Czwarte Forum Bezpieczeństwa Przemysłu Morskiego odbyło się 10 marca w sali konferencyjnej Muzeum II Wojny Światowej. Przedstawiciele biznesu, firm związanych z branżą offshore rozmawiali o tym, jak przemysł morski powinien działać, by był bezpieczny. Motywem przewodnim wydarzenia było znaczenie alternatywnych źródeł energii i jej magazynowanie, bezpieczeństwo morskich farm wiatrowych, ryzyka występujące w przemyśle morskim, oraz nowe technologie.
Częścią przemysłu 4.0 jest robotyzacja, która wkroczyła już do wielu branż i zaczyna obejmować kolejne. Według ekspertów, wkrótce roboty pojawią się w każdej z nich, a większość stanowisk pracy zostanie zautomatyzowanych. Dlatego już dziś konieczne jest kształcenie kadr dla przemysłu 4.0., także w zakresie programowania i obsługi robotów. Wychodząc naprzeciw wymaganiom przyszłości, Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna uruchomiła na Wyspie Ostrów Centrum Programowania Robotów Przemysłowych. Młodzież uczy się tam również obsługi drukarki 3D. To jeden z pierwszych taki ośrodków w Polsce.
Trójmiejska spółka NGL Machining z najlepszym i najbardziej kompleksowym urządzeniem do wykonywania pomiarów 3D oraz wizualizacji marki FARO. Firma zdecydowała się zaoferować precyzyjną usługę pomiarową, wypełniając lukę na rynku specjalistycznych usług metrologicznych.
Projekt rewitalizacji terenów postoczniowych, Centrum Projektowania Robotów Przemysłowych, budowa strategicznej drogi do terenów inwestycyjnych w Grudziądzu - ostatni rok był bardzo pracowity dla Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej i jej prezesa Przemysława Sztandery. Odwiedziliśmy z kamerą Wyspę Ostrów i porozmawialiśmy o tym, jakie projekty zrealizowano w ostatnim czasie i co wydarzy się w najbliższych miesiącach.
Zakończyły się 20. Międzynarodowe Targi Morskie i Konferencje BALTEXPO. W Gdańsku udział w nich wzięło ponad 250 firm i organizacji z 23 krajów. To największe w Polsce i jedno z najbardziej prestiżowych w Europie wydarzeń poświęconych gospodarce morskiej.
W Porcie Gdańsk padł kolejny rekord. W I półroczu 2019 r. przeładowano tam 27,3 mln t towarów. To o 9% więcej w porównaniu do pierwszych sześciu miesięcy 2018 r.
Najnowsze rozwiązania technologiczne, dotychczasowe doświadczenia i wyzwania na przyszłość w branży morskiej i logistycznej. To główne tematy konferencji SeaTech, która we wtorek odbyła się w Gdańsku. Eksperci rozmawiali o przemianach w czterech głównych obszarach: portach, offshore, branży stoczniowej i logistycznej. Autorskie rozwiązania zaprezentowały także startupy z Gdańskiego Inkubatora Przedsiębiorczości STARTER.
Innowacje w branży morskiej, ekologiczna żegluga czy autonomiczne statki przyszłości. To tylko niektóre tematy poruszane podczas sesji Innovation Day, która w środę odbyła się w Gdyni w ramach konferencji Transport Week 2019.
Cyberbezpieczeństwo wyzwaniem 2019 r. dla branży morskiej. O tym, jak bezpiecznie prowadzić biznes i skutecznie minimalizować ryzyko ataków hakerskich za pomocą m.in. nowoczesnych technologii rozmawiali uczestnicy II Forum Bezpieczeństwa Przemysłu Morskiego, które odbyło się w Gdyni. W wydarzeniu wzięło udział ok. 140 osób ze świata biznesu, nauki i administracji.
W gospodarce morskiej stawiamy na nowe technologie, inteligentne rozwiązania i inwestycje przyjazne środowisku – powiedział podczas ceremonii zakończenia Światowych Dni Morza w Szczecinie minister Marek Gróbarczyk.
Potencjał polskich stoczni i zakładów produkcyjnych przyciąga zagranicznych inwestorów i wcale nie trzeba ich specjalnie zachęcać – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl podczas pierwszego dnia targów BALTEXPO Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Dowodem na to memorandum o współpracy podpisane pomiędzy Portem Gdańsk a Hamad Port, otwartym na początku miesiąca największym portem na Bliskim Wschodzie. Jak podkreślił szef resortu, Polska chce rozwijać współpracę przede wszystkim w zakresie przemysłu stoczniowego, a targi takie jak BALTEXPO, które obecnie odbywają się w Gdańsku, mogą w tym tylko pomóc.
Targi SMM to jedna z największych i najważniejszych imprez światowego przemysłu okrętowego. Co dwa lata do Hamburga przyjeżdżają światowi liderzy budowy i remontu statków, produkcji najnowocześniejszego wyposażenia okrętowego, technologii i inżynierii morskiej oraz decydenci szeroko rozumianej gospodarki morskiej. Coraz więcej jest na nich także wystawców z Polski.
Thales kontynuuje strategię rozwoju w Polsce i zwiększa zaangażowanie w projekty morskie. Światowy lider technologiczny od lat realizuje projekty z sektora morskiego wspólnie z polskim przemysłem oraz partnerami naukowymi. Nowo otwarte biuro Thales w Gdyni pozwoli na wzmocnienie współpracy z Polską, m.in. w zakresie rozwoju i transferu technologii oraz usług serwisowych. Umożliwi także sprawne zarządzanie najważniejszymi projektami Thales, nie tylko w Polsce, ale także w tym regionie Europy.