26,15 mln zł – taką sumę zaoferował Zamet Industry za majątek upadłej spółki Mostostal Chojnice. Konkurencyjne oferty złożył właściciel Stoczni Gdańsk, firma Gdańsk Shipyard Group oraz należący do Agencji Rozwoju Przemysłu Energomontaż Północ Gdynia.
Syndyk masy upadłościowej Mostostalu Chojnice podjął decyzję w środę 11 grudnie 2013r. Zawarcie umowy sprzedaży wymaga teraz zgody sędziego-komisarza. Formalności zostaną dopełnione prawdopodobnie już w piątek, 13 grudnia.
Firma Zamet Industry S.A. wydzielona z Grupy Famur jest liderem na rynku przemysłowej produkcji konstrukcji stalowych. Tradycje przedsiębiorstwa sięgają 1956r. Pochodzące z Piotrkowa Trybunalskiego przedsiębiorstwo jest specjalistą w produkcji urządzeń na platformy wiertnicze, urządzeń dźwigowych, wciągarek, urządzeń przeładunkowych oraz sprzętu dla górnictwa. Klientami są zarówno polskie firmy, jak i zagraniczne przedsiębiorstwa z Norwegii, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych, Holandii, Finlandii i Danii.
W skład tworzonej przez Zamet Industry Grupy Kapitałowej wchodzi spółka zależna Zamet Budowa Maszyn SA z siedzibą w Tarnowskich Górach. Ze spółką Zamet Budowa Maszyn SA jest również związany zakład w Bytomiu, stworzony w oparciu o wydział mechaniczny dawnej Huty Zygmunt SA.
Z kolei Mostostal Chojnice specjalizuje się w wykonywaniu nietypowych zamówień ofertowych: platform wiertniczych, mostów i zadaszeń stadionów.
W 2003r. Grupa KEM z Dąbrowy Górniczej, działająca w branży stalowej, złomowej i budowlanej wykupiła 75% akcji Mostostalu Chojnice. Wkrótce KEM posiadał już przeszło 94% akcji. W 2010r. firma złożyła wniosek upadłościowy. Majątkiem zarządzał syndyk. Większość akcji Mostostalu została wykupiona przez Nemotrex Ltd, jednak mimo to nowy właściciel nie rozwiązał problemów finansowych firmy.
Mostostal Chojnice była w stanie upadłości od sierpnia 2011r. Rozpoczęły się poszukiwania nowego właściciela. Począwszy od 1 grudnia 2011 roku firma związała się ze Stocznią Gdańsk. Termin umowy o dzierżawę upływał w maju 2014r. Stocznia Gdańsk zainteresowała się zakładem, bo profil produkcyjny tej spółki doskonale uzupełnia się z ofertą Stoczni i jej biznes planem. Mostostal był atrakcyjnym aktywem ze względu na możliwość kooperacji na kilku płaszczyznach: rynki zbytu, doświadczenie w produkcji konstrukcji stalowych, bliskość geograficzna do Stoczni. Dodatkowym kapitałem wniesionym przez Mostostal była doświadczona kadra pracownicza.
Firma z Chojnic odgrywała ważną rolę w perspektywach rozwoju Stoczni Gdańsk, zawartych w biznesplanie na lata 2013-2023. Poprzez kontakty kooperacyjne na których operował Mostostal, stocznia mogła realizować plany dynamiczniejszego wejścia w rynek offshore i budowy konstrukcji stalowych. Utrata Mostostalu komplikuje realizację biznesplanu stanowiącego stabilną perspektywę wzrostu, a w konsekwencji może doprowadzić do upadku stoczni.
-Będziemy zmuszeni przenieść na teren Stoczni Gdańsk zamówienia realizowane obecnie przez nasze przedsiębiorstwo za pośrednictwem Mostostalu lub też porozumieć się z naszym dawnym kooperantem z Chojnic co do wykonania ostatnich zleceń w oparciu o jego infrastrukturę. Stocznia Gdańsk również dysponuje aktywami produkcyjnymi pozwalającymi na realizację konstrukcji stalowych-mówi Jacek Łęski, rzecznik Gdańsk Shipyard Group, właściciela Stoczni Gdańsk.
Obecnie Stocznia Gdańsk znajduje się w trudnym położeniu finansowym. Aktualna sytuacja obniża szansę na pozyskanie nowych kontraktów dla stoczni.