiatrowej, osiągnął sukces z wprowadzeniem na rynek 15-megawatowej turbiny wiatrowej V236 o średnicy wirnika 236 metrów. Podczas zorganizowanej przez PTMEW konferencji Offshore Wind Logistics & Supplies, Sławomir Michaluk, dyrektor ds. realizacji projektów offshore w Vestas, udzielił interesującego wglądu w historię tego produktu oraz planów z nim związanych.
Po efektownym transporcie drogą lądową rozpoczęła się procedura mająca przygotować były okręt podwodny do umieszczenia w niecce ekspozycyjnej obok gdyńskiej placówki muzealnej. W następnym tygodniu jest zaplanowane zakończenie trwającej od tygodnia podróży Sokoła do jego nowej lokalizacji.
Sektor morskiej energii wiatrowej doświadcza dynamicznego wzrostu, napotykając przy tym wyzwania związane z rosnącą skalą projektów. Podczas konferencji Offshore Wind Logistics & Supplies mieliśmy okazję porozmawiać z Piotrem Żeglarskim, Business Development Managerem w Seaway7, na temat kluczowych problemów w łańcuchu dostaw i innowacyjnych rozwiązań, jakie firma wdraża w odpowiedzi na nie.
W obliczu dynamicznego rozwoju sektora morskiej energetyki odnawialnej, Konrad Wróbel, członek zarządu Orlen Neptun, przedstawia kluczowe założenia inwestycyjne spółki. Podczas zorganizowanej przez PTMEW Konferencji Offshore Wind Logistics & Supplies rozmawialiśmy o postępie prac związanych z najważniejszymi projektami oraz o ambicjach w zakresie budowy polskiego łańcucha dostaw i zaangażowania w lokalny rozwój gospodarczy.
Były okręt polskiej Marynarki Wojennej typu Kobben wyruszył w swój rejs związany z umiejscowieniem w nowej lokalizacji w Gdyni, nieopodal Muzeum Marynarki Wojennej.
Jedna z grafik przygotowanych przez Jana Rutkę na okoliczność zeszłorocznego jubileuszu 100-lecia Portu Gdynia znajdzie się na specjalnych puzzlach, wyprodukowanych wspólnie przez port, firmę Trefl i Fundację Trefl. Część dochodów z ich sprzedaży powędruje na cele charytatywne.
Po zeszłotygodniowym wodowaniu kadłuba pierwszego promu budowanego w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” dla polskich armatorów, konstrukcja cumuje przy stoczniowym nabrzeżu, gdzie kontynuowane są prace.
W terminalu HES Gdynia Bulk Terminal pojawił się niecodzienny gość - słynny masowiec Pyxis Ocean. Jego wyjątkowość polega na tym, że jest to jeden z niewielu statków tej wielkości, które wykorzystują napęd wiatrowy. Na jednostce zainstalowano dwa 37,5-metrowe, żagle wykonane ze stali i kompozytu. Technologia WindWings zmniejsza emisję CO2 podczas żeglugi nawet o 30 procent. Port Gdynia jest pierwszym portem w Europie, do którego zawitał Pyxis Ocean.
Jesienna, deszczowa aura nie pokrzyżowała dziś planów Gdańskiej Stoczni „Remontowej”. Przy dużej reprezentacji oficjeli z rządu, samorządu oraz innych instytucji szeroko pojętej branży morskiej, zwodowano dziś oficjalnie pierwszy prom budowany dla Polskiej Żeglugi Morskiej.
MPP, jedyny w swoim rodzaju specjalistyczny ponton, który został skonstruowany na potrzeby budowy podwodnego tunelu łączącego Niemcy i Danię, odpłynął ze stoczni CRIST w Gdyni. Jednostka jest holowana do Kłajpedy, gdzie spędzi nieco czasu przed podróżą do Danii. Tam czekają ją próby morskie.
Od listopada ubiegłego roku są prowadzone intensywne prace wokół nowego, głębokowodnego nabrzeża T3, mającego zwiększyć możliwości przeładunkowe największego terminalu kontenerowego na Morzu Bałtyckim, który znajduje się w Gdańsku.
W ostatni piątek po raz 22 w Gdyni zebrali się reprezentanci sektora gospodarki morskiej, by w szerokim gronie rozmawiać o problemach i szansach branży.
LOTOS Petrobaltic podpisał kontrakt z polskim biurem projektowym Seatech Engineering na realizację projektu jednostki do transportu personelu serwisowego morskich farm wiatrowych. To ważny krok w stworzeniu floty statków obsługujących polski offshore wind. Zgodnie z założeniami spółki docelowo zbudowane zostaną trzy tego typu jednostki.
Instytut Międzymorza oraz Uniwersytet Arystotelesa w Salonikach nawiązały współpracę, zgodnie z porozumieniem zawartym w trakcie ubiegłotygodniowej konferencji "Via Carpatia – strategiczny szlak handlowy", która miała miejsce w siedzibie Kapitanatu Portu Północnego. List intencyjny został podpisany przez profesora Grigorisa Zarotiadisa z Uniwersytetu w Salonikach oraz Aleksandrę Jankowską, która przewodniczy Radzie Programowej Instytutu Międzymorza. Uroczystość uświetniła swoją obecnością Ambasador Republiki Greckiej, Pani Niki Kamba. Spotkanie zgromadziło profesorów z renomowanych uczelni zarówno z Grecji, jak i z Polski.
W stoczni CRIST, przy Nabrzeżu Dokowym odbyła się dzisiaj uroczystość oficjalnego przekazania zacumowanej tam specjalistycznej jednostki nazwanej MPP. Był to kolejny prototypowy projekt w historii stoczni, ale jednocześnie jeden ze zdecydowanie najbardziej skomplikowanych.
W terminalu kontenerowym GCT w Porcie Gdynia dziś w nocy pojawił się statek Laura Maersk – nowy feeder linii Maersk. To pierwszy na świecie kontenerowiec napędzany metanolem, który w dodatku ma prowadzić regularną żeglugę na Bałtyku.
Podczas poniedziałkowej konferencji, która skupiała się na zakończeniu procedury przyznawania nowych koncesji na budowę morskich farm wiatrowych na Bałtyku, przedstawiono szeroki wachlarz nowych informacji związanych z rozwojem polskiego sektora offshore.
Baltic Hub dofinansował projekt Stowarzyszenia Przyjazne Pomorze, które prowadzi bibliotekę społeczną i świetlicę dla dzieci na gdańskich Stogach. Zajrzeliśmy do biblioteki po zakończeniu projektu.
Tegoroczne Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2023 będzie już 22. edycją wydarzenia. Impreza ponownie zgromadzi reprezentantów całej branży, którzy wezmą udział w licznych prezentacjach i pięciu panelach dyskusyjnych.
Tegoroczne Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2023 będzie już 22. edycją wydarzenia. Impreza ponownie zgromadzi reprezentantów całej branży, którzy wezmą udział w licznych prezentacjach i pięciu panelach dyskusyjnych.
Tegoroczne Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2023 będzie już 22. edycją wydarzenia. Impreza ponownie zgromadzi reprezentantów całej branży, którzy wezmą udział w licznych prezentacjach i pięciu panelach dyskusyjnych.
Konferencja Rejs z GospodarkaMorska.pl już za nami. Po raz trzeci reprezentanci branży morskiej popłynęli wspólnie promem Nova Star, by rozmawiać o problemach, jakie spotykają sektor, ale też o ich rozwiązaniach.
Tegoroczne Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2023 będzie już 22. edycją wydarzenia. Impreza ponownie zgromadzi reprezentantów całej branży, którzy wezmą udział w licznych prezentacjach i pięciu panelach dyskusyjnych.
Tegoroczne Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2023 będzie już 22. edycją wydarzenia. Impreza ponownie zgromadzi reprezentantów całej branży, którzy wezmą udział w licznych prezentacjach i pięciu panelach dyskusyjnych.
Tegoroczne Forum Gospodarki Morskiej Gdynia 2023 będzie już 22. edycją wydarzenia. Impreza ponownie zgromadzi reprezentantów całej branży, którzy wezmą udział w licznych prezentacjach i pięciu panelach dyskusyjnych.
Lato z Portem Gdańsk i Baltic Hub dobiegło końca. Projekt ten zwieńczył pokaz filmu "Tajemniczy ogród" na gdańskich Stogach. Całe przedsięwzięcie można z powodzeniem uznać za spory sukces organizacyjny.
W kontekście dynamicznego rozwoju morskiej energetyki wiatrowej w Polsce, stawiane cele oraz strategie ich realizacji stanowią kluczowy punkt analizy, o czym mieliśmy okazję porozmawiać ze Sławomirem Michalukiem, dyrektorem ds. realizacji projektów offshore w Vestas, podczas tegorocznej konferencji PSEW w Serocku.
Rozwojowi sektora offshore wind w Polsce towarzyszą istotne wyzwania, o których mieliśmy okazję porozmawiać z Marie Foucault, Offshore Project Director w EDF Renewables, podczas tegorocznej konferencji PSEW w Serocku. Jednych z kluczowych zagadnień pozostaje efektywne angażowanie lokalnych przedsiębiorstw.
W gdyńskiej PGZ Stocznia Wojenna odbyła się 16 sierpnia br. zapowiadana od dawna ceremonia, oznaczająca symboliczne rozpoczęcie budowy pierwszej z trzech wielozadaniowych fregat programu „Miecznik”. W przyszłości będzie się on nazywał ORP Wicher, kontynuując tradycję zasłużonych dla polskiej Marynarki Wojennej niszczycieli.
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na energię odnawialną, Polska kieruje swoje spojrzenie na offshore wind. Potencjał morskich farm wiatrowych przyciąga uwagę inwestorów i ekspertów. Podczas tegorocznej konferencji PSEW w Serocku, mieliśmy okazję porozmawiać z Kacprem Kostrzewą, dyrektorem projektu BC-Wind w Ocean Winds, na temat ich przedsięwzięcia MFW oraz planów na przyszłość.
