Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Sławomir Nowak przewodniczył drugiemu i ostatniemu w ramach polskiej Prezydencji posiedzeniu Rady Unii Europejskiej do spraw Transportu, Telekomunikacji i Energii (TTE). Posiedzenie odbyło się 12 grudnia br. w Brukseli.
W ramach przygotowań do przekazania Przewodnictwa w Radzie UE kolejnemu państwu Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Sławomir Nowak spotkał się z ministrami Dani i Cypru – państw, które razem z Polską tworzą Prezydencję grupową, tzw. trio.12.12.2011; Min. Sławomir Nowak podczas Rady ds. Transportu, Telekomunikacji i Energii
Chciałem podziękować Wiceprzewodniczącemu Siimowi Kallasowi i Sekretariatowi Generalnemu Rady za 6 miesięcy wytężonej i intensywnej pracy. Staraliśmy się wykonać swoją pracę jak najlepiej. Za tą kooperację i wsparcie serdecznie dziękuję. Życzymy też powodzenia Danii i Cyprowi, które w ramach trojki będą realizować 18-miesieczny projekt Prezydencji. Zapewniam, że mogą liczyć na nasze pełne zaangażowanie i wsparcie – powiedział Minister Sławomir Nowak.
Agenda obrad Rady obejmowała zagadnienia w dziedzinie transportu lądowego, żeglugi oraz kwestie intermodalne.
W zakresie transportu lądowego Rada przyjęła porozumienie polityczne w sprawie dyrektywy PE i Rady w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego. Celem regulacji jest zwiększenie konkurencyjności europejskiego sektora kolejowego, podniesienie standardu i jakości świadczonych usług. Nowe przepisy mają także ułatwić przewoźnikom dostęp do rynku kolejowego w innych państwach członkowskich.
Przyjęto częściowe podejście ogólne w sprawie rozporządzenia PE i Rady zmieniającego rozporządzenie Rady w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym (tachografy). Regulacje mają zwiększyć bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg, zredukować bariery administracyjne poprzez wykorzystanie nowych technologii oraz zminimalizować możliwe manipulacje.
W dziedzinie intermodalności ministrowie przyjęli sprawozdanie z postępu prac w sprawie rozporządzenia PE i Rady w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej. Sieci TEN-T to jeden kluczowych komponentów zintegrowanej i spójnej Europy. Ich kształt determinuje kierunki rozwoju gospodarczego i mobilności społecznej nie tylko w obrębie UE, ale w całej Europie.
Kolejnym rezultatem obrad było przyjęcie podejścia ogólnego dotyczącego dyrektywy PE i Rady zmieniającej dyrektywę PE i Rady w sprawie minimalnego poziomu wyszkolenia marynarzy. Podniesienie poziomu kwalifikacji marynarzy przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa osób pracujących na morzu oraz pasażerów.
W dziedzinie żeglugi Rada przyjęła podejście ogólne dotyczące rozporządzenia PE i Rady w sprawie przyspieszonego wprowadzania konstrukcji podwójnokadłubowej lub równoważnego rozwiązania konstrukcyjnego w odniesieniu dla tankowców pojedynczokadłubowych. Celem regulacji jest lepsza ochrona środowiska morskiego przed zanieczyszczeniem substancjami toksycznymi, które generują poważne konsekwencje dla biosystemu.
Ponadto Prezydencja przedstawiła informację na temat rezultatów Konferencji ministerialnej w sprawie Partnerstwa Wschodniego (Kraków, 24–25 października 2011 r.) oraz Konferencji Wysokiego Szczebla „Wdrożenie jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej oraz jej rozszerzenie do krajów trzecich” (Warszawa, 28 listopada 2011 r.).