Dotychczasowe osiągnięcia oraz perspektywy rozwoju na przyszły rok – o tym dyskutowali podczas branżowej konferencji członkowie Polskiego Forum Technologii Morskich – organizacji zrzeszającej przedsiębiorców reprezentujących sektor gospodarki morskiej. Okazją do kolejnego spotkania było także otwarcie nowej siedziby firmy Hydromech, której powstanie jest owocem kontaktów biznesowych nawiązanych w PFTM. Hydromech był współgospodarzem grudniowego spotkania Forum.
Gdynia będzie portem instalacyjnym polskich farm wiatrowych na Bałtyku. To wielki projekt morskiej energetyki wiatrowej, który jest j zaliczany do epokowych projektów infrastrukturalnych.
20 marca, Rząd wprowadził w Polsce stan epidemii. Jednocześnie, zajęcia w szkołach i na uczelniach zostały wstrzymane co najmniej do Świąt Wielkanocnych. Od poniedziałku, 25 kwietnia nauczyciele i uczniowie mają obowiązek realizacji programu. Jak wyglądają zajęcia przez internet? Co z certyfikatami potrzebnymi do pracy marynarzom? Dlaczego świat nie mógłby istnieć bez shippingu? O tym, jak wygląda edukacja morska w dobie koronawirusa opowiedział nam dyrektor Szkoły Morskiej w Gdyni, kpt. ż.w. Alfred Naskręt.
Wczoraj w hotelu Courtyard Marriot Waterfront Gdynia odbył się I Kongres Bezpieczeństwa Morskiego zorganizowany z okazji 100-lecia Zaślubin Polski z Morzem. Wydarzenie zgromadziło ekspertów z instytucji państwowych, przedstawicieli Marynarki Wojennej RP i naukowców. Kongres był okazją do omówienia tematów kluczowych z punktu widzenia zapewnienia bezpieczeństwa morskiego kraju biorąc pod uwagę uwarunkowania technologiczne, polityczno-militarne, gospodarcze i społeczne. Współorganizatorami wydarzenia było Biuro Bezpieczeństwa Narodowego i Akademia Marynarki Wojennej w Gdyni.
Dar Młodzieży po intensywnym Rejsie Niepodległości dookoła świata trwającym 313 dni zawinął do stoczni Nauta gdzie przez dwa tygodnie będzie przygotowywany do kolejnego sezonu.
Technika Virtual Reality (VR) znana głównie z rynku gier i symulacji lotniczych ma przysłużyć przyszłym kadrom portowym. Zarząd Morskiego Portu w Gdańsku S.A podpisał umowę z Centrum Nowych Kompetencji sp. z.o.o. Współpraca ta służy rewitalizacji i rozbudowie infrastruktury szkoleniowej. Spółki chcą zachęcić zarówno uczniów szkół zawodowych oraz techników do podjęcia pracy w porcie jak i stworzyć międzynarodowy ośrodek szkoleń. Jak twierdzą specjaliści gra jest warta świeczki, ponieważ rynek pracy w branży morskiej jest bardzo chłonny, a zapotrzebowanie na operatorów urządzeń dźwigowych coraz większe. W 2018 roku Port Gdańsk był najszybciej rozwijającym się portem w Europie. Obsłużono w nim wówczas rekordową ilość blisko 2 mln kontenerów w skali roku.
To miał być jeden z jego ostatnich rejsów przed emeryturą. Stało się inaczej. Pod koniec lipca dowodzony przez kapitana Andrzeja Lasotę masowiec USB Savannah zawinął do Altamiry w Meksyku. Podczas wyładunku węgla w jednej z ładowni statku ujawniono podejrzane pakunki. Polski kapitan wezwał na miejsce służby portowe i policję, a po przeszukaniu jednostki okazało się, że paczki kryją ponad 224 kg kokainy. Aresztowano całą załogę pod zarzutem przemytu narkotyków. Do dzisiaj w areszcie pozostaje już tylko polski kapitan. Jego rodzina od dwóch miesięcy przeżywa dramat.
Zakończyły się 20. Międzynarodowe Targi Morskie i Konferencje BALTEXPO. W Gdańsku udział w nich wzięło ponad 250 firm i organizacji z 23 krajów. To największe w Polsce i jedno z najbardziej prestiżowych w Europie wydarzeń poświęconych gospodarce morskiej.
Nie jest tajemnicą, że projekt, który chcemy uruchomić już od dawna, czyli budowa ro-paxów, to jest to główne zadanie dla nas – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Marek Gróbarczyk. Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej był obecny w Szczecinie podczas 7. Międzynarodowego Kongresu Morskiego. Wydarzenie zakończyło się w miniony piątek.
W trójmiejskich portach przeprowadzono operację komercyjnego bunkrowania ekologicznym paliwem LNG. W ciągu ostatniego tygodnia do Gdyni i Gdańska zawinęły jednostki z „paliwem przyszłości”. To pierwsze tego typu operacje w Polsce.
23 mln 492 tys. t przeładowanych towarów – z takim historycznym wynikiem zamknął 2018 r. Zarząd Morskiego Portu Gdynia. Oznacza to 10% wzrost w stosunku do 2017 roku. I na tym nie koniec. ZMPG zapowiada w najbliższych latach miliardowe inwestycje, dzięki którym wyniki gdyńskiego portu mają być jeszcze lepsze. To m.in. budowa publicznego terminalu promowego i pogłębienie akwenu portowego.
Urząd Morski w Gdyni otworzył projekt „Modernizacja wejścia do portu wewnętrznego (w Gdańsku). Etap IIIA”. W jego ramach wykonane zostaną prace, które ułatwią żeglugę po Martwej Wiśle. Ich zakończenie planowane jest w 2020 r. Szczegóły realizacji inwestycji zostały zaprezentowane w środę w Gdańsku.
