Anna Konopka
Pierwsze próbne cumowanie promu Polskiej Żeglugi Bałtyckiej odbyło się w Publicznym Terminalu Promowym w Porcie Gdynia. Tym samym Polferries przenosi się z Gdańska do Gdyni.
Prom Nova Star Polferries przeszedł udane próbne cumowanie w poniedziałkowy (30 sierpnia) ranek. To następstwo wygranego przez Polską Żeglugę Bałtycką przetargu na operowanie w Publicznym Terminalu Promowym w Porcie Gdynia. Drugim takim operatorem jest Stena Line.
– Jesteśmy w przededniu podpisania umowy na operowanie, jednak postępowanie przetargowe już zakończyliśmy – informuje Maciej Krzesiński, dyrektor ds. marketingu i współpracy z zagranicą Zarządu Morskiego Portu Gdynia.
Po pierwszym cumowaniu szefowie Portu Gdynia nie kryją zadowolenia.
– Zawinięcie było testem na to, czy statek jest w stanie bezpiecznie podejść, wyłożyć rampę. Musieliśmy ocenić czy może podejść rufą. Obie te operacje wykonaliśmy, obie się udały – mówi dyrektor Krzesiński.
Dodajmy, że drugie próbne cumowanie promu Wawel odbędzie się w najbliższy czwartek około godz. 14.00. – I tu również nie spodziewamy się większych zaskoczeń – dodaje.
Port Gdynia. Nowe kierunki rozwoju: promy i żegluga ro-ro
Maciej Krzesiński podkreśla, że to duży krok w budowie bałtyckiego hubu promowego na Bałtyku.
– Dwóch operatorów to pierwszy etat. Warto podkreślić, że sukcesywnie myślimy o tym, jak ten terminal należy rozbudować, w którym kierunku się kierować – zapowiada dyrektor. – Zastanawiamy się również, jak w ogóle powinna wyglądać obsługa promów. Port Gdynia prócz obsługi kontenerowej, tematu offshore, chce postawić na promy i żeglugę ro-ro.
Przypomnijmy, że lipiec był miesiącem intensywnych wzrostów w Porcie Gdynia. Miesięczne wyniki wskazują ponad 117-procentową dynamikę wzrostu w stosunku do roku ubiegłego.
Rekordowe wyniki dotyczą przeładunków kontenerów z dynamiką wzrostu 114 procent od początku roku. Po siedmiu miesiącach roku 2021 osiągnął wzrost 12,5 proc. ogółem. Całkowita wartość inwestycji infrastrukturalnych w obrębie Portu Gdynia to ponad 4 miliardy złotych.
Polska Żegluga Bałtycka: Prezes: „Za nami przymiarka technologiczna, rozmowy trwają”
– Po próbnym cumowaniu wszystko jest w porządku – potwierdza prezes Andrzej Madejski, z Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. – Dostaliśmy informacje, że terminal nie wymaga żadnych przeróbek.
I jak dodaje, próbne zawinięcia promów Polferries to wstępne przymiarki do rozpoznania możliwości technologicznych lub ograniczeń technicznych nowego nabrzeża.
– Natomiast jeśli potrzebne będą korekty w konstrukcji promów, to wciąż na to mamy czas. Za nami przymiarka technologiczna, a z portem cały czas rozmawiamy – podsumował.
O Porcie Gdynia
Port Gdynia jest uniwersalnym portem morskim na południowym Bałtyku o dynamicznie rosnących przeładunkach Port Gdynia to węzeł europejskiej sieci bazowej TEN-T i punkt wejścia Korytarza Bałtyk – Adriatyk, którego przedłużeniem jest łącząca Gdynię ze Szwecją Autostrada Morska Gdynia – Karlskrona. Port Gdynia jest uznaną marką wewnątrzeuropejskiego centrum logistycznego. Z nowoczesnej infrastruktury i terminali gdyńskiego portu korzystają najwięksi światowi i europejscy operatorzy żeglugowi, w tym m.in. MSC, Hapag-Lloyd, Unifeeder, Containerships, MacAndrews, Transfennica, Finnlines-Grimaldi, Stena Line.
O Polskiej Żegludze Bałtyckiej
Polska Żegluga Bałtycka powstała 31 stycznia 1976 roku w Kołobrzegu. Przedsiębiorstwo już od 40 lat trzyma stery polskiej żeglugi promowej na Bałtyku pod znakiem Polferries. Obecnie Polska Żegluga Bałtycka to armator promowy. W początkach swojej działalności przedsiębiorstwo dysponowało także flotą statków towarowych. Promy Polskiej Żeglugi Bałtyckiej S.A. obsługujące połączenia ze Skandynawią są jednostkami nowoczesnymi, bezpiecznymi i cenionymi przez naszych klientów pasażerskich i ładunkowych.
Polski sektor transportu wodnego podkreśla znaczenie współpracy w obszarze badań i rozwoju
Nabrzeże Hanzy– nowa nazwa Nabrzeża Wyspy Spichrzów w Gdańsku
Rynek kontenerowy nadal w dołku
Oceanarium w kołobrzeskim porcie – nowa, całoroczna atrakcja?
Hongkong wypada z czołówki najbardziej zatłoczonych portów świata
Jest wyrok Trybunału Konstytucyjnego ws. nieruchomości portowych