Unia Europejska dofinansuje projekty intermodalne polskich spółek, których wartość kosztorysowa przekracza łącznie 1 mld zł. Największym beneficjentem będzie Bałtycki Terminal Kontenerowy (BCT) w Gdyni.
O konkursie Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT), które rozdzieli ok. 400 mln zł oraz o planach inwestycyjnych związanych m.in. z rozwojem polskich portów, poinformowała wiceminister infrastruktury Anna Wypych-Namiotko podczas spotkania w Gdyni.
- Takie realizowane zadania, jak pogłębienie Portu Gdynia, ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia jego konkurencyjności, a w konsekwencji rozwoju Gdyni i regionu – powiedziała wiceminister.
Według niej, wszystkie środki finansowe z CUPT, które przeznaczane są na rozwój portów i innych projektów intermodalnych, przyczyniają się do rozwoju całej polskiej gospodarki. Są one też zbieżne z Białą księga transportową Europa 2050, zakładającą rozwój bardziej „ekologicznych” środków transportu.
O wynikach konkursu rozstrzyga CUPT - jednostka, której celem jest racjonalne i efektywne wykorzystanie środków unijnych przeznaczonych na dofinansowanie projektów transportowych.
Projekt BCT ma wartość ponad 153 mln zł i jest największym pod tym względem spośród zgłoszonych do konkursu dla działania 7.4 wspierającego rozwój transportu intermodalnego. BCT zainwestuje w sprzęt, infrastrukturę i systemy informatyczne. Zakupione zostaną nowe suwnice placowe, kolejowe, nabrzeżowe i inny sprzęt przeładunkowy. Zmodernizowane zostaną place i drogi na terenie terminala, pojawi się też więcej stanowisk dla kontenerów chłodniczych. Utworzony zostanie system pozycjonowania kontenerów (DGPS).
- Na tak szeroki program rozwoju terminala pozwoli nam znaczący, bo 35 procentowy, udział finansowy państwa i UE – powiedział Krzysztof Szymborski, prezes BCT.
Inwestycja zostanie zrealizowana w latach 2012 - 2015 roku i podniesie znacznie zdolność przeładunkową terminala. Obecnie jest ona szacowana na poziomie 750 tys. TEU, a w przyszłości ma wzrosnąć do 1,2 mln TEU.
Czytaj cały artykuł
Źródło: wnp.pl