Problem zmian klimatycznych staje się coraz bardziej palący, dlatego świat w coraz większym stopniu stawiana zrównoważoną energetykę. W tych okolicznościach Polska wydaje się mieć kluczową rolę do odegrania w rozwoju energii wiatrowej na Bałtyku. Podczas tegorocznej konferencji PSEW w Serocku, mieliśmy okazję porozmawiać z Sørenem Westergaardem Jensenem, dyrektorem projektu Baltica 2 i 3 w Ørsted. Rozmowa rzuciła światło na potencjał polskiego rynku offshore wind i znaczenie Polski jako strategicznego partnera dla koncernu.
Port Gdynia, będący jednym z najważniejszych węzłów logistycznych w Polsce, podjął kolejną inwestycję o strategicznym znaczeniu dla branży morskiej. Projekt zakłada stworzenie nowoczesnej wnęki dokowej i przestawienie doku pływającego, a także modernizację istniejących nabrzeży. Za realizację przedsięwzięcia odpowiedzialna jest Grupa NDI, której rola w hydrotechnicznych projektach w polskich portach staje się coraz bardziej istotna.
Port Gdańsk sukcesywnie oddaje do użytku nowe miejsca postojowe dla samochodów ciężarowych. W sumie na terenie portu jest już 850 tzw. punktów odstawczych. A będzie jeszcze więcej. W czterech miejscach postojowych (przy ul. Budowniczych Portu Północnego, Ku Ujściu, Śnieżnej, Załogowej) są rozlokowane rakorafy, urządzenia do pobierania próbek zbóż. By badania ziarna mogły odbywać się również w tracie opadów deszczu, ZMPG S.A. postawił lekkie hale namiotowe. Próbki pobierane są 24 godziny na dobę.
Załogi stoczniowe muszą nieustannie dbać nie tylko o umiejętności przydatne w budowaniu i remontowaniu statków, ale także o kwestie bezpieczeństwa i ratownictwa, by wiedzieć, jak się zachować w razie wypadku. Wartościowe ćwiczenia odbyły się ostatnio w stoczni CRIST. W ich trakcie strażacy i pracownicy stoczni mogli przećwiczyć prowadzenie akcji ratunkowej w przestrzeni zamkniętej.
Energia morskiego wiatru kryje w sobie potencjał, który może całkowicie przekształcić naszą energetyczną przyszłość, a Grupa Orlen odgrywa znaczącą rolę w tej rewolucyjnej branży. Podczas tegorocznej konferencji PSEW w Serocku mieliśmy przyjemność porozmawiać z Jarosławem Brodą, członkiem zarządu Baltic Power, na temat jednego z najbardziej zaawansowanych i aktywnie rozwijanych projektów budowy MFW w polskiej części Bałtyku.
Polska zmierza w kierunku rewolucji energetycznej, a Bałtyk ze swoimi unikalnymi właściwościami – takimi jak płytkość, niskie zasolenie i silne wiatry – to doskonałe środowisko do instalacji morskich farm wiatrowych. Orlen, jako kluczowy uczestnik tego sektora, planuje wdrożenie projektów, które przyczynią się do zwiększenia udziału źródeł odnawialnych w polskim miksie energetycznym.
RelyOn Nutec wkracza na polski rynek, inwestując w sektor szkoleń z zakresu bezpieczeństwa. To ich pierwszy projekt w regionie Bałtyku i kolejny etap rozwoju oferty dla branży offshore wind. O perspektywach dla Polski w obszarze usług wiatrowych na morzu rozmawialiśmy z Torbenem Harringiem, CEO RelyOn Nutec, podczas tegorocznej konferencji PSEW w Serocku.
Polska transformacja energetyczna nabiera tempa, a Equinor staje się jednym z kluczowych graczy w rozwijaniu krajowego sektora odnawialnych źródeł energii, inwestując m.in. w morską energetykę wiatrową na polskim Bałtyku. Firma wykorzystuje doświadczenie pozyskane na globalnym rynku, wdrażając innowacyjne rozwiązania w ramach projektów realizowanych w Polsce.
W czerwcu w gdyńskiej Stoczni Remontowej Nauta prowadzone były prace m.in. na jednym z największych statków, jaki kiedykolwiek odwiedził stocznię.
Już po raz trzeci w ostatnią niedzielę czerwca, w ramach odbywających się Dni Morza odbyła się impreza biegowa ONE Terminal RUN Hutchison Ports Gdynia. Uczestnicy mogli się zmierzyć na wyjątkowej trasie, poprowadzonej na terenie terminalu kontenerowego GCT, należącego do grupy Hutchison. Wydarzenie nie tylko służyło promocji aktywności fizycznej, ale łączyło się także z działalnością charytatywną.
Niemal 2 tys. uczestników, 3 dni merytorycznych paneli, prezentacji, dyskusji i kuluarowych rozmów. Konferencja Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej to niezwykłe wydarzenie, które od 19 lat przyciąga przedstawicieli firm i instytucji związanych zarówno z energetyką wiatrową lądową, jak i morską. Jako partner medialny mieliśmy przyjemność przeprowadzić wiele wywiadów z kluczowymi graczami w branży. To jest spotkanie, na którym trzeba być – podkreślali nasi rozmówcy.
Polska Żegluga Bałtycka, operator linii promowych Polferries, podpisała porozumienie o partnerstwie z Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. Muzeum liczy, że dzięki świadczeniom reklamowym na promach Polferries w ich progi zawita więcej turystów zza granicy.
