Gdyński terminal masowy coraz częściej przyjmuje statki typu Panamax. Podjęcie większej liczby tych specjalistycznych jednostek stanie się możliwe dzięki inwestycji w sprzęt usprawniający procesy przeładunkowe oraz pozwalający na dywersyfikację ładunków. Taki plan postawił sobie Morski Terminal Masowy Gdynia.
Ostatnio gdyński terminal masowy przyjął duży masowiec m/v "Cape Triumph" z prawie 40 tysiącami ton węgla w ładowniach. Niedawno przyjęto szósty w tym roku statek typu Panamax. W tym tygodniu przybędzie następny duży statek z ok. 65 tysiącami ton węgla.
Terminal ma szansę wyspecjalizować się w przeładunku węgla.
- Morski Terminal Masowy Gdynia to nowoczesny terminal uniwersalny i takim pozostanie. Fakt, że możemy obsługiwać statki typu Panamax to nasz wielki atut i cieszymy się, że coraz częściej zawijają one do naszego terminalu- skomentował Rinus Roose, dyrektor do spraw marketingu i rozwoju MTMG- Morskiego Terminalu Masowego Gdynia.
Nadrzędnym celem przedsiębiorstwa jest utrzymanie różnorodności obsługiwanych towarów.
Terminal nie zaniedba inwestycji, które poprawią dywersyfikację ładunków. Przedsiębiorstwo ma inwestować w sprzęt gwarantujący dobrą obsługę różnego rodzaju ładunków wymagających nowoczesnych technologii i zachowania europejskich norm ekologicznych.
- Jedną z pierwszych nowych inwestycji jest urządzenie zraszające, które zmniejsza zapylenie w terminalu, powstające w trakcie rozładunku i załadunku różnego rodzaju towarów sypkich. MTMG będzie terminalem wyróżniającym się jakością usług oraz nowoczesną technologią przeładunku.
Maszyna do zraszania już w przyszłym tygodniu trafi do terminalu. W ubiegłym roku na Nabrzeżu Szwedzkim został zmontowany nowy żuraw firmy Famak z udźwigiem 25 ton na chwytaku, który zwiększył dobowe tempo przeładunku śruty sojowej, węgla, koksu oraz innych ładunków masowych. Do tego terminal wzbogacił się o dźwig samojezdny firmy Liebherr. Udźwig nowego żurawia to ponad 120 ton na haku i 75 ton na linach chwytaka, a maksymalny wysięg to 48 metrów. Jest to siedemnasty z kolei żuraw w terminalu masowym i zarazem najnowocześniejszy. Dzięki wysokiej wydajności przeładunkowej sięgającej 20 tysięcy ton w ciągu doby, znacznemu skróceniu uległ czas obsługi ładunków, a tym samym czas pobytu statków w terminalu. Innymi słowy rozładunek statku typu Panamax w MTMG może trwać ok. trzech dób.
29 sierpnia 2011 roku w siedzibie Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA podpisano umowę dot. zbycia udziałów spółki MTMG - Morski Terminal Masowy Gdynia francuskiej spółce Atic Services. Cena zbycia 100 procent udziałów wyniosła 60 303 760 złotych. Podpisanie umowy zamknęło proces prywatyzacyjny rozpoczęty w styczniu 2010r. Na ogłoszenie odpowiedziało dziewięć podmiotów: Atic Services, Cargill Polska, Cefetra Polska, Getreide AG, Glencore Polska, Louis Dreyfus Commodities Polska, ECS Eurocargo, Port Północny, konsorcjum CTL Logistics/CTL Trans-Port.
Ostatecznie zdecydowano się na ofertę Atic Services. Firma jest europejskim liderem w logistyce ładunków masowych (głównie przeładunek węgla). Przedsiębiorstwo działa na kilku obszarach logistyki: występuje jako bezpośredni dostawca produktów lub jako agent, zajmuje się kompleksowym zarządzaniem łańcuchem transportowym, realizuje transport ładunków masowych od dostawców do odbiorców, prowadzi przeładunek i składowanie ładunków w portach morskich, przeprowadza badania standardów jakościowych ładunków masowych. Głównym udziałowcem Atic jest ArcelorMital oraz EDF Trading.
- Od początku procesu prywatyzacji byłem zaangażowany w całe przedsięwzięcie. Jestem przekonany, że nabycie akcji MTMG przez spółkę ATIC Services to bardzo dobry pomysł. MTMG to terminal o dużym potencjale- uzupełnia Rinus Roose.