Umowę w sprawie budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną podpisano w piątek w Elblągu. Nową drogę wodną, łączącą Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym, wybuduje za 992 mln zł polsko-belgijskie konsorcjum NDI i Besix.
Urząd Morski w Gdyni otworzył projekt „Modernizacja wejścia do portu wewnętrznego (w Gdańsku). Etap IIIA”. W jego ramach wykonane zostaną prace, które ułatwią żeglugę po Martwej Wiśle. Ich zakończenie planowane jest w 2020 r. Szczegóły realizacji inwestycji zostały zaprezentowane w środę w Gdańsku.
Inwestycja oznaczać będzie skrócenie drogi morskiej z Elbląga do Trójmiasta o 94 km. Port w Elblągu będzie mógł też przyjąć statki o zanurzeniu do 5,5 m, długości do 100 m, szerokości do 20 m. Przekop to także szansa dla władz obiektu na rozszerzenie współpracy w zakresie wymiany handlowej z portami basenu Morza Bałtyckiego
Posiedzenie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej obfitowało w wiele zapowiedzi. Najważniejszą informacją było podanie wstępnego terminu oddania do użytku kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Ma on zostać ukończony w latach 2021-2022.