Podczas Baltic Offshore Meeting w Stoczni Cesarskiej w Gdańsku, czołowi przedsiębiorcy regionu zastanawiali się nad tym, jak pogodzić wspólne interesy, jaka rola będzie tzw. local contentu czy jak do rozwoju morskiej energetyki wiatrowej mają się przepisy prawa. Nie zabrakło zaciętych dyskusji i wymiany doświadczeń. - Jesteśmy w pełni gotowi do rozpoczęcia budowy portu instalacyjnego. Potrzebna jest jednak decyzja, bo już dziś wiemy, że budowa morskich farm na Bałtyku będzie opóźniona - mówił Maciej Krzesiński, dyrektor Portu Gdynia, który jest wskazywany na idealną lokalizację portu instalacyjnego.
Projekt zmian w prawie przewiduje, że spółka komandytowa stanie się podatnikiem CIT. W konsekwencji przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mają mieć zastosowanie także do spółek komandytowych, a spółki komandytowe od 2021 roku będą zobowiązane do zapłaty podatku dochodowego od osób prawnych. Z projektu resortu finansów wynika, że spółka komandytowa ma się rozliczać podobnie jak kapitałowa.
20 marca, Rząd wprowadził w Polsce stan epidemii. Jednocześnie, zajęcia w szkołach i na uczelniach zostały wstrzymane co najmniej do Świąt Wielkanocnych. Od poniedziałku, 25 kwietnia nauczyciele i uczniowie mają obowiązek realizacji programu. Jak wyglądają zajęcia przez internet? Co z certyfikatami potrzebnymi do pracy marynarzom? Dlaczego świat nie mógłby istnieć bez shippingu? O tym, jak wygląda edukacja morska w dobie koronawirusa opowiedział nam dyrektor Szkoły Morskiej w Gdyni, kpt. ż.w. Alfred Naskręt.
21 stycznia w siedzibie PRS w Gdańsku odbyło się seminarium "Cyberbezpieczeństwo jako element bezpiecznej eksploatacji statku". Celem spotkania było przybliżenie koncepcji cyberbezpieczeństwa oraz konieczności wprowadzenia i stosowania odpowiednich procedur w celu sprostania nowym wymaganiom IMO.
W stoczni Remontowa Shipbuilding należącej do Grupy Remonowa Holding zwodowano elektryczny prom dla armatora Norled. Będzie to dwustronna jednostka z napędem Diesel Electric Hybrid. Kontrakt podpisany z norweskim armatorem zakłada budowę czterech takich statków.
Koncepcja Trójmorza, przemysł stoczniowy i bezpieczeństwo morskie są wśród tematów 7. Międzynarodowego Kongresu Morskiego – mówił w czwartek w Szczecinie, inaugurując wydarzenie, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.
Młody człowiek, który trafia w tej chwili do stoczni, tak naprawdę ma minimalne szanse na „wychodowanie” sobie choroby zawodowej – powiedziała w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Małgorzata Bartoszewska-Dogan, p.o. dyrektora Wojewódzkiego Ośrodka Medycyny Pracy w Gdańsku. Podkreśliła, że obecnie wiedza pracodawców i pracowników na temat tego ryzyka jest dużo większa niż kilka lat temu. W całym 2016 r. w Polsce odnotowano 2 219 przypadków choroby zawodowej. Dla porównania, w 2001 r. było ich aż 6 007.
Pełne doki i nabrzeża w Stoczni Remontowej Nauta w Gdyni. We wtorek remont przechodziło jednocześnie aż 10 statków. Przy ulicy Czechosłowackiej prace prowadzone są m.in. na Darze Młodzieży oraz dwóch masowcach PŻM – na Karpatach i Sudetach.
Polski ustawodawca ustawą z dnia 23 marca 2017 roku dokonał implementacji Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/42/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. zmieniając między innymi przepisy ustawy Kodeks karny (dalej: k.k.) oraz Kodeksu karnego skarbowego (dalej: k.k.s.) poprzez wprowadzenie m. in. postulowanego nią przepadku rozszerzonego tam nazwanego „konfiskatą rozszerzoną” [por. pkt. 19 uzasadnienia Dyrektywy]. W myśl Dyrektywy jako przepadek o charakterze rozszerzonym należy rozumieć przepadek, który dotyczy mienia nie koniecznie pochodzącego z przestępstwa, za które podmiot zostaje skazany lecz, co do którego ustalono, że może pochodzić z popełnienia innego określonego czynu zabronionego.
Podróż dookoła świata coraz bliżej, dlatego Dar Młodzieży nie ma czasu na odpoczynek. Obecnie żaglowiec przechodzi remont klasowy w Stoczni Remontowej Nauta w Gdyni. Zostanie m.in. pomalowany i wyposażony w nowoczesny system obróbki wód balastowych. Ostatni taki „lifting” należąca do Akademii Morskiej w Gdyni jednostka przechodziła dwa lata temu. Z naszą kamerą podpatrzyliśmy, jak przebiegają prace.
Na przestrzeni ostatnich lat przepisy regulujące ulgę abolicyjną były źródłem licznych sporów z organami podatkowymi z uwagi na kreowanie nie istniejących w prawie przesłanek przez urzędy skarbowe do zastosowania ww. ulgi (m.in. zapłata podatku zagranicą).
