Energopol Szczecin, firmą budowlana o ponad sześćdziesięcioletniej tradycji skupiona dotąd na przebudowie infrastruktury portowej Pomorza Zachodniego po zniszczeniach wojennych i budownictwie hydrotechnicznym, zwycieżyła przetarg na przebudowę terminalu kolejowego w rejonie Nabrzeża Helskiego. Wykonawcę wybrano spośród sześciu oferentów.
Zakres prac, które mają zostać wykonane przez szczecińską spółkę w zachodniej części Portu Gdynia obejmuje zwiększenie długości użytkowej torów terminalu do 687 m i toru podsuwnicowego do długości 685 m. Przebudowany zostanie również układ drogowy, układ sieci wodociągowej, kanalizacyjnej, energetycznej i teletechnicznej na obszarze obejmowanym modernizacją oraz istniejący układ kolejowo-drogowy przed magazynem nr 25. Zmodernizowany terminal ma być gotowy w III kwartale 2015 roku.
Realizacja przedsięwzięcia ma na celu uporządkowanie układu torowego i zwiększenie możliwości przeładunkowych w zakresie wielkości przeładowywanych jednostek skonteneryzowanych. Ostatnie lata przyniosły znaczne wzrosty przeładunków i przewozów kolejowych w gdyńskim porcie, o czym wielokrotnie informowali przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Uporządkowanie istniejącej infrastruktury zdaniem Walerego Tankiewicza, wiceprezesa Zarządu jest niezbędne.
W grudniu 2013. roku gdyński port otrzymał środki w ramach priorytetu VII Programu Infrastruktura i Środowisko: Transport przyjazny środowisku, działanie 7.4. Rozwój transportu intermodalnego, którymi dysponuje Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Szacowana wysokość unijnego dofinansowania wynosi 39 mln zł. Całość inwestycji to blisko 96,5 mln zł.
MN