Karolina Wirkus
Terminal kontenerowy Baltic Hub pracuje nad tym, aby jak najbardziej zwiększyć swoje możliwości przeładunkowe. Pomóc w tym mają nowoczesne suwnice, które są systematycznie montowane na placu. W związku z tym przedsięwzięciem odwiedziliśmy ten największy terminal na Bałtyku.
Baltic Hub zakupił 10 nowych suwnic placowych Konecranes, z których czwarta została złożona w połowie maja. Suwnice są produkowane w większej części w Polsce, natomiast niektóre elementy konstrukcji są sprowadzane z Finlandii i Malezji. Zadaniem suwnic będzie załadowywanie odpowiednich kontenerów na podstawione ciężarówki i ciągniki terminalowe oraz rozładowywanie ich z naczep i odstawianie w odpowiednie miejsce na placu.
– Suwnice dostarczane do Baltic Hub są suwnicami automatycznymi i
będą pracować na terminalu 2. Dodatkowe systemy automatyzacji będą
wspierać ich prace, tak aby mogły pracować prawie w stu procentach
automatycznie. Stosy kontenerów, na których będą pracować, będą
wyposażone w kontrole dostępu, ogrodzenie i bramki, aby zapobiec
niekontrolowanemu dostępowi ludzi – mówi Michał Benet, kierownik ds.
automatyzacji w Baltic Hub.
Nowe suwnice będą pracowały w
większości automatycznie, czyli będą samodzielnie poruszać się po placu
przenosząc kontenery z jednego miejsca na drugie. Część prac będzie
jednak nadzorowana z budynku administracyjnego, przez operatorów.
–
W samym stosie suwnice będą pracowały automatycznie. Poruszanie się
całej suwnicy również będzie się odbywało automatycznie, natomiast prace
wykonywane nad naczepą, nad ciągnikami zewnętrznymi i wewnętrznymi będą
wymagały wsparcia operatora ze względów bezpieczeństwa, aby zapobiec
wypadkowi lub niekontrolowanym uderzeniom suwnicy w ciągnik – dodaje
Benet.
Baltic Hub chce docelowo w pełni ograniczyć emisję CO2,
zatem nowo zakupione sprzęty działają w sposób przyjazny dla
środowiska. Wszystkie suwnice są zasilane prądem elektrycznym,
pochodzącym z odnawialnych źródeł. Baltic Hub od dłuższego czasu
zakupuje bowiem zieloną energię elektryczną z odpowiednimi
certyfikatami.
Pierwsza z suwnic została złożona w marcu i wraz z kolejnymi miesiącami sprzętów przybywa. Montaż wszystkich suwnic zakończy się latem, jednak w międzyczasie te, które zostaną złożone do tej pory, będą systematycznie uruchamiane. Pierwszym krokiem do uruchomienia sprzętów będzie testowanie systemów suwnic, następnie integrowanie ich z systemami Baltic Hub, które docelowo będą zarządzać suwnicami. Zadaniem systemów będzie wysyłanie zadań, nawigacja i dostarczanie informacji o miejscach zbiórki i złożenia kontenera.
Port Gdańsk o infrastrukturze kolejowej na TRAKO 2023
Terminale LNG w Wilhelmshaven są zagrożone cyberatakami
Świnoujście: 250. dostawa LNG do gazoportu
DB Schenker z szybszymi dostawami LCL z Europy do regionu Azji i Pacyfiku
Port Gdynia partnerem Krynica Forum 2023
Loconi rozbudowuje terminal intermodalny w Radomsku. Pomoże w transporcie kontenerów do i z portów