Zapisz się
na bezpłatny newsletter

Stocznie produkcyjne, Stocznie remontowe - Budowa statków, Remonty statków

A A

Udostępnij:

Facebook Twitter Google Email
powrót do listy

o firmie:


Historia Stoczni Gdańskiej zaczęła się w roku 1844 wraz z powstaniem Królewskich Zakładów Budowy Korwet. Dwadzieścia siedem lat później stocznię przejęły Prusy, a nazwę zmieniono na Kaiserliche Werft. W 1890 roku obok stoczni powstał drugi zakład – Schichau Werft (Stocznia Schichaua). Nowa firma budowała statki transportowe, pasażersko – transportowe, pasażerskie oraz okręty wojenne. Podczas Drugiej Wojny Światowej obie stocznie pracowały na rzecz Marynarki Niemieckiej.

Po wyzwoleniu w 1945 roku stocznie gdańskie były w dużym stopniu zniszczone. 14 czerwca 1945 roku Departament Morski Ministerstwa Przemysłu utworzył Zjednoczenie Stoczni Polskich z siedzibą w Gdańsku, które przejmowało zajęte przez Rosjan zakłady. Zjednoczenie zarządzało 11 stoczniami, które funkcjonowały m.in. w Gdańsku, Gdyni i Elblągu. Przedsiębiorstwa te ponumerowano. Stoczni Gdańskiej (Danziger Werft) nadano nazwę Stoczni Nr 1, a Stoczni Schichaua nazwę Stoczni Nr 2. 19 października 1947 utworzono z obu zakładów Stocznię Gdańską. Pierwszy statek, rudowęglowiec „Sołdek” zwodowano 6 listopada 1948 roku. Został wykonany na zamówienie Polskiej Żeglugi Parowej. Dwa lata później Stocznia wykonała pierwsze zamówienie eksportowe. Był to rudowęglowiec „Pierwomajsk” dla rosyjskiego armatora Sudoimport. Przez wiele lat zakład budował statki głównie dla Związku Radzieckiego i armatorów z całego świata.
W roku 1967 zmieniono nazwę przedsiębiorstwa na Stocznię Gdańską im. Lenina. Podczas prywatyzacji firmy w 1990 roku została przekształcona w spółkę akcyjną. Skarb Państwa posiadał 61% udziałów, a reszta 39% znalazła się w rękach pracowników stoczni. Od tej chwili zmieniła się również nazwa na Stocznię Gdańską SA.

Z powodu narastającego zadłużenia i niewypłacalności wobec kontrahentów w 1996 roku Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy ogłosiło upadłość spółki. Po ogłoszeniu upadłości, mimo odejścia wielu doświadczonych pracowników, produkcja statków nie została przerwana. W 1998 roku syndyk masy upadłościowej sprzedał funkcjonujący w pełni zakład Trójmiejskiej Korporacji Stoczniowej (będącej własnością Stoczni Gdynia S.A i firmy developerskiej EVIP Progress). Na bazie tego majątku powstała Stocznia Gdańska - Grupa Stoczni Gdynia S.A..

W sierpniu 2006 roku nastąpiło formalne wydzielenie Stoczni Gdańskiej z Grupy Stoczni Gdynia poprzez zmianę struktury własnościowej, statutu stoczni oraz jej nazwy. Nową nazwą stoczni jest obecnie Stocznia Gdańsk S.A. Rok później, w listopadzie 2007 roku zakład został sprywatyzowany przez ukraiński koncern ISD Polska przez przejęcie akcji i podwyższenie kapitału Stoczni.

oferta:


Oferta Stoczni Gdańsk S.A. jest w jak najwyższym stopniu dostosowana do potrzeb klientów. Zaprojektowane przez Biuro Projektowe "concept designs" modyfikowane są zgodnie w wymaganiami i oczekiwaniami odbiorców. Oferta Stoczni w zakresie produkcji obejmuje:
Statki
offshore, wielozadaniowe, rybackie, gazowce, ro-ro, kontenerowce i inne statki różnorodnego przeznaczenia osiągające nawet rozmiar panamax
Kadłuby
różnego rozmiaru, maksymalnie do rozmiaru panamax
Konstrukcje stalowe
sekcje i bloki, elementy zbiorników, mostów, żurawi i dźwigów, słupy, elementy nośne i inne konstrukcje
Wieże wiatrowe
lądowe wieże wiatrowe, wiatrowe/falowe farmy elektryczne
Inne usługi
malowanie
cięcie plazmowe i tlenowe – 4 portale
gięcie stali i profili
walcowanie blach
prefabrykacja konstrukcji stalowych
prace rurarskie i elektryczne
prace wyposażeniowe

publikacje:


MULTIMEDIA:


foldery reklamowe:


filmy:


Wodowanie promu Bergensfjord w Stoczni Gdańsk - relacja GospodarkaMorska.TV:

słowa kluczowe:


stocznie, stocznia, stocznia gdańsk, budowa statków, budowa, przemysł offshore, konstrukcje stalowe, energia wiatrowa

powrót do listy
gospodarkamorska.tv Facebook