„Morskie farmy wiatrowe to tort wielkości 150 mld złotych i nikt nam w przyszłości nie wybaczy, jeśli nie wykorzystamy tego potencjalnego koła zamachowego dla polskiej gospodarki” - mówi Grzegorz Strzelczyk, prezes Lotos Petrobaltic. W naszym wywiadzie rozmawiamy o przyszłości energetyki, potencjale polskich stoczni i planowanych inwestycjach.Morscy górnicy naftowi - czyli kto?Lotos Petrobaltic to pewnego rodzaju ewenement tutaj na wybrzeżu. Jesteśmy górnikami morskimi, to znaczy wydobywamy kopalinę w postaci ropy naftowej i gazu ziemnego spod dna Morza Bałtyckiego. Wydobywamy to czarne złoto, lub jeśli mam być bardziej precyzyjny – szare, bo czarne jest zarezerwowane dla węgla.Lotos Petrobaltic to pierwszy – i po 30 latach wciąż jest jedyny – polski podmiot operujący w polskiej strefie ekonomicznej Morza Bałtyckiego.
Gdynia będzie portem instalacyjnym polskich farm wiatrowych na Bałtyku. To wielki projekt morskiej energetyki wiatrowej, który jest j zaliczany do epokowych projektów infrastrukturalnych.
Port Gdynia od strony wschodniej jest portem najbliżej położonym względem obszarów morskich przewidzianych na lokalizację farm wiatrowych. Potencjał terenów portowych sprzyja rozwojowi alternatywnych – ekologicznych źródeł energii w Polsce. Zarząd Portu wraz z pełnomocnikiem rządu ds. Odnawialnych Źródeł Energii Ireneuszem Zyska analizuje rozwiązania służące rozwojowi sektora offshore w tym poszukują zaplecza do obsługi elementów morskich farm wiatrowych, obejmującego gminy Kosakowo, Rumię oraz Gdynię.
Zakończyły się 20. Międzynarodowe Targi Morskie i Konferencje BALTEXPO. W Gdańsku udział w nich wzięło ponad 250 firm i organizacji z 23 krajów. To największe w Polsce i jedno z najbardziej prestiżowych w Europie wydarzeń poświęconych gospodarce morskiej.
W Kosakowie podpisano list intencyjny dotyczący rozwoju morskich farm wiatrowych na południowym wybrzeżu Morza Bałtyckiego. Współpracę w tym zakresie zadeklarowali w środę Zarząd Morskiego Portu Gdynia, miasta Gdynia i Rumia oraz Gmina Kosakowo. W ten sposób z wyprzedzeniem chcą stworzyć jak najkorzystniejsze warunki dla inwestorów bezpośrednio zaangażowanych w budowę morskich farm wiatrowych w polskiej wyłącznej strefie ekonomicznej na Bałtyku.
Tak czuję po dyskusjach, które tutaj toczymy, że jesteśmy coraz bliżej – mówił w Warszawie o morskich farmach wiatrowych Maciej Stryjecki, prezes Fundacji na rzecz Energetyki Zrównoważonej, podczas Bałtyckiego Forum Przemysłu Energetyki Morskiej. Dwudniowe wydarzenie, organizowane przez FNEZ, zakończyło się w czwartek. Uczestniczyli w nim najważniejsi przedstawiciele sektora morskiej energetyki wiatrowej.
Kolejny projekt Energomontażu-Północ Gdynia zakończony sukcesem. Tym razem spółka wykonała 2 urządzenia: Spud Carrier i Auxiliary Spud, które zostaną zamontowane na budowanej w Chinach pogłębiarce. Transport konstrukcji drogą morską potrwa około 2 miesięcy.
Rok 2019 przełomowy dla morskiej energetyki wiatrowej w Polsce. Podczas Konferencji Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej „Rynek Energetyki Wiatrowej w Polsce”, która w czwartek zakończyła się w Serocku, wiceminister energii Grzegorz Tobiszowski zapowiedział, że resort energii pracuje obecnie nad projektem ustawy o morskiej energetyce wiatrowej. Ma on być gotowy w pierwszym kwartale przyszłego roku i umożliwić po 2020 r. budowę polskich morskich farm wiatrowych na Morzu Bałtyckim.
Jesteśmy w trakcie przygotowywania pierwszej wersji Planu zagospodarowania przestrzennego wraz z Prognozą. Wyłożenie tego nastąpi w czerwcu prawdopodobnie tego roku i konsultacje tej pierwszej wersji – powiedziała w rozmowie w portalem GospodarkaMorska.pl Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, zastępca dyrektora ds. technicznych Urzędu Morskiego w Gdyni. O zasadach morskiego planowania przestrzennego oraz propozycjach i planach dla obszarów morskich w Polsce rozmawiali eksperci podczas Ogólnopolskiej Konferencji Prawa Morskiego, która w czwartek odbyła się na Uniwersytecie Gdańskim. Unijna dyrektywa wymaga, aby państwa członkowskie plany przestrzenne dla obszarów morskich opracowały i wdrożyły do 2021 r.
Rozmawiamy z wieloma klientami i perspektywy są całkiem dobre, tak jak są dobre dla całego segmentu morskiej energetyki wiatrowej – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Andrzej Czech, prezes ST3 Offshore. Podkreślił, że szczecińska ST3 Offshore to najnowsza i najnowocześniejsza tego typu fabryka w Europie. Obecnie trwa tam realizacja głównego kontraktu dla duńskiego koncernu energetycznego Ørsted. Olbrzymie fundamenty kratownicowe trafią na morską farmę wiatrową Borkum Riffgrund 2 zlokalizowaną na Morzu Północnym.
