Ideą sieci europejskich korytarzy jest likwidacja tzw. „wąskich gardeł” między państwami, czyli rozbudowanie przygranicznych tras drogowych i kolejowych w celu zapewnienia swobodnego przepływu towarów.
Korytarz Bałtyk-Adriatyk, który będzie przebiegał przez porty morskie Szczecin i Świnoujście jest jednym z dziesięciu korytarzy transportowych, jakie powstaną w Unii.
Dla Szczecina i Świnoujścia decyzja władz UE wiąże się z uruchomieniem funduszu „Łącząc Europę”, którego rola polega na finansowaniu transkontynentalnych połączeń. Regiony przez które będą biegły korytarze transportowe skorzystają z puli środków liczących ok. 30 miliardów euro.
Dzięki funduszom Szczecin będzie mógł uruchomić szybkie i wygodne połączenie kolejowe z Berlinem.
Wg marszałka województwa zachodniopomorskiego, Olgierda Geblewicza decyzja europarlamentu jest zwieńczeniem wielu lat obustronnych starań.
W przyszłym tygodniu marszałek ma się spotkać z wiceministrem transportu - Adamem Zdziebłą, aby skonsultować m.in. projekty związane z korytarzem transportowym.
Realizacja planu przeprowadzenia korytarza transportowego zależy także od innych czynników. Do 2016r wszystkie regiony znajdujące się na trasie korytarza muszą przygotować projekty budowy dróg i połączeń kolejowych.