W Polskiej Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku zakończyła się czwarta edycja międzynarodowej Baltic Container Conference 2010. W wydarzeniu tym wzięło udział 130 przedstawicieli branży transportowej z całego regionu Morza Bałtyckiego. Podczas dwudniowej konferencji, poza wysłuchaniem prelekcji oraz udziału w dyskusjach, uczestnicy mieli okazję obejrzenia jak funkcjonuje jeden z trójmiejskich terminali kontenerowych, poznali plany rozwoju portu Gdańsk oraz etapy rozwoju infrastruktury. Miło nam poinformować , że portal Gospodarkamorska.pl był jednym z patronów medialnych wydarzenia .
Tegoroczna konferencja była poświęcona wzajemnym relacjom oraz znaczeniu biznesu kontenerowego w projektach handlowych w skali światowej, europejskiej oraz regionu Morza Bałtyckiego. Wysokiej klasy prelegenci omówili kwestie dotyczące: aktualnych trendów i perspektyw rozwoju przewozów kontenerowych, a także optymalizacji ruchu kontenerów z uwagi na globalne środowisko gospodarcze. Podczas konferencji odbyły się dwa panele dyskusyjne dotyczące wizji bałtyckiego hubu kontenerowego oraz przyszłości spedycyjnych i logistycznych graczy na rynku transportowym.
Konferencję otworzyła Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Anna Wypych-Namiotko, która podkreśliła znaczenie wydarzenia w rozwoju i tworzeniu perspektyw dla transportu morskiego. Zwróciła ona również uwagę na zmiany, jakie dokonały się w gdańskim porcie, m.in. na uruchomienie stałego światowego połączenia kontenerowego do wschodniej Europy. Martina Fontanet, doradca ds. polityki z ramienia European Sea Ports Organization oznajmiła, iż do rozwoju nowych kierunków inwestycyjnych przyczynić się może postęp polityki Unii Europejskiej w sprawie portów, m. in. poświęcenie większej uwagi ochronie środowiska.
Światowy rynek morskiego handlu kontenerowego, w porównaniu z latami ubiegłymi, skurczył się i w 2009 roku osiągnął poziom 120 milionów TEU. Z Europy do Ameryki Północnej wypłynęło o 28,7% mniej kontenerów (3.07 mln TEU) aniżeli w roku 2008. Co za tym idzie, do Europy wysłano o 19,8% (2,33 mln TEU) kontenerów mniej. Patrząc na przeciwny kierunek, Azję, to pomimo odnotowania znacznego spadku ilości kontenerów przybywających do Europy o 32,3% (11,3 mln TEU), na Daleki Wschód dotarło ich o 11,4% więcej (9,3 mln TEU) aniżeli w roku 2008. Oznacza to, iż w przyszłość można patrzeć bardziej optymistycznie.
Wpłynięcie 5 stycznia 2010 roku do DCT Gdańsk kontenerowca Maersk Taikung było ogromnym wydarzeniem dla rynku Morza Bałtyckiego. Z panelu dyskusyjnego, którego tematem przewodnim był bałtycki hub kontenerowy, odczytać było można, iż branża oczekuje ustalenia kolejnych serwisów dalekomorskich na Morzu Bałtyckim. Dlatego też wiele portów jest zainteresowanych takim obrotem spraw. Nie tylko Aarhus czy Gdańsk, ale również Tallin czy Kłajpeda pretendują do miana portów, do których zawijać miałyby kontenerowce transoceaniczne.
- Najważniejsze jest zwiększenie ilości przeładunków kontenerów. Jeśli tego nie będzie, to nie ma co rozmawiać o budowie hubu – stwierdził Bjarne Mathiesen, Port Director, Port of Aarhus. Odnosząc się do usytuowania, stwierdził, iż hub może powstać wszędzie. Nawet na wyspie. Najważniejsze, żeby mogły do niego wpływać statki transoceaniczne. Z kolei Erik Ringmaa, Chief Commercial Officer, Port of Tallin, odniósł się do ambicji portów w Aarhus i Gdańsku mówiąc, że Tallin mógłby stać się trzecim hubem. Następnie sprecyzował swoją wypowiedź, podkreślając fakt, iż dla estońskiego portu najważniejszy jest tranzyt rosyjski. – Widzimy siebie nie jako hub, ale bardziej jako morską bramę pomiędzy Europą a Rosją.
Uczestnicy konferencji zastanawiali się również, co jest najważniejszym zadaniem dla graczy rynku transportu w regionie Morza Bałtyckiego na kolejne 5 lat. Podkreślono widoczny brak wspólnej wizji środowiska, zaznaczając przy tym chęć współdziałania. Pozytywem jest fakt, iż rynek zanotował niewielkie oznaki poprawy koniunktury gospodarczej. Niestety, poza Trójmiastem nie widać zbytnio jej efektów i trudno wypatrywać całkowitego kresu problemów.
Baltic Container Conference to cykliczna konferencja zbierająca najważniejszych przedstawicieli branży kontenerowej rejonu Morza Bałtyckiego. Co roku znakomici goście rozmawiają o tematach aktualnych dla branży morskiej, dzieląc się posiadaną wiedzą oraz szukając rozwiązań problemów mających wpływ na ten sektor gospodarki. W przyszłym roku odbędzie się piąta, jubileuszowa edycja wydarzenia. Organizatorzy zapowiedzieli, że Baltic Container Conference ma przyjąć szerszą formułę.