Na Wydziale Mechanicznym szczecińskiej AM odbyło się pierwsze kolokwium habilitacyjne oraz wykład habilitacyjny. Pierwszym habilitantem uczelni jest pracownik… Akademii Morskiej w Gdyni - dr inż. Mirosław Czechowski.
Wydział Mechaniczny Akademii Morskiej w Szczecinie zdobył prawo do nadawania stopnia naukowego doktora habilitowanego oraz tytułu profesorskiego w dziedzinie nauk technicznych w dyscyplinie budowa i eksploatacja maszyn w styczniu ubiegłego roku. Daje to wydziałowi również możliwość prowadzenia studiów III stopnia (doktoranckich).
Dr hab. inż. Mirosław Czechowski jest pracownikiem Wydziału Mechanicznego gdyńskiej Akademii Morskiej. Jak sam mówi „Wydział Mechaniczny AMG nie posiada praw habilitowania, co wymagało otwarcia przewodu habilitacyjnego na innym wydziale o zbliżonej tematyce badawczej, związanej ogólnie z eksploatacją urządzeń okrętowych, czy konstrukcji morskich. Wydziały mechaniczne obu uczelni kształcą studentów według podobnego programu studiów stąd też podobne zainteresowania kadry naukowo-dydaktycznej”. Pierwszy habilitant szczecińskiej AM jest gdańszczaninem, absolwentem Wydziału Mechanicznego Technologicznego Politechniki Gdańskiej (kierunek mechanika, specjalność technologia maszyn). Rozprawę doktorską obronił na Wydziale Mechaniczno-Elektrycznym Akademii Marynarki Wojennej. Pracuje na stanowisku adiunkta w Katedrze Materiałów Okrętowych i Technologii Remontów na Wydziale Mechanicznym Akademii Morskiej w Gdyni, jest prorektorem ds. kształcenia tej uczelni.
Jest mi bardzo miło, że miałem zaszczyt jako pierwsza osoba przystąpić do kolokwium habilitacyjnego i uzyskać stopień naukowy doktora habilitowanego w Akademii Morskiej w Szczecinie na Wydziale Mechanicznym. Wrażenia po kolokwium habilitacyjnym są bardzo pozytywne, chociaż przeżytego stresu miło nie wspominam. Bardzo dziękuję pracownikom Wydziału Mechanicznego za pomoc, członkom Rady Wydziału za poświęcony czas i cenne uwagi – powiedział po kolokwium pierwszy doktor habilitowany AM w Szczecnie.
Rozprawa habilitacyjna dr. Czechowskiego nosi tytuł „Podatność na niszczenie środowiskowe złączy stopów Al-Mg spajanych wybranymi metodami” – dogłębnie przedstawia tematykę badawczą w zakresie technik spajania stopów aluminium. Praca wskazuje drogi rozwoju metod łączenia stopów aluminium i stwarza naukowe podstawy do rozwinięcia specjalnej metody spajania półwyrobów ze stopów aluminium zgrzewania tarciowego. Może mieć to zastosowanie w budownictwie okrętowym
w zakresie wykonywania kadłubów, nadbudówek, wyposażenia pokładowego i urządzeń specjalnych.