Anna Konopka
Tolten to najdłuższy statek i z największą liczbą ruchów (ok. 1000 wyładunek, 2000 załadunek), jaki kiedykolwiek pojawił się na terminalu GCT w Gdyni, który jest częścią Grupy Hutchison Ports. Jednostka niemieckiego Hapag-Lloyda ma długość całkowitą 300 metrów, aktualnie pływa pod banderą Liberii. Od niedzieli 10 lipca trwa operacja przeładunku przy Nabrzeżu Bułgarskim w Porcie Gdynia.
Tolten (nr IMO: 9612870, MMSI: 636092678), to kontenerowiec zbudowany w 2012 roku. Jednostka mierzy 300 metrów długości, 46 szerokości, a jej zanurzenie wynosi 9,4 metra.
Do Portu Gdynia statek zawinął jednorazowo z powodu nadwyżki kontenerów zgromadzonych na Gdynia Container Terminal (GCT).
– Jednostka na co dzień pływa na linii AL2, czyli linii obsługującej połączenie pomiędzy Europą a Stanami Zjednoczonymi. Pojawi się u nas jednorazowo. Z Gdyni wypłynie z nadwyżką kontenerów, które czekały na odbiór na naszym terminalu – tłumaczy Adam Czartowski, dyrektor handlowy w GCT.
Spektakularne zawinięcie można było podziwiać z Estakady Kwiatkowskiego w niedzielne popołudnie. Z redy Tolten odpłynął około godziny 15.30, na Nabrzeżu Bułgarskim pojawił się po widowiskowym obrocie.
Rekord GCT Gdynia
Tolten to również rekordowy kontenerowiec w historii terminala GCT, jeśli chodzi o ilość kontenerów na jednym statku. Z jednostki wyładowano 1000 kontenerów, natomiast załadowano dwa razy tyle. Z Gdyni odpływie najprawdopodobniej w środę.
– Dzięki naszym inwestycjom, m.in. przebudowie nabrzeża głębokowodnego, już teraz możemy przyjmować statki nawet 400-metrowe. Nabrzeże Bułgarskie jest jedynym nabrzeżem stwarzającym takie warunki w Porcie Gdynia – podkreśla Jan Jarmakowski, dyrektor terminala GCT w Gdyni.
O Hutchison Ports
Hutchison Ports jest oddziałem CK Hutchison Holdings Limited (CK Hutchison), zajmującym się portami i usługami pokrewnymi. Hutchison Ports jest wiodącym na świecie inwestorem, deweloperem i operatorem portowym działającym w 52 portach na terenie 26 krajów. Na przestrzeni lat Grupa Hutchison Ports rozszerzała swoją działalność na inne obszary związane z logistyką i transportem, w tym terminale statków wycieczkowych, operacje lotniskowe, centra dystrybucyjne, usługi kolejowe i stocznie remontowe. W 2020 roku terminale należące do Hutchison Ports przeładowały łącznie ponad 83 mln TEU.
O Hapag-Lloyd
Hapag-Lloyd AG – niemieckie przedsiębiorstwo logistyczne od 2015 notowane na giełdzie z siedzibą w Hamburgu. To piąty na świecie przewoźnik kontenerowy.
Dysponując flotą 253 nowoczesnych kontenerowców i całkowitą zdolnością transportową 1,8 miliona TEU, Hapag-Lloyd jest jedną z wiodących na świecie firm żeglugi liniowej. Firma ma około 14 100 pracowników i 421 biur w 137 krajach. Hapag-Lloyd ma pojemność kontenerów około 3,1 miliona TEU – w tym jedną z największych i najnowocześniejszych flot kontenerów chłodniczych. Łącznie 129 usług liniowych na całym świecie zapewnia szybkie i niezawodne połączenia między ponad 600 portami na wszystkich kontynentach. Hapag-Lloyd jest jednym z wiodących operatorów na rynkach transatlantyckich, na Bliskim Wschodzie, w Ameryce Łacińskiej i wewnątrz Ameryki.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych