gm
W poniedziałek 27 czerwca w Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku odbyło się jubileuszowe spotkanie Konwentu Morskiego zwołane z okazji 5. rocznicy powołania zgromadzenia. Gościem specjalnym spotkania był premier Mateusz Morawiecki.
Poza premierem Morawieckim na spotkaniu prowadzonym przez prezesa Polskiego Rejestru Statku Henryka Śniegockiego pojawili się także inni goście, m.in. wojewoda pomorski Dariusz Drelich czy wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Czerwcowe spotkanie Konwentu odbywało się pod hasłem „Polak potrafi” i w dużej mierze dotyczyło podsumowania i raportowania postępu prac nad dwoma największymi w tym momencie programami – budową promów dla polskich armatorów oraz fregat Miecznik.
Konwent Morski to gremium doradcze ministra infrastruktury. Został on
powołany przed pięcioma laty zarządzeniem ówczesnego ministra
gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marka Gróbarczyka,
dzisiejszego wiceministra infrastruktury.
– Dzięki m.in.
Konwentowi udało się stworzyć rozwiązanie hybrydowego finansowania –
pieniądze, które pochodzą z budżetu państwa, z instytucji finansowej i
od poszczególnych inwestorów razem przyniosły blisko 4 mld na budowę
ro-paxów, z czego 1 mld został zaangażowany z budżetu państwa. Wszystko
to odbywa się na zasadzie albo dłużnej, albo kapitałowej inwestycji z
budżetu państwa, więc nie ma żadnych obaw z tytułu niedozwolonej pomocy
publicznej, a jest rzeczą niezwykłą pod kątem realizacji zleceń –
wyjaśniał Marek Gróbarczyk opowiadając o dotychczasowych efektach pracy
Konwentu Morskiego.
W pierwszej części czerwcowego spotkania
odczytane zostały gratulacyjne, m.in. od prezydenta Andrzeja Dudy i oraz
od marszałek Elżbiety Witek. Głos zabrali także minister Gróbarczyk,
który ujawnił, że model promów budowanych dla polskich armatorów
przeszedł pomyślnie testy w Centrum Techniki Okrętowej, a także prezes
IPN Karol Nawrocki. Następnie premier Mateusz Morawiecki wręczył medale
100-lecia Odzyskania Niepodległości osobom reprezentującym zarówno
służby państwowe, jak i sektor prywatny. W tej części programu ujawniono
także nominacje nowych członków Konwentu, którymi zostali Sylwester
Kalicki, prezes spółki Inter Marine, Jacek Sadaj, prezes Zarządu
Morskiego Portu Gdynia, oraz dyrektor Narodowego Muzeum Morskiego Robert
Domżał.
Na scenę zaproszono także przewodniczącego Konwentu
kapitana żeglugi wielkiej Zbigniewa Sulateckiego, którego imię będzie
nosił Ośrodek Doświadczalny Badań Modelowych Politechniki Gdańskiej i
Uniwersytetu Morskiego w Iławie. Kapitan Sulatycki w krótkim wystąpieniu
skupił się na podziękowaniach za dotychczasowe pięć lat pracy Konwentu.
Podkreślał, że w tym czasie polskiemu sektorowi morskiemu udało się
zrealizować kilka projektów, które wcześniej skazywane były na
niepowodzenie.
– Polski przemysł okrętowy to były stocznie,
ale również ponad 2 tysiące różnych zakładów, które umieszczały swoje
produkty na stoczniach. To wszystko zostało w zasadzie zmarnowane. A
przecież wielki Polak Eugeniusz Kwiatkowski zakładał, że jednym z
ważniejszych filarów gospodarki narodowej będzie polski przemysł
okrętowy – mówił Sulatycki.
Przewodniczący wspominał także o początkach pomysłu budowy okrętów klasy Kormoran:
–
Kiedy szefostwo marynarki wojennej przedstawiło, jak wygląda
zabezpieczenie naszej 550-kilometrowej granicy morskiej na jednym ze
spotkań premier Kaczyński i premier Morawiecki złapali się za głowę.
Zaczęliśmy drążyć, że czas zaufać ekspertom, którzy się na tym znają i
przystąpić do bardzo ważnego zadania – mówił. Dodał, że potrzeba było
jeszcze trochę czasu, zanim osoby decyzyjne zostały przekonane do budowy
okrętów w polskiej stoczni. Kapitan wezwał także do wykonania kolejnego
kroku w związku z rozwojem offshore – budowy w polskich stoczniach
holowników i statków do pracy offshore.
Po wystąpieniu
przewodniczącego Sulatyckiego przyszedł czas na merytoryczną część
spotkania. W ramach bloku zatytułowanego „Przyszłość floty polskiej
Marynarki Wojennej” swoje referaty wygłosili wiceadmirał Jarosław
Ziemiański, inspektor Marynarki Wojennej oraz wiceadmirał Krzysztof
Jaworski, dowódca Centrum Operacji Morskich Komponentu Morskiego.
