Mateusz Kowalewski
Na przestrzeni ostatnich miesięcy polska branża stoczniowa musiała mierzyć się z globalnymi konsekwencjami pandemii koronawirusa i co za tym idzie dynamicznie zmieniającymi realiami gospodarczymi. Mimo trudności polskie stocznie produkcyjne walczą z kryzysem realizując dotychczasowe zamówienia. Jednocześnie perspektywy dla branży wydają się być trudne. Tylko elastyczność, wysoka specjalizacja, dostęp do nowych technologii i umiejętność ich wdrażania w realizowane projekty dadzą szansę na znalezienie nowych zleceń na niepewnym rynku w roku 2021. Cała polska branżowa stoczniowa z niecierpliwością obserwuje perspektywę zamówień na jednostki i konstrukcje w ramach realizacji projektu budowy morskich farm wiatrowych na polskich wodach Bałtyku. Poniżej przedstawiamy najciekawsze projekty zrealizowane w polskich stoczniach w okresie od XI 2019 do XI 2020 roku.
Stocznia Crist - kolejny polarny statek ekspedycyjny oraz nowoczesny kablowiec
"National Geographic Resolution”
Wielofunkcyjny,
polarny statek ekspedycyjny z innowacyjnym kadłubem X-BOW, opuścił
stocznię CRIST w październiku 2020. "National Geographic Resolution”
trafił do norweskiej stoczni Ulstein Verft, gdzie zostaną wykonane prace
wykończeniowe. Ostatecznym odbiorcą statku jest Lindblad Expeditions.
Powstanie
"National Geographic Resolution” po raz kolejny udowadnia, że Crist
jest w stanie uczestniczyć w takich projektach jak budowa jednego z
najbardziej innowacyjnych statków pasażerskich na świecie. Przypomnijmy
że w 2019 roku powstał tu również cześciowo wyposażony kadłub
siostrzanej jednostki „National Geographic Endurance”.
Długi na
blisko 125, a szeroki na ponad 20 metrów statek będzie mógł pływać w
trudnych warunkach polarnych, zabierając na pokład w luksusowych
warunkach ponad 100 pasażerów jednocześnie.
Jednostka została
wyposażona w kadłub z linii X-BOW znany dotychczas z jednostek
przeznaczonych dla branży offshore. Zastosowanie tego rozwiązania w
statku pasażerskim zmniejszy uderzanie fal o kadłub, przez co zwiększy
komfort podróżowania i będzie prowadzić do znacznego zmniejszenia hałasu
i wibracji. Kształt i zamknięty charakter X-BOW mają również
zminimalizować ryzyko rozprysku fal, unikając zagrożenia lub
uciążliwości śliskich lub oblodzonych pokładów.
Samo poruszanie
się jednostki w warunkach polarnych również zostało ułatwione. Statek
będzie w stanie działać szybciej i sprawniej w niesprzyjających
warunkach na morzu, z krótszym czasem spędzonym na podróży przez
najbardziej niebezpieczne obszary morskie. Co istotne dzięki
zastosowaniu opatentowanego kadłuba X-BOW jednostka będzie miała dużo
mniejszy wpływ na środowisko, przy jednoczesnym zmniejszeniu codziennych
kosztów operacyjnych.
Po ostatnich pracach wykończeniowych w norweskiej stoczni Ulstein statek trafi do eksploatacji w 2021 roku.
„Nexans Aurora”
Nexans
Aurora to 150 metrowy statek do układania kabli podmorskich. W stoczni
Crist powstał częściowo wyposażony kadłub jednostki, który w czerwcu
2020 został przekazany do Stoczni Ulstein.
Kablowiec Nexans
Aurora, z systemem pozycjonowania dynamicznego klasy DP3, powstał według
projektu ST-297 CLV (Cable Laying Vessel) z okrętowego biura
projektowo-konsultingowego Skipsteknisk z Alesund. Statek jest
przystosowany do pracy w trudnych warunkach pogodowych, przy
jednoczesnym zachowaniu wysokich zdolności manewrowych i utrzymywaniu
pozycji.
Statek o długości 149,9 m, szerokości 31 m i nośności 17
000 ton pomieści na pokładzie 90-osobową załogę. Jednostka będzie
przystosowana do układania kabli energetycznych, w tym układania kabli w
wiązkach, ich łączenia, naprawy i ochrony. Dodatkowym wyposażeniem
będzie kosz na kabel światłowodowy o ładowności 450 ton.
Częściowo wyposażony kadłub jednostki powstał w stoczni CRIST, ostatnie prace wykończeniowe zostały zrealizowanie w norweskiej stoczni Ulstein, natomiast obiorcą finalnym jest firma Nexans Subsea Operations AS. Główną działalności firmy są zaawansowane rozwiązania w zakresie okablowania i łączności. Mając ponad 120 lat doświadczenia Nexans zatrudnia obecnie ponad 26 000 osób na całym świecie.
Zobacz film obejmujący najważniejsze wydarzenia z przemysłu stoczniowego z okresu od 10/2018 do 10/2019.
Stocznia Safe Co LTD i Alkor z Gdańska - nowoczesne statki rybackie i holowniki
Zbudowany pod klucz longliner Páll Jónsson ze stoczni Alkor
Statek
rybacki został zbudowany na zamówienie armatora VISIR Ehf. Jednostka ma
45 m długości i 10,4 m szerokości. Jest wyposażona w silnik główny
Caterpillar z przekładnią, wałem i śrubą oraz w dwa agregaty
prądotwórcze.
Jak powiedział nam Pétur Hafsteinn Pálsson,
dyrektor generalny VISIR Ehf: "Nasza współpraca z ALKOREM zaczęła się 5
lat temu, kiedy po raz pierwszy zleciliśmy tej gdańskiej stoczni remont
jednej z naszych jednostek. Efekt był znakomity, dlatego zdecydowaliśmy
się później na przebudowę innej jednostki w tym miejscu a następnie na
zlecenie budowy pierwszego naszego nowego statku, który był również
pierwszą w pełni wyposażoną jednostką zbudowaną od postaw przez stocznię
ALKOR".
Jednostkę zaprojektowało biuro projektowe NAVÍS. Statek powstawał pod nadzorem towarzystwa klasyfikacyjnego Lloyd's Register w oparciu o dokumentacje i nadzór stoczni ALKOR
Zbudowana pod klucz, nowoczesna jednostka rybacka MS Slettenberg dla norweskiej firmy Granli Fiskeri AS.
Jak
informuje Marek Siemaszko, prezes stoczni Safe: "To statek rybacki
zbudowany dla armatora norweskiego aż zza koła podbiegunowego, czyli
daleko na północy. Jest to statek o ładnej sylwetce, nowoczesny,
naprawdę bardzo bogato wyposażony, bo zarówno w urządzenia połowowe, jak
i przetwórcze. To taka najwyższa półka w tej grupie statków".
Umowa na budowę jednostki została podpisana 16 grudnia 2018 roku. Za projekt odpowiada biuro projektowe Naval Consult AS.
Nowoczesna
jednostka ma długość 28 m i szerokość 10 m. Statek będzie operował
m.in. na północy Norwegii, na Morzu Barentsa oraz w okolicach Svalbardu.
Do połowów został przystosowany m.in. za pomocą włoków dennych.
MS Slettenberg to kolejna w pełni wyposażona jednostka na własne konto stoczni Safe.
Statek rybacki MS Meløyfjor dla norweskiej stoczni Stadyard.
Statek
rybacki ma długość 45,15 metra, szerokość 11 metrów, zanurzenie 4,7
metra oraz pojemność zbiorników RSW 499M3. Jego dokumentacja techniczna
została wykonana i dostarczona przez norweskie biuro projektowe,
natomiast dokumentację roboczą wykonało biuro projektowe Safe.
W Gdańsku kadłub został częściowo wyposażony, między innymi w systemy rurociągów i kompletny układ napędowy. Kompletnie wymalowana jednostka z izolacją w ładowniach RSW oraz siłowni została przekazana norweskiemu klientowi do końcowego wyposażenia.
Nowoczesne holowniki - udana współpraca z grupą Damen
Częściowo
wyposażone kadłuby holowników Multicat 2712, Multicat 3013, Shoalbuster
3514, Shoalbuster 3209 na zamówienie holenderskiej stoczni.
Największy
z nich to Shoalbuster 3514 SD, który jest jednocześnie jednym z
najbardziej wyrafinowanych w ofercie Damen spełniając wymogi IMO Tier 3.
Wszechstronna jednostka o długości 35 metrów i szerokości 14 metrów o
zanurzeniu 2,7 m (przy pełnej pojemności zbiornika) i 2,4 m (przy 50%),
jest w stanie operować na wodach niedostępnych dla statków o podobnej
wielkości. Przy swoim uciągu na palu ponad 60 T to potężne i skuteczne
narzędzie do holowania. Wśród innych zadań, do których może być
zatrudniona nowa jednostka, wymienić należy prace przygotowawcze przed
operacjami kładzenia podmorskich kabli i wsparcie przy pogłębianiu.
Po końcowym wyposażeniu i próbach rozruchowych w Damen Shipyards Hardinxveld, gdzie statek trafi do holenderskiego przedsiębiorstwa Herman Senior b.v., operatora holowników i specjalistycznych jednostek dedykowanych przemysłowi offshore.
Nowoczesne statki rybackie z Karstensen Shipyard Poland
Aż osiem statków rybackich o długości od ok. 30 do ok. 90 metrów w ciągu 12 miesięcy zwodowano w stoczni Karstensen Shipyard Poland w Gdyni. Skala produkcji i realizacja kolejnych zleceń to duże wyzwanie wytwórcze i logistyczne dla stoczni należącej do duńskiego Karstensens Skibsværft A/S, która w niecałe 3 lata stała się jedną z największych polskich stoczni produkcyjnych.
Stocznia buduje statki w Porcie Gdynia w nowoczesnym zakładzie produkcyjnym pozyskanym od Vistal Offshore. Znajduje się on przy Nabrzeżu Indyjskim, a do eksploatacji został oddany w 2013. Jest on dostosowany do produkcji kadłubów, składa się z dwóch dobrze wyposażonych, nowoczesnych hal o wymiarach: 200x30x30m oraz 150x30x20 m, a także z przyległych biur i zaplecza dla personelu.
Największe zbudowane w Gdyni, częściowo wyposażone jednostki mają po 88,2 metrów długości, 16,6 metrów szerokości oraz maksymalne zanurzenie 9,6 metrów oraz są napędzane dwoma silnikami Rolls-Royce o mocy 3400 kW każdy.
Pierwszą z nich jest trawler/seiner VILHELM THORSTEINSSON, którego właścicielem zostanie Samherji Island. Druga to statek rybacki Borkur zbudowany dla islandzkiego armatora Sildarvinnslan, którego portem macierzystym będzie położony na północy Islandii Akeurey.
Kolejną co do wielkości zbudowaną w Gdyni jednostką jest statek rybacki ASTRID-MARIE mający ponad 63 metry długości, 12,8 metrów szerokości oraz maksymalne zanurzenie 7,8 metrów.
Statek będzie napędzany silnikiem Wartsila o mocy 2999 kW i posiada klasę lodową, która umożliwia połowy w zimnych wodach północy.
Wszystkie jednostki zbudowane w Karstensen Shipyard Poland są zaprojektowane przez biuro Karstensens Skibsværft A/S oraz ostatecznie wyposażane w Danii.
Statki rybackie i ze stoczni Marine Project Ltd
M/V „RO SAILOR" dla norweskiego armatora Rostein AS z Harøy.
Jednostka typu LFC czyli Live Fish Carrier po przeholowaniu do Norwegii zostanie ostatecznie wyposażona w stoczni Larsnes Mek. Verksted AS i przekazana armatorowi latem 2021 r.
Jednostka została zbudowana wg przepisów DNV/GL dla klasy +1A DPS(1) EO. Statek ma 79,27 metrów długości, 15 metrów szerokości i 7,70 wysokości bocznej(main deck). Posiada zbiorniki na żywą rybę o pojemności 2800 m3. Wyposażony w nowoczesny napęd spalinowo-elektryczny, oraz 2 stery strumieniowe.
Jest to dziesiąty statek zbudowany w Marine Projects Ltd. we współpracy ze stocznią Larsnes Mek. Verksted, a ósmy transportowiec ryby (LFC).
Częściowo wyposażony trawler m/v Cap Arkona.
To nowatorska uniwersalna jednostka typu haczykowiec/trawler/poławiacz skorupiaków (longliner/trawler/potter) dla australijskiego armatora Austral Fisheries Pty Ltd.