Ekspansja sektora offshore wind w Polsce nabiera tempa, a liczba krajowych firm chętnych do uczestnictwa w tej branży dynamicznie rośnie. Inwestorzy projektów Bałtyk II i Bałtyk III, spółki Equinor i Polenergia, dążą do zmaksymalizowania udziału polskich dostawców we wspólnej inwestycji. Dlatego 15 czerwca, w Światowy Dzień Wiatru, zorganizowali w Łodzi kolejny Dzień Dostawcy. To wyjątkowe wydarzenie, które przyciągnęło około 200 polskich przedsiębiorców, umożliwiło im bezpośrednie rozmowy z czołowymi graczami globalnego rynku.
Przedsiębiorstwa gospodarki morskiej na całym świecie zwielokrotniają wysiłki prowadzące do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych do atmosfery, jakie powodowane są przez ich operacje. Największy terminal kontenerowy na Bałtyku, gdański Baltic Hub, również nie zasypia gruszek w popiele.
Od momentu oficjalnego rozpoczęcia inwestycji w październiku zeszłego roku, budowa nowego terminala T3 w Baltic Hub nieustannie posuwa się naprzód. Postanowiliśmy przyjrzeć się postępom w realizacji projektu.
Już po raz drugi w Porcie Gdynia przeprowadzono kompleksowe szkolenia dla przewodników psów służbowych, mające na celu przetestowanie i udoskonalenie mechanizmów zarządzania kryzysowego oraz podwyższenie poziomu wyszkolenia ekip pies-przewodnik reprezentujących różne służby.
Na nowym, gdańskim terenie stoczni Karstensen odbyło się wodowanie statku rybackiego dla norweskiego armatora. Odbywało się to w trakcie przenosin infrastruktury firmy do nowej lokalizacji i choć proces jeszcze trwa, firma intensywnie pracuje nad realizacją zamówień.
Symulatory VR produkowane przez Flint Systems wyznaczają całkiem nową jakość na rynku szkoleniowym. Kolejne gałęzie przemysłu coraz chętniej czerpią z innowacyjnych rozwiązań, a tempo postępu technicznego nieustannie poszerza zakres możliwości ich wykorzystania. Ma to widoczny wpływ na rozwój firmy zarówno poprzez powiększanie zespołu, jak i przestrzeni biurowej. Z tego także powodu Flint Systems udostępniło nowy, przestronny showroom, który pozwoli prezentować opracowywane przez firmę narzędzia w jeszcze lepszych warunkach oraz w pełnym spektrum ich potencjału treningowego.
Polska firma Galeon, znana z produkcji luksusowych jachtów i łodzi motorowych, zorganizowała wysyłkę siedmiu swoich jednostek z Portu Gdańsk do Stanów Zjednoczonych. Łodzie załadowano na pokład statku Spliethoff Snoekgracht, który posiada trzy dźwigi 120-tonowe.
Biogaz może być jednym z ważnym filarów rozwoju energetyki rozproszonej w Polsce. Korzyści płynące z rozwoju tego rynku zostały dostrzeżone w szczególności po wybuchu wojny na Ukrainie i po wdrożeniu planów szybkiego odejścia od zużycia paliw kopalnych. Aby dogonić Europę, Polska potrzebuje regulacji – o tym dyskutowali uczestnicy panelu eksperckiego „Potencjał biogazu i biometanu – energia z odpadów – szansa na tańszy prąd i ciepło” zorganizowanego podczas 37. Konferencji Energetycznej EuroPOWER & 7. OZE POWER.
W dniach 1-2 czerwca w hotelu Radisson Blu w Sopocie odbędzie się pierwsza ogólnopolska konferencja w całości skoncentrowana na sektorze portów morskich – Kongres Polskie Porty 2030. Ponad 300 uczestników, ponad 50 ekspertów, 10 paneli tematycznych, prezentacje, wykłady, obecność przedstawicieli najważniejszych firm i instytucji. Spotkajmy się i dyskutujmy o przyszłości oraz kierunkach rozwoju polskich portów.
Ze Stoczni Remontowej Nauta wypłynął Rusadir – nowoczesny prom, który przechodził w Gdyni ostatnie prace przed wejściem do eksploatacji w barwach nowego operatora, linii Balearia.
W ubiegłym roku Klub Wioślarski Drakkar, dzięki zaangażowaniu swojego sąsiada – terminalu kontenerowego Baltic Hub – zaproponował lokalnej młodzieży udział w bezpłatnych treningach wioślarskich w ramach grantu dzielnicowego Busole.
Żeglugę, a tym samym przemysł stoczniowy, czekają w najbliższych latach nie lada wyzwania związane z dekarbonizacją. Inicjatyw nie brakuje, a jedną z tych, które znalazły się w centrum dyskursu, są nisko- i zeroemisyjne napędy statkowe i takież paliwa. Tego typu rozwiązaniom poświęcone były konferencje z cyklu Marine Green Propulsion Solutions, które w połowie marca odbyły się najpierw w Szczecinie, a następnie w Gdańsku.
