Dobiega końca realizacja kolejnego Unijnego projektu istotnego dla poprawy stanu środowiska naturalnego Morza Bałtyckiego. Baltic Master II – bo o nim mowa - był kontynuacją projektu Baltic Master - kluczowego w Strategii Unii Europejskiej dla tego regionu.
W konferencji kończącej realizację projektu Baltic Master II, która odbyła się w gdańsku 26 i 27 października 2011 roku udział wzięli przedstawiciele portów, ministerstw, regionów i urzędów miejskich, centrów naukowych, uniwersytetów oraz osoby zajmujące się administracją morską. W trakcie konferencji omówione zostały wyniki działań partnerów projektu. Wyznaczono także przyszłe kierunki współpracy Państw Bałtyckich w takich dziedzinach jak : ograniczenie emisji zanieczyszczeń do powietrza, LNG - jako alternatywne paliwo przyszłości, zharmonizowanie gospodarki odpadami, plany zagrożeń zanieczyszczeniami na morzu, ryzyko wynikające z kolizji statków itp.
Prace w ramach projektu Baltic Master II , stanowiącego kontynuację Baltic Master , rozpoczęte zostały w roku 2009. Projekt skupiał 48 partnerów ze wszystkich krajów regionu Bałtyku, reprezentujących zarówno władze lokalne, regionalne i krajowe, jak i instytuty naukowe i organizacje Pan-Bałtyckie.
Celem projektu była poprawa stanu bezpieczeństwa morskiego poprzez zintegrowanie lokalnej i regionalnej strategii rozwoju ze współpracą przygraniczną. Dotyczyło to poprawy stanu gotowości na lądzie w przypadku wystąpienia rozlewów olejowych i działań prewencyjnych mających chronić środowisko przed negatywnymi skutkami transportu morskiego.
Zarząd Morskiego Portu Gdynia S.A. (z głównym zaangażowaniem Działu Ochrony Środowiska) czynnie uczestniczył w dwóch grupach roboczych projektu:
"WP 3 - Improved on land response capacity to oil spills" (Pakiet roboczy nr 3 : Możliwości prewencji i zwalczania morskich rozlewów olejowych przez służby lądowe )
"WP 4 - Enhanced prevention of pollution from maritime transport" (Pakiet roboczy nr 4: Działania zapobiegające zanieczyszczeniom ze strony transportu morskiego).
Zarząd Portu był podmiotem wiodącym w dziedzinie przygotowań do wdrożenia Międzynarodowej Konwencji o Kontroli i Postępowaniu ze Statkowymi Wodami Balastowymi i Osadami (Konwencja BWM). W ramach projektu Baltic Master II ZMPG-a S.A. przygotował, we współpracy z Centrum Techniki Okrętowej S.A. oraz Uniwersytetem w Ljubljanie, dwa opracowania związane z oceną ryzyka introdukcji gatunków obcych. Z uwagi na brak oficjalnych danych ze statków zastosowane zostały obliczenia teoretyczne oparte na wytycznych IMO (RES. MEPC.162(56) G7) oraz na „modelu słoweńskim”, zastosowanym poprzednio w Porcie Koper. Analiza pochodzenia i jakości wód balastowych pozwoliła na stwierdzenie, że na ryzyko introdukcji obcych gatunków w Porcie Gdynia największy wpływ mogą mieć statki z balastem pochodzącym z obszarów Europy Północnej. Ilości wód balastowych zrzucanych rocznie w wyniku operacji przeładunkowych przeprowadzanych w Porcie Gdynia oszacowano- w zależności od zastosowanego modelu - na 1 lub 2 miliony ton. Z Art. 5 Konwencji BWM wynika obowiązek zainstalowania w portach i terminalach wyznaczonych przez Państwo-Stronę Konwencji BWM odpowiednich urządzeń odbiorczych do odbioru osadów ze statkowych zbiorników balastowych w celu czyszczenia i naprawy zbiorników balastowych.
Państwa należące do akwenu Morza Bałtyckiego są zobligowane na mocy „HELCOM Sea Action Plan” do ratyfikacji Konwencji BWM najpóźniej do końca 2013 roku.
Uczestnictwo ZMPG-a S.A. w projekcie Baltic Master II niewątpliwie przyczyniło się do dalszego podwyższenia standardów prowadzonych w Porcie Gdynia działań na rzecz ochrony środowiska.