Skupiali się oni rzecz jasna w dużej mierze na okrętach budowanych w
ramach programów Miecznik i Kormoran, objaśniając ich funkcje i możliwe
zastosowania w różnych scenariuszach działań. Następny blok poświęcony
był budowie polskich promów. Stan prac przedstawił Adam Ruszkowski,
prezes Remontowa Holdingu, o planowanym wykorzystaniu jednostek mówił
także Andrzej Wróblewski, dyrektor Polskiej Żeglugi Morskiej. Ostatni
referat poświęcony był konieczności dokonania kolejnych inwestycji nie
tyle w infrastrukturę, co w edukację, kompetencje i kadry – mówił o tym
rektor Politechniki Gdańskiej prof. dr hab. inż. Krzysztof Wilde,
zwracając uwagę między innymi na dużą różnicę środków przekazywanych na
szkolnictwo między ośrodkami morskimi a choćby uczelniami z województwa
mazowieckiego.
Ostatnia część jubileuszowego spotkania
Konwentu Morskiego rozpoczęła się od odczytania przez posła Kacpra
Płażyńskiego listu od Jarosława Kaczyńskiego, po czym na mównicę wszedł
premier Mateusz Morawiecki. Prezes Rady Ministrów w swoim wystąpieniu
skupił się na podkreślaniu realizowanych inwestycji w branży morskiej,
wielokrotnie zaznaczając, że dzieją się one po 30 latach zastoju w
sektorze i akcentując zasługi aktualnego rządu. Według niego niezbędnym
krokiem była naprawa finansów publicznych.
– Nie byłoby tych
projektów, powolnej odbudowy kompetencji przemysłu morskiego, gdyby nie
naprawa finansów publicznych. Musi być silny polski przemysł okrętowy,
który wzmocni bezpieczeństwo naszego wybrzeża i całej Rzeczypospolitej –
mówił premier.
Morawiecki nawiązał także do polityki społecznej i zadeklarował dalsze inwestycje w branżę morską.
–
Przeznaczyliśmy ogromne środki na infrastrukturę. Pogłębienie toru
wodnego do Szczecina do 12,5 metra – zakończone. Falochron – kolejny
miliard. Terminal głębokowodny w Szczecinie to kolejny miliard. Już
zainwestowane miliardy w terminal głębokowodny w Gdańsku. Mierzeja
Wiślana, którą za chwilę będziemy uroczyście otwierali, która pokaże
jednocześnie czym jest zwiększenie naszej suwerenności wobec Rosji w
praktyce. To tylko wybrane inwestycje w przemysł morski, okrętowy, w
porty polskie – wymieniał Morawiecki. – Widzimy szanse w nowoczesnym
przemyśle związanym z technologiami offshore. Chcemy, żeby jak najwięcej
wartości dodanej, przemysłu tworzonego było w Polsce. To wszystko musi
być uzupełnione o kolejną inwestycję. To właśnie robimy – zapewnił.
–
W dobie walki na Ukrainie trzeba powiedzieć, że nasze wybrzeże, te
kompetencje, które tu tworzymy i umacniamy, są symbolem naszej wolności.
Będziemy chcieli rozwijać te kompetencje morskie, bo wierzę, że
wzmacniają bezpieczeństwo całego kraju – mówił Mateusz Morawiecki.
Po
zakończeniu Konwentu Morskiego premier wraz z innymi gośćmi i
reprezentantami branży z prezesem PRS Henrykiem Śniegockim na czele
odbył spotkanie za zamkniętymi drzwiami.
– Konwent bezwzględnie jest obszarem wskazującym na to, że podstawa funkcjonowania i budowy jednostek może się odbywać bez większych problemów w polskich stoczniach. To dzisiaj zostało pokazane. Czekaliśmy na informacje związane z budową ro-paxów, naszych promów, z Holdingu Remontowa. Wskazano, że to po prostu idzie zgodnie z planem. Również niszczyciele min, które zostały wybudowane w poprzedniej edycji wskazują, że polskie stocznie są po prostu wydolne. Dlatego też można po prostu rozpocząć budowę kolejnych jednostek w stoczniach, jak to planowaliśmy. Polskie stocznie są odpowiedzialne i odpowiednie do tego, aby realizować takie zlecenia – podsumował spotkanie w rozmowie z Gospodarką Morską wiceminister Marek Gróbarczyk.
Zanieczyszczone paliwo przyczyną problemów Dali w Baltimore?
Niemal pół miliarda dolarów na modernizację sił morskich Peru przy współudziale stoczni z Korei Południowej
PSSE uruchomiła najbardziej zaawansowany technologicznie zestaw symulatorów spawania VR na świecie [RELACJA]
Już wkrótce start sezonu wycieczkowego w Porcie Gdynia
MidOcean Energy finalizuje transakcję nabycia udziałów Tokyo Gas w portfelu zintegrowanych australijskich projektów LNG
Konferencja „Morska flota handlowa pod narodową banderą. Polską racją stanu!"