W Gdańskim Parku Naukowo-Technologicznym odbył się Dzień Przemysłu, w trakcie którego pochodząca z Korei Południowej stocznia Hanwha Ocean wraz z partnerami omówiła możliwości współpracy z polską branżą morską w ramach transferu technologii. Zaprezentowała również swoją ofertę dla polskiej Marynarki Wojennej w ramach programu „Orka”.
O najważniejszych z punktu widzenia gospodarki morskiej inwestycjach infrastrukturalnych w portach Gdańsk, Gdynia i Elbląg, ale także mniejszych portach i utrzymaniu pasa technicznego wzdłuż wybrzeża, oraz o problemach kadrowych rozmawiamy z nową dyrektorką Urzędu Morskiego w Gdyni Anną Stelmaszyk-Świerczyńską.
Przyjmują kontenery lub je wydają, są operatorkami suwnic albo ciągników. Kobiety już od dawna spotykamy na terminalach kontenerowych. Nie dziwi również fakt, że pracują ramię w ramię z mężczyznami. Przy okazji przypadającego 18 maja Międzynarodowego Dnia Kobiet w Branży Morskiej, podglądamy ich pracę w Gdynia Container Terminal (GCT) w Gdyni, który jest częścią grupy Hutchison Ports.
Wczoraj w hotelu Courtyard Marriot Waterfront Gdynia odbył się I Kongres Bezpieczeństwa Morskiego zorganizowany z okazji 100-lecia Zaślubin Polski z Morzem. Wydarzenie zgromadziło ekspertów z instytucji państwowych, przedstawicieli Marynarki Wojennej RP i naukowców. Kongres był okazją do omówienia tematów kluczowych z punktu widzenia zapewnienia bezpieczeństwa morskiego kraju biorąc pod uwagę uwarunkowania technologiczne, polityczno-militarne, gospodarcze i społeczne. Współorganizatorami wydarzenia było Biuro Bezpieczeństwa Narodowego i Akademia Marynarki Wojennej w Gdyni.
23 stycznia w hotelu Sound Garden w Warszawie odbyło się V Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa, zorganizowane przez Zarząd Targów Warszawskich i Akademię Marynarki Wojennej. Tematyką tegorocznej edycji FBM były głównie nowe okręty dla Marynarki Wojennej w ramach nowego Planu Modernizacji Technicznej i ochrona cywilnej infrastruktury morskiej traktowanej jako fundament bezpieczeństwa państwa. Portal GospodarkaMorska.pl tradycyjnie objął wydarzenie patronatem medialnym.
Terroryści na promie Nova Star należącym do Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Jednostkę z rąk porywaczy odbiły w czwartek siły specjalne JW Formoza oraz BOA. Nikomu nic się nie stało, a cała akcja odbyła się w ramach ćwiczeń antyterrorystycznych „KORSZARZ-19”, które w ramach obchodów Święta Morza 2019 zorganizował Urząd Morski w Gdyni.
W Gdyni zakończył się drugi, ostatni dzień II edycji Forum Wizja Rozwoju. Największe wydarzenie gospodarcze w Polsce północnej miało miejsce w dniach 24-25 czerwca w Akademii Marynarki Wojennej. We wtorek odbyły się kolejne panele z ekspertami z różnych dziedzin w ramach 16 bloków tematycznych.
Norwegian Pearl w Porcie Gdynia. Luksusowy wycieczkowiec z charakterystycznie pomalowanym kadłubem zacumował we wtorek przy Nabrzeżu Francuskim. To jego pierwsza wizyta w Gdyni.
Na co dzień ratują ludzkie życie, gotowi nawet poświęcić własne. To ratownicy Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa (Służba SAR). W sobotę w Gdyni obchodzili swoje święto.
