• <
bulk_cargo_port_szczecin

Bałtycka Baza Masowa: zobacz, jak wygląda załadunek 25 tysięcy ton siarczanu amonu (foto, wideo)

Strona główna Porty Morskie, Terminale, Logistyka Morska, Transport Morski Bałtycka Baza Masowa: zobacz, jak wygląda załadunek 25 tysięcy ton siarczanu amonu (foto, wideo)
Pokaż cały artykuł
Bałtycka Baza Masowa: zobacz, jak wygląda załadunek 25 tysięcy ton siarczanu amonu (foto, wideo) - GospodarkaMorska.pl
fot. GospodarkaMorska.pl

Bałtycka Baza Masowa powstała w 1997 roku w celu obsługi eksportu polskich produktów chemicznych, w szczególności nawozów sztucznych. Jej terminale i charakterystyczne stalowe kopuły znajdujące się w ich obrębie są usytuowane w najstarszej części Portu Gdynia. Z naszą kamerą sprawdziliśmy, jak wygląda załadunek w jednym z najciekawszych gdyńskich terminali.

Jak powiedział nam Paweł Palak, prezes Bałtyckiej Bazy Masowej: "To dla nas wyjątkowe dni ponieważ statki o tak imponujących parametrach obsługujemy około czterech razy w roku. Obecnie trwa załadunek 25 tysięcy ton siarczanu amonu pochodzącego od naszych głównych kontrahentów czyli Zakładów Azotowych Puławy i Tarnów. Całość tego transportu zostanie skierowana do Brazylii".

Siarczan amonu trafi na pokład masowca Ipanema Beach pływającego pod banderą Hong Kongu. Jednostka ma niemal 180 metrów długości i 29,8 m szerokości. Został zbudowany w 2014 roku a jego nośność wynosi 37503 t.

"Bałtycka Baza Masowa jest terminalem wysoce specjalistycznym, dedykowanym do obsługi nawozów sypkich zarówno luzem jak i w opakowaniach zjednostkowanych typu big bag. Ciągi technologiczne są dostosowane do rozładunku wagonów samowyładowczych a cały układ technologiczny jest zhermetyzowany i przyjazny dla środowiska. Przeładunki realizujemy z wydajnościami rzędu 6-10 tys ton na dobę. Jedynym elementem, który może opóźniać załadunek są warunki atmosferyczne gdyż musimy pamiętać, że przeładowywane towary są higroskopijne, wrażliwe na deszcz czy śnieg" - wyjaśnia Roman Małow, dyrektor ds eksploatacji w gdyńskiej spółce.

Bałtycka Baza Masowa ma także możliwości obsługi ładunków płynnych dostarczanych do terminalu wahadłami kolejowymi wyposażonymi w cysterny. W tym przypadku, przeładunek również odbywa się w sposób hermetyczny, z wykorzystywaniem rurociągów technologicznych oraz pompowni. Tego typu przeładunki są tu realizowane z wydajnościami do 12-15 tys ton na dobę. Gdyńska spółka może obsłużyć statki do 200 metrów długości, zanurzeniu 10,8 m i szerokości 30-35 m.

Jak dodaje Paweł Pawlak: "Nasz potencjał cały czas się powiększa, staramy się poszerzać wachlarz zamówień, otwieramy się na nowe rynki, próbujemy nowych produktów. Krótko mówiąc:  dostosowujemy się do obecnych czasów. W ubiegłym roku otworzyliśmy zupełnie nową, dedykowaną specjalnie dla naszego kontrahenta, instalację do przeładunku gaczu parafinowego. Tym samym, można powiedzieć, że jesteśmy jedynym terminalem w okolicy, który ma wyspecjalizowany sprzęt do tego rodzaju operacji".

Przypomnijmy, że we wrześniu 2005 roku zmodernizowano nabrzeże inż. Tadeusza Wendy.  Pogłębiono wtedy basen do głębokości 8,5 metra, dzięki czemu w tej chwili, Bałtycka Baza Masowa może obsługiwać jednocześnie dwa zbiornikowce pod RSM (nawozy płynne). Zmodernizowano również system załadunku produktów płynnych - obecnie można zamienić ładunek składowany w zbiornikach poprzez połączenie danego zbiornika do instalacji przeładunku paliw lub nawozów.


Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.