174 mln złotych zostaną przeznaczone na ochronę Żuław przed powodzią. Jak zapowiedział Mariusz Gajda, wiceminister środowiska, obecny w czwartek w Gdańsku na konferencji „Przykłady dobrej koordynacji działań przeciwpowodziowych w dorzeczu”, zabezpieczenie przed powodzią mają ułatwić przepisy nowego Prawa Wodnego, które zakłada m.in., że rzeki, jak i infrastruktura przeciwpowodziowa, zarządzane będą przez jeden podmiot – Państwowe Gospodarstwo Wodne. Jednym z zadań realizowanych w ramach zabezpieczenia Żuław, jest budowa czterech nowych lodołamaczy dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku.
Nowe przepisy, kolejne certyfikaty i coraz lepsza jakość usług. To główne zadania na najbliższe lata, jakie stoją przed Polskim Rejestrem statków – rzeczoznawczą instytucją rozpoznawaną w najdalszych rejonach świata. Jej jubileusz odbył się w minioną środę w Teatrze Szekspirowskim w Gdańsku. Nie zabrakło wspomnień, podziękowań i wzruszeń. Prezentem dla wszystkich gości tej uroczystości był spektakl „Wesołe kumoszki z Windsoru”.
Na pokładzie „Daru Młodzieży”, pięknej fregaty zacumowanej u podnóża Wałów Chrobrego w Szczecinie Marek Gróbarczyk, Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zakończył IV Międzynarodowy Kongres Morski. W tym roku Kongres po raz pierwszy odbył się pod auspicjami powstałego w 2015 roku Ministerstwa i honorowym patronatem szefa tego resortu.
Podstawowym celem projektowanej nowelizacji ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa jest stworzenie ram prawnych, które zracjonalizują i uproszczą procedury podatkowe, co w założeniu ma przełożyć się ułatwienie kontaktów podatników z organami podatkowymi oraz zapewnić efektywniejszy pobór podatków. Niestety, w praktyce, niektóre przepisy korzystne dla podatników są stosowane w bardzo ograniczony lub wręcz wypaczony sposób przez niektóre organy podatkowe w Polsce.
Posiedzenie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej obfitowało w wiele zapowiedzi. Najważniejszą informacją było podanie wstępnego terminu oddania do użytku kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Ma on zostać ukończony w latach 2021-2022.
Nieodzowną kwestią wymagającą ustalenia, która jest ściśle związana z zatrudnieniem na morzu to ustalenie sytuacji ubezpieczeniowej w zakresie ubezpieczenia społecznego polskich marynarzy pracujących pod obcymi banderami na rzecz zagranicznych armatorów.
Od daty doręczenia negatywnej dla podatnika decyzji, podatnik ma 14 dni na odwołanie się od tej decyzji do właściwego Dyrektora Izby Skarbowej, co powinien co do zasady uczynić.
Dnia 25.09.2015 roku Prezydent RP podpisał ustawę o pracy na morzu, która wejdzie w życie po upływie 30 dni od dnia jej ogłoszenia. Głównym celem tej ustawy jest harmonizacja polskich przepisów prawnych z Konwencją o pracy na morzu, przyjętej przez Konferencję Ogólną Międzynarodowej Organizacji Pracy w Genewie dnia 23.02.2006 r., która obowiązuje w Polsce od dnia 20.08.2013 roku.
8 stycznia w Zakładzie Nowych Budów w Gdańsku odbyła się ceremonia położenia stępki połączona z umieszczeniem monety na szczęście na jednostce naukowo-badawczej, którą stocznia Nauta buduje dla Uniwersytetu w Goeteborgu. Kontrakt na budowę statku naukowo-badawczego Nauta podpisała pod koniec roku 2013 po przetargu, w którym gdyńska stocznia pokonała czternaście europejskich stoczni.
W czwartek o godzinie 11.00 odbyło się drugie w tym roku wodowanie w Stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku - tym razem był to prom pasażersko-samochodowy. Jednostce nadano imię gminy duńskiej, która go zamówiła - SAMSØ.
Statek typu PSV do obsługi platform wiertniczych zbudowany został w Stoczni Remontowej Nauta na zamówienie Hellesøy Verft AS. Jest to pierwszy po latach przerwy wykonany przez Nautę kontrakt na budowę nowej jednostki i jednocześnie pierwszy statek zbudowany na przejętych terenach po Stoczni Gdańsk. Zawarte umowy i prowadzone negocjacje świadczą o tym, że rozpoczyna się nowy etap w historii Stoczni i że na historycznych terenach Stoczni Gdańskiej znowu będą budowane statki.
Dzień Morza to międzynarodowe wydarzenie obchodzone od 1978 r. Jego rolą jest podkreślenie wspólnej odpowiedzialności za stan morskiego środowiska naturalnego oraz zachęta do poszukiwania rozwiązań sprzyjających traktowaniu morza jako wspólnego dobra.
Rozpoczęła się druga edycja „Konferencji i Targów Offshore" w Sopockim Hotelu Sheraton, która trwać będzie w dniach 2 i 3 października. Portal GospodarkaMorska.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.