Najnowszy nabytek hiszpańskich linii żeglugowych Balearia, prom Rusadir, zawinął do Gdańska przed wyruszeniem do Malagi, gdzie rozpocznie regularny serwis na docelowej trasie. Przy terminalu promowym Westerplatte pojawił się po to, by zabunkrować LNG.
Przez blisko 8 miesięcy 10 specjalistycznych statków badawczych i setki specjalistów badało dno Bałtyku, gdzie planowana jest instalacja farm wiatrowych Bałtyk II i Bałtyk III. Zakończone prace geotechniczne i geofizyczne to kolejny kamień milowy w realizacji inwestycji Equinor i Polenergii w zakresie morskiej energetyki wiatrowej w Polsce.
20 marca 2023 roku okazał się przełomowym dniem dla szczecińskiej spółki ST3 Offshore. W aukcji ustnej dokonano wyboru oferty złożonej przed duńską spółkę Vestas. Teraz rozpoczyna się procedura przygotowania wszystkich umów.
Biblioteka Stowarzyszenia Przyjazne Pomorze przeznaczyła grant pozyskany w ramach programu dzielnicowego Busole 2021 na zakup nowego wyposażenia oraz sprzętu multimedialnego do realizacji działań na rzecz aktywizacji okolicznych mieszkańców, zwłaszcza dzieci i młodzieży.
W ostatni piątek lutego w Sopocie odbyła się ekspercka konferencja Ukierunkowany połów danych, podczas której podsumowano wyniki projektu Platforma transferu wiedzy FindFISH.
Stena Ebba to najnowszy prom, jaki pływa po Bałtyku. Zapraszamy na krótkie wideo-zwiedzanie jednostki z Gospodarką Morską.
W niedzielę 12 lutego do Portu Gdańsk przypłynął z Chin statek Grietje, który przetransportował z Szanghaju elementy do budowy nowoczesnego Kompleksu Olefin III na terenie należącej do Orlenu petrochemii w Płocku.
Gdynia Container Terminal, będący częścią grupy Hutchison, kontynuuje inwestycje mające na celu znaczne ograniczenie emisji CO2 w trakcie operacji przeładunkowych, a tym samym wypełnienie celów środowiskowych terminalu. Niedawno rozpisany został przetarg na modernizację siedmiu suwnic placowych, a na tym działania GCT się nie kończą.
Światowy Dzień Roślin Strączkowych stał się w Porcie Gdynia okazją do rozmów o problemach, z jakimi boryka się ukraińskie rolnictwo i roli, jaką odgrywają polskie porty w zapewnieniu bezpieczeństwa łańcucha dostaw żywności.
Służbę w 13. Dywizjonie Trałowców 8. Flotylli Obrony Wybrzeża rozpoczyna niszczyciel min proj. 258, ORP Mewa. Ceremonia podniesienia bandery nastąpiła 14 lutego 2023 roku.
Wśród trzech morskich farm wiatrowych budowanych obecnie przez PGE Baltica z Grupy PGE jest Baltica 1. Projekt o mocy ok. 0,9 GW, który ma zostać oddany do użytku po 2030 roku, jest obecnie na etapie badań środowiskowych. Przeprowadza je konsorcjum polskich wykonawców – Uniwersytet Morski w Gdyni i MEWO S.A. Źródło: PGE Baltica
O kierunkach dalszego rozwoju portowego systemu informatycznego PCS oraz powiązanym z nim cyberbezpieczeństwie rozmawiali przedstawiciele branży portowej podczas „Konferencji PCS. Transport, spedycja, logistyka w oparciu o nowoczesne narzędzia informatyczne”.
Fundamentalnym celem projektu Colubris jest opracowanie wentylatorów przemysłowych nowej generacji z poprawioną, w stosunku do obecnie produkowanych urządzeń, efektywnością energetyczną oraz znacznie ograniczonym poziomem generowanego hałasu.
Trening symulacyjny znany jest ze zwiększania bezpieczeństwa procesu szkoleniowego i zwiększania jego efektywności. Jednak w czasach inflacji, wojny i niepewności gospodarczej warto wspomnieć o jeszcze jednym czynniku przemawiającym na korzyść symulatorów treningowych VR. Mogą one znacznie obniżyć koszty szkoleń.
Dzięki nowemu, większemu promowi Stena Line będzie mogła przewozić między Karlskroną i Gdynią jeszcze więcej pojazdów. Stena Ebba właśnie oficjalnie dołączyła do floty, a w zeszłym tygodniu na specjalnej uroczystości w Szwecji otrzymała swoje imię.
Lada moment ruszą pierwsze prace modernizacyjne na Nabrzeżu Indyjskim w Porcie Gdynia. W środę 21 grudnia w siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia oficjalnie podpisana została umowa na realizację zadania. Jego wykonawcą będzie znana z różnych projektów hydrotechnicznych w portach spółka NDI.
W ramach konkursu inżynierskiego młodzież ze szkół średnich projektowała i sprawdzała skuteczność pływających platform dla turbin wiatrowych. Finał konkursu odbył się 16 grudnia na Politechnice Gdańskiej, a jego sponsorem jest Simply Blue Group.
W gdańskiej stoczni Marine Projects Ltd. powstał częściowo wyposażony kadłub statku rybackiego Nord Fugløy. W czwartek 15 grudnia opuścił on dok i popłynął na holu do Norwegii.
