Decyzja o zaangażowaniu się w polski sektor energetyki morskiej zapadła w CRIST Offshore już 2 lata temu. Firma utrzymuje spójność swojej strategii skupionej na budowie kompletnych stacji transformatorowych. Podczas zorganizowanej przez PTMEW konferencji Offshore Wind Logistics & Supplies, Andrzej Czech, członek zarządu spółki, podzielił się z nami wglądem w zamiary dotyczące zaspokojenia rosnącego popytu na infrastrukturę wspierającą rozwój branży MEW.
Wolny Obszar Celny to przestrzeń 31 hektarów otwarta w 1996 roku na wniosek Portu Gdańsk decyzją ministra finansów. Jak powstawał, zmieniał się i jakie dziś pełni funkcje? O tym opowiada nam Andrzej Nowak, wieloletni dyrektor WOC-u oraz Adam Kłos, obecny dyrektor handlowy w Porcie Gdańsk.
Podczas Baltic Offshore Meeting w Stoczni Cesarskiej w Gdańsku, czołowi przedsiębiorcy regionu zastanawiali się nad tym, jak pogodzić wspólne interesy, jaka rola będzie tzw. local contentu czy jak do rozwoju morskiej energetyki wiatrowej mają się przepisy prawa. Nie zabrakło zaciętych dyskusji i wymiany doświadczeń. - Jesteśmy w pełni gotowi do rozpoczęcia budowy portu instalacyjnego. Potrzebna jest jednak decyzja, bo już dziś wiemy, że budowa morskich farm na Bałtyku będzie opóźniona - mówił Maciej Krzesiński, dyrektor Portu Gdynia, który jest wskazywany na idealną lokalizację portu instalacyjnego.
W ostatnich dniach lutego w Terminalu Cukrowym w Porcie Gdańsk zakończono pierwszy załadunek statku wykorzystujący w pełni możliwości nowego terminalu. To najnowocześniejszy obiekt w tej części Bałtyku. Inwestycja w budowę Terminalu Cukrowego była strategiczną decyzją Krajowej Spółki Cukrowej S.A. Zaangażowanie kapitałowe KSC poprzedzono szczegółową analizą możliwości, które daje Port Gdańsk.
Port Gdańsk inwestuje w infrastrukturę i intensywnie się rozwija. To kolejny krok największego polskiego portu, w kierunku podwyższenia standardów obsługi, zwiększenia konkurencyjności oraz dalszego umacniania swojej pozycji na Bałtyku. Mimo, że dziś portowy biznes ma międzynarodowy zasięg, to nadal serce portu bije w Gdańsku, w Nowym Porcie, co wynika bezpośrednio z jego położenia. Stąd decyzja Portu Gdańsk, by wspierać lokalne inicjatywy w szczególności te związane ze sportem i najmłodszymi.
Gdynia będzie portem instalacyjnym polskich farm wiatrowych na Bałtyku. To wielki projekt morskiej energetyki wiatrowej, który jest j zaliczany do epokowych projektów infrastrukturalnych.
Czy Bałtykowi grozi katastrofa ekologiczna? Od lat naukowcy i politycy zadają to pytanie i wspólnie szukają na nie odpowiedzi. Dlaczego jest to tak ważne? Na dnie Morza Bałtyckiego od dziesiątek lat zalegają ogromne pokłady broni chemicznej, powojennej amunicji, trujących środków bojowych i wraków okrętów pełnych ciężkiego paliwa. Pozbycie się ich jest nielada wyzwaniem. Czy stanowią realne zagrożenie dla ekosystemu morskiego? Na to pytanie oraz na wiele innych odpowiadał prof. Jacek Bełdowski, wiceprzewodniczący Rady Naukowej Instytutu Oceanologii Polskiej Akademii Nauk i koordynator międzynarodowego projektu DAIMON.
W siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. odbyło się podpisanie porozumienia pomiędzy Portem Gdynia a 43 Bazą Lotnictwa Morskiego.
Umowę w sprawie budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną podpisano w piątek w Elblągu. Nową drogę wodną, łączącą Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym, wybuduje za 992 mln zł polsko-belgijskie konsorcjum NDI i Besix.
Ok. 1 400 ha akwenu i 410 ha zalądowionej powierzchni. Zarząd Morskiego Portu Gdańsk przedstawił w poniedziałek koncepcję Portu Centralnego. Prace nad realizacją projektu rozpoczną się jeszcze w tym roku, a pierwsze nowe terminale mogą pojawić się już w 2029 roku.
Priorytetem dla nas jest przede wszystkim zwiększanie zdolności bojowych, rozwój Marynarki Wojennej, wprowadzanie nowych okrętów – powiedział w rozmowie z dziennikarzami kmdr Jacek Hamera z Inspektoratu Marynarki Wojennej DGRSZ. Był on obecny na Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa, które w czwartek zakończyło się w Warszawie. Podkreślił, że dzięki zwiększaniu zdolności możemy osiągnąć wzrost bezpieczeństwa morskiego Sił Zbrojnych naszego kraju oraz wpływać na rozwój nowoczesnych systemów uzbrojenia.
Co z Morską Stocznią Remontową Gryfia? Jak przebiegają prace przy budowie promu dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, kiedy rusza przekop Mierzei Wiślanej i co będzie największym sukcesem MGMiŻŚ? M.in. na te pytania w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl odpowiedział Marek Gróbarczyk, szef resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. W środę w Warszawie podsumował on 3-letnią działalność tego ministerstwa.
Przykład tej jednostki pokazuje, że stocznia jest w stanie samodzielnie zbudować jednostkę bojową – powiedział we wtorek Konrad Konefał, prezes PGZ Stoczni Wojennej. Podkreślił, że w procesie tym niezbędna będzie pomoc zewnętrznych producentów, bo „żadna stocznia nie produkuje silników do okrętów ani żadna stocznia nie produkuje uzbrojenia”. Obecnie patrolowiec Ślązak, bo o nim mowa, przechodzi próby morskie. Budowana od 2001 r. jednostka została zaprezentowana w PGZ Stoczni Wojennej w Gdyni.
Specjalistyczne plomby do kontenerów, inteligentne kaski, a nawet system umożliwiający zabezpieczenie krytycznej infrastruktury przed atakiem dronów. To tylko niektóre rozwiązania, jakie statrtupy opracowały w ramach drugiej edycji Space3ac Intermodal Transportation, akceleratora startupów organizowanego w ramach programu Scale Up przez Pomorską Specjalną Strefę Ekonomiczną. Ich prezentacja odbyła się w czwartek podczas Demo Day w Gdańsku.
Powinniśmy dmuchać, chuchać, po to, żeby takie rozwiązania, które są wprowadzane dla rozwoju portów w Gdańsku i w Gdyni, były jak najlepsze i żeby nie było problemu z wdrażaniem tych elementów – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Ryszard Świlski, członek zarządu województwa pomorskiego, podczas pierwszego dnia konferencji Transport Week, która we wtorek rozpoczęła się w Gdańsku. Zainaugurowała ją debata pt. „Infrastruktura i branża TSL – Pomorze 2030”.
W dniu 1 czerwca 2017 r. weszła w życie przygotowana przez Ministerstwo Rozwoju, we współpracy z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji, nowelizacja Kodeksu postępowania administracyjnego. Istota zmian w założeniach do projektu ustawy miała sprowadzać się przede wszystkim do usprawnienia procedury administracyjnej i sądowoadministracyjnej poprzez przyspieszenie postępowań administracyjnych i sądowych przed sądami administracyjnymi. Kluczowe dla obywateli jest przede wszystkim wprowadzenie przepisów o rozstrzyganiu na korzyść strony.
Polska musi być silna na Bałtyku – powiedział minister obrony narodowej Antoni Macierewicz podczas uroczystości wprowadzenia do służby niszczyciela min ORP Kormoran II, która odbyła się we wtorek. Zorganizowano ją w 99. rocznicę odtworzenia polskiej Marynarki Wojennej. Zdaniem szefa MON, MW była „przez wiele lat, z różnych powodów, zaniedbana”.
Przewiduje się, że w 2024 r. pierwsza polska morska farma wiatrowa ma zostać oddana do eksploatacji – poinformował dr Arkadiusz Sekściński, wiceprezes PGE, podczas Konferencji Offshore 2017 poświeconej energetyce wiatrowej, która w czwartek zakończyła się w Warszawie. Jak zaznaczył, PGE prowadzi szeroko zakrojone badania dotyczące wdrożenia energii wiatrowej. W 2021 r. powinna ukazać się decyzja środowiskowa jako podstawa wydania pozwolenia na budowę, a wkrótce ruszają badania geologiczne dna Bałtyku. Zmienia się także niekorzystny pogląd na ten sprzyjający farmom.
