Port Gdynia zamyka rok 2023 z sukcesem, osiągając rekordowe przeładunki i kontynuując ambitny plan inwestycyjny. Sztandarowym elementem tych działań jest modernizacja Nabrzeża Helskiego, która zwiększy efektywność obsługi statków oraz umożliwi przyjęcie większych jednostek morskich, wzmacniając pozycję portu jako strategicznego punktu na mapie światowego handlu morskiego. Wartość kontraktu wynosi blisko 300 mln zł brutto, a prace planowane są na okres 26 miesięcy.
Port Gdynia, będący jednym z najważniejszych węzłów logistycznych w Polsce, podjął kolejną inwestycję o strategicznym znaczeniu dla branży morskiej. Projekt zakłada stworzenie nowoczesnej wnęki dokowej i przestawienie doku pływającego, a także modernizację istniejących nabrzeży. Za realizację przedsięwzięcia odpowiedzialna jest Grupa NDI, której rola w hydrotechnicznych projektach w polskich portach staje się coraz bardziej istotna.
Budowa 5 kilometrów nowych nabrzeży oraz modernizacja ponad 7 kilometrów toru wodnego w Porcie Wewnętrznym w Gdańsku to jedna z najważniejszych inwestycji w Porcie Gdańsk w ostatnich latach. Pozwala ona na pokaźne zwiększenie możliwości przeładunkowych portu.
22 czerwca w Warszawie, już po raz siódmy odbyła się konferencja Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa. Organizatorami wydarzenia jest Akademia Marynarki Wojennej oraz Zarząd Targów Warszawskich. Impreza odbyła się pod honorowym patronatem Ministerstwa Infrastruktury, Biura Bezpieczeństwa Narodowego oraz Sejmowej Komisji Obrony Narodowej. Jednodniowa konferencja poświęcona wyzwaniom z jakimi mierzy się Polska w dziedzinie szeroko rozumianego bezpieczeństwa morskiego zgromadziła wielu ekspertów, decydentów oraz uczestników. GospodarkaMorska.pl objęła patronat medialny nad wydarzeniem.
Trwająca od 2017 roku inwestycja jest jedną z serii inwestycji poprawiających dostęp do portów, ma podnieść wydajność, przepustowość i tempo przeładunków. To jeden z ważniejszych projektów realizowanych obecnie przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A.
Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk oraz pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Marcin Horała podpisali w obecności premiera RP Mateusza Morawieckiego porozumienie w sprawie poprawy dostępu do Portu Gdynia. Prace przygotowawcze do budowy tzw. Drogi Czerwonej w Gdyni zostaną sfinansowane z Programu Wieloletniego CPK w latach 2020-2023.
Na pomorskie plaże trafi blisko 4 mln metrów sześciennych piasku wydobytego przy okazji pogłębiania toru wodnego do gdańskiego Portu Północnego. Plaże zostaną poszerzone o 40, a miejscami nawet o 100 metrów. Prace warte w sumie 161 mln zł zakończą się we wrześniu. Obecnie wykonuje je największa pogłębiarka na świecie Leiv Eiriksson. Podpatrzyliśmy ją z naszą kamerą.
Nowa infrastruktura kolejowa w portach Trójmiasta uczyni z nich hub numer jeden na Bałtyku - powiedział premier Mateusz Morawiecki podczas uroczystości podpisania trzech umów, o wartości w sumie 3,2 mld zł brutto, dotyczących modernizacji, które poprawią kolejowy dostęp do portów w Gdańsku i Gdyni.
Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna od kilku lat skutecznie łączy naukę z biznesem, także z branżą morską. W ubiegłym miesiącu podpisane zostało porozumienie ze Szkołami Okrętowymi i Ogólnokształcącymi Conradinum, którego celem będzie m.in. dopasowanie profilów kształcenia do potrzeb inwestorów związanych z gospodarką morską. O barierach, jakie trzeba przełamywać w szkolnictwie zawodowym i zmianach na Wyspie Ostrów, gdzie powstaje m.in. Stoczniowe Centrum Kształcenia Zawodowego, rozmawiamy z Przemysławem Sztanderą, prezesem Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Urząd Morski w Gdyni ma nowy statek. To katamaran Konstelacja przeznaczony m.in. do wykonywania pomiarów hydrograficznych. Nowoczesna jednostka przypłynęła do Gdyni w minioną sobotę. Można ją zobaczyć przy Nabrzeżu Prezydenta w pobliżu Skweru Kościuszki.
Rozpoczynają się roboty budowlane w ramach projektu „Modernizacja toru wodnego do Portu Północnego w Gdańsku”. Dwie umowy na ich wykonanie podpisano we wtorek w Urzędzie Morskim w Gdyni. Inwestycja umożliwi dwukierunkową żeglugę statków i zapewni bezpieczeństwo jednostkom wchodzącym i wychodzącym z Portu Gdańsk.
Cyberbezpieczeństwo wyzwaniem 2019 r. dla branży morskiej. O tym, jak bezpiecznie prowadzić biznes i skutecznie minimalizować ryzyko ataków hakerskich za pomocą m.in. nowoczesnych technologii rozmawiali uczestnicy II Forum Bezpieczeństwa Przemysłu Morskiego, które odbyło się w Gdyni. W wydarzeniu wzięło udział ok. 140 osób ze świata biznesu, nauki i administracji.
Jest nowoczesna, szybka i już za kilka dni na stałe rozpocznie pracę w Porcie Gdynia. Mowa o Kontrolerze-22 – nowej jednostce Urzędu Morskiego w Gdyni, która 5 grudnia przypłynęła do Polski ze stoczni w Finlandii. Z naszą kamerą zwiedziliśmy pokład statku. Robi wrażenie.
Urząd Morski w Gdyni otworzył projekt „Modernizacja wejścia do portu wewnętrznego (w Gdańsku). Etap IIIA”. W jego ramach wykonane zostaną prace, które ułatwią żeglugę po Martwej Wiśle. Ich zakończenie planowane jest w 2020 r. Szczegóły realizacji inwestycji zostały zaprezentowane w środę w Gdańsku.
Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna (PSSE), Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP) i Stocznia Gdańsk rozpoczynają projekt rewitalizacji terenów Wyspy Ostrów. Do końca roku PSSE zakończy pierwszy etap prac modernizacyjnych, a ARP wzmocni finansowo Stocznię Gdańsk. Dla nowego zarządu stoczni w najbliższym czasie priorytetem jest finalizacja prac nad strategią rozwoju oraz zdobycie nowych kontraktów. Współpraca umożliwi wznowienie działalności stoczniowej i pozyskanie nowych inwestorów. Projekt rewitalizacji wspiera również zakładowa NSZZ Solidarność. W dniu rocznicy podpisania porozumień sierpniowych, zaprezentowane zostały plany rozwoju przemysłu stoczniowego na Wyspie Ostrów „Stocznia Gdańsk 4.0 Nowy Początek”.
Myślę, że nie poznamy tego portu, zobaczymy przede wszystkim pięknie wyremontowane nabrzeża wzdłuż całego kanału, sam kanał też będzie pogłębiony, a ruch w porcie większy – powiedział o Porcie Gdańsk w 2020 r. Marcin Ososwski, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk ds. infrastruktury. W poniedziałek towarzyszył dziennikarzom podczas specjalnego rejsu po Porcie Wewnętrznym. Wkrótce to miejsce bardzo się zmieni.
List intencyjny w sprawie przekazania Stoczni Szczecińskiej i Stoczni Remontowej „Gryfia” pod nadzór MGMiŻŚ podpisano w piątek podczas otwarcia 6. Międzynarodowego Kongresu Morskiego.
