Rafał Kamiński
Wydział Ekonomiczny Uniwersytetu Gdańskiego w Sopocie był gospodarzem seminarium z okazji jubileuszu najważniejszej inwestycji w historii Gdyni, czyli jej portu. Wydarzenie wraz z towarzyszącą mu wystawą było efektem współpracy placówki naukowej z Zarządem Morskiego Portu Gdynia S.A.
Podjęta sto lat temu decyzja o budowie portu morskiego w Gdyni wiązała się z kluczowym dla rozwoju Polski dostępem do morza i roli gospodarki morskiej na początku jej drogi po niedawnym odzyskaniu niepodległości. Inicjatywa pozwoliła na urzeczywistnienie śmiałych wizji i powstanie nowoczesnego i konkurencyjnego portu, będącego do dnia dzisiejszego stymulatorem rozwoju miasta Gdyni i całego regionu.
Spotkanie poprowadziła dr Magdalena Markiewicz, prodziekan Wydziału Ekonomicznego UG ds. rozwoju i współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym.
Po części seminaryjnej nastąpiło uroczyste otwarcie jubileuszowej wystawy z okazji 100-lecia Portu Gdynia. Ma ona charakter edukacyjny, ukazuje rozwój portowych technologii przeładunku, historię i przeobrażenia gdyńskich obiektów portowych, pracujących w porcie ludzi oraz magię tego miejsca, z którym wielu Gdynian, i nie tylko, związało swoje zawodowe życie.
Wystawia składa się z plansz edukacyjnych, prezentujących historię portu w Gdyni na tle historii miasta oraz państwa. Ukazuje zaangażowanie ludzi związanych z przemysłem stoczniowym i przeładunkowym, a także inwestycje, które odegrały ważną rolę w dziejach tego miejsca. W ten sposób zapoznający się z wystawą mogą prześledzić okres od idei utworzenia gdyńskiego portu do czasów obecnych.
– Dziś gościliśmy w ramach naszego otwartego posiedzenia rady ekspertów przedstawicieli Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. Wraz z Zarządem otwieraliśmy wystawę z okazji 100-lecia portu w Gdyni jednocześnie w pewnym sensie pielęgnując naszą współpracę, która trwa już od wielu lat. To jest współpraca z przedstawicielami portu zarówno w obszarze badawczym, ale także dydaktycznym. W szczególności dotyczy to międzynarodowego transportu i handlu morskiego, a także międzynarodowych stosunków gospodarczych. To specjalność, która cieszy się dużą popularnością na studiach zarówno I, jak i II stopnia. Fantastycznie, że te obszary działalności na naszym wydziale są realizowane i prowadzone. Nasz wydział powstał jako kontynuator tradycji Wyższej Szkoły Handlu Morskiego bardzo związanej z transportem, logistyką i gospodarką morską w regionie – powiedziała dziekan Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego dr hab. Monika Bąk.
– Dzisiaj Port Gdynia ma takie właściwie dwie nogi, które dźwigają go w przyszłe stulecie. To jest zarówno port wewnętrzny, jak i zewnętrzny. To potężna inwestycja rozwojowa. Mając świadomość bagażu doświadczeń poprzednich pokoleń, które przez 100 lat budowały port w Gdyni, możemy powiedzieć, że podtrzymujemy ich idee, marzenia. Dzisiaj musimy wyjść na głęboką wodę i dlatego przygotowaliśmy projekt portu zewnętrznego. Stąd pogłębiamy akwen, budujemy nowe nabrzeże i remontujemy obecne. Budujemy dodatkowe płace składowe, modernizujemy linie kolejowe, tory dostawcze, nastawnie, podgrzewane zwrotnice. Wszystko jest też sterowane elektronicznie. To oznacza nowoczesność w porcie, jak choćby czterokrotne zwiększenie możliwości wywozowych przez kolej z portu w Gdyni. Zdajemy sobie sprawę, że pirs paliwowy, który egzystuje dzisiaj w porcie gdyńskim, powinien być rozbudowany, żeby przyjmować większe tankowce, aby przeładowywać rosnącą ilość takich ładunków jak diesel i benzyna. Oznacza to, że infrastruktura będzie musiała być większa i wyższa, aby przyjmować i obsługiwać znacznie większe jednostki niż obecnie – zaznaczył wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. Kazimierz Koralewski.
W trakcie wydarzenia miały miejsce wystąpienia wybranych prelegentów. W swoim wystąpieniu dr Tomasz Nowosielski, adiunkt w Katedrze Transportu i Handlu Morskiego na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Gdańskiego przedstawił zagadnienia dotyczące istoty i ewolucji pojęcia gospodarki morskiej i jej elementów składowych. Szczególną uwagę poświęcił kwestiom związanym z funkcjonowaniem żeglugi morskiej i roli portów morskich, tworzących globalny system transportowy. Omówił także działania związane z wprowadzaniem koncepcji zrównoważonego rozwoju, które mają spowodować redukcję wpływu eksploatacji statków i portów morskich na środowisko naturalne.
O powstaniu krajowej gospodarki morskiej po odzyskaniu przez Polskę niepodległości i jej miejscu w hierarchii struktury ekonomicznej kraju opowiedział mgr Mateusz Kubicki, pracownik Oddziałowego Biura Badań Historycznych Instytutu Pamięci Narodowej Oddziału w Gdańsku oraz doktorant na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Gdańskiego. Nawiązując do treści rozpoczynającej się w dniu seminarium na Wydziale Ekonomicznym UG wystawy, obrazującej 100-letnią historię portu w Gdyni, podkreślił jego rolę jako niezwykłego dzieła dwudziestolecia międzywojennego. Wystąpienie obejmowało historyczne ujęcie rozwoju portu od dwudziestolecia i rozwoju Gdyni, przez okres po 1945 roku i czasy PRL, a także zmiany po 1989 roku. Zwrócił też uwagę, że port w Gdyni był jedną z najważniejszych inwestycji 20-lecia międzywojennego. Jego budowa stanowiła swoiste okno na świat, ponieważ umożliwiała swobodny eksport i import towarów oraz pozwalała na rozwój miasta, jakim była Gdynia.
Powstające Muzeum Kanału Sueskiego szykuje się do otwarcia na turystów
Muzeum Marynarki Wojennej pokazuje wnętrze Sokoła. Prace nad wyjątkowym eksponatem wciąż trwają
Wojciech Ślączka wybrany na rektora Politechniki Morskiej w Szczecinie
Jakie są możliwości pracy w terminalu kontenerowym? Baltic Hub odpowiada na to pytanie podczas targów pracy Talent Days
ESG: koszt czy inwestycja? Czy dążenie podmiotów w kierunku zrównoważonego rozwoju przekłada się na wyniki finansowe?
Dzień Otwarty Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni