Pod koniec tego tygodnia na dok Morskiej Stoczni Remontowej Gryfia w Szczecinie wejdzie statek Polskiej Żeglugi Morskiej m/s Mazowsze. Wcześniej jednostka pozostawi ładunek fosforytów w Zakładach Chemicznych Police. M/s Mazowsze to masowiec o nośności 38 tys. ton.
Remont m/s Mazowsze będzie pierwszym planowym remontem tego statku, wykonywanym standardowo po pierwszych pięciu latach eksploatacji. Wśród planowanych prac będzie malowanie kadłuba oraz ładowni, a także m.in. wymiana oleju w uszczelnieniu wału śruby, na cztery razy droższy od tradycyjnego, olej biodegradowalny. Konieczność używania takiego oleju w częściach statku, mających kontakt z wodą, wynika z najnowszych przepisów, które wprowadziły Stany Zjednoczone.
Natomiast w poniedziałek do Gdańskiej Stoczni Remontow wpłynął jeden z 74-tysięczników PŻM - m/s Solidarność, który od niedzieli znajdował się na kotwicowisku, gdzie był bardzo dobrze widoczny z trójmiejskich plaż.
Statek pierwotnie planowany był do sprzedaży, jednak tegoroczna poprawa rynku frachtowego spowodowała, że armator zdecydował się na jego kosztowny remont i pozostawienie go we flocie na kolejne lata. Remont na Solidarności, który potrwa ok. miesiąc, będzie wymagał m.in. wymiany 50 ton stali, a także prac konserwacyjnych kadłuba.
Łącznie Polska Żegluga Morska wykona w tym roku 23 remonty planowe swoich statków. Zdecydowana większość z nich zostanie przeprowadzona w polskich stoczniach.
Pierwszym tegorocznym remontem przeprowadzonym w Polsce był przeprowadzony w lutym w Gdańskiej Stoczni Remontowa remont masowca m/s Regalica.
Krzysztof Gogol