Prawie 117 mln zł unijnego dofinansowania otrzyma Zarząd Morskiego Portu Gdynia na budowę terminalu promowego do obsługi dużych promów. Z kolei do Urzędu Morskiego w Gdyni trafią ponad 132 mln zł na kolejny etap modernizacji wejścia do portu wewnętrznego w Gdańsku. Umowę w tej sprawie podpisano w poniedziałek w Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim.
Stocznie z Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Nauta i Stocznia Wojenna w Gdyni budują okręt wywiadowczy dla Królewskiej Szwedzkiej Marynarki Wojennej. Jednostka będzie miała 74 m długości. Wartość kontraktu ze stocznią jest objęta tajemnicą handlową.
Korytarz Bałtyk-Adriatyk nie skończy się na Gdyni – powiedział prof. Kurt Bodewig, koordynator UE ds. Korytarza Bałtyk-Adriatyk, podczas wizyty studyjnej w Gdyni, którą w poniedziałek rozpoczął razem z Brianem Simpsonem, koordynatorem UE ds. autostrad morskich. Przedstawiciele Komisji Europejskiej przyglądali się rozwojowi żeglugi bliskiego zasięgu (Gdynia-Karlskrona) oraz systemu transportowego Gdyni i obszaru metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Podpisano także polsko-szwedzkie porozumienie na rzecz starań o przedłużenie korytarza transportowego z Portu Gdynia aż do szwedzkiego węzła transportowego Alvesta w ramach projektu TENTacle.
Pogłębienie toru wodnego z przebudową nabrzeży w Porcie Wewnętrznym oraz modernizacja sieci drogowo-kolejowej w Porcie Zewnętrznym to obecnie dwie największe inwestycje w Porcie Gdańsk o wartości około 600 mln zł, realizowane przy 85-proc. dofinansowaniu z UE. W czwartek przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk podpisali umowę z Inżynierami Kontraktów. Mają oni nadzorować wszelkie prace związane z realizacją dwóch projektów CEF (Connecting Europe Facility – Łącząc Europę). Łukasz Greinke, prezes ZMPG, powiedział, że dzięki tym inwestycjom mamy szansę stać się największym portem na Bałtyku.
Kolejny projekt Energomonażu-Północ Gdynia zakończony sukcesem. Tym razem spółka wykonała podstawy nóg specjalistycznej jednostki do stawiania morskich farm wiatrowych. Nietypowe konstrukcje o łącznej masie ponad 1 400 t trafią do Rotterdamu. W poniedziałek i wtorek w Gdyni odbył się ich załadunek.
Do 2020 r. Port Gdynia wyda na inwestycje ponad miliard złotych, z czego około 345 mln jeszcze w tym roku – poinformował dziennikarzy w poniedziałek podczas konferencji wynikowej Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Podkreślił, że celem planowanych przedsięwzięć jest wzmocnienie pozycji portu. A ten wkrótce zmieni się nie do poznania.
Pełne doki i nabrzeża w Stoczni Remontowej Nauta w Gdyni. We wtorek remont przechodziło jednocześnie aż 10 statków. Przy ulicy Czechosłowackiej prace prowadzone są m.in. na Darze Młodzieży oraz dwóch masowcach PŻM – na Karpatach i Sudetach.
Zwiększenie przepustowości szlaków kolejowych oraz częstotliwości przewozu towarów do portów w Gdańsku i w Gdyni zapowiedział w środę w Gdańsku podczas konferencji prasowej Damian Makowski, dyrektor projektu PKP PLK SA. Realizację inwestycji o wartości ok. 1, 4 mld zł umożliwić mają środki pozyskane z unijnego programu „Łącząc Europę” (CEF), które w 84 % pokryją ich koszty. Zakończenie prac zaplanowano w 2020 r.
Rozpoczęła się rozbudowa nabrzeży i toru wodnego w Porcie Gdańsk. W czwartek przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk oraz wykonawcy podpisali umowę na przebudowę i rozbudowę Nabrzeży Obrońców Poczty Polskiej i Mew. Inwestycja o wartości ponad 40 milionów złotych ma być zrealizowana do końca 2020 r.
