Firma Marani testuje pierwszą małą elektrownię na terenie stoczni Crist w Gdyni. To unikatowy projekt na skalę europejską ze względu na pozyskanie ekologicznej energii.
Trwająca od 2017 roku inwestycja jest jedną z serii inwestycji poprawiających dostęp do portów, ma podnieść wydajność, przepustowość i tempo przeładunków. To jeden z ważniejszych projektów realizowanych obecnie przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A.
Czy Bałtykowi grozi katastrofa ekologiczna? Od lat naukowcy i politycy zadają to pytanie i wspólnie szukają na nie odpowiedzi. Dlaczego jest to tak ważne? Na dnie Morza Bałtyckiego od dziesiątek lat zalegają ogromne pokłady broni chemicznej, powojennej amunicji, trujących środków bojowych i wraków okrętów pełnych ciężkiego paliwa. Pozbycie się ich jest nielada wyzwaniem. Czy stanowią realne zagrożenie dla ekosystemu morskiego? Na to pytanie oraz na wiele innych odpowiadał prof. Jacek Bełdowski, wiceprzewodniczący Rady Naukowej Instytutu Oceanologii Polskiej Akademii Nauk i koordynator międzynarodowego projektu DAIMON.
21 stycznia w siedzibie PRS w Gdańsku odbyło się seminarium "Cyberbezpieczeństwo jako element bezpiecznej eksploatacji statku". Celem spotkania było przybliżenie koncepcji cyberbezpieczeństwa oraz konieczności wprowadzenia i stosowania odpowiednich procedur w celu sprostania nowym wymaganiom IMO.
Transport w światowym handlu bazuje głównie na żegludze. Szacuje się, że stanowi ona 90% ogółu transportu. Co ciekawe, jej udział wzrósł od 1970 r. aż o 400%. Wiążą się z tym ogromne wyzwania ekologiczne. Transport wodny emituje bowiem rocznie 1000 milionów ton dwutlenku węgla, co stanowi około 3% światowej emisji. Dodatkowo, statki emitują cząstki stałe, sadzę i trujące gazy. Biorąc pod uwagę konieczność wprowadzenia rozwiązań niskoemisyjnych, Polski Rejestr Statków zorganizował konferencję gromadzącą przedstawicieli świata nauki oraz przemysłu stoczniowego.
Dziś w stoczni Remontowa Shipbuilding zwodowano drugi wielozadaniowy statek dla Urzędów Morskich o numerze budowy B 618/2. Jednostka o nazwie Planeta I zastąpi 35-letnią szczecińską Planetę.
To miał być jeden z jego ostatnich rejsów przed emeryturą. Stało się inaczej. Pod koniec lipca dowodzony przez kapitana Andrzeja Lasotę masowiec USB Savannah zawinął do Altamiry w Meksyku. Podczas wyładunku węgla w jednej z ładowni statku ujawniono podejrzane pakunki. Polski kapitan wezwał na miejsce służby portowe i policję, a po przeszukaniu jednostki okazało się, że paczki kryją ponad 224 kg kokainy. Aresztowano całą załogę pod zarzutem przemytu narkotyków. Do dzisiaj w areszcie pozostaje już tylko polski kapitan. Jego rodzina od dwóch miesięcy przeżywa dramat.
Bałtyk to nasza wspólna sprawa – mówił w środę w Gdańsku marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk podczas otwarcia 10. Forum Strategii Unii Europejskiej dla regionu Morza Bałtyckiego. To najważniejsze międzynarodowe wydarzenie, podczas którego poruszane są tematy związane z rozwojem regionu Bałtyku, gospodarką w obiegu zamkniętym i problemami demograficznymi. W Forum uczestniczy prawie 800 osób z całej Europy.
W siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia 5 kwietnia odbyła się informacyjna konferencja otwierająca dla projektu „Budowa publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia" (nr projektu POIS.03.02.00-00-0015/17), współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko w nowej perspektywie 2014-2020, w której uczestniczyli m.in. przedstawiciele armatorów, administracji krajowej i lokalnej oraz głównego wykonawcy - Korporacji Budowlanej DORACO sp. z o.o. Projekt obejmuje wybudowanie nowego publicznego terminalu promowego w Porcie Gdynia wraz z infrastrukturą towarzyszącą, umożliwiającą sprawną obsługę ładunków i pasażerów oraz poprawę dostępności transportowej portu.