Przyjęcie przez rząd do końca roku Narodowego Programu Morskiej Energetyki Wiatrowej zapowiedział Zbigniew Gryglas, poseł na Sejm RP i przewodniczący parlamentarnego zespołu ds. morskiej energetyki wiatrowej, podczas Bałtyckiego Forum Przemysłu Energetyki Morskiej, które w czwartek zakończyło się w Warszawie. Zakłada on m.in. gospodarczy rozwój regionów zlokalizowanych wokół portów Gdańsk, Gdynia, Szczecin-Świnoujście oraz Ustka i Kołobrzeg, jak również zwiększenie potencjału produkcyjnego oraz utworzenie 70 000 nowych miejsc pracy. Jak podkreślił Mariusz Wójcik, project manager w Fundacji na rzecz Energetyki Zrównoważonej, będzie to program wykonawczy, „jak ta energetyka morska powinna się rozwijać od strony strategicznej, politycznej, jakie powinny być cele”.
Oczekuję, że to będzie rok 2022-2023, kiedy pierwsza zielona energia popłynie z polskich morskich farm wiatrowych na części Morza Bałtyckiego tutaj w Polsce – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Janusz Gajowiecki, prezes Polskiego Stowarzyszenia Energetyki Wiatrowej. Dodał, że branża czeka na Narodowy Program Rozwoju Morskiej Energetyki Wiatrowej. O jego perspektywach, wyzwaniach i zadaniach rozmawiali w czwartek w Szczecinie uczestnicy konferencji „Narodowy Program Rozwoju Morskiej Energetyki Wiatrowej szansą dla polskiego przemysłu morskiego”.
Budowa farm wiatrowych ma bardzo duże znaczenie dla naszego kraju – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Andrzej Czech, prezes ST3 Offshore. Jak podkreślił, 22,5 tys. km2 powierzchni, wyłącznej strefy ekonomicznej w Polsce, stwarza potencjał energetyczny na poziomie 7,5 GW. Dodatkowo bardzo korzystne warunki wietrzne oraz płytkie wody Bałtyku znacznie zmniejszają koszty inwestycji w morskie farmy wiatrowe.
Kolejny projekt Energomontażu-Północ Gdynia nabiera tempa. Tym razem spółka na zlecenie szczecińskiej firmy ST3 Offshore wykonuje 13 elementów wież wiatrowych na morską farmę wiatrową Borkum Riffgrund 2, należącą do Dong Energy. W poniedziałek odbył się załadunek pierwszych dwóch konstrukcji.
Przemysł okrętowy zaczyna się w Polsce liczyć – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Zdzisław Rakoczy, prezes firmy Famor, zajmującej się produkcją sprzętu elektrotechnicznego dla okrętownictwa, budownictwa i innych branż. Jego zdaniem świadczy o tym obecność na BALTEXPO przedstawicieli ministerstwa gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Największe w Polsce targi poświęcone gospodarce morskiej zakończyły się w środę. Odwiedziło je ponad 4 000 osób.
Potencjał polskich stoczni i zakładów produkcyjnych przyciąga zagranicznych inwestorów i wcale nie trzeba ich specjalnie zachęcać – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl podczas pierwszego dnia targów BALTEXPO Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Dowodem na to memorandum o współpracy podpisane pomiędzy Portem Gdańsk a Hamad Port, otwartym na początku miesiąca największym portem na Bliskim Wschodzie. Jak podkreślił szef resortu, Polska chce rozwijać współpracę przede wszystkim w zakresie przemysłu stoczniowego, a targi takie jak BALTEXPO, które obecnie odbywają się w Gdańsku, mogą w tym tylko pomóc.
Energomontaż-Północ Gdynia zakończył realizację kolejnego nowatorskiego projektu. 31 maja i 1 czerwca przy Nabrzeżu Włoskim Stoczni Remontowej Nauta odbył się załadunek prototypowych konstrukcji systemu cumowniczo-załadunkowego (Submerged Sal with Yoke). Będą one zainstalowane na polu Kribi na zachód od Kamerunu, na głębokości 20 m pod poziomem morza. Jest to ważna część międzynarodowego projektu wartego ponad 1 miliard dolarów.
Trzeci moduł platformy Johan Sverdrup, wykonany przez Energomontaż Północ Gdynia, gotowy. Typowo mieszkalna część tego projektu w sobotę została nasunięta na statek i popłynęła do Norwegii. Konstrukcja waży aż 1 000 t.
Drugi moduł platformy Johan Sverdrup gotowy. Konstrukcja wykonana przez Energomontaż-Północ Gdynia dla konsorcjum K2JV ANS (joint venture Kvaerner Stord i Kellog Brown & Root) waży prawie 800 t. We wtorek została nasunięta na statek.
Kolejny projekt Energomontażu-Północ Gdynia. Tym razem to część modułu mieszkalnego, który będzie obsługiwał platformę wydobywczą na polu Johan Sverdrup na Morzu Północnym. Konstrukcja waży aż 1 000 t.
Nowy projekt Energomontażu-Północ Gdynia. Tym razem to element do cumowania statków podczas dostawy ropy ze złoża. Konstrukcja powstaje dla norweskiego centrum cumowniczo-wydobywczego.
Organizowana w dniach 29-30 września w Słupskim Inkubatorze Technologicznym Konferencja Offshore - „Rozwój Regionów Nadmorskich”, była najważniejszym wydarzeniem branżowym w Polsce dedykowanym morskiej energetyce wiatrowej w tym roku.