Stocznia Crist wybuduje dwa statki do obsługi farm łososiowych w Norwegii. Odbiorcą jest Ewos Group, jeden z czołowych dostawców pasz i odżywek dla ryb hodowlanych na świecie. Statki będą miały 70 metrów długości i po 2,5 tys. ton pojemności ładowni oraz ok. 3000 t nośności. Jednostki tego typu dostarczają pokarm dla ryb bezpośrednio od producenta do odbiorcy. Dodatkową funkcją jednostek realizowanych przez Stocznię Crist będzie również zaopatrywanie fabryki karmy w surowce.
Projekt konstrukcji specjalistycznych jednostek opracowało biuro projektowo-konsultingowe Multi Maritime z Førde. Prace konstrukcyjne będą odbywać się pod nadzorem stoczni Solund Verft. Norweskie przedsiębiorstwo wykona również prace wyposażeniowe i wykończeniowe przy systemie rozładunku paszowca. Jak przystało na nowoczesną realizację już podczas wstępnych prac koncepcyjnych założono zastosowanie rozwiązań, które pozwolą na znaczną oszczędność energii oraz sprawią, że eksploatacja statków nie będzie szkodliwa dla środowiska naturalnego. Przy projektowaniu zastosowano innowacje, po którą EWOS sięgał już wcześniej. Koncepcja „silo-to-silo delivery" polega na dostawie karmy w charakterze ładunku masowego od producenta do konkretnej farmy jednym statkiem bez konieczności pakowania ładunku do worków. Takie rozwiązanie pozwala uzyskać imponującą efektywność dostaw. Ponadto tak jak inne jednostki wykorzystywane przez norweskie przedsiębiorstwo, nowe statki zostaną wyposażone w system dynamicznego pozycjonowania, co umożliwi im na utrzymanie stałej odległości od konstrukcji farmy akwakulturowej w trakcie procedury rozładunkowej. Rozładunek do silosu farmy odbywa się przy pomocy wystawianego ze statku wysięgnika z przenośnikiem.
Wnętrza obydwu statków zaprojektuje firma Maritime Montering z Bygstad. Stocznia Crist zleciła opracowanie dokumentacji roboczej statków budowanych dla EWOS Group, gdańskiemu biuru okrętowemu projektowo- konsultingowemu Seatech Engineering Ltd. Prace projektowe w Gdańsku realizuje się przy użyciu oprogramowania Nupas-Cadmatic 3D, AutoCAD, NAPA i Rhinoceros.
Wartość pojedynczej jednostki szacuje się na 125-130 mln koron norweskich, czyli ok. 22,6 mln USD.
Przemysł rybny jest dumą Norwegii. Przeszło 95% norweskich ryb i przetworów rybnych trafia na eksport. Branża daje zatrudnienie 30 tys. osób, z których 14 tys. zajmuje się rybołówstwem, 6 tys. hodowlą ryb, a 10 tys. przetwórstwem. Istnieje około 800 placówek odbiorczych i przetwórczych. Działa też 500 certyfikowanych eksporterów reprezentujących cały sektor od strony sprzedaży.
Operator powstających właśnie jednostek, przedsiębiorstwo EWOS należy do grona światowych liderów produkcji i dostaw karmy dla morskich farm akwakulturowych. Pierwsza jednostka, należąca do armatora Sjøtransport Rotsund AS, zacznie pełnić swoje funkcje już w 2014r.
Wspomniane jednostki nie są jedynymi przykładami ostatnich realizacji nowoczesnych paszowców, w które zaangażowały się polskie stocznie. Na początku 2004 roku Stocznia Tczew przekazała norweskiemu armatorowi Artic Shipping, częściowo wyposażony kadłub statku Arctic Fjord. Jednostka o długości 58,90 m, szerokości 13,80 m, oraz zanurzeniu ok 4,5 m miała nośność 1800 t. Jednostkę holowano z Tczewa do Gdańska.
EWOS: