Ocena dotyczy następującego rozwiązania: Wydłużenie terminu na rozliczenie VAT w imporcie
Propozycja: Odejście od restrykcyjnego terminu płatności podatku od towarów importowanych w ciągu 10 dni od dnia powiadomienia przez organ celny o wysokości należności podatkowych na rzecz rozliczenia na zasadach ogólnych, tj. wraz ze składaniem deklaracji podatkowej VAT.
Uzasadnienie: Ustawowym terminem zapłaty podatku VAT z tytułu importu towarów jest – zgodnie z art. 33 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług – termin 10 dni licząc od dnia powiadomienia przez organ celny o wysokości należności podatkowych. Termin ten jest zbieżny z terminem płatności należności celnych. W innych krajach regulacje w tym zakresie są znacznie korzystniejsze. Przykładowo w Niemczech czy Holandii wprowadzono rozgraniczenie terminu płatności należności celnych od podatkowych – obowiązuje termin 45-dniowy. Inne kraje takie jak Czechy, Słowacja czy Węgry również wprowadziły korzystniejsze od polskich przepisy zastępując zapłatę podatku VAT formułą ujęcia podatku w deklaracji rozliczeniowej, analogicznie do stosowanej w Polsce metody rozliczania podatku VAT od importu usług czy wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Wprowadzenie postulowanej zmiany poprawi konkurencyjność polskiej gospodarki, gdyż zwiększy ilość odpraw dokonywanych w Polsce oraz przyciągnie dodatkowe ilości ładunków przechodzących przez polskie porty morskie. Podobne do proponowanego rozwiązania stosowane są w Holandii, Wielkiej Brytanii, Belgii oraz we Włoszech.
Należy zauważyć, że obowiązujące od 1 stycznia 2009 r. przepisy nakładają na podmioty ubiegające się o procedurę uproszczoną identyczne warunki, jakie obowiązują w stosunku do podmiotów aplikujących o status AEO (Authorised Economic Operator). Dla uzyskania tego statusu firmy muszą spełniać szereg warunków w zakresie stosowania przepisów, zarządzania ewidencjami, muszą posiadać odpowiednią kondycję finansową oraz spełniać standardy bezpieczeństwa i ochrony. W zamian upoważniony przedsiębiorca AEO może liczyć na różne ułatwienia i uproszczenia w zakresie stosowania prawa celnego i kontroli celnej. Powyższy materiał dostępny na stronie MG –
http://www.mg.gov.pl/node/16303
lub
http://legislacja.gov.pl/lista/1/projekt/48511
CEL ANALIZY
Celem analizy byłaby ocena proponowanego rozwiązania ze względu na budżet państwa. Ministerstwo Finansów stoi na stanowisku, że propozycja ta będzie skutkowała przesunięciem w czasie dochodów państwa rzędu 5 mld zł. Analiza ma pokazać korzyści, które będą przeciwwagą dla argumentów MF oraz ewentualną prawidłowość wyliczeń MF
Ponadto w analizie należy uwzględnić wpływ propozycji na gospodarkę szerzej w tym na rozwój portów polskich w szczególności czy propozycja wpłynie na przekierowanie strumienia odpraw „polskich” dokonywanych w portach zagranicznych do Polski, na rynek pracy i ogólnie rozwój gospodarczy regionów nadmorskich. Ewentualnie wskazanie innych korzyści.
Źródło: MorzaiOceany.pl
www.morzaioceany.pl