Masowiec Polskiej Żeglugi Morskiej 17 lipca zainauguruje tegoroczny sezon żeglugowy na najbardziej wysuniętych na północ akwenach, na których pływają statki handlowe.
Ze względu na zalodzenie okres, podczas którego możliwe jest tam wykonywanie rejsów bez pomocy lodołamaczy trwa bardzo krótko - od lipca do października.
PŻM przecierał szlaki
- PŻM jako pierwszy armator na świecie przecierał szlaki handlowe na Spitsbergen statkami o nośności 70 tysięcy ton - przypomina Krzysztof Gogol z PŻM. - Pierwszy tę pionierską podróż do portu Svea, leżącego wewnątrz fjordów Van Mijen na Spitsbergenie, przebył w lipcu 2001 roku panamax "Solidarność".
Przewiezie 400 tys. ton
Tegoroczny peżetemowski kontrakt na przewóz norweskiego węgla z portu Svea będzie w całości obsługiwał masowiec "Legiony Polskie" (74 tys. DWT). Surowiec będzie transportowany - na rachunek norweskiej kompanii Jebsen - do portów Zachodniej Europy. Rejs z portu zachodnioeuropejskiego na Spitsbergen (pod balastem) wraz załadunkiem i drogą powrotną trwa około dwóch tygodni. W trakcie całego sezonu "Legiony Polskie" przewiozą około 400 tysięcy ton węgla spoza koła podbiegunowego do portów zachodnioeuropejskich.
czytaj cały artykuł:
http://www.strefabiznesu.gp24.pl/artykul/pzm-legiony-polskie-wyruszaja-na-spitsbergen-37912.html
źródło: