Wycieczkowiec Europa o długości 198 metrów po raz pierwszy w tym roku zawinął do Portu Gdańsk w czwartkowy (22 lipca) poranek.
"Po 38 latach zastępujemy jednostkę wysłużoną, najnowocześniejszą, jaka jest dziś dostępna na rynku. Urządzenia, które zamontowaliśmy na tym statku, głównie jeśli chodzi o hydrografię, napędy, manewrowość i nawigację, są najnowocześniejszymi, jakimi dysponuje dziś Europa i świat" - powiedział Marcin Ryngwelski, prezes zarządu spółki Remontowa Shipbuilding, podczas piątkowej ceremonii chrztu i podniesienia bandery na statku „Zodiak II”. Uroczystość wpisała się w obchody jubileuszu 100-lecia Administracji Morskiej RP.
Dzisiaj (11 września) do Portu Gdynia zawinął pierwszy w tym sezonie statek wycieczkowy. Europa 2 linii Hapag Lloyd to jeden z najbardziej widowiskowych, luksusowych wycieczkowców pływających po naszych wodach.
Rankiem 10 września 2020 r. do Portu Gdańsk zawitał pierwszy w tym sezonie statek wycieczkowy. Standardowo sezon wycieczkowców w porcie trwa od kwietnia do października, a po bieżącym roku spodziewano się rekordowej liczby zawinięć. Pandemia koronawirusa jednak zmieniła nieco plany. Z planowanych 84 jednostek, dziś wpłynęła pierwsza.
Na terenie terminala kontenerowego DCT Gdańsk odbyła się w czwartek 21.11 uroczysta inauguracja stałego bezpośredniego połączenia kolejowego z Chin do Portu Gdańsk. Pierwszy pociąg przyjechał po godzinie 11.00.
Największy na świecie kontenerowiec już w Porcie Gdańsk. MSC Gülsün, bo o nim mowa, zacumował w piątek przy nabrzeżu T2 terminalu kontenerowego DCT Gdańsk. Na pokład statek może zabrać prawie 24 000 tysiące 20-stopowych kontenerów, co czyni go rekordzistą wśród tego typu jednostek.
Rok 2019 przełomowy dla morskiej energetyki wiatrowej w Polsce. Podczas Konferencji Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej „Rynek Energetyki Wiatrowej w Polsce”, która w czwartek zakończyła się w Serocku, wiceminister energii Grzegorz Tobiszowski zapowiedział, że resort energii pracuje obecnie nad projektem ustawy o morskiej energetyce wiatrowej. Ma on być gotowy w pierwszym kwartale przyszłego roku i umożliwić po 2020 r. budowę polskich morskich farm wiatrowych na Morzu Bałtyckim.
Sezon wycieczkowców w Porcie Gdynia rozpoczęty. W środę jako pierwsza zawinęła tam prawie 300-metrowa MSC Orchestra. W tym roku statki pasażerskie odwiedzą Gdynię jeszcze 53 razy. Spodziewanych jest około 100 000 turystów.
Astoria już w Gdańsku. Wycieczkowiec, zwany „statkiem śmierci”, w środę zacumował przy Terminalu Promowym Westerplatte i w towarzystwie orkiestry rozpoczął sezon wycieczkowy w Porcie Gdańsk. W tym roku statki pasażerskie przypłyną zawiną tam łącznie 74 razy.
Z punktu widzenia rozwoju kraju ważne jest, aby wszystkie towary do Polski spoza europejskiego obszaru celnego trafiały za pośrednictwem polskich portów – powiedział Witold Słowik, wiceminister inwestycji i rozwoju podczas rozpoczętego w środę w Gdańsku VI Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2018. Ma to zwiększyć wpływy do budżetu państwa z tytułu przeładowywanych ładunków. Obecnie duża część z nich trafia na polski rynek za pośrednictwem portów Europy Zachodniej, głównie portu w Hamburgu.
Piąty największy kontenerowiec świata w gdańskim porcie. Ochrzczony pod koniec listopada ubiegłego roku OOCL Scandinavia dziewiczy rejs z Dalekiego Wschodu zakończył w terminalu kontenerowym DCT. Statek zostanie w Gdańsku do czwartku wieczorem.
Ministrowie transportu Europy Środkowej, Wschodniej i Chin spotkali się w środę w Warszawie na PGE Narodowym aby rozmawiać na temat szeroko rozumianego transportu w ramach porprozumienia 16+1. Podczas spotkania zainaugurowany został Sekretariat ds. Morskich „16+1″, funkcjonujący przy MGMiŻŚ. Celem pracy Sekretariatu jest wsparcie współpracy pomiędzy portami morskimi oraz promowanie działań podejmowanych przez te podmioty.
OOCL Germany już w Gdańsku. Drugi największy kontenerowiec świata zacumował w terminalu kontenerowym DCT w środę rano. Jego pojemność to aż 21 413 TEU.
Juan chiński nabiera coraz większego znaczenia w rozliczeniach z Dalekim Wschodem – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Jakub Makurat, dyrektor generalny Ebury Polska, firmy oferującej rozliczanie transakcji walutowych. Jak podkreślił, handel morski, powiązany z handlem zagranicznym, jest jednoznacznie ukierunkowany na transakcje w walutach obcych. Dlatego, aby nie stracić, bardziej trzeba myśleć o zabezpieczeniu niż o tym, że waluty to szansa na zarobienie pieniędzy.
Kolejna tablica w Alei Statków Pasażerskich w Gdyni odsłonięta. W tym roku został wyróżniony Wind Surf – największy wycieczkowiec żaglowy świata. Luksusowa jednostka zawinęła w czwartek do Gdyni po raz pierwszy w historii.
OOCL Hongkong już w DCT. Największy kontenerowiec świata zacumował w środę przy nabrzeżu T2. Na pokładzie jednostki, która odbywa obecnie dziewiczy rejs, zmieści się 21 413 kontenerów 20-stopowych.
Do końca 2018 roku Euroafrica Shipping Lines chce podwoić potencjał przewozowy w Afryce – poinformował w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Jacek Wiśniewski, prezes Euroafrica Shipping Lines. W ramach programu wymiany tonażu spółka zakontraktowała właśnie zakup nowoczesnego drobnicowca. Jednostka dołączy do floty Europa Shipping Lines jeszcze w tym roku.
CSCL Arctic Ocean w terminalu kontenerowym DCT. Jeden z największych kontenerowców na świecie o pojemności około 19 000 TEU zacumował przy nabrzeżu T2 we wtorek wieczorem. Jednostka dotarła do gdańskiego portu w ramach rozpoczętej właśnie współpracy z Ocean Alliance – największym aliansem kontenerowym świata. Pozostanie tam do czwartku.
Do 2021 r. mogłaby zakończyć się budowa pierwszej polskiej farmy wiatrowej na Bałtyku – poinformował Michał Michalski, członek zarządu Polenegria S.A., czołowej polskiej firmy inwestującej w budowę farm wiatrowych, podczas konferencji „Morska energetyka wiatrowa kołem zamachowym polskiej gospodarki”, która odbywa się w Warszawie. Jego zdaniem na przeszkodzie stoją głównie niedokończone prace nad systemem regulacyjnym.
Zakończyła się rozbudowa intermodalnego terminalu kontenerowego w rejonie Nabrzeża Szczecińskiego. W ramach kontraktu przebudowany został tam m.in. plac składowania kontenerów, zewnętrzny i wewnętrzny układ komunikacyjny, przedłużone torowisko żurawi portowych oraz powiększona powierzchnia parkingowa.
Na mocy podpisanego 16 czerwca w Warszawie listu intencyjnego Grupa PKP CARGO i Zhengzhou International Hub z chińskiej prowincji Henan utworzą spółkę joint venture, która zajmie się kolejowym transportem kontenerów między środkowymi Chinami a Europą.
2 marca do Portu Gdańskiego Eksploatacja wpłynął statek należący do Chipolbrok, Chińsko-Polskiego Towarzystwa Okrętowego S.A.
Zaprezentowane na ostatnim dniu konferencji Transport Week możliwości przeładunkowe wybranych portów i strategie rozwojowe dotyczyły jednego – jak może być obsługiwana Europa Środkowa. Bałtyk uczestniczy obecnie w imponującym procesie zagęszczania połączeń ze wszystkimi śródlądowymi morzami na Starym Kontynencie.
Długo wyczekiwany i od dawna zapowiadany gigant Triple E duńskiego armatora Maersk w środę 21 sierpnia wpłynął do Głębokowodnego Terminala Kontenerowego DCT w Gdańsku.