Według prognoz ekonomistów najbliższe lata będą należały do branży przeładunków kontenerowych. Port Gdynia sukcesywnie realizuje plany rozbudowy infrastruktury. W czwartek, 14 lutego 2013r. w siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia przedstawiciele kierownictwa portu i zarządu spółki Przembud Gdańsk, podpisali umowę na budowę liczącego prawie 19 tys. m2 magazynu. Zgodnie z założeniami umowy, nowoczesny magazyn ma zostać oddany do użytku na początku marca 2014r.
Magazyn wysokiego składowania przy ulicy Janka Wiśniewskiego będzie zlokalizowany w bezpośrednim sąsiedztwie dwóch terminali kontenerowych: BCT (Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego) i GCT (Gdynia Container Terminal). Istotnym czynnikiem jest także bliskość lotniska Gdańsk Rębiechowo oraz powstającego Portu Lotniczego w Gdyni – Kosakowie. Skomunikowanie obiektu z trójmiejską obwodnicą oraz Autostradą A1 zagwarantuje czteropasmowa estakada E. Kwiatkowskiego. Magazyn o kubaturze 243 266 m3, powierzchni użytkowej 18 840 m2 oraz powierzchni zabudowy 17 513 m2 będzie przystosowany do prowadzenia usług logistycznych, towarzyszących składowaniu oraz dystrybucji towarów drobnicowych wysoko przetworzonych w opakowaniach. Inwestycja jest wyceniana na 32 mln zł.
Oprócz magazynu Przembud, Gdańsk zagospodaruje także tereny w jego bezpośrednim sąsiedztwie budując drogi dojazdowe, place manewrowe oraz inne elementy. Realizacja planów będzie wymagała rozbiórki pięciu okolicznych budynków. Ciekawostką jest fakt, że firma Przembud Gdańsk, występująca jako Gdańskie Przedsiębiorstwo budownictwa Przemysłowego, uczestniczyła w latach 1945-1965 w budowie ówcześnie powstających magazynów będących podstawą portu.
Wg przedstawicieli Zarządu Portu, Gdynia jest w obecnej chwili największym portem dla rynku polskiego. 10 lat temu port w Gdyni przeładowywał 1 mln 600 tyś ton towarów. Obecnie jego możliwości uległy wielokrotnemu pomnożeniu. Do portu trafiały głównie materiały drobnicowe, kontenery oraz węgiel i koks. Tylko w 2012r. przeładowano 16 mln ton towarów, zaś zysk wyniósł 56 mln zł. Maksymalną zdolność przeładunkową portu szacuje się na ok. 25 mln ton. W tym roku Zarząd portu w Gdyni, przeznaczy na inwestycje związane z rozbudową infrastruktury portowej ok. 217 mln zł (dla porównania w zeszłym roku zainwestowano 62mln zł). W ciągu następnych dwóch lat suma ta ma ulec podwojeniu.
- Jak dotychczas, dzięki wykorzystaniu funduszy unijnych udało nam się pogłębić port do 13,5m. W zeszłym tygodniu uruchomiliśmy postępowanie przetargowe, dotyczące pogłębienia basenu portowego do 15,5m. Gdy budowano port w Gdyni najgłębszym torem wodnym był fragment przy Nabrzeżu Francuskim mający 12,5m głębokości. Jak na tamte czasy były to bardzo imponujące parametry. Nabrzeża, które teraz projektujemy będą uwzględniały dalsze pogłębianie do głębokości 15,5m. Umożliwi to obsługę dużych statków oceanicznych, przywożących jednorazowo ponad 100 tyś ton ładunku. Ponadto przebudowano Nabrzeże Szwedzkie. Najważniejszą decyzją dotyczącą zagospodarowania ostatnich terenów niezagospodarowanych jest budowa placów składowych na odcinku Nabrzeża Bułgarskiego i przegotowanie gruntów pod dalszy rozwój Centrum Logistycznego.
Władze portu kończą już modernizację infrastruktury na posiadanych przez siebie gruntach.
Wcześniejszą inwestycją magazynową, była budowa magazynu wysokiego składowania o powierzchni 8 tys. m2 przy ulicy Kontenerowej. Najemcy korzystają z magazynu od 14 grudnia 2010 r.
Zdaniem przedstawicieli władz portu, decyzję o budowie nowego obiektu magazynowego podjęto mając na uwadze rosnące zapotrzebowanie na powierzchnię magazynową.
GM