• <

Innowacyjny statek VIDAR ze stoczni CRIST przekazany do służby - relacja GospodarkaMorska.pl

Dodano: 10.12.2013
W piątek 6 grudnia w stoczni CRIST w Gdyni oficjalnie przekazano statek VIDAR niemieckiemu armatorowi. Jest to druga jednostka typu "heavy lift jack up vessel" przekazana Hochtief Solutions przez tę stocznię. Służy do budowy i obsługi morskich farm wiatrowych.

W piątek 6 grudnia w stoczni CRIST w Gdyni oficjalnie przekazano statek VIDAR niemieckiemu armatorowi. Jest to druga jednostka typu \"heavy lift jack up vessel\" przekazana Hochtief Solutions przez tę stocznię. Służy do budowy i obsługi morskich farm wiatrowych.

Statek ma 140,4 m długości i 41 m szerokości oraz ogromny pokład ładunkowy o powierzchni 3400 metrów kwadratowych. Charakterystycznym elementem jego konstrukcji są 4 nogi o wysokości 90 metrów i średnicy 4,8 metra umożliwiające solidne zakotwiczenie i ustabilizowanie jednostki podczas korzystania z ogromnego dźwigu Liebherr o udźwigu 1200 ton. Służy on do ustawiania fundamentów i montażu turbin wiatrowych na morzu o głębokości do 50 metrów, nawet w ekstremalnych warunkach pogodowych. VIDAR posiada też system pozycjonowania statku na morzu z dokładnością do jednego metra. Prędkość maksymalna jednostki wynosi 11 węzłów.

Właścicielem statku jest hiszpański leasingodawca - firma Naviera Trans Wind, a eksploatowany będzie przez niemieckiego potentat na rynku usług dla branży energetyki wiatrowej, firmę Hochtief Solutions AG.

VIDAR jest już kolejną tak nowoczesną i innowacyjną jednostką zbudowaną przez stocznię CRIST. Wcześniej, w 2010 roku, powstała platforma typu jack-up o nazwie Thor oraz w 2012 roku statek Innovation.

Jednostki te najczęściej pracują w rejonie Morza Północnego.

VIDAR wypłynął z Gdyni w niedzielę w godzinach porannych.

Zleceniodawca budowy Innovation i VIDAR-a, firma HOCHTIEF to jeden z największych światowych graczy na rynku farm wiatrowych.

Stocznia Crist to jedna z nielicznych stoczni wyspecjalizowana w budowie specjalistycznych jednostek typu jack-up i równocześnie jedna z największych działających w Polsce. Jej głównymi udziałowcami są jej założyciele, Ireneusz Ćwirko i Krzysztof Kulczycki, a także należący do Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. fundusz inwestycyjny MARS FIZ. Działalność stoczni skupia się w Gdyni na terenie po byłej Stoczni Gdynia.

Podziel się:

Dziękujemy za wysłane grafiki.