• <
port_rezerwa_mega_1100_200

Kontenery na Wiśle - komercyjny rejs barki z Portu Gdańsk do Chełmna [wideo,foto]

Strona główna Porty Morskie, Logistyka Morska, Transport Morski Kontenery na Wiśle - komercyjny rejs barki z Portu Gdańsk do Chełmna [wideo,foto]

zk

06.04.2021 Źródło: informacja prasowa
Pokaż cały artykuł
Kontenery na Wiśle - komercyjny rejs barki z Portu Gdańsk do Chełmna [wideo,foto] - GospodarkaMorska.pl
fot. GospodarkaMorska.pl

150 ton ładunku 150 kilometrów w górę rzeki – 6 kwietnia z Portu Gdańsk wystartował pilotażowy rejs komercyjny barki z ładunkiem kontenerów dla jednej z kujawsko-pomorskich firm. Towary dotrą Wisłą do Chełmna w czwartek (8 kwietnia), a barka, ponownie załadowana, ruszy w drogę powrotną. Organizatorem przedsięwzięcia, które promuje ideę śródlądowego transportu wodnego, jest samorząd województwa kujawsko-pomorskiego.

– Położenie naszego regionu, w którym krzyżują się dwie międzynarodowe drogi wodne, daje duże możliwości rozwoju w oparciu transport śródlądowy. Dlatego jako województwo jesteśmy szczególnie zainteresowani działaniami zmierzającymi do użeglownienia dolnej Wisły i uruchomienia jej potencjału gospodarczego, oczywiście przy poszanowaniu środowiska naturalnego. Ten rejs pokazuje możliwości, jakie się z tym wiążą – mówi marszałek Piotr Całbecki.

Firmą, do której trafi załadowana dziś w Gdańsku zawartość kontenerów – 150 ton materiałów do produkcji – są Toruńskie Zakłady Materiałów Opatrunkowych (TZMO). Co najmniej 150 ton ładunku popłynie z Chełmna do Gdańska powrotnym rejsem barki. Będą to gotowe produkty wysyłane z Polski w świat.

Załadowana sześcioma 40-stopowymi kontenerami barka i towarzyszący jej pchacz wypłyną z Portu Gdańsk krótko po południu. W czwartek (8 kwietnia) dotrą do Chełmna, gdzie nastąpi rozładunek na tiry, a na barkę trafią nowe kontenery. Planowany powrót do Gdańska 9 kwietnia. Operatorem rejsu jest warszawska firma VAN Cargo.

- W 2020 roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk zakończył pracę nad 3 etapem studium wykonalności dla kompleksowego zagospodarowania międzynarodowych dróg wodnych E40 i E70. Użeglownienie rzeki Wisły to dla Portu Gdańsk możliwość nawiązania nowych kontaktów i zdobycia nowych rynków zbytu. Zmodernizowana infrastruktura w Porcie Wewnętrznym umożliwia obsługę tego typu transportu - informuje Aleksandra Cilińdź kierownik zespołu ds. rozwoju w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk.

Przedsięwzięcie ma również aspekt badawczy i wdrożeniowy. Trasą barki popłynie łódź Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Gdańsku, z pracownikiem naukowym Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy i studentem tej uczelni na pokładzie. Akademicy sprawdzą oznakowanie nawigacyjne szlaku, jego przepustowość oraz lokalizację trudnych żeglugowo miejsc. Rejs powinien też pozwolić określić warunki brzegowe dla opłacalności i konkurencyjności tego modelu transportu.  

Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego uczestniczy w międzynarodowym projekcie EMMA Extension (program INTERREG Region Morza Bałtyckiego), którego celem jest wzmocnienie transportu morskiego i śródlądowego. W 2017 roku zorganizowaliśmy wiślany rejs promocyjno-badawczy, a na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego powstało studium lokalizacyjne dla planowanej platformy multimodalnej Bydgoszcz – Solec Kujawski.

 Wodny transport śródlądowy w liczbach

    Standardowy zestaw rzeczny przewozi tyle towarów co 84 tiry
    Przy tym samym nakładzie energii ciężarówką transportujemy na 100, barką na 370 km   
    Jedna barka dziennie z portu w Gdańsku to 15 tys. tirów rocznie mniej na drogach
    Złotówka zainwestowana w śródlądowe drogi to 4-6 złotych zysku

Kujawsko-pomorski odcinek Wisły mierzy 205 kilometrów – to prawie piąta  część jej całkowitej długości. W dorzeczu leży 80 procent powierzchni  województwa, w tym 11 miast (Włocławek, Toruń, Bydgoszcz, Dobrzyń nad  Wisłą, Nieszawa, Ciechocinek, Solec Kujawski, Chełmno, Świecie,  Grudziądz i Nowe) z łącznie 850 tysiącami mieszkańców. Wisła jest  częścią dwóch prowadzących przez województwo kujawsko-pomorskie  międzynarodowych dróg wodnych – łączącej Bałtyk z Morzem Czarnym E40 i  E70, która łączy Europę Zachodnią z rejonem Kaliningradu w Federacji  Rosyjskiej.

Dziękujemy za wysłane grafiki.