• <
KONGSBERG_2023

[WIDEO, FOTO] Morawiecki na Konwencie Morskim w Gdańsku: „Będzie więcej inwestycji”

Strona główna Przemysł Stoczniowy, Przemysł Morski, Stocznie, Statki [WIDEO, FOTO] Morawiecki na Konwencie Morskim w Gdańsku: „Będzie więcej inwestycji”
Pokaż cały artykuł
[WIDEO, FOTO] Morawiecki na Konwencie Morskim w Gdańsku: „Będzie więcej inwestycji” - GospodarkaMorska.pl
Fot. GospodarkaMorska.pl

W poniedziałek 27 czerwca w Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku odbyło się jubileuszowe spotkanie Konwentu Morskiego zwołane z okazji 5. rocznicy powołania zgromadzenia. Gościem specjalnym spotkania był premier Mateusz Morawiecki.

Poza premierem Morawieckim na spotkaniu prowadzonym przez prezesa Polskiego Rejestru Statku Henryka Śniegockiego pojawili się także inni goście, m.in. wojewoda pomorski Dariusz Drelich czy wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. Czerwcowe spotkanie Konwentu odbywało się pod hasłem „Polak potrafi” i w dużej mierze dotyczyło podsumowania i raportowania postępu prac nad dwoma największymi w tym momencie programami – budową promów dla polskich armatorów oraz fregat Miecznik.



Konwent Morski to gremium doradcze ministra infrastruktury. Został on powołany przed pięcioma laty zarządzeniem ówczesnego ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marka Gróbarczyka, dzisiejszego wiceministra infrastruktury.

– Dzięki m.in. Konwentowi udało się stworzyć rozwiązanie hybrydowego finansowania – pieniądze, które pochodzą z budżetu państwa, z instytucji finansowej i od poszczególnych inwestorów razem przyniosły blisko 4 mld na budowę ro-paxów, z czego 1 mld został zaangażowany z budżetu państwa. Wszystko to odbywa się na zasadzie albo dłużnej, albo kapitałowej inwestycji z budżetu państwa, więc nie ma żadnych obaw z tytułu niedozwolonej pomocy publicznej, a jest rzeczą niezwykłą pod kątem realizacji zleceń – wyjaśniał Marek Gróbarczyk opowiadając o dotychczasowych efektach pracy Konwentu Morskiego.

W pierwszej części czerwcowego spotkania odczytane zostały gratulacyjne, m.in. od prezydenta Andrzeja Dudy i oraz od marszałek Elżbiety Witek. Głos zabrali także minister Gróbarczyk, który ujawnił, że model promów budowanych dla polskich armatorów przeszedł pomyślnie testy w Centrum Techniki Okrętowej, a także prezes IPN Karol Nawrocki. Następnie premier Mateusz Morawiecki wręczył medale 100-lecia Odzyskania Niepodległości osobom reprezentującym zarówno służby państwowe, jak i sektor prywatny. W tej części programu ujawniono także nominacje nowych członków Konwentu, którymi zostali Sylwester Kalicki, prezes spółki Inter Marine, Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia, oraz dyrektor Narodowego Muzeum Morskiego Robert Domżał.

Na scenę zaproszono także przewodniczącego Konwentu kapitana żeglugi wielkiej Zbigniewa Sulateckiego, którego imię będzie nosił Ośrodek Doświadczalny Badań Modelowych Politechniki Gdańskiej i Uniwersytetu Morskiego w Iławie. Kapitan Sulatycki w krótkim wystąpieniu skupił się na podziękowaniach za dotychczasowe pięć lat pracy Konwentu. Podkreślał, że w tym czasie polskiemu sektorowi morskiemu udało się zrealizować kilka projektów, które wcześniej skazywane były na niepowodzenie.

– Polski przemysł okrętowy to były stocznie, ale również ponad 2 tysiące różnych zakładów, które umieszczały swoje produkty na stoczniach. To wszystko zostało w zasadzie zmarnowane. A przecież wielki Polak Eugeniusz Kwiatkowski zakładał, że jednym z ważniejszych filarów gospodarki narodowej będzie polski przemysł okrętowy – mówił Sulatycki.

Przewodniczący wspominał także o początkach pomysłu budowy okrętów klasy Kormoran:

– Kiedy szefostwo marynarki wojennej przedstawiło, jak wygląda zabezpieczenie naszej 550-kilometrowej granicy morskiej na jednym ze spotkań premier Kaczyński i premier Morawiecki złapali się za głowę. Zaczęliśmy drążyć, że czas zaufać ekspertom, którzy się na tym znają i przystąpić do bardzo ważnego zadania – mówił. Dodał, że potrzeba było jeszcze trochę czasu, zanim osoby decyzyjne zostały przekonane do budowy okrętów w polskiej stoczni. Kapitan wezwał także do wykonania kolejnego kroku w związku z rozwojem offshore – budowy w polskich stoczniach holowników i statków do pracy offshore.