Kolejne Pomorskie Rendez-Vous za nami. Wydarzenie organizowane dla miłośników luksusowych dóbr i usług odbyło się w piątek w Gdańsku. Swoje produkty zaprezentowało prawie 40 wystawców.
Specjalistyczne plomby do kontenerów, inteligentne kaski, a nawet system umożliwiający zabezpieczenie krytycznej infrastruktury przed atakiem dronów. To tylko niektóre rozwiązania, jakie statrtupy opracowały w ramach drugiej edycji Space3ac Intermodal Transportation, akceleratora startupów organizowanego w ramach programu Scale Up przez Pomorską Specjalną Strefę Ekonomiczną. Ich prezentacja odbyła się w czwartek podczas Demo Day w Gdańsku.
Rozmawiamy z wieloma klientami i perspektywy są całkiem dobre, tak jak są dobre dla całego segmentu morskiej energetyki wiatrowej – powiedział w rozmowie z portalem GospodarkaMorska.pl Andrzej Czech, prezes ST3 Offshore. Podkreślił, że szczecińska ST3 Offshore to najnowsza i najnowocześniejsza tego typu fabryka w Europie. Obecnie trwa tam realizacja głównego kontraktu dla duńskiego koncernu energetycznego Ørsted. Olbrzymie fundamenty kratownicowe trafią na morską farmę wiatrową Borkum Riffgrund 2 zlokalizowaną na Morzu Północnym.
Przyjęcie przez rząd do końca roku Narodowego Programu Morskiej Energetyki Wiatrowej zapowiedział Zbigniew Gryglas, poseł na Sejm RP i przewodniczący parlamentarnego zespołu ds. morskiej energetyki wiatrowej, podczas Bałtyckiego Forum Przemysłu Energetyki Morskiej, które w czwartek zakończyło się w Warszawie. Zakłada on m.in. gospodarczy rozwój regionów zlokalizowanych wokół portów Gdańsk, Gdynia, Szczecin-Świnoujście oraz Ustka i Kołobrzeg, jak również zwiększenie potencjału produkcyjnego oraz utworzenie 70 000 nowych miejsc pracy. Jak podkreślił Mariusz Wójcik, project manager w Fundacji na rzecz Energetyki Zrównoważonej, będzie to program wykonawczy, „jak ta energetyka morska powinna się rozwijać od strony strategicznej, politycznej, jakie powinny być cele”.
III edycja Forum Bezpieczeństwa Morskiego Państwa, mimo, że trochę przyćmiona przez ostatnie zmiany w Ministerstwie Obrony Narodowej, spełniła swoją rolę. Dyskusje, plany, wymiana doświadczeń oraz przypominanie decydentom, politykom o morzu to główne zalety wydarzenia, które na stałe zapisało się już w militarnym kalendarzu. Podczas tegorocznej edycji głównymi tematami warszawskiego forum były: znaczenie morza dla bezpieczeństwa i gospodarki, rozwój sił morskich i przemysłu stoczniowego, oraz priorytety w modernizacji Marynarki Wojennej. W wydarzeniu udział wzięli przedstawiciele rządu, BBN, wojska oraz przemysłu z Polski i z zagranicy.
Produkują najszybsze, najbardziej wydajne maszyny do kształtowego cięcia blach w technologii plazmowej i gazowej. Ich urządzenia pracują w największych polskich zakładach związanych z branżą morską. W Europie są praktycznie bezkonkurencyjni. Marcin Stępień, właściciel firmy STIGAL opowiada nam o przewadze, jaką jego urządzenia mają nad innymi.
Rozpoczęła się rozbudowa nabrzeży i toru wodnego w Porcie Gdańsk. W czwartek przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdańsk oraz wykonawcy podpisali umowę na przebudowę i rozbudowę Nabrzeży Obrońców Poczty Polskiej i Mew. Inwestycja o wartości ponad 40 milionów złotych ma być zrealizowana do końca 2020 r.
Nowy projekt stoczni ALKOR. Tym razem odnawia ona statek rybacki dla islandzkiego armatora. Hamar, bo o nim mowa, to trzecia z kolei jednostka, która obecnie jest przebudowywana i remontowana na terenie tej stoczni w Gdańsku.
OOCL Hongkong już w DCT. Największy kontenerowiec świata zacumował w środę przy nabrzeżu T2. Na pokładzie jednostki, która odbywa obecnie dziewiczy rejs, zmieści się 21 413 kontenerów 20-stopowych.
Można w nich zwiedzać świat bez wychodzenia z domu. To pływające domy z napędem – hit wodnej turystyki. Są ekologiczne, nowoczesne i luksusowe. Dodatkowo ich wyposażenie można dobrać indywidualnie. Jednostki produkowane są w fabryce tuż obok przystani w Błotniku na Żuławach.
Rozgrywana już po raz czwarty trzydniowa impreza pływacka zgromadziła w Gdyni setki zawodników pływania na wodach otwartych, wśród nich mistrzów świata i Europy oraz olimpijczyków. Z usytuowanego w Gdyni przy Bulwarze Nadmorskim Miasteczka Maratonowego, pirsu i nabrzeża ich zmagania obserwowały setki kibiców.
2 września 2013 roku odbyła się inauguracja roku szkolnego w Szkole Morskiej w Gdyni. Dzień wyjątkowy, ponieważ byliśmy świadkami otwarcia nowej siedziby szkoły przy ul. Polskiej 13a. Uroczyste przecięcie wstęgi rozpoczęło to ważne wydarzenie.