19 lutego, mijają 93 lata odkąd Polska posiada własną służbę hydrograficzną. Po odzyskaniu niepodległości w 1918 roku, to właśnie hydrografia była jednym z pierwszych elementów struktur tworzącej się wówczas Marynarki Wojennej oraz administracji morskiej. Po wojnie polskie okręty hydrograficzne Marynarki Wojennej uczestniczyły m.in. w badaniach geofizycznych przyczyniając się do wykrycia złóż ropy naftowej na Bałtyku, badaniach złóż rzadkich metali na Pacyfiku, czy w wyprawach polarnych. Współczesna hydrografia to przede wszystkim nowoczesne mapy elektroniczne, ostrzeżenia nawigacyjne czy badania środowiska morskiego. Bez służby hydrograficznej nie jest możliwa bezpieczna nawigacja na morzu.
19 lutego 1920 roku w Marynarce Wojennej powstał Urząd Hydrograficzny, rok później wydawano już publikacje nautyczne, prowadzono korekty map i pomocy nawigacyjnych. Pierwszym okrętem, jaki w Odrodzonej Polsce wszedł do służby był okręt hydrograficzny – ORP „POMORZANIN”. W 1926 roku polska hydrografia dołączyła do struktur międzynarodowych, a rok później ukazała się pierwsza polska mapa nawigacyjna obejmująca akwen Zatoki Gdańskiej.
Z okazji 93. rocznicy powstania Polskiej Służby Hydrograficznej, we wtorek, 19 lutego, w godzinach od 09:00 do 14:00 Biuro Hydrograficzne MW organizuje „Dzień Otwarty”. Siedziba BHMW mieści się przy ul. Jana z Kolna 8B.
Będzie można poznać stanowiska pracy związane z produkcją map elektronicznych, zapoznać się z procesem opracowania publikacji nautycznych i „Wiadomości Żeglarskich” oraz funkcjonowaniem bazy danych batymetrycznych i obiektów podwodnych. BHMW zaprezentuje także fotografie (historyczne i współczesne), mapy, publikacje oraz możliwości współczesnego, hydrograficznego wyposażenia pomiarowego.
_________________________________________________
Współczesna polska hydrografia to Biuro Hydrograficzne Marynarki Wojennej (BHMW) oraz Dywizjon Zabezpieczenia Hydrograficznego MW (DZH). BHMW swoim zasięgiem obejmuje obszar całego Bałtyku i Cieśnin Bałtyckich, wydaje papierowe mapy morskie, opracowuje mapy elektroniczne, locje, „Wiadomości Żeglarskie” (w wersji polskiej i angielskiej) oraz utrzymując krajowy system informacji nautycznej i ostrzeżeń nawigacyjnych ostrzega o niebezpieczeństwach na morzu. Główne zadania Biura Hydrograficznego MW to zabezpieczenie nawigacyjno-hydrograficzne i oceanograficzno-meteorologiczne działań sił Marynarki Wojennej. Biuro Hydrograficzne pełni także rolę państwowej morskiej służby hydrograficznej i oznakowania nawigacyjnego w zakresie hydrografii i kartografii morskiej. Biuro reprezentuje nasz kraj w Międzynarodowej Organizacji Hydrograficznej (IHO) oraz jej komitetach i grupach roboczych. Zatrudnia specjalistów kartografii, hydrografii, oceanografii, meteorologów, analityków, grafików oraz administrację.
Materiał do analiz i opracowań dostarcza Dywizjon Zabezpieczenia Hydrograficznego MW. DZH MW jest dywizjonem morskim z autonomicznymi systemami radionawigacyjnymi i geodezyjnymi oraz z własną bazą środków transportowych. W skład dywizjonu wchodzą specjalistyczne okręty ORP „Arctowski”, ORP „Heweliusz”, ORP „Iskra”, dwa kutry i trzy motorówki hydrograficzne oraz pododdziały zabezpieczenia radionawigacyjnego, topogeodezyjnego i transportowego. Dywizjon wykonuje zadania z zakresu nawigacyjno-hydrograficznego zabezpieczenia działań sił Marynarki Wojennej zgodnie ze standardami NATO i Międzynarodowej Organizacji Hydrograficznej (IHO) w ścisłej współpracy z Biurem Hydrograficznym Marynarki Wojennej. Ponadto DZH MW bierze udział w procesie szkolenia morskiego słuchaczy Akademii Marynarki Wojennej. Jednostki DZH MW wykonują prace hydrograficzne i oceanograficzne dla potrzeb bezpieczeństwa żeglugi. Dokonują pomiarów i badań niezbędnych do opracowywania i aktualizacji map morskich i publikacji nautycznych. Służba hydrograficzna Marynarki Wojennej korzystając z najnowocześniejszych echosond i sonarów, systemów satelitarnych i najnowszych komputerów graficznych oraz doświadczenia swoich specjalistów, tworzy mapy cyfrowe oraz elektroniczne bazy danych hydrograficznych. Elektroniczne mapy nawigacyjne w znaczny sposób przyczyniają się do zwiększenia bezpieczeństwa żeglugi i efektywności działań na morzu.
Służba hydrograficzna Marynarki Wojennej zasłynęła m.in. z prowadzenia badań geofizycznych dna M. Bałtyckiego, których wynikiem było wykrycie złóż gazu i ropy naftowej. Okręty hydrograficzne MW uczestniczyły w wyprawach polarnych oraz badaniach złóż rzadkich metali na dnie Pacyfiku. Jednym z największych osiągnięć służby hydrograficznej Marynarki Wojennej ostatnich lat było odnalezienie na Bałtyku, w maju 2004 roku, wraku „Steubena”, który przez 59 lat pozostawał niewykryty. Specjaliści hydrografii Marynarki Wojennej zweryfikowali także wrak niemieckiego lotniskowca „Graf Zeppelin” spoczywającego na dnie Morza Bałtyckiego.
MW