Cap Arkona ma 66,90 m długości, 15,00 m szerokości i 6,26 m wysokości bocznej. Jednostka zostanie wyposażona w dwa silniki spalinowe. Pojemność ładowni chłodzonej to 1 150 m3. Na statku będzie pracowała 40-osobowa załoga.
Promy, jednostki wielozadaniowe i holowniki ze stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku
Seria sześciu holowników dla polskiej Marynarki Wojennej
Holowniki B860 charakteryzują się wypornością kontraktową 490 ton oraz zdolnością do przewożenia ładunków o ciężarze 4 ton. Jednostki są przeznaczone zarówno do wykonywania zadań wsparcia logistycznego na morzu i w portach, jak również do działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparciem akcji ratowniczych, transportem osób i zaopatrzenia, neutralizacją zanieczyszczeń oraz podejmowaniem z wody materiałów niebezpiecznych.
Klasa lodowa holowników pozwoli na ich eksploatację w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy. Jednostki wyposażono w windy holownicze o uciągu do 35 t.
Szczecińska „Planeta I” i gdyński „Zodiak II” - statki wielozadaniowe dla polskich Urzedów Morskich.
Każdy ze statków wielozadaniowych ma ok. 60 metrów długości, a maksymalna prędkość, którą może rozwijać, to ok. 13 węzłów. Jednostki mogą przyjąć na pokład 80 rozbitków.
Wartość całego projektu to 240 mln złotych. Dwa bliźniacze statki, z podstawową funkcją lodołamacza pełnomorskiego, w codziennej eksploatacji będą przeznaczone do realizacji zadań statutowych urzędów morskich. Posłużą do transportu, obsługi, wymiany i kontroli pław morskich, będą również wyposażone w specjalistyczne urządzenia, niezbędne do wykonywania pomiarów hydrograficznych, wraz z obróbką i opracowywaniem danych batymetrycznych. Będą także zdolne do wspomagania innych służb np. przy prowadzeniu akcji ratowniczych, przeciwpożarowych czy zwalczania rozlewów olejowych.
Promy hybrydowe dla Norled
Budowa czterech promów pasażersko-samochodowych o napędzie elektrycznym, budowanych w stoczni Remontowa Shipbuilding z grupy kapitałowej Remontowa Holding dla norweskiego armatora Norled.
Nowoczesne promy dwustronne przeznaczone są do żeglugi w rejonie norweskich fiordów i będą obsługiwały połączenie Festøya – Solavågen oraz Mannheller – Fodnes.
Ekologiczne statki mają po 114,4 m długości, 17,7 m szerokości, 4,30 m wysokości oraz 590 t nośności. Promy zabiorą na pokład maksymalnie 299 pasażerów i 120 samochodów osobowych.
Każdy z promów będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne oraz dwa zespoły prądotwórcze, których silniki spalinowe będą pracowały wyłącznie na biodieslu. W standardowym trybie pracy cała moc będzie pobierana z akumulatorów, które będą ładowane podczas postoju statku w czasie zaledwie 11 minut.
Nowoczesne barki do hodowli łososia ze Stal Compex
Firma Stal Complex z Gdyni przekazała norweskiemu klientowi dwie autonomiczne jednostki do obsługi farm łososiowych. Mogą pomieścić nawet do 620 ton karmy, każda.
Wyposażone pod klucz barki powstawały przez 6 miesięcy, a do ich produkcji zużyto łącznie 500 ton stali.
STAL Complex powstał w 2005 roku. Duże doświadczenie w branży oraz wypracowane kontakty handlowe pozwoliły spółce wyspecjalizować się w budowie barek i katamaranów do obsługi farm rybnych na rynku skandynawskim. STAL Complex pracuje zgodnie z wymogami standardów europejskich oraz norm branżowych. Realizuje także specjalistyczne projekty na zamówienie klienta.
Zanieczyszczone paliwo przyczyną problemów Dali w Baltimore?
Niemal pół miliarda dolarów na modernizację sił morskich Peru przy współudziale stoczni z Korei Południowej
PSSE uruchomiła najbardziej zaawansowany technologicznie zestaw symulatorów spawania VR na świecie [RELACJA]
Już wkrótce start sezonu wycieczkowego w Porcie Gdynia
MidOcean Energy finalizuje transakcję nabycia udziałów Tokyo Gas w portfelu zintegrowanych australijskich projektów LNG
Konferencja „Morska flota handlowa pod narodową banderą. Polską racją stanu!"