Nasze porty muszą być konkurencyjne co najmniej tak, jak inne porty południowych wybrzeży Bałtyku – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk przy okazji podpisania umowy na rozbudowę dostępu kolejowego do zachodniej części Morskiego Portu Gdynia.
Port Gdynia rozszerza rynek w kierunku wschodnim. Podczas VII Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2019, które we wtorek rozpoczęło się w Gdańsku, Zarząd Morskiego Portu Gdynia podpisał porozumienie o współpracy z przedstawicielami środowisk biznesowych w rejonie Morza Czarnego.
W trójmiejskich portach przeprowadzono operację komercyjnego bunkrowania ekologicznym paliwem LNG. W ciągu ostatniego tygodnia do Gdyni i Gdańska zawinęły jednostki z „paliwem przyszłości”. To pierwsze tego typu operacje w Polsce.
Grupa LOTOS i PGNiG zrealizowały między 13 a 18 marca 2019 r. dwa komercyjne bunkrowania statków morskich skroplonym gazem ziemnym LNG. To pierwsze takie operacje przeprowadzone w portach morskich w Gdańsku i Gdyni. Firmy kontynuują współpracę w tym obszarze - wzmocni ona konkurencyjność polskich portów i spopularyzuje ekologiczne paliwo LNG na Bałtyku.
Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna od kilku lat skutecznie łączy naukę z biznesem, także z branżą morską. W ubiegłym miesiącu podpisane zostało porozumienie ze Szkołami Okrętowymi i Ogólnokształcącymi Conradinum, którego celem będzie m.in. dopasowanie profilów kształcenia do potrzeb inwestorów związanych z gospodarką morską. O barierach, jakie trzeba przełamywać w szkolnictwie zawodowym i zmianach na Wyspie Ostrów, gdzie powstaje m.in. Stoczniowe Centrum Kształcenia Zawodowego, rozmawiamy z Przemysławem Sztanderą, prezesem Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Port Gdańsk 4. portem na Bałtyku. Padł kolejny historyczny rekord – w ubiegłym roku przeładowano tam ponad 49 mln t towarów, co oznacza wzrost o 20,7% i najwyższą dynamikę na polskim wybrzeżu. Ostateczny wynik jest o prawie 17% wyższy niż planowano.
Jest nowoczesna, szybka i już za kilka dni na stałe rozpocznie pracę w Porcie Gdynia. Mowa o Kontrolerze-22 – nowej jednostce Urzędu Morskiego w Gdyni, która 5 grudnia przypłynęła do Polski ze stoczni w Finlandii. Z naszą kamerą zwiedziliśmy pokład statku. Robi wrażenie.
Jesteśmy jedynym unijnym korytarzem, w którym nie ma rzek – powiedział o Korytarzu Bałtyk-Adriatyk w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Tomasz Sowiński. Prezes Związku Miast Nadwiślańskich był jednym z prelegentów podczas V Forum Korytarza Bałtyk-Adriatyk, które w piątek zakończyło się w Gdyni. Podkreślił, że trwają starania, by zarówno Odra, jak i Wisła, zostały dopisanego do tego korytarza, ponieważ transport wodny jest w tej chwili w Europie absolutnym priorytetem, na rozwój którego przeznaczone zostaną duże środki.
Co z Morską Stocznią Remontową Gryfia? Jak przebiegają prace przy budowie promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, kiedy rusza przekop Mierzei Wiślanej i co będzie największym sukcesem MGMiŻŚ? M.in. na te pytania w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl odpowiedział Marek Gróbarczyk, szef resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. W środę w Warszawie podsumował on 3-letnią działalność tego ministerstwa.
Le Marité w Gdyni. Ten prawie 100-letni zabytkowy żaglowiec można bezpłatnie zwiedzać jeszcze do czwartku. Cumująca przy Nabrzeżu Pomorskim jednostka przypłynęła do Polski z niezwykłą misją. Byliśmy na pokładzie.
Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna (PSSE), Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP) i Stocznia Gdańsk rozpoczynają projekt rewitalizacji terenów Wyspy Ostrów. Do końca roku PSSE zakończy pierwszy etap prac modernizacyjnych, a ARP wzmocni finansowo Stocznię Gdańsk. Dla nowego zarządu stoczni w najbliższym czasie priorytetem jest finalizacja prac nad strategią rozwoju oraz zdobycie nowych kontraktów. Współpraca umożliwi wznowienie działalności stoczniowej i pozyskanie nowych inwestorów. Projekt rewitalizacji wspiera również zakładowa NSZZ Solidarność. W dniu rocznicy podpisania porozumień sierpniowych, zaprezentowane zostały plany rozwoju przemysłu stoczniowego na Wyspie Ostrów „Stocznia Gdańsk 4.0 Nowy Początek”.
List intencyjny w sprawie przekazania Stoczni Szczecińskiej i Stoczni Remontowej „Gryfia” pod nadzór MGMiŻŚ podpisano w piątek podczas otwarcia 6. Międzynarodowego Kongresu Morskiego.
Korytarz Bałtyk-Adriatyk nie skończy się na Gdyni – powiedział prof. Kurt Bodewig, koordynator UE ds. Korytarza Bałtyk-Adriatyk, podczas wizyty studyjnej w Gdyni, którą w poniedziałek rozpoczął razem z Brianem Simpsonem, koordynatorem UE ds. autostrad morskich. Przedstawiciele Komisji Europejskiej przyglądali się rozwojowi żeglugi bliskiego zasięgu (Gdynia-Karlskrona) oraz systemu transportowego Gdyni i obszaru metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Podpisano także polsko-szwedzkie porozumienie na rzecz starań o przedłużenie korytarza transportowego z Portu Gdynia aż do szwedzkiego węzła transportowego Alvesta w ramach projektu TENTacle.
Jak wynika ze statystyk, tylko 36% firm bada swoje produkty przed wprowadzeniem ich na rynek, a zaledwie 4% z nich postępuje tak z każdym swoim wyrobem. Dlaczego warto korzystać z laboratoriów i jak można używać ich do rozwiązywania problemów w produkcji, dystrybucji, zużyciu energii i paliw oraz w budownictwie energooszczędnym rozmawiali uczestnicy konferencji ECO-ON, która w środę odbyła się w Gdańsku.
Konsumpcja ryb w Polsce jest na stosunkowo niskim poziomie. Cały czas mówimy mniej więcej o 12-13 kg spożywanych ryb – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl na Kongresie Rybnym, który w piątek zakończył się w Sopocie, Grzegorz Mech z GfK Polonia. Tymczasem średnia europejska to 22 kg, a światowa – 24 kg zjadanych ryb rocznie. To źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, białka, witamin i składników mineralnych, dlatego badania wskazują, że na naszych talerzach ryby powinny pojawiać się przynajmniej dwa razy w tygodniu.
Podczas briefingu prasowego zorganizowanego w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zapowiedziano dwa kwietniowe wydarzenia dotyczące rozwoju żeglugi śródlądowej w Polsce. Podczas spotkania Minister Marek Gróbarczyk zaprezentował również bieżące działania w obszarze żeglugi śródlądowej oraz plany na przyszłość.
Filozofia projektowania, zasady klasyfikacji oraz działalność legislacyjna w procesie budowy okrętów wojennych. To tylko niektóre zagadnienia, z jakimi zapoznali się uczestnicy szkolenia „Prowadzenie nadzoru nad projektowaniem, budową i próbami okrętów wojennych” zorganizowanego przez Polski Rejestr Statków. Trzydniowy kurs zakończył się w miniony piątek.
Prawo do ochrony danych osobowych to tzw. prawo podstawowe zapisane w art. 8 ust. 1 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej. Ponadto art. 16 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) stanowi, że każda osoba – niezależnie od obywatelstwa czy miejsca zamieszkania – ma prawo do ochrony danych osobowych jej dotyczących.
