Bałtycka Baza Masowa to spółka powołana w 1997 przez Port Gdynia Holding S.A. oraz Zakłady Azotowe 'PUŁAWY' S.A. w celu obsługi eksportu polskich produktów chemicznych, a w szczególności nawozów sztucznych. W latach 1997-1999 w ramach działalności spółki wybudowane zostały dwa terminale przeładunkowo-składowe, jeden do obsługi ładunków masowych płynnych, drugi do obsługi ładunków masowych sypkich luzem.
W 1999 roku uzyskano pozwolenie na użytkowanie oraz rozpoczęto eksploatację nowo wybudowanych terminali. W chwili obecnej Bałtycka Baza Masowa świadczy szeroki wachlarz usług przeładunkowo-składowych takich jak:
* obsługa eksportu masowych ładunków sypkich luzem
* obsługa importu masowych ładunków sypkich luzem
* składowanie masowych ładunków sypkich, w tym prowadzenie magazynu celnego
* konfekcjonowanie masowych ładunków sypkich
* obsługa eksportu masowych ładunków płynnych
* obsługa importu masowych ładunków płynnych
* składowanie masowych ładunków płynnych neutralnych oraz III klasy niebezpieczeństwa pożarowego.
Terminal przeładunkowo-składowy ładunków płynnych o pojemności 21.000 m3 przeznaczony jest obecnie do obsługi eksportu roztworu saletrzano-mocznikowego oraz importu oleju napędowego i oleju opałowego. Dwa stanowiska statkowe oraz niezależne magistrale przeładunkowe pozwalają na jednoczesną obsługę dwóch statków z różnym ładunkiem. Trzy zbiorniki składowe umożliwiają jednoczesne składowanie trzech różnych typów ładunku. Pojemna bocznica kolejowa oraz specjalistyczne stanowisko załadunku cystern samochodowych pozwalają na jednoczesną obsługę 12 cystern kolejowych oraz 4 cystern samochodowych. System wysokowydajnych pomp, system rurociągów wraz ze specjalistycznymi ramionami przeładunkowymi zapewnia szybką i sprawną realizację powierzonych usług.
Terminal przeładunkowo-składowy ładunków sypkich o pojemności 65.000 ton przeznaczony jest obecnie do obsługi eksportu polskiego siarczanu amonu oraz eksportu, importu i tranzytu morskiego innych nawozów sypkich takich jak sól potasu, saletrzak, mocznik i inne.Specjalistyczne stanowisko rozładunku wagonów umożliwia obsługę zarówno wagonów samowyładowczych z dolnym oraz bocznym wysypem jak i wagonów typu węglarka. System wysokowydajnych przenośników taśmowych wraz z załadowarką statkową pozwala na sprawny rozładunek wagonów, transport towaru do magazynu oraz załadunek statków, wagonów lub samochodów.