jb
27 marca 2023, francuska grupa stoczniowa Piriou przekazała kolejną jednostkę CTV do armatora Atlantique Maritime Services. To już 10 jednostka przeznaczona do obsługi farm wiatrowych zbudowana przez tę stocznię.
Na kilka dni przed przekazaniem jednostki francuskiemu armatorowi, Seatech Engineering zorganizował możliwość oglądania statku dla polskich armatorów celujących w przyszłe operacje statkami CTV.
– Seatech Engineering i Piriou, bardzo blisko współpracują ze sobą od prawie 20 lat. Przez 15 lat, gdy byliśmy częścią tej francuskiej grupy oraz ostatnie 5 lat, kiedy działamy na typowo partnerskich zasadach, wykonaliśmy ponad 100 wspólnych projektów. Wiele z tych statków (kadłubów częściowo wyposażonych) było i jest budowanych w polskich stoczniach, a my pośredniczymy w tej polsko-francuskiej współpracy, zarówno w zakresie formalnym (ofertowanie i negocjacje kontraktowe), jak i późniejszych nadzorów w trakcie budowy – wyjaśnia Adam Ślipy, prezes Seatech Engineering.
– Do naszych standardowych usług dołączyliśmy ważny element wzmacniający nasza wiedzę i pozycję na lokalnym rynku. Mianowicie, zostaliśmy wyłącznym przedstawicielem sprzedaży statków budowanych przez PIRIOU na tzw polski rynek offshore wind. Dzięki temu, mieliśmy możliwość zaproszenia kilku polskich armatorów do Brestu w celu obejrzenia statku. Część armatorów pojawiła się osobiście, a część z nich mogła obejrzeć statek w trakcie transmisji online – dodaje Adam Ślipy.
Prezentacja jednostki miała miejsce w Breście. Została ona zbudowana w Piriou Vietnam, wietnamskiej stoczni należącej do tej grupy i przetransportowana do Brestu, gdzie została zarejestrowana pod Francuską Flagą.
Statek został zbudowany w „formie spekulacyjnej”, czyli w momencie rozpoczęcia budowy nie było klienta docelowego i dopiero kilka tygodni przez transportem do Europy, został podpisany kontrakt na jego zakup. Było to możliwe, bo statek spełnia wysokie wymagania większości developerów oraz jest przygotowany na przyszłe modyfikacje napędu pod wymagania low-emission.
Poza wieloma ciekawymi propozycjami technicznymi obniżającymi koszt budowy, warto zwrócić uwagę na dwa rozwiązania. Pierwszym z nich jest modułowy przedział pasażerski dla 24 techników, zamontowany na antywibracyjnych podkładkach zwiększający komfort podróży na farmę wiatrową. Może być on zdemontowany lub zamieniony na inny w ciągu zaledwie kilku godzin. Drugie rozwiązanie to nietypowy podwójny system odbijaczy dziobowych kompensujący uderzenia o konstrukcję bow-landing na fundamencie wiatraku.
Główne charakterystyki techniczne:
Konstrukcja Katamaran aluminiowy
Długość Całkowita 26.65 m
Szerokość 9.00 m
Max zanurzenie 1.97 m
Paliwo 25 m3
Załoga 3
Technicy 24
Ładunek kontenerowy 1 x 20’ or 2 x 10’ kontener (pokład dziobowy) and 1 x 10’ container (pokład rufowy)
Napęd 2x Silnik główny 1066 kW IMO TIER III
2x śruba nastawna
Klasyfikator BV
Wersja hybrydowa (opcja) Baterie, 2x e-motors, dedykowany Power Management System
– Co ciekawe, mogłoby się wydawać, że takie prezentacje statku wykonanego przez zagranicznego producenta, mogą być formą konfliktu interesów dla polskiego rynku stoczniowego który traktujemy jako docelowy dla naszych własnych projektów CTV. Natomiast jest wręcz przeciwnie. Po pierwsze wkrótce popyt na produkcję statków pod offshore wind będzie znacznie większy niż możliwości produkcyjne europejskich stoczni. Natomiast co najważniejsze, pozwala to zarówno nam jako projektantom, jak i naszym klientom, czyli polskim armatorom na zapoznanie się z rzeczywistymi potrzebami oraz rozwiązaniami obniżającymi koszty budowy. Jestem przekonany, że będzie to bezpośrednio przekładało się na łatwiejszy proces zamawiania i budowy statków w polskich stoczniach – wyjaśnia Paweł Klim, szef działu projektów offshore’owych w Seatech Engineering.
Royal Navy prezentuje Agamemnona. To szósty okręt podwodny typu Astute z napędem atomowym
W stoczni Naval Group położono stępkę pod trzecią fregatę dla Marynarki Wojennej Grecji
Singapur na czele miast morskich świata. Gdańsk w morskiej 40-tce
Unibaltic wzbogaca swoją flotę o nowy statek. To także drugi w jej historii, jaki otrzymał nazwę Apatyth
W stoczni TKMS zwodowano czwarty okręt podwodny dla Singapuru
EST-Floattech dostawcą kontenerowego systemu akumulatorów dla pierwszego w pełni elektrycznego pchacza