W rozmowach o przyszłości morskiej energetyki wiatrowej w Polsce, ale również o problemach, z którymi sektor boryka się aktualnie, jakie prowadzono podczas tegorocznej konferencji Offshore Wind Poland, nie mogło zabraknąć reprezentacji Ocean Winds. Firma rozwija projekt BC Wind o mocy 400 MW i jest jednym z aktywnych graczy na polskim rynku offshore.
– Polska tak naprawdę znajduje się w momencie, kiedy musimy przyspieszyć i odblokować, uprościć maksymalnie realizację projektów – mówił Michał Kołodziejczyk, prezes Zarządu Equinor Polska podczas tegorocznej Konferencji Offshore Wind Poland 2022.
Na niszczycielu min typu Kormoran II podniesiono, 28 listopada, biało-czerwoną banderę. ORP Albatros jest drugim okrętem proj. 258, który wszedł do służby w polskiej Marynarce Wojennej.
Konferencja Offshore Wind Poland 2022 przyniosła ożywione rozmowy m.in. na temat kolejnych faz realizacji morskiej energetyki wiatrowej na polskich wodach Bałtyku. Prezes zarządu spółki PGE Baltica Dariusz Lociński podkreślał, że warto także wciąż rozmawiać o problemach, z jakimi borykają się inwestycje pierwszej fazy.
Spory ruch przy nabrzeżach Stoczni Remontowej Nauta w Gdyni. Nowym gościem jest kontenerowiec Pantonio, który przypłynął w celu przeprowadzenia szeregu prac konserwacyjnych i remontowych.
Za nami dziewiąta edycja największych w Polsce targów o tematyce transportowej i logistycznej, obowiązkowych dla przedsiębiorstw związanych zawodowo z branżą TSL oraz produkcyjnych, sieci handlowych, importerów i eksporterów, które odbyło się w dniach 7-9 listopada w Warszawie.
28 października na Uniwersytecie Morskim w Gdyni uroczyście rozpoczęto 2. edycję studiów podyplomowych Executive Offshore Wind MBA. To prestiżowy program, który kształci przyszłą kadrę menadżerską powstającej właśnie branży morskiej energetyki wiatrowej.
Specjalnie dostosowana sala do zajęć z szycia, manekiny do przymiarki, cała paleta nici i przydatne sprzęty umożliwiające zrobienie nadruku na koszulce. Tak wygląda nowa pracownia krawiecka w Szkole Podstawowej nr 72 w Gdańsku-Stogach, którą otwarto dzięki grantowi przyznanemu przez Baltic Hub (DCT).
Wodowanie odbyło się w piątek 21 października. Jednostka została podczepiona do słynnej olbrzymiej suwnicy bramowej Crist i podniesiona. Następnie została kilkaset metrów przetransportowana ponad placem stoczniowym i innymi jednostkami i blokami w budowie i powoli upuszczona na wodę w zanurzonym doku stoczniowym.
Grupa PGE wybuduje swoją bazę serwisową dla projektów offshore w porcie w Ustce. Powstanie tu także Centrum Kompetencji Morskiej Energetyki Wiatrowej. Inwestycja powstanie na liczącym 3 hektary terenie po byłej przetwórni rybnej.
Polski koncern PKN Orlen poinformował, że w Świnoujściu powstanie port instalacyjny dla morskich projektów wiatrowych. W czwartek (13 października) podpisano stosowne umowy w tym zakresie. Prezes Daniel Obajtek ogłosił też, że w Szczecinie powstanie fabryka komponentów duńskiego lidera wiatrowego Vestasa dla najnowocześniejszych turbin o mocy 15 MW. Pierwsza farma powstanie już w 2026 roku.
Rozmowy o „zielonej" energii, budowie offshore na Bałtyku i udziale polskiego local content, współpracy stoczni i armatorów, a także o finansowaniu branży morskiej, były częścią drugiego Rejsu z GospodarkaMorska.pl, który odbył się na promie Nova Star dzięki uprzejmości Polferries. Częścią konferencji na morzu stało się wręczenie Latarni Gospodarki Morskiej firmom, które internauci docenili za osiągnięcia w branży. Podczas trzydniowego wydarzenia nie zabrakło dostojnych jubileuszów: 70-lecia MSR „Gryfia" ze Szczecina i Famoru z Bydgoszczy. W naszym rejsie udział wzięło blisko 150 osób. Do zobaczenia za rok!
– Do końca kwietnia 2023 roku PGE Polska Grupa Energetyczna sprowadzi 10 mln ton węgla. – Nie ma przesłanek ku temu, aby węgla w Polsce miało zabraknąć – przekonywał Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE podczas środowej (28 września) konferencji prasowej na terenie Portu Gdańskiego Eksploatacja w Porcie Gdańsk.
„Kierunek - podwórko 61" to program polegający na rozbudowaniu placu zabaw Szkoły Podstawowej nr 61 na Przeróbce, jednego z laureatów konkursu grantowego DCT Gdańsk. Dzięki kwocie 36 tys. zł przyszkolny plac zabaw zyskał innowacyjne ekologiczne rozwiązania. Prawdziwy raj gwarantują szałasy, tunele z witek wierzbowych, Gratosfera i... kuchnia błotna.