Priorytetem dla nas jest przede wszystkim zwiększanie zdolności bojowych, rozwój Marynarki Wojennej, wprowadzanie nowych okrętów – powiedział w rozmowie z dziennikarzami kmdr Jacek Hamera z Inspektoratu Marynarki Wojennej DGRSZ. Był on obecny na Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa, które w czwartek zakończyło się w Warszawie. Podkreślił, że dzięki zwiększaniu zdolności możemy osiągnąć wzrost bezpieczeństwa morskiego Sił Zbrojnych naszego kraju oraz wpływać na rozwój nowoczesnych systemów uzbrojenia.
Dzień Otwarty Wiślanych Lodołamaczy. Przy nabrzeżu wyspy Ołowianka we wtorek mieszkańcy Gdańska i turyści mogli zwiedzić dwie jednostki należące do Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku: Orkę i Tygrysa. Obecnie lodołamacze przygotowują się do zimowej ochrony przeciwpowodziowej.
Terroryści opanowali katamaran Agat należący do Żeglugi Gdańskiej. Na pokład wkroczyły siły specjalne JW Formoza oraz BOA, które odbiły jednostkę z rąk porywaczy. Nikomu nic się nie stało, a pasażerowie bezpiecznie wrócili do gdyńskiego portu. Na szczęście, były to tylko ćwiczenia.
Z danych statystycznych, które zbiera spółka Pętla Żuławska wynika, że w ciągu 5 ostatnich lat Pętlę Żuławską odwiedziło 500 tys. żeglarzy i wodniaków, z czego w ubiegłym roku 200 tys. – poinformował w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Rafał Wasil z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Podkreślił, że ta sieć szlaków wodnych cieszy się coraz większym zainteresowaniem.
Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa z nowym systemem łączności. TETRA, czyli bezpieczny standard łączności dla przemysłu i służb państwowych, wykorzystywany szczególnie w sytuacjach krytycznych, umożliwi skuteczniejsze przeprowadzanie akcji poszukiwawczych i ratowniczych na morzu. W Polsce operatorem systemu jest Energa, która we wtorek w Gdyni oficjalnie udostępniła go ratownikom morskim.
60-150 mld zł może kosztować zagospodarowanie śródlądowych dróg wodnych w Polsce – powiedział wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński w Gdańsku podczas posiedzenia Konwentu Politechniki Gdańskiej, w czasie debaty poświęconej programowi zagospodarowania Dolnej Wisły, która odbyła się w środę. Wskazał, że podobnie jak teraz Centralny Port Komunikacyjny, również i śródlądowe drogi wodne mogą być dla Polski jednym ze strategicznych przedsięwzięć. Aby je rozpocząć, potrzebny jest jednak odpowiedni program.
To jest ciekawy okres dla rozwijania pomysłów, szczególnie z zakresu nowych technologii – powiedziała w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Małgorzata Zalewska z Gdańskiej Agencji Rozwoju Gospodarczego podczas konferencji Venture Day, która odbyła się w czwartek w Gdańsku. Podkreśliła, że w Porcie Gdańsk firmy mają wiele możliwości działania, uczestnicząc m.in. w seminariach, misjach gospodarczych czy targach w kraju i zagranicą. Specjalnie dla nich powstaje także odpowiednia infrastruktura.
174 mln złotych zostaną przeznaczone na ochronę Żuław przed powodzią. Jak zapowiedział Mariusz Gajda, wiceminister środowiska, obecny w czwartek w Gdańsku na konferencji „Przykłady dobrej koordynacji działań przeciwpowodziowych w dorzeczu”, zabezpieczenie przed powodzią mają ułatwić przepisy nowego Prawa Wodnego, które zakłada m.in., że rzeki, jak i infrastruktura przeciwpowodziowa, zarządzane będą przez jeden podmiot – Państwowe Gospodarstwo Wodne. Jednym z zadań realizowanych w ramach zabezpieczenia Żuław, jest budowa czterech nowych lodołamaczy dla Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku.