Po wystąpieniu przewodniczącego Sulatyckiego przyszedł czas na merytoryczną część spotkania. W ramach bloku zatytułowanego „Przyszłość floty polskiej Marynarki Wojennej” swoje referaty wygłosili wiceadmirał Jarosław Ziemiański, inspektor Marynarki Wojennej oraz wiceadmirał Krzysztof Jaworski, dowódca Centrum Operacji Morskich Komponentu Morskiego. Skupiali się oni  rzecz jasna w dużej mierze na okrętach budowanych w ramach programów Miecznik i Kormoran, objaśniając ich funkcje i możliwe zastosowania w różnych scenariuszach działań. Następny blok poświęcony był budowie polskich promów. Stan prac przedstawił Adam Ruszkowski, prezes Remontowa Holdingu, o planowanym wykorzystaniu jednostek mówił także Andrzej Wróblewski, dyrektor Polskiej Żeglugi Morskiej. Ostatni referat poświęcony był konieczności dokonania kolejnych inwestycji nie tyle w infrastrukturę, co w edukację, kompetencje i kadry – mówił o tym rektor Politechniki Gdańskiej prof. dr hab. inż. Krzysztof Wilde, zwracając uwagę między innymi na dużą różnicę środków przekazywanych na szkolnictwo między ośrodkami morskimi a choćby uczelniami z województwa mazowieckiego.

Ostatnia część jubileuszowego spotkania Konwentu Morskiego rozpoczęła się od odczytania przez posła Kacpra Płażyńskiego listu od Jarosława Kaczyńskiego, po czym na mównicę wszedł premier Mateusz Morawiecki. Prezes Rady Ministrów w swoim wystąpieniu skupił się na podkreślaniu realizowanych inwestycji w branży morskiej, wielokrotnie zaznaczając, że dzieją się one po 30 latach zastoju w sektorze i akcentując zasługi aktualnego rządu. Według niego niezbędnym krokiem była naprawa finansów publicznych.

– Nie byłoby tych projektów, powolnej odbudowy kompetencji przemysłu morskiego, gdyby nie naprawa finansów publicznych. Musi być silny polski przemysł okrętowy, który wzmocni bezpieczeństwo naszego wybrzeża i całej Rzeczypospolitej – mówił premier.

Morawiecki nawiązał także do polityki społecznej i zadeklarował dalsze inwestycje w branżę morską.

– Przeznaczyliśmy ogromne środki na infrastrukturę. Pogłębienie toru wodnego do Szczecina do 12,5 metra – zakończone. Falochron – kolejny miliard. Terminal głębokowodny w Szczecinie to kolejny miliard. Już zainwestowane miliardy w terminal głębokowodny w Gdańsku. Mierzeja Wiślana, którą za chwilę będziemy uroczyście otwierali, która pokaże jednocześnie czym jest zwiększenie naszej suwerenności wobec Rosji w praktyce. To tylko wybrane inwestycje w przemysł morski, okrętowy, w porty polskie – wymieniał Morawiecki. – Widzimy szanse w nowoczesnym przemyśle związanym z technologiami offshore. Chcemy, żeby jak najwięcej wartości dodanej, przemysłu tworzonego było w Polsce. To wszystko musi być uzupełnione o kolejną inwestycję. To właśnie robimy – zapewnił.

– W dobie walki na Ukrainie trzeba powiedzieć, że nasze wybrzeże, te kompetencje, które tu tworzymy i umacniamy, są symbolem naszej wolności. Będziemy chcieli rozwijać te kompetencje morskie, bo wierzę, że wzmacniają bezpieczeństwo całego kraju – mówił Mateusz Morawiecki.

Po zakończeniu Konwentu Morskiego premier wraz z innymi gośćmi i reprezentantami branży z prezesem PRS Henrykiem Śniegockim na czele odbył spotkanie za zamkniętymi drzwiami.

– Konwent bezwzględnie jest obszarem wskazującym na to, że podstawa funkcjonowania i budowy jednostek może się odbywać bez większych problemów w polskich stoczniach. To dzisiaj zostało pokazane. Czekaliśmy na informacje związane z budową ro-paxów, naszych promów, z Holdingu Remontowa. Wskazano, że to po prostu idzie zgodnie z planem. Również niszczyciele min, które zostały wybudowane w poprzedniej edycji wskazują, że polskie stocznie są po prostu wydolne. Dlatego też można po prostu rozpocząć budowę kolejnych jednostek w stoczniach, jak to planowaliśmy. Polskie stocznie są odpowiedzialne i odpowiednie do tego, aby realizować takie zlecenia – podsumował spotkanie w rozmowie z Gospodarką Morską wiceminister Marek Gróbarczyk.


Partnerzy portalu

Dziękujemy za wysłane grafiki.