PGE Baltica oraz Politechnika Gdańska podpisały list intencyjny w sprawie poszerzenia współpracy w dziedzinie offshore. PGE Baltica będzie partnerem VI edycji Studiów Podyplomowych Morska Energetyka Wiatrowa, a jednocześnie obie instytucje myślą o innych wspólnych projektach w przyszłości.
W sobotę (3 września) odbyła się ceremonia nadania nazwy nowej jednostce na linii Gdynia-Karlskrona. Szampana na burcie promu Stena Estelle rozbiła wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki, Katarzyna Gruszecka-Spychała, matka chrzestna statku.
Stena Estelle, nowy prom Steny Line, po raz pierwszy zawitał dziś do Gdyni w ramach próbnego cumowania przy Publicznym Terminalu Promowym, z którego od niedzieli będzie kursować do Karlskrony.
Kino Letnie to projekt organizowany już po raz trzeci wspólnie przez DCT Gdańsk i Port Gdańsk. Sprawdziliśmy, jak się bawiliście na ostatnim seansie. Przypominamy również, co jeszcze w programie.
Stocznia Crist w Gdyni prowadzi Centrum Kształcenia Zawodowego, w którym od całkowitych podstaw szkoli monterów kadłubów. Ekspertów z wieloletnim stażem zapytaliśmy o kulisy zawodu, etapy nauki, oraz dla kogo będzie to odpowiednia praca.
Portowa Straż Pożarna „Florian” przeprowadziła szkolenie dla grupy żołnierzy z Nigeryjskiej Marynarki Wojennej. Kursanci nabyte umiejętności wykorzystają m.in. w gaszeniu pożarów na platformach wiertniczych, jak również w walce z piratami w rejonie Zatoki Nigeryjskiej.
Następca słynnej Elektry, dwustronny prom hybrydowy Altera o numerze P315, zwodowano w stoczni Crist w Gdyni. Ta supernowoczesna i ekologiczna jednostka trafi do fińskiego armatora FinFerries.
9. Międzynarodowy Kongres Morski trwał przez dwa dni (29-30 czerwca) w Szczecinie. Podczas tego ważnego wydarzenia dyskutowano m.in. na temat rozwoju projektów infrastrukturalnych związanych z dostępem do portów morskich, od strony morza i lądu. Nie zabrakło debat o stoczniach, szeroko pojętym offshore, jak i śródlądowych drogach wodnych, połączeniach drogowych i kolejowych. O najbliższe plany i wyzwania zapytaliśmy polityków i szefów firm z branży morskiej.
Jesteśmy świadkami szybkiego rozwoju technologicznego w zakresie zielonej energii. Widok coraz większych turbin wiatrowych wzbudza w nas emocje. Jednak między planowaniem projektu a uruchomieniem farmy wiatrowej musi zajść cały szereg procesów. O wyzwaniach rozwijającej się branży morskich farm wiatrowych – ograniczeniach łańcucha dostaw i ryzykach związanych z fazą instalacji – mówi Sławomir Michaluk, Project Manager w Vestas Poland.
„Tak naprawdę już od prawie 30 lat pracujemy nad rozwiązaniami OZE. Kiedy zaczynaliśmy rozwijać projekty lądowych farm wiatrowych, nikt nie wierzył, jakie możliwości i korzyści mogą się z tym wiązać. A odnieśliśmy sukces. Mocno wierzę w to, że Acciona i SSE będą mocnym lokalnymi i zagranicznymi partnerami, że mamy szansę na rozwinięcie projektów offshore w Polsce”, powiedział w studio Gospodarki Morskiej Marcos Gallego, dyrektor ds. offshore w Acciona Energía.
Stworzone jako JV EDPR i Engie, Ocean Winds szturmem wkracza na polski rynek offshore. Firma złożyła wnioski na wszystkich 11 pozwoleń lokalizacyjnych na Bałtyku w drugiej fazie. Kacper Kostrzewa, project director w Ocean Winds, opowiedział w studio Gospodarki Morskiej o najnowszych doniesieniach z budowy farmy BC-Wind.
RWE, deweloper pracujący nad projektem farmy wiatrowej F.E.W. Baltic II, po raz czwarty spotkał się z przedstawicielami polskich firm, które chcą być częścią łańcucha dostaw. Tym razem rozmowy dotyczyły morskiej stacji transformatorowej i odbyły się z udziałem generalnego wykonawcy – francuskiej stoczni Chantiers de l'Atlantique.
– Bardzo szybko rozwijamy się w Polsce. Co miesiąc w naszym biurze w Warszawie pojawiają się nowe osoby. Zamierzamy otworzyć biuro na Pomorzu, które pomoże nam w procesie produkcji stalowych komponentów dla morskich farm wiatrowych – powiedział Søren Westergaard Jensen, dyrektor zarządzający w Ørsted Polska i dyrektor projektów Baltica 2 i 3, które duńska firma rozwija razem z PGE.
