Szczecin/Świnoujście. Wysoki poziom przeładunków (ponad 21 mln ton) zanotowały w zeszłym roku oba porty, przy 32 mln zł zysku. Jej władze na czwartkowej konferencji poinformowały również o portowych inwestycjach.
– W dwóch ostatnich latach w portach były najwyższe przeładunki od 1983 roku – mówił na czwartkowej konferencji prasowej Paweł Adamarek, wiceprezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. – W 2012 roku, w porównaniu z poprzednim – rekordowym, nastąpił minimalny spadek – o 0,4 proc. Wzrost przeładunków zanotowano we wszystkich grupach towarowych, poza węglem, gdzie trend spadkowy obserwujemy już dłużej. Cieszy nas, że jest więcej rudy. Trafia ona do hut poprzez transport kolejowy z Ukrainy.
Dodajmy, że przeładunki wypracowały spółki eksploatacyjne, takie jak Bulk Cargo, DB Port Szczecin, Elewator Ewa czy Port Handlowy Świnoujście.
– My zarządzamy infrastrukturą portową i przystosowujemy ją do potrzeb spółek – zaznaczył P. Adamarek.
W 2012 r. zysk netto w ZMPSiŚ wyniósł 32 mln zł (rok wcześniej – 18 mln). Od kilku lat spółka odnotowuje najwyższe wyniki ze sprzedaży, czyli działalności podstawowej. W ub. roku było to ok. 14,7 mln zł. Wiceprezes wyjaśnił, jakie są źródła przychodów ZMPSiŚ. To głównie czynsz dzierżawny pobierany od spółek prywatnych, opłaty portowe oraz za dostarczane media (energię, wodę, telefony).
– Środki te są przeznaczane na rozbudowę, modernizację i utrzymanie infrastruktury portowej oraz na pokrycie bieżących kosztów utrzymania firmy – tłumaczył P. Adamarek. – Spółka nie płaci podatku dochodowego, ani dywidendy, wszystko jest kierowane na rozwój portu.
Oprócz środków własnych, źródłami finansowania inwestycji są dotacje unijne, obligacje korporacyjne i kredyty pomostowe. Prezes ZMPSiŚ Jarosław Siergiej wymienił najważniejsze przedsięwzięcia: budowę stanowiska statkowego do przeładunku LNG w Świnoujściu, przebudowę infrastruktury drogowej i kolejowej w obydwu portach, rozbudowę i modernizację nabrzeży w północnej części Półwyspu Ewa w Szczecinie oraz budowę stanowiska promowego w świnoujskim terminalu.
Źródło:
www.24kurier.pl