Szacuje się, że w Morzu Bałtyckim żyje obecnie 30 tys. osobników foki szarej. To ok. 30% naturalnego stanu sprzed 100 lat. Mimo że populacja tego gatunku wykazuje trend wzrostowy, nie jest to poziom, który gwarantuje jego naturalne odrodzenie. W celu zabezpieczenia zagrożonych gatunków powstają różne instytucje zajmujące się ochroną ssaków morskich, takie jak Stacja Morska im. Profesora Krzysztofa Skóry Instytutu Oceanografii w Helu, którą ostatnio mieliśmy okazję odwiedzić.
Oceanograf, czyli statek naukowo-badawczy Uniwersytetu Gdańskiego ma wiele do zaoferowania, jeśli chodzi o rozwój polskiego offshore. Przy okazji rejsu tą wyspecjalizowaną jednostką zapytaliśmy naukowców uczelni, w jaki sposób może się przydać przy budowie polskich morskich farm wiatrowych.
„Rozpuściło nas ostatnie 10 tysięcy lat. Mieliśmy fantastycznie stabilny klimat i różnorodną przyrodę. Nic tylko siać zboże, hodować zwierzęta, udomawiać kolejne gatunki, rozwijać cywilizację i dyskutować o kulturze. To się powoli kończy i robi się coraz mniej przyjemnie” - rozmowa z prof. Janem Marcinem Węsławskim, dyrektorem Instytutu Oceanologii Polskiej Akademii Nauk.
Mimo epidemii koronawirusa, intensywne prace w stoczni remontowej Baltic Engineering odbywają się bez zakłóceń. W czwartek (23.04), odbyło się wydokowanie statku badawczego r/v Baltica należącego do Morskiego Instytutu Rybackiego. W ramach remontu, na jednostce wykonano pełen zakres konserwacji.
Dziś rano, na pokładzie jednego z najnowocześniejszych statków naukowo-badawczych, r/v Oceanograf podpisane zostało porozumienie pomiędzy Uniwersytetem Gdańskim a Uniwersytetem Islandzkim. Zakłada ono m.in. wymianę pracowników naukowych i studentów oraz współpracę w zakresie wspólnych przedsięwzięć badawczych i organizacyjnych. Porozumienie o współpracy (Memorandum of Understanding) zostało podpisane w ramach wizyty Prezydenta Islandii w Gdańsku.
Mikroplastik w środowisku morskim, zatopiona amunicja, biologia morza czy prawne aspekty morskiego planowania przestrzennego. To tylko niektóre tematy poruszane podczas II Konferencji Naukowej Polskich Badaczy Morza, która w środę zakończyła się w Gdyni. Jej podstawowym celem była konsolidacja środowiska polskich badaczy mórz i oceanów reprezentujących wszystkie aspekty badań oceanograficznych.
Fregata Hessen, okręt badawczy Planet, holownik pełnomorski Fehmarn oraz okręt podwodny U-31 z 27-osobową załogą. Te cztery okręty z wizytą roboczą zawinęły w piątek do Portu Gdynia. Jednostki na co dzień służące w Deutsche Marine nie są dostępne dla zwiedzających.
Oceanograf, nowoczesny statek naukowo-badawczy Instytutu Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego, w eksploatacji. Chociaż naukowcy wciąż sprawdzają możliwości jednostki, prowadzone są już na niej badania środowiska i przyrody Morza Bałtyckiego. Z naszą kamerą spędziliśmy dzień na pokładzie tego nowoczesnego katamaranu. Robi wrażenie.
Tykająca bomba na dnie Zatoki Gdańskiej. Mowa o zatopionym w 1945 r. tankowcu Franken, na pokładzie którego znajduje się nawet 1,5 mln l różnego rodzaju paliwa. Jego nagły i niekontrolowany wyciek może nastąpić w każdej chwili. Zdaniem ekspertów, grozi nam ekologiczna katastrofa.
Wydział Oceanografii Uniwersytetu Gdańskiego rozpoczął eksploatację nowoczesnego katamaranu naukowo-badawczego "Oceanograf". 15 maja UG odebrał kartę bezpieczeństwa od Urzędu Morskiego w Gdyni i już dzień póżniej statek wyruszył w swój pierwszy rejs po Zatoce Gdańskiej. Wczoraj na wody zatoki Oceanograf wypłynął po raz czwarty.
Nowoczesny statek naukowo-badawczego dla uniwersytetu w Göteborgu zwodowany. W Zakładzie Nowych Budów stoczni Nauta w Gdańsku zakończyła się nietypowa dwudniowa operacja. Jednostka będzie służyła do badania globalnych zmian klimatycznych.
Nowy statek naukowo-badawczy Uniwersytetu Gdańskiego, który zastąpi obecną, wysłużoną już jednostkę K/H Oceanograf-2., jest katamaranem o długości całkowitej 49,5 m, szerokości 14 m. wysokość boczna wynosi 3,80 m zaś wysokość do pokładu górnego 6,55 m. Statek cechuje się bardzo małym zanurzeniem wynoszącym zaledwie 2 metry. Prędkość ekonomiczna nowej jednostki wynosić będzie 10 węzłów zaś maksymalna będzie o 2 węzły większa
24 czerwca w Stoczni Remontowej Nauta w Gdyni odbyło się wodowanie nowoczesnego katamaranu naukowo-badawczego, który powstał na zamówienie Uniwersytetu Gdańskiego. Jednostka powstała w ramach współpracy konsorcjum stoczni Nauta i Crist. W uroczystej ceremonii wodowania uczestniczyli przedstawiciele władz Miasta, reprezentacja Uniwersytetu Gdańskiego, dziennikarze oraz mieszkańcy Trójmiasta.
W środę, 13 sierpnia przy nabrzeżu gdańskiej stoczni Remontowa Shipbuildning odbyła się uroczystość chrztu nowoczesnego statku badawczo-szkoleniowego BAYAGBONA. Jednostkę ochrzciła Pani Dr Patience Jonathan, żona prezydenta Nigerii. Prestiżowy projekt kompleksowej budowy jednostki zrealizowały spółki Navimor International oraz Stocznia Wisła. Konkurując o pozyskanie kontraktu polskie firmy pokonały konkurentów z Azji i innych krajów europejskich.
9 maja 2013 roku odbyła się ceremonia położenia stępki pod budowę nowego statku naukowo-badawczego Uniwersytetu Gdańskiego -- „Oceanograf". Nowo budowana przez stocznię S.R. NAUTA, pod nadzorem Polskiego Rejestru Statków S.A., jednostka dla Uniwersytetu Gdańskiego to specjalistyczny statek naukowo-badawczy do interdyscyplinarnych badań morza oraz prowadzenia zajęć dydaktycznych dla studentów Wydziału Oceanografii i Geografii Uniwersytetu Gdańskiego.