Blisko 1500 uczestników, trzy dni paneli, wystąpień, dyskusji i rozmów w kuluarach. Konferencja Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej to wydarzenie, na którym trzeba być – powtarzali przedstawiciele firm i instytucji związanych zarówno z lądową, jak i morską energetyką wiatrową. Jako partner medialny, przeprowadziliśmy dla Państwa kilkanaście rozmów z ekspertami i ekspertkami wszystkich elementów sektora offshore wind.
2 czerwca przy Nabrzeżu Obrońców Westerplatte w Porcie Gdańsk przeprowadzono przeładunek sekcji mostu. Na ten ładunek złożyły się cztery sekcje mostu kolejowego oraz dwie sekcje kładki dla pieszych. Sekcje zostały wyprodukowane przez Mostostal Puławy dla duńskiego klienta Danpro.
Historia StoGdy sięga 1997 roku, do momentu likwidacji Stoczni Gdańskiej. Decyzję o założeniu biura projektującego obiekty pływające podjęli byli pracownicy stoczni: Adam Świst, Tadeusz Kuczkowski, Marian Urban oraz Henryk Krause, którzy w kwietniu 1997 roku zarejestrowali firmę o nazwie StoGda Ship Design & Engineering sp. z o. o.
„Orły Wprost” to nagroda gospodarcza przyznawana przez tygodnik „Wprost” przy współpracy z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej. Nagradzane nią są przedsiębiorstwa, samorządy i osoby wnoszące szczególny wkład w rozwój gospodarki regionu i kraju. W ostatni piątek, 27 maja, w Sali Koncertowej Portu Gdynia przyznano tegoroczne „Orły Wprost” województwa pomorskiego. Pośród wyróżnionych znaleźli się reprezentanci branży morskiej.
W stoczni Marine Projects Ltd. Sp. z o.o. zbudowany został częściowo wyposażony transportowiec ryby żywej Ro Senja dla norweskiego armatora Rostein AS z Harøy. Jednostka typu LFC czyli Live Fish Carrier po przeholowaniu do Norwegii zostanie ostatecznie wyposażona w stoczni Larsnes Mek. Verksted AS i przekazana armatorowi.
Konferencja poświęcona projektowi hubu wodorowego w Porcie Gdynia zgromadziła przedstawicieli terminali, firm i urzędników. Rozmawiali oni o tym, jak taki hub w regionie miałby wyglądać, oraz jakie wiążą z nim nadzieje.
W czwartek 19 maja w hotelu Scandic odbyło się spotkanie pod nazwą „RWE Suppliers Day”. RWE, deweloper odpowiedzialny za budowę farmy wiatrowej F.E.W. Baltic II wraz z głównymi kontraktorami – GE i Pile Elbud – zaprosił do dyskusji firmy, które potencjalnie mogą włączyć się w pracę nad projektem.
Bazalt II to kolejna jednostka we flocie LOTOS Petrobaltic. Przypłynęła do Polski w kwietniu z Wybrzeża Kości Słoniowej, gdzie pracowała przy projektach offshore. Mieliśmy okazję wejść na pokład statku.
Elementy statku pasażerskiego typu EDGE zwodowano w stoczni Crist w Gdyni. W ramach projektu M34 w poniedziałek (11 kwietnia) wypłynęły do stoczni CdA w Saint-Nazaire we Francji, z którą Crist współpracuje już piąty rok.
Pływający pod bahamską banderą Hamburg zacumował przy Terminalu Promowym Westerplatte w niedzielę po godzinie 12.00. Wizyta tej luksusowej jednostki w Gdańsku otworzyła tegoroczny sezon wycieczkowców. – Na ten rok mamy zaplanowanych ponad 100 statków – mówi Michał Stupak, ekspert ds. rynku żeglugowego w Porcie Gdańsk.
Pacific Nexus przypłynął na teren Portu Gdańsk 21 marca. Na jego pokładzie znalazło się 17 tys. ton rur potrzebnych do budowy projektu gazociągu lądowego.. Ładunek, który przypłynął do Portu Gdańskiego Eksploatacja S.A. jest unikatowy.
Uniwersytet Morski w Gdyni zainaugurował właśnie pierwsze w Polsce, a drugie w Europie i na świecie podyplomowe studia Executive Offshore Wind MBA. Ich słuchacze w nieodległej przyszłości będą prowadzili projekty związane z morską energetyką wiatrową.
Port Gdynia wzbogacił się o ważną infrastrukturę z perspektywy środowiska naturalnego – dzięki specjalnemu systemowi ścieki z promów i statków wycieczkowych będą oczyszczane i odprowadzane bezpośrednio do sieci miejskiej.
Konferencja „Bałtyku, Oddychaj! - porozmawiajmy o polskim rynku offshore” zgromadziła naukowców, świat biznesu, przedstawicieli spółek skarbu państwa budujących farmy na morzu i instytucje zaangażowane w proces oczyszczania Morza Bałtyckiego z niewybuchów.
Zaczynali od produkcji opakowań, z czasem wyspecjalizowali się w kompleksowym pakowaniu ponadgabarytowych i nietypowych towarów oraz ich transporcie. Rodzinna spółka Kador ładunki wielkogabarytowe przygotowuje do przeładunku i transportu morskiego w Porcie Gdańsk. Kolejnym krokiem w rozwoju jest pomysł na wykorzystanie odpadów powstających w procesie pakowania.