Zapisz się
na bezpłatny newsletter

Transport morski, Żegluga morska - Firmy żeglugowe, Armatorzy morscy, Przewoźnicy morscy, Morskie połączenia liniowe

A A

Udostępnij:

Facebook Twitter Google Email
powrót do listy

o firmie:


Chinsko-Polska Spolka Zeglugowa powstala 15 czerwca 1951 roku na podstawie umowy miedzy rzadami owczesnej Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i Chinskiej Republiki Ludowej. Chipolbrok byl pierwsza spolka joint venture, jaka zostala utworzona w ChRL - po jej powstaniu w 1949 roku.

Zgodnie ze statutem Centrala Towarzystwa powstala w Chinach (poczatkowo istniala w Tianjinie, a w 1962 r. przeniesiono ja do Szanghaju), a Oddzial w Polsce (w Gdyni). NajwyZsza wladze w Towarzystwie tworza udzialowcy, ktorych role pelnia rzady RP i ChRL, reprezentowane przez Ministerstwo Komunikacji ChRL oraz Ministerstwo Infrastruktury RP.
Nadzorem nad dzialalnoscia Towarzystwa zajmuje sie Zarzad, bedacy odpowiednikiem rady nadzorczej i zbierajacy sie co roku. BieZaca dzialalnoscia Towarzystwa kieruje Dyrekcja Centrali w Szanghaju i Dyrekcja Oddzialu w Gdyni, w ramach podzialu kompetencji.
Struktura organizacji Centrali w Szanghaju jest podobna do struktury Oddzialu w Gdyni. Dyrektorami Generalnymi sa PP.: Janusz Janiszewski i Sun Min.

Dzialalnosc przedsiebiorstwa i osiagane wyniki finansowe pozwalaly na systematyczny rozwoj, rozbudowe i modernizacje floty. Liczba statkow wzrosla szybko z 6 wniesionych przez wlascicieli do 22, a nawet do 25 jednostek.
Zmiany polityczne i gospodarcze, ktore dokonaly sie w krajach Europy Wschodniej na poczatku lat 90-tych wplynely niekorzystnie na wyniki Chipolbroku. Wczesniej, przed 1989 rokiem, wymiana handlowa miedzy krajami Europy Srodkowej a Chinami opierala sie na rozliczeniach clearingowych i protokolach miedzyrzadowych, a wiec dużej ilosci ladunkow oferowanych do przewozu.
Lata 90-te to okres przejscia na rozliczenia wolnodewizowe w handlu zagranicznym, a tym samym okres zalamania handlu miedzy wspolpracujacymi stronami.
Nowo powstale warunki zmusily Chipolbrok do szybkiej restrukturyzacji. Towarzystwo jako firma o dlugoletniej tradycji, posiadajaca zaufanie klientow, postawila sobie za cel dostosowanie dzialalnosci do nowych kryteriow.
Po roku 1990 Towarzystwo przeprowadzilo restrukturyzacje w dzialalnosci komercyjno- Zeglugowej, ktora przystosowala firme do nowych warunkow ekonomicznych na rynku Zeglugowym oraz pozwolila znaczaco obniżyc koszty.
Ważnym elementem restrukturyzacji byla zmiana koncepcji dzialania, tzn. wlaczenie Towarzystwa w obsluge transportowa handlu Chin z krajami Europy Zachodniej oraz krajami srodziemnomorskimi.
Chipolbrok, mimo iż jest firma panstwowa funkcjonuje stricte komercyjnie, tzn. nie realizuje kontraktow rzadowych i panstwowych, ale pozyskuje ladunki na konkurencyjnym rynku poprzez agentow i brokerow europejskich. Taka dzialalnosc wymuszaja kraje Europy Zachodniej oraz Dalekiego Wschodu, z ktorymi firma wspolpracuje, a takZe konkurencja z firmami prywatnymi i panstwowymi.

Wzmagajaca sie konkurencja na rynku przewozow morskich oraz przyjecie przez Miedzynarodowa Organizacje Morska (IMO) Kodeksu ISM (International Safety Management Code) wymogly na armatorze formalne usankcjonowanie prowadzonej od lat polityki bezpiecznej Zeglugi i wysokiej jakosci swiadczonych uslug. Chipolbrok zwrocil sie o przyznanie certyfikatu do instytucji o swiatowym autorytecie (Lloyd's Register of Shipping). Dwuletnia praca w tym kierunku zostala uwienczona przyznaniem Chipolbrokowi w grudniu 1999 r. certyfikatow zapewnienia jakosci i bezpieczenstwa wedlug normy ISO 9002. Przyznane certyfikaty, oprocz umocnienia zaufania klientow i poprawy konkurencyjnosci, daly armatorowi możliwosc uporzadkowania i poprawy jego relacji z miedzynarodowymi organizacjami zajmujacymi sie zagadnieniami bezpieczenstwa, ubezpieczycielami, brokerami, klasyfikatorami, dostawcami, zalogami statkow oraz zwiazkami zawodowymi.
Dzieki temu na statkach, ktore i tak zawsze spelnialy wszelkie normy bezpieczenstwa, podlegaly systematycznym przegladom i remontom, dokonywanym zgodnie z harmonogramem, zminimalizowano dodatkowo ryzyko zanieczyszczenia srodowiska i uszkodzenia powierzonego ladunku.

Chipolbrok realizuje przewozy w relacjach:
Aktualnie Towarzystwo należy do grona liderów na rynku żeglugowym w
zakresie regularnych przewozów ładunków drobnicy konwencjonalnej, sztuk
ciężkich i ponadgabarytowych na trasach:
• Europa – Daleki Wschód
• Europa – Środkowy Wschód – Indie – Daleki Wschód
• Daleki Wschód – Zatoka Meksykańska i Wschodnie Wybrzeże USA, kierunek
wschodni
• Daleki Wschód – Morze Śródziemne – Europa, kierunek zachodni
• Zatoka Meksykańska i Wschodnie Wybrzeże USA – Europa, kierunek wschodni
• Zatoka Meksykańska – Daleki Wschód, kierunek zachodni


Flota Chipolbroku

2. Flota Chipolbroku
Obecnie Towarzystwo eksploatuje 17 nowoczesnych, uniwersalnych,
trojpokladowych drobnicowców. Laczny tonaZ floty wynosi około 460000
DWT, a zdolnosc przewozowa poszczegolnych statkow wynosi od 1000 do
ponad 1900 kontenerow (TEU). Mloda flota czyni ponadto armatora bardzo
atrakcyjnym partnerem handlowym. W latach 2009-2011 w stoczni Cosco
Dalian zbudowano dla Chipolbroku 6 jednostek o parametrach zblizonych do
jednostek budowanych w latach 2003 - 2004 w stoczni w Szanghaju ( są to
statki o tonażu 30000 DWT, 2 dźwigach gwarantujących łączny unos dla
sztuk do 640 ton oraz mogących rozwinąć prędkość do 19 węzłów)
3. Dzialalnosc okoloZeglugowa
Chipolbrok posiada aktualnie w Chinach 3 firmy okoloZeglugowe: (firme
agencyjna - SGA, firme spedycyjna - CPIF oraz depot kontenerowy - firme
zajmujaca sie obrotem kontenerowym). Ponadto Towarzystwo posiada własne
biuro w Houston oraz 2 spolki agencyjne: Chipolbal Shipping PTE Ltd. w
Singapurze oraz Sinepol Shipping & Agency B.V. w Rotterdamie.

słowa kluczowe:


chipolbrok

powrót do listy
gospodarkamorska.tv Facebook