Chińsko-Polskie Towarzystwo Okrętowe powstało 15 czerwca 1951 roku na podstawie umowy między rządami ówczesnej Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i Chińskiej Republiki Ludowej. Chipolbrok był pierwszą w historii spółką joint venture, jaka została utworzona w ChRL.
Zgodnie ze statutem Centrala Towarzystwa powstała w Chinach (1951-1962 Tiencin, 1962-obecnie Szanghaj), a oddział w Polsce (1951-obecnie Gdynia).
Role udziałowców, po 50% udziałów każdy, pełnią rządy Polski i Chin, reprezentowane przez ministrów transportu obu państw.
Bieżącą działalnością Towarzystwa kieruje Dyrekcja Centrali w Szanghaju i Dyrekcja oddziału w Gdyni, w ramach ustalonego podziału kompetencji. Działalność przedsiębiorstwa i osiągane przez nią wysokie wyniki finansowe pozwalały na systematyczny rozwój oraz rozbudowę i modernizacje floty. Liczba statków wzrosła szybko z 6 wniesionych przez właścicieli do nawet 31 jednostek. Zmiany polityczne i gospodarcze, które dokonały się w krajach Europy Wschodniej na początku lat 90-tych wpłynęły mocno na działalność Chipolbroku. Lata 90-te to okres przejścia na rozliczenia wolnodewizowe w handlu zagranicznym. Nowo powstałe warunki zmusiły Chipolbrok do szybkiej restrukturyzacji. Towarzystwo jako firma o długoletniej tradycji, posiadająca zaufanie klientów, postawiła sobie za cel dostosowanie działalności do nowych kryteriów i odniosła w tym zakresie niebywały sukces. Po roku 1990 Towarzystwo przeprowadziło restrukturyzację w działalności komercyjno- żeglugowej, która to przyczyniła się do przystosowania firmy do nowych warunków ekonomicznych na rynku żeglugowym oraz pozwoliła znacząco obniżyć koszty działalności. Ważnym elementem restrukturyzacji była zmiana koncepcji działania. Postanowiono włączyć Towarzystwo w obsługę transportową handlu Chin z krajami Europy Zachodniej oraz krajami śródziemnomorskimi.
Chipolbrok, mimo iż jest firmą państwową to funkcjonuje stricte komercyjnie. Nie realizuje ona kontraktów rządowych, a pozyskuje ładunki na konkurencyjnym rynku poprzez agentów i brokerów umiejscowionych na całym świecie.
W 1997 roku Chipolbrok zwrócił się o przyznanie certyfikatu do instytucji o światowym autorytecie jaką jest Lloyd's Register of Shipping. Dwuletnia praca w tym kierunku została zwieńczona przyznaniem Chipolbrokowi w grudniu 1999 r. certyfikatów zapewnienia jakości i bezpieczeństwa według normy ISO 9002. Przyznane certyfikaty umocniły zaufanie klientów i doprowadziły do jeszcze lepszych relacji Chipolbroku z międzynarodowymi organizacjami zajmującymi się zagadnieniami bezpieczeństwa na morzu. Fakt przyznania certyfikatów Chipolbrokowi został ciepło odebrany przez wiele podmiotów : ubezpieczycieli, brokerów, klasyfikatorów, dostawców, a również przez załogi statków oraz związki zawodowe.
Chipolbrok pełni również ważną rolę dyplomatyczną w relacjach polsko-chińskich. Firma ta jest przykładem na stałe i liczące wiele lat przyjacielskie relacje pomiędzy narodami polskim i chińskim. W firmie tej Chińczycy i Polacy tworzą jedną wspólną żeglugową rodzinę. Siła Chipolbroku odzwierciedla więzi łączące Chińską Republikę Ludową i Polskę.
Aktualnie Towarzystwo należy do grona liderów na rynku żeglugowym w zakresie regularnych przewozów ładunków drobnicy konwencjonalnej, sztuk ciężkich i ponadgabarytowych.
Chipolbrok realizuje przewozy w relacjach:
• Europa – Daleki Wschód
• Europa – Środkowy Wschód – Indie – Daleki Wschód
• Daleki Wschód – Zatoka Meksykańska i Wschodnie Wybrzeże USA
• Daleki Wschód – Morze Śródziemne – Europa
• Daleki Wschód – Afryka Zachodnia
• Zatoka Meksykańska – Daleki Wschód
Obecnie Towarzystwo eksploatuje 32 nowoczesnych, uniwersalnych, trójpokładowych drobnicowców. Łączny tonaż floty wynosi około 1 150 000 DWT. Młoda flota czyni armatora bardzo atrakcyjnym partnerem handlowym. Najnowszy statek Chipolbroku Yu An opuścił stocznię pod koniec 2023 roku.
Chipolbrok posiada aktualnie 8 spółek zależnych:
- Chipolbrok America Inc.
- Chipol International Forwarding (Beijing)
- Chipolbrok Logistics
- Chipol International Shipping Agency
- Chipol Real Estate
- Chipolbrok Investment
- Polbrok – Agency and International Forwarding Ltd.
- CENTRUM SOPOT sp. z.o.o.
- Hongfa Shipping
18 października 2011 Chipolbrok powołał do życia nową spółkę zależną o nazwie Hongfa Shipping. Po ponad 10 latach rozwoju Hongfa stała się głównym graczem w transporcie ładunków masowych drogą morską na półkuli południowej. Hongfa posiada ponad 10 nowoczesnych statków o tonażu wynoszącym od 22 000 do 36 000 DWT i maksymalnym udźwigu wynoszącym 520 mts. Obecnie HONGFA pływa raz w miesiącu do Ameryki Południowej i 2 razy w miesiącu do Australii i Nowej Zelandii. Wraz z końcem 2020 roku Chipolbrok i Hongfa uzgodniły model „zintegrowanego zarządzania” i równolegle zaangażowały się w „strategię podwójnej marki”. Wyższe zyski, większa wydajność, szerszy zasięg tras i większa konkurencyjność na rynku to te aspekty, które przyświecały powstaniu idei nowej strategii. Chipolbrok i Hongfa perfekcyjnie się uzupełniają.