Budowa morskich farm wiatrowych w Polsce to nie tylko czysta energia, ale także korzyści dla gospodarki – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Mariusz Witoński, prezes Polskiego Towarzystwa Morskiej Energetyki Wiatrowej. Jak podkreślił, w roku 2022 będzie można uruchomić pierwsze w naszym kraju elektrownie wiatrowe. O tym, jak to zrobić oraz o zagadnieniach związanych z organizacją polskiego łańcucha dostaw dla projektów morskich farm wiatrowych w Polsce oraz zagranicą rozmawiają eksperci podczas konferencji „Offshore Wind Logistics & Supplies 2017”, która od środy trwa w Gdyni.
Okręty dla Marynarki Wojennej, wzmocnienie jej dowództwa i Strategia Bezpieczeństwa Morskiego Polski. To tylko niektóre tematy poruszane podczas II Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa, które odbyło się 19 stycznia w Warszawie. Rząd ma na modernizację sił morskich ma konkretne plany.
Nowy serwis żeglugowy w gdańskim porcie. Raz w tygodniu statki typu ro-ro będą tam zawijały po samochody marki Hyundai. Serwis na trasie Gdańsk-Tilbury obsłużą statki japońskiej globalnej firmy żeglugowo-logistycznej Kawasaki Kisen Kaisha, znanej na rynku jako K-Line. 5 stycznia to połączenie zainaugurowało pierwsze zawinięcie i załadunek statku EMS Highway.
Zourite, czyli z francuskiego ośmiornica, to nazwa jednostki o numerze budowy 105, która zbudowana została przez CRIST S.A. na zlecenie Bouygues Travaux Publics S.A. Jest to kolejny projekt CRIST S.A. realizowany „pod klucz”, a więc w pełni wyposażony w systemy umożliwiające jednostce wykonywanie pracy
Specjalistyczna barka typu HLJB (Heavy Lift Jack-up Barge) to duża jednostka, ma 107 metrów długości i 40 szerokości. Bardzo ważne są dwie suwnice ulokowane na jej pokładzie, które mają po 2500 ton udźwigu każda, co daje w sumie 5 tysięcy ton. Zamawiającym jednostkę jest konsorcjum francuskich firm specjalizujących się w inżynierii lądowej oraz budownictwie, a na lidera grupy powołano Bouygues Travaux Publics.
- Kupiliśmy zakład produkcji i konstrukcji stalowych i chcemy stać się zupełnie niezleżni - rozmawiamy z Mateuszem Olejniczakiem, General Director Buttimer Polska.
Od daty doręczenia negatywnej dla podatnika decyzji, podatnik ma 14 dni na odwołanie się od tej decyzji do właściwego Dyrektora Izby Skarbowej, co powinien co do zasady uczynić.
W środę, 19 listopada 2014 roku w siedzibie HG Solutions w Gdyni odbyło się uroczyste otwarcie nowej hali produkcyjnej z zapleczem administracyjno-socjalnym.
Spółka NAVHYD skupia osoby pracujące w branży hydrauliki siłowej od co najmniej 10 lat. Początkowo zarówno żurawie pokładowe jak i te dla zastosowań lądowych były dystrybuowane pod jednym logo, lecz ze względu na dynamiczny rozwój przemysłu stoczniowego oraz ilość zapytań, a także ich różnorodność została podjęta decyzja o wydzieleniu marki, która zajmie się tylko zaopatrywaniem stoczni i armatorów w urządzenia pokładowe. Tak też powstała marka NAVAL HYDRAULICS.
Calmax to amerykańska manufaktura znana na świecie ze swoich wysokiej klasy wyrobów precyzyjnych.
Zwodowano gazowiec Syn Antares w Stoczni Gdańskiej. Pomarańczową sylwetkę statku stojącego na pochylni SG zna chyba każdy mieszkaniec miasta, bo chcąc nie chcąc stała się elementem gdańskiego krajobrazu.