Dźwigi typu offshore to kolejne zamówienie realizowane w chojnickim oddziale. Zakład jest dobrze znany z tego rodzaju produktów. W swojej 40-letniej historii dostarczył je do wielu klientów na całym świecie. Aktualny projekt to dźwig do przeładunku towarów sypkich.
Jest to novum wśród licznych typów konstrukcji realizowanych w Chojnicach. Kontrakt został podpisany na dwie maszyny L16 i L17. Gotowy dźwig osiągnie wysokość 65 m, szerokości 20 m i długość 58 m. Drugi będzie o metr szerszy. Ich waga to odpowiednio 94 i 111,5 ton. I choć nie są to pokaźne tonażowo konstrukcje, to projekt jest bardzo wymagający ze względu na stopień skomplikowania konstrukcji.
Dodatkowo, jak przy każdej realizacji offshore wymagania dotyczące jakości spoin i tolerancji wymiarów są bardzo restrykcyjne. Pracownicy oddziału Mostostal Chojnice to doświadczeni fachowcy. Nie było zatem potrzebne specjalne szkolenie pod kątem tego projektu. Jednak niezbędne okazało się wykonanie specjalnych przyrządów montażowych.
Offshore w częściach
Główną częścią maszyny będzie pedestal, czyli postument, na którym konstrukcja będzie oparta. Do wykonania będzie również kratownica i ramy, które składać się będą na wysięgnik, część obrotowa, silnik oraz platformy. Niemal wszystkie elementy prefabrykowane są w chojnickim oddziale. Jedynie 40 proc. kolumny, na której konstrukcja będzie posadowiona powstanie na terenie Stoczni Gdańsk. Za jej wykonanie odpowiedzialna będzie spół- ka zajmująca się w Stoczni produkcją wież wiatrowych. Pedestal ma przekrój okręgu, zatem z uwagi na taki kształt, to zadanie zostało zlecone właśnie GSG Towers.
Po zdaniu konstrukcja zostanie przetransportowana do Gdyni. Tam pod nadzorem innej firmy nastąpi scalanie, montaż hydrauliki oraz pró- by urządzenia. Miejscem docelowym realizacji jest Brazylia.