W szczecińskiej stoczni Gryfia uroczyście położono w piątek stępkę pod nowy prom dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Zdaniem wicepremiera Mateusza Morawieckiego, stocznie to kluczowa część wielkiej strategii reindustrializacji. Specjalne listy skierowali premier i prezydent.
Około 30 % pożarów na statkach pasażerskich ro-ro powstaje na pokładach samochodowych, a źródłem 90 % z nich są przewożone ładunki. To wyniki studium dotyczącego bezpieczeństwa pożarowego na tego typu statkach, opublikowanego w lutym 2017 r. przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Morskiego (EMSA). O wyzwaniach, zagrożeniach i nowoczesnych rozwiązaniach służących zmniejszeniu liczby pożarów na jednostkach pasażerskich rozmawiali eksperci podczas seminarium „Zagrożenie pożarowe na statkach pasażerskich ro-ro”, które odbyło się w Gdańsku. Jego organizatorem był Polski Rejestr Statków.
Odbudowa przemysłu stoczniowego, rozwój polskich portów i żeglugi śródlądowej to dla rządu zadanie priorytetowe, zarówno w wymiarze gospodarczym, jak i bezpieczeństwa kraju – powiedziała premier Beata Szydło, otwierając w czwartek 5. Międzynarodowy Kongres Morski w Szczecinie. Jej zdaniem, decyzje poprzedniej ekipy rządzącej związane z likwidacją polskich stoczni są niezrozumiałe. Jak podkreśliła, polskiemu przemysłowi stoczniowemu trzeba przywrócić dawną świetność.
Rekordowy rok dla Portu Gdynia. W 2016 r. przychody Zarządu Morskiego Portu Gdynia z działalności wyniosły prawie 205 mln zł, o ponad 12 proc. więcej niż w 2015 roku. Zysk netto wyniósł ponad 60 mln zł, o ponad 31 proc. więcej niż rok wcześniej. Oficjalne dane zostały zaprezentowane w ZMPG podczas konferencji wynikowej.
Nowe przepisy, kolejne certyfikaty i coraz lepsza jakość usług. To główne zadania na najbliższe lata, jakie stoją przed Polskim Rejestrem statków – rzeczoznawczą instytucją rozpoznawaną w najdalszych rejonach świata. Jej jubileusz odbył się w minioną środę w Teatrze Szekspirowskim w Gdańsku. Nie zabrakło wspomnień, podziękowań i wzruszeń. Prezentem dla wszystkich gości tej uroczystości był spektakl „Wesołe kumoszki z Windsoru”.
Polski Rejestr Statków jest niezależną instytucją rzeczoznawczą rozpoznawalną w najdalszych rejonach świata. Jest członkiem IACS i organizacją uznaną przez Unię Europejską. Jubileusz jest znakomitą okazją by przypomnieć najważniejsze fakty z jej historii.
Posiedzenie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej obfitowało w wiele zapowiedzi. Najważniejszą informacją było podanie wstępnego terminu oddania do użytku kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Ma on zostać ukończony w latach 2021-2022.
W jubileuszowym piątym już Transport Weeku w dniach 17-19 marca 2015 roku uczestniczyło około 250 osób. Zmiany w formule tegorocznej konferencji Transport Week zaowocowały większą ilością pytań z sali, dyskusji i spotkań roboczych, omawianie wielu tematów kontynuowano zaś podczas indywidualnych rozmów z ekspertami i zaproszonymi gośćmi. Choć uczestników było w tym roku mniej niż w latach ubiegłych, podkreślić należy wysoki poziom merytoryczny konferencji.
31 lipca 2014r. w siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. w Gdyni odbyła się otwierająca konferencja informacyjna dotycząca projektu pn. „Przebudowa intermodalnego terminalu kolejowego w Porcie Gdynia”, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Tego samego dnia podpisana została z firmą Energopol – Szczecin S.A. umowa na prace budowlane, opiewająca na kwotę 73.548.290,00 zł brutto. Prace będą realizowane w latach 2014-2015.
W gdańskim Porcie Północnym w obecności premiera, ministra skarbu, i przedstawicieli władz lokalnych wmurowany został kamień węgielny pod budowę terminala naftowego przez Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych "Przyjaźń". Prace budowlane trwają w tym miejscu już od miesiąca.