Utrzymujemy pozycję portu uniwersalnego – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Dariusz Słaboszewski, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. W najbliższych latach oba porty czeka wiele inwestycji. To m.in. budowa nowych nabrzeży, terminal kontenerowy, lepsze połączenia z drogami śródlądowymi czy obecnie realizowane pogłębienie toru wodnego.
8 nowych promów powinno pojawić się na liniach łączących Polskę ze Skandynawią w ciągu najbliższych 10 lat - oceniają eksperci. Najmłodsza polska jednostka ma 20 lat, a niektóre zbliżają się do takiego wieku, że nie nie będzie się opłacać ich modernizacja. Na dodatek zagraniczna konkurencja coraz uważniej przygląda się naszemu rynkowi.
Rekordowy rok dla Portu Gdynia. W 2016 r. przychody Zarządu Morskiego Portu Gdynia z działalności wyniosły prawie 205 mln zł, o ponad 12 proc. więcej niż w 2015 roku. Zysk netto wyniósł ponad 60 mln zł, o ponad 31 proc. więcej niż rok wcześniej. Oficjalne dane zostały zaprezentowane w ZMPG podczas konferencji wynikowej.
Poprawa infrastruktury, kolejne inwestycje oraz usprawnienie regulacji prawnych. To główne zadania, jakie stoją przed polskimi portami na najbliższe lata. O wyzwaniach, zagrożeniach i szansach dla nich rozmawiali w Gdyni przedstawiciele rządu oraz eksperci podczas seminarium „Porty morskie w polityce gospodarczej Polski”. Jak zapowiedzieli, główne zmiany czekają teraz gdyński port.
Okręty dla Marynarki Wojennej, wzmocnienie jej dowództwa i Strategia Bezpieczeństwa Morskiego Polski. To tylko niektóre tematy poruszane podczas II Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa, które odbyło się 19 stycznia w Warszawie. Rząd ma na modernizację sił morskich ma konkretne plany.
Gość specjalny Tygodnia Niemieckiego w Gdańsku. To fregata „Karlsruhe”. Niemiecka jednostka zacumowała w gdańskim porcie w basenie Władysława IV. W weekend zostanie udostępniona zwiedzającym.
- Kupiliśmy zakład produkcji i konstrukcji stalowych i chcemy stać się zupełnie niezleżni - rozmawiamy z Mateuszem Olejniczakiem, General Director Buttimer Polska.
Po trwających prawie miesiąc testach i ostatnich przygotowaniach, w piątek oficjalnie powitano nowe suwnice nabrzeżowe Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego. W uroczystości udział wzięli między innymi Dorota Pyć, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju oraz Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni.
31 lipca 2014r. w siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. w Gdyni odbyła się otwierająca konferencja informacyjna dotycząca projektu pn. „Przebudowa intermodalnego terminalu kolejowego w Porcie Gdynia”, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Tego samego dnia podpisana została z firmą Energopol – Szczecin S.A. umowa na prace budowlane, opiewająca na kwotę 73.548.290,00 zł brutto. Prace będą realizowane w latach 2014-2015.
Kolejna, trzynasta już edycja międzynarodowych targów zbrojeniowych Balt Miltary Expo (24-26 czerwca 2014) koncentrowała się na marynarce wojennej i przemyśle stoczniowym. Ogłoszone plany modernizacji polskich sił zbrojnych spowodowały pojawienie się w Gdańsku przedstawicieli znaczących europejskich firm, które zamierzają przystąpić do przetargów planowanych przez polski rząd.
W siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia odbyła się konferencja podsumowująca miniony rok. Bilans jest co najmniej obiecujący – rekordowa ilość przeładunków i najwięcej podpisanych umów o dofinansowanie projektów inwestycyjnych ze środków Unii Europejskiej.