Budowa Marynarki Wojennej opartej na fregatach średniej wielkości. To jedno z założeń Strategicznej Koncepcji Bezpieczeństwa Morskiego Rzeczypospolitej Polskiej zaprezentowanej w Gdyni podczas konferencji zorganizowanej przez Akademię Marynarki Wojennej i Biuro Bezpieczeństwa Narodowego poświęconej bezpieczeństwu morskiemu państwa. Autorzy dokumentu zwracali uwagę, że prezentowane w nim zadania to tylko propozycja.
Doświadczenie, innowacyjne rozwiązania i pasja. To Nyborg- Mawent. Firma od 60 lat produkuje i projektuje wentylatory przemysłowe na rynek lądowy, morski i offshore.
Gość specjalny Tygodnia Niemieckiego w Gdańsku. To fregata „Karlsruhe”. Niemiecka jednostka zacumowała w gdańskim porcie w basenie Władysława IV. W weekend zostanie udostępniona zwiedzającym.
Targi SMM to jedna z największych i najważniejszych imprez światowego przemysłu okrętowego. Co dwa lata do Hamburga przyjeżdżają światowi liderzy budowy i remontu statków, produkcji najnowocześniejszego wyposażenia okrętowego, technologii i inżynierii morskiej oraz decydenci szeroko rozumianej gospodarki morskiej. Coraz więcej jest na nich także wystawców z Polski.
Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami przygotowało w ciągu 3 miesięcy projekt ustawy, której celem jest rewitalizacja przemysłu stoczniowego w Polsce.
Thales kontynuuje strategię rozwoju w Polsce i zwiększa zaangażowanie w projekty morskie. Światowy lider technologiczny od lat realizuje projekty z sektora morskiego wspólnie z polskim przemysłem oraz partnerami naukowymi. Nowo otwarte biuro Thales w Gdyni pozwoli na wzmocnienie współpracy z Polską, m.in. w zakresie rozwoju i transferu technologii oraz usług serwisowych. Umożliwi także sprawne zarządzanie najważniejszymi projektami Thales, nie tylko w Polsce, ale także w tym regionie Europy.
Bulk Cargo-Port Szczecin Sp. z o.o. to od wielu lat największa i najbardziej uniwersalna spółka przeładunkowo-składowa w porcie szczecińskim, której roczne obroty sięgają 7 mln ton. Z firmy specjalizującej się dawniej w towarach masowych stała się wszechstronną spółką, obsługującą wszystkie grupy ładunków przechodzących przez porty ujścia Odry. Bulk Cargo-Port Szczecin to także jeden z największych przeładowców suchych ładunków masowych na południowym Bałtyku.
Koncern Kongsberg obchodził dwusetną rocznicę powstania. Jest to najstarsza firma w Norwegii, od 2005 roku związana także z Polską. W Szczecinie siedzibę posiada spółka Kongsberg Maritime Poland, specjalizująca się w elektronice morskiej, zaś w Warszawie związana z systemami obrony Kongsberg Defence.
Aktywiści z Greenpeace Polska przeprowadzili we wtorek spektakularną akcję na morzu. 3 Mm na północ od Kołobrzegu, z pokładu swojego 30-metrowego jachtu Beluga ekolodzy wrzucili do wody potężne głazy. Każdy ważył od 500 kg do 1 tony. Zalegające teraz na dnie morskim kamienie mają uniemożliwić trałowanie sieci w strefie przybrzeżnej.
Warszawa (11 kwietnia 2013r.) - Negocjacje w sprawie reformy Wspólnej Polityki Rybołówstwa Unii Europejskiej (WPRyb) wchodzą w ostatnią, decydującą fazę. W związku z tym ponad 200 organizacji wzywa ministrów odpowiedzialnych za rybołówstwo w Unii Europejskiej, aby opowiedzieli się za zlikwidowaniem problemu przełowienia i szybkim odbudowaniem zasobów ryb.