19 stycznia Komisja Europejska oficjalnie rozpoczęła konsultacje społeczne na temat włączenia emisji z transport morskiego do unijnych zobowiązań w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych – informuje Krajowa Izba Biopaliw.
Konsultacje, które potrwają do 12 kwietnia mają na celu zebranie opinii wszystkich zainteresowanych przed podjęciem kroków legislacyjnych w zakresie zobowiązania sektora transportu morskiego do obniżania negatywnego wpływu na środowisko naturalne.
Globalna emisja gazów cieplarnianych powodowana przez statki jest relatywnie wysoka i wciąż rośnie. Szacuje się, że transport morski jest odpowiedzialny za emisję 900 milionów ton gazów cieplarnianych rocznie (głównie dwutlenku węgla) i jeżeli nie podjęte zostaną żadne działania ograniczające nastąpi jej dwukrotny wzrost w perspektywie roku 2050.
W grudniu 2009 roku na zlecenie Komisji Europejskiej niezależna organizacja badawcza CE Delft specjalizująca się w projektach środowiskowych opublikowała szeroki raport zatytułowany „Technical support for European action to reducing Greenhouse Gas Emissions from international maritime transport”. Wśród rekomendacji wyjścia naprzeciw koniczności podjęcia działań w zakresie redukcji emisji GHG z transportu morskiego znalazł się obligatoryjny udział procentowy wyprodukowanych w sposób zrównoważony biokomponentów w paliwach żeglugowych.
Póki co wymogiem dodawania biokomponentów do paliw objęty jest wyłącznie transport drogowy. Na stacjach paliw w całej Unii Europejskiej można zatankować wyłącznie paliwa zawierające przynajmniej 5 proc. biokomponentów. W niektórych krajach ta granica jest przesuwana do 7 proc. dla oleju napędowego i 10 proc. dla benzyn.
Czytaj cały artykuł
Źródło: wnp.pl